První verze America's Army (dále AA) se objevila v roce 2002. Měla plnit úkol interaktivního náborového simulátoru do US Army. Postupem času si však vybudovala rozsáhlou základnu fanoušků. Podle posledních údajů si hru vyzkoušelo již na 10 milionů lidí! Z toho přes 5,5 milionu dokončilo základní trénink, který je nezbytným předpokladem pro online hru více hráčů. Na titul šířený zcela zdarma to není vůbec špatné číslo. První verze běžela na Unreal Engine 2.0 a od verze 2.4 se engine upgradoval na Unreal Engine 2.5. Poslední vydání AA nese označení 2.8.4 Special Forces (Overmatch).
Popularita
Proč je tato hra dodnes tolik populární? Široká základna hráčů, tak akorát realistické zpracování, nutná kooperace mezi hráči a neustálá péče tvůrců jsou hlavním hnacím motorem. Připočtěme si příjemné uživatelské rozhraní, plynulý engine, podrobné online statistiky a máme hru, která v této kategorii nemá zdarma konkurenci. Od roku 2002 prošla AA několika zásadními změnami a více jak dvacítkou updatů. Americká armáda tento projekt udržuje v neustálém vývoji, v blížících se měsících bychom se měli dočkat třetí verze. Na první pohled přinese změnu enginu. A jak jinak, než opět Unreal, tentokrát jeho třetí verze, která bude znatelně modifikována.

Pro neznalé doplním, že v AA se hráč nikdy nepostaví na stranu těch zlých. Oba soupeřící týmy hrají za Američany, ale všichni své soupeře vidí jako teroristy (černá kamufláž). V současné verzi hry je v nabídce 48 misí, v nichž se ponoříte do role mariňáka, rangera, výsadkáře a člena jednotky special forces. Celkem máte na výběr z devíti rolí. Od medica, přes snipera, až po velitele týmu. Základní zbraní je puška M16 a v různých misích za Special Forcessi můžete zvolit modifikovatelnou verzi M4A1 s odlišnými typy zaměřovačů či dovybavený granátometem M203, tlumičem, světlicí nebo podpěrou.

Narazíte také na známou AK-47, RPG-7, řadu odstřelovacích pušek a několik typů granátů. V některých misích je možné usednout do obrněného Humwee. Záleží na tom, zda hrajete misi útočnou, víceúkolovou, obrannou nebo výzvědnou. To všechno by mělo být zachováno také v nové verzi hry. Jaké můžete očekávat novinky?
Systém hodnocení
Zásadních změn je hned několik, AA by se tak opět měla dostat blíže realitě. Přitom nepůjde o nějaké výrazné změny v akční části hry, která už tak byla na dobré úrovni. Jedná se o vylepšení, jež by měla hratelnost osvěžit a doplnit o motivační prvek. Dosavadní verze hodnotila hráče pomocí systému HONOR, který de facto nebyl nijak komplexní. Ba naopak, odměňoval hráče dost jednoduše, na bázi zabití nepřátel a plnění objectives.

V novém systému zvaném LDRSHIP (Leadership) bude hráč hodnocen za mnohem více činností spojených s pohybem po bojišti a celkovým chováním vojáka. Staré statistiky a zkušenostní body se do nového systému nebudou převádět a hráč tak začne úplně od píky. Nový systém bude hodnotit následující vlastnosti:
- 1.Loyalty - oddanost týmu
- 2.Duty - plnění úkolů
- 3.Respect - úctu / ohleduplnost
- 4.Selfless Service - obětavost
- 5.Honor - čest
- 6.Integrity - poctivost / bezúhonnost
- 7.Personal Courage – odvaha
Může se vám stát, že o pracně získané body přijdete během jedné mizerně provedené akce
To jsou všechno prvky, na které budete muset při hraní myslet, jako ve skutečné armádě. Nějaké střílení po všem, co se hýbe, nepřipadá v úvahu. Tvrdé postihy za ROE (střelba do vlastních řad či civilistů) budou nekompromisní. Může se vám stát, že o pracně získané body přijdete během jedné mizerně provedené akce. Stačí se špatně rozhodnout. A právě bleskové rozhodování bude v nové verzi hrát první housle.
Nově po postřelení nebudete bojeschopní a jedinou šancí na přežití (opět zde bude krvácení) je ošetření. K tomu si připočtěte novinku v podobě možnosti zachránit zraněného nepřítele, který po ošetření poputuje rovnou do vězení. Ve chvíli, kdy uvidíte zraněného nepřítele a zraněného spolubojovníka, se budete muset v okamžiku rozhodnout, komu zachráníte život.

A může se stát, že nepřítel bude v tu chvíli tzv. více po ruce a o raněného kamaráda se bude muset postarat další z členu týmu. Každopádně tato fíčura přinese do hry nový taktický prvek. Takové bránění postřeleného kamaráda bude jistě adrenalinový zážitek.

Dosavadní systém léčení, kdy stačilo pouze pokleknout a na chvíli držet akční tlačítko, byl příliš jednoduchý a nepředstavoval pro oba hráče téměř žádné riziko. To se má změnit ve prospěch autentického pocitu ohrožení, které medik při své práci na bojišti podstupuje. U raněného se objeví čtyři možnosti léčení a vy se budete muset rozhodnout na základě vážnosti poranění, kterou z metod zvolíte. Poté, co bude hráč na nohou, jej ošetříte podruhé, aby mohl pokračovat v boji. Tato situace bude nebezpečná, ale v případě úspěchu se budete moci těšit z bodového přírůstku za odvahu, obětavost či ohleduplnost.
Zbraně, pohyb a výbava
K systému hodnocení bych ještě doplnil, že bude počítat a sledovat hráčův každý krok. Zda plní úkoly, hraje si na vlka samotáře, nebo postupuje s týmem podle "protokolu". Za vše bude získávat nějaké ty odznaky a stuhy. Dalším zdokonaleným prvkem má být simulace chování zbraní a jejich účinnosti. Střely reagují na několik faktorů, jako jsou povětrnostní podmínky, gravitace nebo průraznost skrze různé povrchy. Navíc se mohou odrážet a způsobit tak neplánované zranění lehčího typu.

Takové granáty nejsou nebezpečné jen svými střepinami, ale dokáží hráče omráčit tlakovou vlnou. Také pohyb a animace postav doznaly několika vylepšení. Hráč stejně jako v současné verzi hry může z běhu plynule zalehnout či pokleknout. Nechybí možnost vyklánění zpoza rohů, rolování po zemi či tichého postupu.
Léčení má probíhat jinak, budete si muset zvyknout, že pouhopouhé stisknutí tlačítka nic nevyřeší
Zcela nově je do hry implementována možnost tzv. melee útoku, čili tichého zneškodnění nepřítele pažbou zbraně. Pohyb hráče bude také ovlivňovat jeho výbava (její hmotnost), kterou si před každou misí zvolí.Autoři slibují, že možnosti úpravy vlastní postavy se rozšíří o další prvky. O vylepšování vlastností postav ale nepadla zmínka a troufám si tvrdit, že RPG prvky v AA3 nenajdeme. Tato hra staví na dovednostech každého hráče a nějaké vylepšování rychlosti, přesnosti či výdrže nepřipadá v úvahu.

Kooperace mezi hráči bude podpořena komunikačním programem TeamSpeak 3, a také jednoduchým systémem zadávání rozkazů přes in-game menu. Taktičtější z vás nebudou ochuzeni ani o možnost označování waypointů a určování taktiky. Pro tento účel bylo vytvořeno několik speciálních menu, která dovolují podrobné plánování celé akce po vzoru prvních dílů Rainbow Six.
Huah!
Je toho opravdu hodně, na co se všichni fanoušci této freeware akce mohou těšit. Nový systém hodnocení, vylepšené chování zbraní, modifikace vlastní postavy, zabudování interní komunikace, oživení prvků hratelnosti, nový trénink, nové mise a v neposlední řadě třetí generace Unreal enginu.

Podle posledních (neověřených) informací bychom se America's Army 3.0 měli dočkat v americký Den nezávislosti, který připadá na 4. července. A znalci první verze AA určitě již začínají tušit, že by toto datum mohlo být reálné, protože první AA vyšla právě 4. července před 7 lety. Nakonec třešnička na dortu. AA 3.0 bude opět zdarma, s plnou podporou Steamu, a bude obsahovat populární achievementy. Už se nemohu dočkat!