Nebaví vás dívat se na mdlé závody s minimem předjíždění? Staňte se sami závodníky! Formule jedna dlouho nevypadala na obrazovkách tak dobře.
Virtuální závody formule jedna se znovu nadechují k životu. I když první závod letošní sezony připomínal spíše ploužící se pohřební procesí, tak ve videoherním formulovém světě by se hráči mohli po třech letech abstinence zabavit více než dobře. Poslední plnohodnotná hra s licencí F1 nabídla sezonu 2006, kdy se sen Michaela Schumachera o osmém titulu mistra světa rozplynul v oblaku kouře z porouchaného motoru jeho monopostu.
Fernando Alonso tak vyhrál dramatický šampionát ještě v barvách Renaultu pod vedením Flavia Briatoreho. Pro letošek je spoustu věcí jinak. Alonso i Schumacher změnili tým. Z F1 se staly vytrvalostní závody, při jejichž sledování se diváci zoufale snaží přivolat déšť, a tedy i napětí na trati.
Budete-li například závodit za Ferrari, počítejte s tím, že všechno kromě vítězství znamená selhání
Zaměstnanci Codemasters (mimo jiné tvůrci série Colin McRae: Dirt a F1 2009 pro PSP a Wii) jako kdyby si toho byli plně vědomi, a tak kladou veliký důraz na zpracování počasí. Dokonce tak velký, že neváhají hovořit o nejsložitějším systému počasí, jaký kdy byl v závodní hře viděn. Povětrnostní podmínky souvisí i s takovými vlastnostmi, jako je nadmořská výška trati. Producent hry Paul Jeal dokonce překřtil designové dokumenty na National Geographic.
Když se rozprší, dráha začne postupně ztrácet přilnavost. Některé úseky trati ale budou klouzat více než jiné. Někde se vytvoří velké kaluže vody, zatímco jinde můžou stromy částečně zastřešit dráhu. Jakmile déšť ustane, závodní stopa začne osychat. Podmínky na dráze se mohou měnit i bez vody. Čím více bude asfalt pogumován v průběhu závodního víkendu, tím lépe na něm budou formule sedět.
Také kariérní mód podle všeho nabídne k ochutnání všechny záležitosti, které se závoděním v šampionátu ef jedniček souvisí - týmové ambice, vývoj nových dílů nebo také tiskové konference. Budete-li například závodit za Ferrari, počítejte s tím, že všechno kromě vítězství znamená selhání. Naopak tvrdě vyválčení bodík pro Lotus bude znamenat solidní přísun zkušenostních bodů. Když k tomu přidáte vhodně volené vystupování v rozhovorech, kde prokážete loajalitu stáji i respekt týmovému kolegovi, s přísuny nových závodních komponent by neměl být problém. Vaše volba, váš boj. Na přestupy mezi stájemi se nehraje.

Technologický vývoj umožní průběžně vylepšovat auto během celého ročníku. Vaše výsledky rozhodnou například o tom, jak rychle se k novinkám a upgradům dostanete. Vždycky existuje možnost, že nejnovější vymoženosti jako první ozkouší váš stájový kolega.
Létat vrtulníkem v obýváku
V roli odborného konzultanta bude nad hrou bdít Anthony Davidson, bývalý pilot formule 1 a v loňské sezoně testovací jezdec stáje Brawn GP. Sice během své kariéry nezískal ani bod, ale jeho práce by mohla být prospěšná v otázce takových delikátních drobností, jako je třeba změna chování vozu na základě opotřebování pneumatik. V době, kdy pravidla Mezinárodní automobilové federace zmrazila vývoj motorů, totiž o rychlosti vozů více než kdy jindý rozhodují zdánlivé drobnosti jako právě pneumatiky, objem paliva v nádrži nebo aerodynamika. Mimochodem v sezoně 2008 měly vozy Ferrari potíž za chladného počasí dostat pneumatiky na slušnou provozní teplotu, což se ve výsledku ukázalo jako klíčový faktor v boji o titul. Svůj vliv má i styl jízdy jednotlivých pilotů. Také toto hodlají tvůrci hry brát v úvahu.

Při hraní na vyšších obtížnostech může hraní připomínat šachy. Bohužel(?) ne proto, že by vám někdo nařizoval, ve kterém kole takticky rozbijete formuli o zeď, ale kvůli zákazu tankování během zastávek v boxech. Jízdní vlastnosti formulí se totiž během závodu výrazně mění. Navíc je třeba pečlivě kalkulovat se spotřebou paliva, a připravit si tak co nejlepší podmínky na finiš.
Situační humor v podobě přejíždění mechaniků poslouží jako bonus
Důležitost pit-stopů sice klesla, nicméně to nebrání jejich parádnímu hernímu zpracování. K co nejvěrnějšímu rozpohybování mechaniků posloužila technologie motion capture. Boxovému mumraji nebudete muset jen nečinně přihlížet, můžete se zhostit dodržování předepsané rychlosti v boxech a přesného zastavení na značkách. Situační humor v podobě přejíždění mechaniků poslouží jako bonus.
Společně do cíle
Tvůrci se také pozorně věnují multiplayeru. Stejně jako v singleplayerové kariéře, také při hře více hráčů by měl fungovat systém ambicí a cílů. Nemělo by se tak stávat, že všichni budou chtít usednout za volant Ferrari nebo McLarenu. Nasyslit XP body a vylepšovat reputaci by naopak mohlo být snazší v kokpitu slabších vozů. Kvůli tomuto systému ale nejspíš bude mezi sebou závodit maximálně jen dvanáctka jezdců.

Přesto vypadá F1 2010 velice nadějně. Kombinace zkušených vývojářů, vynikající technologie (engine EGO Game poháněl Operation Flashpoint: Dragon Rising) a oficiální licence zdá se nemůže nefungovat. Pokud by náhodou reálné závody F1 nudily, v září je možné začít novou sezonu. I když „jen“ videoherní.