Kapitoly článku:
Platforma: PC
Typ hry: RTS křížená s 3rd person akcí
Výrobce: Stainless Steel Studios
Distributor: Midway
Homepage: http://www.stainlesssteelstudios.com/Rise.html
Datum vydání: Q1 2006
S hrami dotýkajícími se svým námětem antické tematiky se v poslední době doslova roztrhl pytel. A těžko bychom si nalhávali, že prvotní impuls nedalo vydání oblíbeného Rome: Total War. Výsledkem tak je, že můžeme nedočkavě vyčkávat šťavnatě vypadající kousky jako Sparta: Ancient Wars; a již nyní se například můžeme těšit z konzolovky Spartan: Total War, na níž jste si před časem mohli přečíst recenzi. Zapomenout nesmíme ani na zajímavě vypadající projekt Rise and Fall: Civilizations at War (dále jen R&F), který má podle všeho udělat v trouchnivějících strategických zvyklostech pěkně ostrý průvan.

Tak na koho sázíte? Slon vs. kopiník? Hmm... * Oblehání měst bude působivým zážitkem * Na moři nebude probíhat jen boj, ale i přeprava armád
Když se kříží žánry
Autoři se rozhodně nesnažili zastírat, jak se jim líbí drastické megalomanské bitvy tisícihlavých armád. A na výsledku je to dobře vidět. Jestli jste totiž v Rome uslintávali u pochodů a střetů nekonečných šiků mužů, zde si přijdete na své měrou vrchovatou. Ale vývojáři nezůstávají jen u toho, dočkat se máme čtyř částí hry – budování města, budování impéria, průzkumu a až poté samotných bitev. A stejně jako v Rome, ani zde se nestačí zaměřit jen na jedinou část. Velice lehce by se vám pak totiž mohlo stát, že by vás roztahovačný nepřítel bez potíží smetl z povrchu zemského.
Když tým Stainless Steel Studios začal hru vytvářet, měl původně v úmyslu přivést na svět jen další líbivou historickou RTS. Čím déle si ale hrál s herním kódem a čím déle testoval výsledný produkt, tím silnější a silnější byl pocit, že něco podobného už tu bylo nesčetněkrát. Že s něčím takovým není šance prorazit. A tak se autoři her Empire Earth rozhodli vykročit stezkou do neznáma. Rozhodli se zkombinovat dva žánry, které jsou si naprosto cizí. Rozhodli se onu taktickou RTS skloubit s akční 3rd person řežbou.

Spořádané vylodění * Boj o život v aréně * Když se dobyvatelé dostanou přes hradby, bitva může pokračovat v městských ulicích
Zní to bizarně, ale neodcházejte hned znechuceně od monitorů. Mohu vám totiž prozradit, že oba dva žánry jsou stmeleny dohromady velice nápaditě a ani v nejmenší to nevypadá, že by měla akční část táhnout strategii ke dnu - ba právě naopak. Při troše štěstí se totiž autorům podaří zvládnout vše tak, že strategie bude akci sice zdatně sekundovat, ale i tak že bude stát poněkud v pozadí. Nic totiž nevypadá působivěji, než postavit se hrdinně do čela svých vojáků (povzbuzováni dunivým křikem bojovníků, odhodlaných jít za vámi třeba i na smrt), a vést je vpřed, přímo do žáru bojiště. A přesně toho se v R&F dočkáme.
Představte si nevelké severoafrické údolí. Tady palma, támhle velbloud, a kdesi na jeho kraji pár stanů a narychlo sbité opevnění, před nímž se tísní pár set egyptských bojovníků. Podíváte se stranou a zahlédnete několikatisícovou římskou armádu, pochodující přímo na zteč. Co teď? Utíkat? Křičet? Složit zbraně? Ani v nejmenším. Přímo v přední řadě saharských kopiníků se totiž krčí malá postava. Kleopatra. Netrvá to dlouho a vojska se střetnou. A vám, jako hráči, nyní stačí jediný dvojklik, abyste se dostali přímo na bojiště, rovnou do kůže této neohrožené bojovnice. Čert vem vojáky. Vy vydáte za celou armádu. A synové vlčice se to velice rychle dozvídají. A o vítězi již není pochyb...

Spořádané vylodění * Boj o život v aréně * Když se dobyvatelé dostanou přes hradby, bitva může pokračovat v městských ulicích
Sláva hrdinům!
Ano, hrdinové, hrdinové a ještě jednou hrdinové. To je píseň R&F, to je klíč k vítězství, úspěchu a věčné slávě. V akční části se totiž nebudete vtělovat prostě do „nějakých vojáků“, nýbrž do hrdinů, jejichž jména jsou zvučná ještě v 21. století. Pod ruku jich dostanete celkem osm, dva za každou z dostupných historických civilizací (Řecko, Řím, Persie, Egypt).
Dočkáme se tak třeba Caesara, Alexandra Velikého, Achilla, ale i zmiňované Kleopatry (ano, ta se samozřejmě do bojů nezapojovala, ale hra je hra, a tak se z ní v podání autorů stane neohrožená valkýra). Během jakékoliv z bitev a šarvátek pak jednoduchým klikem na obrázek vašeho hrdiny dostanete rovnou do jeho kůže, a právě zde začíná ona 3rd person akce. Jednoduché, rychlé, efektní.
Jako správní hrdinové budete za mlácení zlobivých protivníků samozřejmě levelovat. U každého z nich tak budeme moci celkem desetkrát zvýšit jeho skill a dosáhnout tak lepších a efektivnějších schopností. Třeba Alexandr – nejednou oceníte jeho schopnost svolat jednotky a za pomoci mocného Victory Cry (jenž jim obnoví zdraví a sílu, ať už jsou jakkoliv zraněné) je poslat na nepřítele, který se z útoku jen tak nevzpamatuje. Nebo třeba hrdina Sargon, výtečný a přesný lučištník, dokáže vystřelit i více šípů najednou jediným zatáhnutím za tětivu. A pakliže se s každou novou úrovní zvýší počet šípů, které může vyslat na pozdrav, o jeden, jistě si jednoduchou matematikou spočítáte, kolik že jich bude schopen vystřelit na úrovni desáté..:-)

Spořádané vylodění * Boj o život v aréně * Když se dobyvatelé dostanou přes hradby, bitva může pokračovat v městských ulicích
Ale je toho mnohem víc. Caesar zvládne kupříkladu velice schopně koordinovat palbu katapultů a práci obléhacích strojů obecně, takže se vám pak třeba poštěstí poslat nepřátelské hradby k zemi během jediného útoku. Alexandr, další vynikající střelec, zvládne vyčistit svými šípy nepřátelské hradby dřív, než k nim dorazí vaše obléhací věže. Navíc je schopen jediným výstřelem odstranit i víc nepřátel najednou a poradit si tak i se skupinami vojáků. A v neposlední řadě takový římský Germanicus dokáže již jen svojí přítomností dodávat odvahu a obranné bonusy všem přítomným jednotkám.
Ale nemyslete si, že jsou hrdinové živi jen ze svých speciálních schopností. Nesčetněkrát se dostanete přímo doprostřed líté vřavy a na nějaké parádičky nebude čas – v tu chvíli budou mluvit jen meče a dýky. K dispozici bude několik druhů útoků, krytí, a samozřejmě půjde vše kombinovat a skládat tak rozličná komba. Nebohým nepřátelským pěšákům tak zbudou jen oči pro pláč, maximálně ještě meč zaražený v břiše.
Samostatnou kapitolou pak bude střetnutí dvou hrdinů – vojáci poté totiž kolem vás vytvoří jakousi provizorní arénu a v následném duelu se ukáže kdo s koho. Přímé ovládání vojevůdců však nebude trvat věčně, řídit se bude velikostí vaší staminy, která bude neustále ubývat, takže si v herojské kůži pobudeme vždy tak maximálně 3-4 minuty. A pak zase hupky dupky do RTS módu. Smrtí hrdiny ale hra nekončí – v takovém případě ho stačí dopravit k vašemu nejbližšímu městu a zde ho zase hezky oživit.

Grafika je vskutku překrásná... * ...a detaily bojovníků jakbysmet * Ave Caesar!
Superzbraně a další vychytávky
Velkou důležitost pak autoři přikládají i takzvaným „superzbraním“, které budou k dispozici pro každý z národů. Více o nich si přečtěte v další části preview, zde snad jen zdůrazním, že i tyto zbraně vám dodají během bitev velké výhody, které nevyužít by znamenalo zahodit šanci na vítězství. Při jejich rekonstrukci a ztvárnění prošli vývojáři nesčetná množství starých materiálů, v nichž se o těchto zázračných starověkých vynálezech objevují zmínky, takže nic není vymyšlené a vše se snaží být maximálně věrné realitě. Výsledný dojem je vpravdě bombastický.
Bojovat se ale nebude jen na pevné zemi. Dočkáme se samozřejmě i obléhání a dobývání velkých měst. Otázka číslo jedna: „Jak překonat hradby?“ však již nebudou jedinou starostí na pořadu dne. Oproti Romu se nyní totiž dočkáme i aktivního boje ve městě, což do sebe zahrnuje i barikádování budov a obranu v městských centrech. To ale není vše – jelikož totiž bylo nesmazatelnou součástí antického světa i námořnictví, můžeme se těšit také na velice atraktivně vypadající námořní souboje. Je libo zaháknout se na protivníkovu bárku po římském způsobu a následně si to vyřídit pěkně ručně na palubě? Nebo se raději budete věnovat potápění nepřátel zručným manévrováním a následným prudkým nárazem do jejich boku? Nic není zakázané. A beze zmínky nesmí zůstat ani souboje v arénách, o nichž však autoři zatím mlčí. Že by eso v rukávu? Uvidíme.

Grafika je vskutku překrásná... * ...a detaily bojovníků jakbysmet * Ave Caesar!
Grafika k pohledání
A celému ukuchtěnému dílu přidává jakousi pomyslnou třešničku na dort skvělé grafické zpracování, o kterém vskutku darmo mluvit. Vzhledem k tomu, že na bojišti se najednou bude moci vyskytovat až několik tisíc jednotek, zdá se neuvěřitelné, do jakých detailů jsou jednotliví vojáci propracovaní. Prostředí jsou krásná, živoucí, ať už se jedná o zelený les, nebo vyschlou poušť. Jejich provedení vám vyrazí dech ještě dřív, než začne opravdová mela, a co teprve až se budete tou nádherou procházet v kůži hrdiny, který vše vidí pěkně zblízka. R&F může překonat snad jen sám sebe, a to právě a jedině skvělými námořními bitvami, které se na monitorech objevují po dlouhé době vůbec poprvé (Rome od nich raději upustil). A až uvidíte, jak jedna loď drtí druhou mocným nárazem, zatímco bezmocná osádka odletuje daleko do moře, poklesnou vám kolena. Už si stačí jen přát, aby se to nějak rozumně hýbalo i na průměrných PC.
Na co se těšíme |
- Megalomanské bitvy
- 3rd person mód
- Šarvátky na moři
- Super grafika
|
Čeho se bojíme |
- 3rd person mód
- Že se kvůli akci vytratí strategie
|
Co říct na závěr? Pakliže R&F splní vše, co od něj očekáváme, zařadí se dozajista do svatyně herní slávy na velmi dlouhou dobu. Jako RTS přináší snad vše, co si jen mohou stratégové přát a navíc k tomu ještě navrch hází lákavý akční mód, který možná nesedne každému, ale většinu z nás určitě potěší. Megalomanské bitvy, které se na nás chystají, zkrátka ještě nikdy nebyly krásnější a barvitější, náš pohled na bojiště se ještě nikdy nedostal tak blízko k válečné řeži. V této hře budeme jak těmi, kteří řídí osudy těch pod námi, tak hrdiny, kteří je povedou do bitvy. A již to je samo o sobě unikát.
Jak se těšíme: 85%
V další kapitole se dočtete podrobnosti nejen os speciálních zbraních, které ve hře potkáte...