Člověk se mění, hry se mění. Sérii Close Combat jsme si zvykli vídat coby strategickou herní řadu, která se za své jméno rozhodně nemusela stydět; ale tomu je definitivně konec. First to Fight, jak zní podtitul posledního dílu, se totiž vydá odlišnou cestou než všichni jeho starší sourozenci – nabídne nám týmovou akční hru, která by měla lépe sedět vkusu současných hráčů. Co dalšího o novince víme?
Typ hry: Taktická akce
Výrobce hry: Destineer/Atomic Games (http://destineergames.com)
Vydavatel hry: Take 2 (http://www.take2games.com)
Datum vydání: 4. čtvrtletí 2004
Homepage: http://firsttofight.com
V dnešní hektické době se hráčům nedostává času a tak se autoři nového dílu série Close Combat vydali odlišnou cestou; a sice právě vyšlapanou pěšinkou stříleček. Close Combat s podtitulem First to Fight se však za klasickou střílečku považovat nedá – přirovnávána je především k sérii Rainbow Six. Stejně jako v případě „Duhové šestky“ se jedná o hru, v níž půjde především o zdárné a nepozorované splnění úkolu. Tato obrovská změna má za příčinu jediné - s minulými díly nebude mít First to Fight pranic společného, což je mimo jiné dáno také novátorským přístupem začínajícího vývojářského studia Destineer. Za vše hovoří i fakt, že hned po FtF se dočkáme pokračování.

Vaše jednotka v celé své kráse * A znovu, tentokrát přímo v akci
Rychle a účinně
Dějová linka se vám postupně bude odkrývat v oblasti mezi Blízkým a Středním východem, v jakémsi fiktivním městečku, jenž sužují líté boje. Příjemné je, že se potkáte nejen s nepřátelskými jednotkami, ale i s běžným obyvatelstvem, kterému se samo sebou nemůže zkřivit jediný vlásek. Čím se autoři chlubí na každém rohu, je především reálnost a nutno říci, že dle dostupných informací se jim ani nelze divit. Práce vojáků v malých týmech a v různých koutech světa si o to doslova říká, tak proč jim to nedopřát, že? Předem si řekněme, že o využití této hry uvažuje i americká armáda a to již o něčem svědčí.
Bylo nás pět
Váš tým se bude skládat ze čtyř vojáků, přičemž každý z nich (jak je ostatně zvykem) bude disponovat naprosto ojedinělými vlastnostmi. Vojáci budou v týmu zaujímat jednotlivé strategické role a pokud o nějakého přijdete, čeká vás zaručeně jediná možnost – load. Vy se samozřejmě ujmete funkce neprestižnější, ovšem zároveň nejzodpovědnější a nejtěžší, role vůdce celého úderného komanda. Náplní vaší práce bude koordinovat chod celého týmu, od odstřelovače až po střelce v záloze. Právě na vašich bedrech leží tíha zodpovědnosti a na rozhodnutí v nastalých stresových situacích budete mít přinejlepším desítky vteřin. Mám se vydat dopředu sám a nechat se krýt ze zálohy? Nebo se pokusit o vyslání kulometčíka a krýt ho společně s celým týmem? Anebo vyšlu celý tým? Toť otázka a nesprávné rozhodnutí vás samozřejmě může dlouho mrzet.

Jak popsat grafiku jedním slovem? Úžasná!
RTFA – co to je?
Základní stavebním prvkem FtF je záhadná zkratka RTFA (Ready – Team – Fire – Assist), pod níž se neskrývá nic jiného než postup, kterého se musíte během hry striktně držet. Je to jakýsi systém taktiky a způsobů, jejichž dodržování vám sice nezaručí výhru, ale nepochybně pomůže. Ne vždy vám ale tyto poučky pomohou, spíše zaručují bezpečný chod jednotky a jejich porušování je dokonce nezbytně nutné. Přibude vám tedy záhy další starost; nebudete muset přemýšlet jen o tom, co udělat a jak, ale i jak využít RTFA ve svůj prospěch. Času je opravdu málo a tak mi věřte, že využijete každého temnějšího koutu, zastavíte se za každým rohem, jen abyste mohli popřemýšlet co a jak. Hlavní devizou vašeho týmu musí být především rychlost a tak se jakékoliv otálení hrubě nevyplácí. To mi věřte, může vás to stát až čtyři životy… Na autentičnosti hře přidává i spolupráce s opravdovými mariňáky a jak se vývojáři sdružení pod firmou Destineer dušují, atmosféra by se opravdu dala krájet. Dámy a pánové, máte tu čest s nejautentičtější akcí vůbec!
Vždy a všude spolupracovat!
Pokud se má mise vydařit, je nutná spolupráce celého týmu. Ovšem nemůžete každého mariňáka vodit za ručičku a tak přichází na řadu umělá inteligence, která by rovněž měla dosahovat nebeských výšin. Jakýkoliv pohyb vojáků je předem promyšlen a řídí se příručkami RTFA. Vaši spolubojovníci se ukrývají, opětují palbu a do puntíku plní vámi dané rozkazy. Vojáci by se tak měli stát samostatnými bytostmi, o jejichž osudu budeme rozhodovat pouze v krizových situacích. AI nepřátel by na tom neměla být o nic hůře a i když je jasné, že nic není dokonalé, přiznejme si, že to zní velice hezky a pokud se to splní, bude to nádhera o:) Když už tady máme tak vyvinutou umělou inteligenci, logicky se nabízí možnost zpracovat i psychiku. V žádné jiné hře na ni není kladen takový důraz a i v této oblasti hraje prim realita. Vaše svěřence, ale nejen je, bude trápit strach, morálka a vůbec všechny skutečné aspekty, díky nimž můžete vyhrát třeba už předem. Podařilo se vám zabít jejich velitele? No buďto je to pořádně navnadí a můžete se těšit na opravdové „tóčo“, nebo se vám vojáci samovolně vzdají. Na tyto oblasti je tak nutno dávat skutečně pozor, nedovedete si ani představit, jaká maličkost vám může vyhrát bitvu. Vítězstvím v jedné bitvě ovšem ještě nekončí celá válka…

Všimněte si detailního zpracování uniforem * Jako úkryt vám mohou posloužit i popelnice * Chudák
Na nějaké velké řeči samozřejmě nebude čas, a tak hlavní slovo dostanou zbraně. Kromě klasického arzenálu jako pistole, samopalu, kulometu či granátu si můžete zavolat do vážnějších situací i posily. Povolat můžete letectvo nebo vyslat řízenou střelu, nechybí ani možnost zavolat do akce kolegy z jiné jednotky. Samo sebou tyto možnosti nebudou neomezené a jejich využívání tak bude předcházet dlouhé uvažování. Vizuální zpracování vypadá rovněž poměrně vábně a rozepisovat se o něm snad ani nemá cenu. Okolní obrázky jsou jasným artiklem hovořícím za vše a přeci jen už dnes máme zažitý určitý standart, pod který se nejde. Audio stránka je na tom stejně tak.
Těšíme se: |
- Autentičnost
- Týmová spolupráce
- Umělá inteligence
- Grafika
|
Bojíme se: |
- Přechodu ze strategie na akci
|
Tichá voda břehy mele
O potenciálu Close Combat nelze vést spory. Je to přesně ten titul, který nepotřebuje nějakou výraznou kampaň a přesto se bude výborně prodávat a udělá si reklamu sám. Přiznejme si to, jediný, kdo nám mohl něco podobného nabídnout byl český Flashpoint a to už je věru hezkých pár let. Do druhého dílu Operace Flashpoint máme ještě daleko a tak vezmeme zavděk alespoň First to Fight. Kdoví, možná, že se hra vydaří natolik, že na OF ani nepomyslíme… Pravdu se snad dozvíme již koncem tohoto roku. Close Combat se ale společně s F.E.A.R. stává černým koněm letošního roku.
Verdikt: Nadějných týmových akcí je jako šafránu a těch ambiciózních ještě méně – Close Combat však má ty nejlepší předpoklady své ambice proměnit ve skutečně kvalitní hru.
Jak se těšíme: 90%