Na poli first-person stříleček je již delší dobu obrovský přetlak titulů; a jako vždy, ty méně kvalitní svým počtem jasně vítězí. Již na jaře příštího roku se dozvíme, jakou cestou se vydá Pariah, ambiciózní titul z dílen tvůrčího týmu Digital Extremes. Autoři proslulého Unrealu nám podle prvních informací nabídnou potenciálem překypující výtvor. Co přesně bude Pariah zač?
Typ hry: FPS
Výrobce hry: Digital Extremes (http://www.digitalextremes.com)
Vydavatel hry: Groove Games (http://www.groovegames.com)
Homepage: http://www.pariahgame.com
Datum vydání: březen 2005
Člověk si v dnešní době nemůže být stoprocentně jist takřka ničím. Ve světě počítačových her platí toto pravidlo dvojnásob, ovšem najdou se i takové výjimky, které nejenže potvrzují pravidlo, ale u nichž se ani nemusíte pídit po názvu a je vám jasné, oč asi jde. Něčím takovým je dílko jménem Pariah, akční FPS studia Digital Extremes. Pokud vám název firmy Digital Extremes nic neříká, vězte, že se jedná o zavedené studio plné zkušených a ostřílených borců. DE je na trhu již velmi dobře zavedenou ikonou a žebříčky prodejnosti jsou toho jasným důkazem – především pak v souvislosti se všemi tituly nesoucími v názvu tajemné, hráčům velmi dobře známé slovíčko „Unreal“. Dobré portfolio ale není vše a tak se s námi můžete přesvědčit, zda-li je Pariah na cestě do bran nebeských, či dočká-li se hanebného upálení před branami pomyslného herního pekla.

Mars se pozná * Vězni ovládli celou planetu! * Parádní efekty
Od spolutvůrců Unrealu se samozřejmě očekává jak skvělá grafika, tak parádní multiplayer. Zatím všechny indicie směřují k tomu, že se dočkáme opravdu parádní hry pro více hráčů a v neposlední řadě i vizuálního zpracování, jež by mohly leckteré podobné tituly závidět. Ostatně Pariah běží na enginu Unreal Tournament 2003 (na něm bylo postaveno i pokračování s číslicí 2004 na konci), což hovoří samo za sebe. Grafická stránka samozřejmě pokročila za tu dobu mírně vpřed – a i engine šel s dobou. Jakékoliv obavy jsou tak vskutku zcela nemístné – okolo rozeseté obrázky budiž toho nevyvratitelným důkazem.
Ženy mohou za všechno
Nyní se ale už bez nějakých větších cavyků vydejme hned k tomu nejpodstatnějšímu - příběhu. Ten, ačkoliv se odehrává v daleké budoucnosti a s Unrealem zřejmě nic společného nemá, se může pyšnit zajímavou zápletkou. Celá dějová linka se začne pozvolna odkrývat někde kolem roku 2520 a vy sami se převtělíte do kůže Jacka Mansona, světově známého a uznávaného virologa. To je, mírně řečeno, zvláštní situace – virolog se stane členem speciální eskorty, jejímž úkolem je chránit záhadnou ženu. Slovo záhadná je opravdu na místě, vzhledem k tomu, že tato ženština se za vámi vydala přímo z vězení. Vaše přítomnost zde ovšem samozřejmě má své opodstatnění – Karina, jak se ona inkriminovaná dívka jmenuje, byla totiž napadena záhadným virem. Nebudete pak jistě překvapeni zjištěním, že úkolem vaším (stejně jako vašich kolegů) je přepravit Karinu na vězeňskou planetu, kam nechává lidská rasa odvážet všechny vrahy a recidivisty a vůbec všechny ty temnější články budoucí společnosti. Jakže se ona planeta jmenuje? Země.

Takto bude vypadat Země za 500 let * A takto její obyvatelé
Jenže - co se nestane. Pár minut před přistáním, dokonce ještě nedaleko věznice, je vaše loď sestřelena. Vy se, stejně jako celé osazenstvo sestřeleného korábu, zprvu nejdříve velmi divíte, ale záhy slovo dá slovo a zjistíte, že máte tu čest se vzpourou. A kdo jiný by se mohl bouřit než právě vězni. Kromě vašeho sestřelení mají na svědomí ještě několik dalších nehorázných a nekompromisních činů. A podle prvních informací se zdá jasné i to, že získali plnou kontrolu nad celou planetou. K tomu všemu z lodi uprchne i Karina a hrozí rozšíření nebezpečného viru. Vaším primárním úkolem však bude především zajistit, aby nebyla Země zničena – pokud navíc planeta nebude bezpečná (a kontaminovaná dívčina zastavena), bude z vesmíru shozena padesáti megatunová bomba a naše rodná Země tak i kompletně zničena.
V nouzi poznáš přítele
Záhy ovšem zjistíte, že sami tuto situaci nemůžete ani zdaleka zvládnout. A snad jedinou osobou, která by vám mohla pomoci, je právě Karina. Její schopnosti se vám totiž budou nesmírně hodit; opravuje elektroniku, je to schopný hacker, a to v jedné misi máte za úkol znovu aktivovat Pain Tower. Tato obrovská věž plní funkci jakéhosi řídícího centra, na které jsou všichni vězni napojeni. Pokud se tedy stane, že vězni „neposlouchají“, stačí vyslat z věže jednoduchý signál a poučit tak trestance o tom, že se vyplatí být hodnými hochy. Tím se už pomalu prokousáváme k samotnému ději mise Pain Tower byla samozřejmě obsazena stejně jako vše ostatní na Zemi a tak se vydáváte sami proti obrovské přesile. Karina se za opravdovou pomoc počítat nedá, v prvopočátcích mise se o ni budete starat a bude spíše přítěží než pomocí, ale hned na věži poznáte její kouzlo.

Přestřelka v ulicích… věznice * Pain Tower * Voda je vskutku úchvatná
… a jak máš dobrou zbraň
Tato mise ostatně dle dostupných materiálů vypadá vskutku originálně; zatímco se Karina vydává do útrob věže, vy hlídáte dole. Okolo Pain Tower je rozeseto i mnoho zeleně a stromků, čehož využijete ve svůj prospěch, coby úkryt i lepší střeleckou pozici. Digital Extremes nám ještě předvedli zmatený běh mezi granáty, které budete házet jak vy, tak nepřátelé po vás. K dispozici budeme mít mnohem více zbrojního arzenálu, například sniperku či granátomet, raketomet či na blízko velmi účinný kulomet. Zvláště účinné jsou i tzv. energetické zbraně.
Zmínit se musím i o třetí misi, jejíž náplň prozatím vyplula na povrch. I zde autorům, co se originality týče, nelze nic vyčítat; ocitneme se v jakési podvodní stanici, která byla zaplavena a posléze i obsazena nepřátelskými, respektive vězeňskými „jednotkami“. Voda v této misi hraje opravdu nepopsatelnou úlohu a dalo by se říci, že i hlavní roli. Je totiž neuvěřitelné, jak se ji autorům podařilo zpracovat. Každičká sebemenší vlnka se chová naprosto reálně, ve vaší přítomnosti se voda rovněž chová obdivuhodně a pokud do ní něco hodíte, zříte osmý div světa. Někteří lidé se nebojí ani přirovnání k letošnímu hitu Far Cry a ti druzí se kloní spíše k tomu, že fyzika Pariah bude ještě lepší.

„Psst…“ * Jak dokazuje tento obrázek, engine UT2k3 je schopný mnohého * Čeká vás obrovská přesila
„Neobyčejně“ důležité RPG prvky
„Nezvykle“ velkou roli sehraje ve hře i implementovaný RPG systém, výstižně nazývaný zkratkou WEC (Weapon Energy Core). Nejde o nic jiného než staré známe power-upy z předchozích dílů Unrealu či Unreal Torunament. Na herní ploše se objevují různé bonusy, které vám mohou přidat náboje, navýšit zdraví atp. Možnost sebrat nějaký power-up dostanete po zabití nepřítele či někteří šťastnější jedinci mohou dokonce nějaký najít na zemi. Doposud nic neobvyklého, až na to, že si můžete vybrat, která ze zmíněných možností je vám nejbližší a vyselectovat si ji. Objevujete tak jakési univerzální packy, jejichž využití záleží čistě na vás.
Doktor se hodí vždycky
Doktor Mason (pozor nezaměňovat s „Mansonem“) má jednu pozoruhodnou schopnost; dovede nezvykle rychle a i s nebývalou účinností léčit zraněné. Nejčastěji bude samozřejmě léčit sám sebe. Pozitivum je v tom, že nebudete potřebovat žádnou lékárničku, ale k léčení bude prostě přiřazena zvláštní klávesa, po jejímž stisknutí se Mason uzdraví. Má to ale přeci jen jednu nevýhodu, počet ozdravovacích procesů je omezen (podle zvolené obtížnosti) a po překročení limitu se vám může stát, že se najednou obrazovka rozmaže a ojediněle může doktůrek úplně přijít o zrak. A to asi, jak sami uznáte, není v boji zrovna výhodné.
Těšíme se |
- Nezvykle zajímavý příběh
- Systém power-upů
- Na vodu a hlavně na doktora zabijáka!
|
Bojíme se |
- Jak dobrý bude multiplayer?
- Co předvede engine Unreal Tournament 2003?
- Tvůrci možná až přespříliš lpí na tradicích Unrealu
|
Nová multiplayerová modla?
V našem preview nesmí chybět ani odstaveček o multiplayeru. Jak již bylo výše poznamenáno, bude na opravdu výsostné úrovni. A o tom nelze pochybovat a jakákoliv polemika není vůbec na místě. Vždyť tituly typu Unreal Tournament jsou doslova multiplayerovými modlami a těší se nebývalé popularitě jak u širší hráčské veřejnosti, tak i v komunitě profesionálů. Pariah tak samozřejmě nemůže být v ničem pozadu a krom propracované single kampaně nabídne kvalitní možnosti on-line hraní. Ze všeho nejdůležitější jsou samozřejmě mody. Autoři s nimi kupodivu poměrně šetřili a v prvních oficiálních informacích je prozatím řeč pouze o triu Siege, Capture The Flag a Front Line Assault. Nechejme se překvapit.
Další oficiální tiskové zprávy pojednávají a až do nebes vynášejí design map. Ten by měl být vskutku ojedinělý, převážně pak svou rozlehlostí. Velikost map má být údajně omračující a chození pěšky by bylo ztrátou času. Dočkáme se tak hned šesti dopravních prostředků. Bugínou počínaje a džípem konče. Chybět ovšem nemůže ani nějaké to futuristické vznášedlo.
Verdikt: Ambiciózní FPS, které však možná až přespříliš lpí na technologiích a tradici série Unreal. Podaří se tvůrcům vystoupit ze svého vlastního stínu? Dozvíme se již brzy!
Jak se těšíme: 85%