Preview: Rise and Fall: Civilizations at War – staňte se vůdcem

Preview: Rise and Fall: Civilizations at War – staňte se vůdcem

Myslíte si, že strategické hry již nemají čím překvapit? Myslíte si, že už jste všechno viděli, všechno hráli, všechno vyzkoušeli? Myslíte si, že již není žádné místo pro originalitu? Tak to se šeredně mýlíte.

Kapitoly článku:


Platforma: PC
Typ hry: RTS křížená s 3rd person akcí
Výrobce: Stainless Steel Studios 
Distributor: Midway
Homepage:
http://www.stainlesssteelstudios.com/Rise.html
Datum vydání: Q1 2006

S hrami dotýkajícími se svým námětem antické tematiky se v poslední době doslova roztrhl pytel. A těžko bychom si nalhávali, že prvotní impuls nedalo vydání oblíbeného Rome: Total War. Výsledkem tak je, že můžeme nedočkavě  vyčkávat šťavnatě vypadající kousky jako Sparta: Ancient Wars; a již nyní se například můžeme těšit z konzolovky Spartan: Total War, na níž jste si před časem mohli přečíst recenzi.  Zapomenout nesmíme ani na zajímavě vypadající projekt Rise and Fall: Civilizations at War (dále jen R&F), který má podle všeho udělat v trouchnivějících strategických zvyklostech pěkně ostrý průvan.

  

Tak na koho sázíte? Slon vs. kopiník? Hmm... * Oblehání měst bude působivým zážitkem * Na moři nebude probíhat jen boj, ale i přeprava armád

Když se kříží žánry

Autoři se rozhodně nesnažili zastírat, jak se jim líbí drastické megalomanské bitvy tisícihlavých armád. A na výsledku je to dobře vidět. Jestli jste totiž v Rome uslintávali u pochodů a střetů nekonečných šiků mužů, zde si přijdete na své měrou vrchovatou. Ale vývojáři nezůstávají jen u toho, dočkat se máme čtyř částí hry – budování města, budování impéria, průzkumu a až poté samotných bitev. A stejně jako v Rome, ani zde se nestačí zaměřit jen na jedinou část. Velice lehce by se vám pak totiž mohlo stát, že by vás roztahovačný nepřítel bez potíží smetl z povrchu zemského.

Když tým Stainless Steel Studios začal hru vytvářet, měl původně v úmyslu přivést na svět jen další líbivou historickou RTS. Čím déle si ale hrál s herním kódem a čím déle testoval výsledný produkt, tím silnější a silnější byl pocit, že něco podobného už tu bylo nesčetněkrát. Že s něčím takovým není šance prorazit. A tak se autoři her Empire Earth rozhodli vykročit stezkou do neznáma. Rozhodli se zkombinovat dva žánry, které jsou si naprosto cizí. Rozhodli se onu taktickou RTS skloubit s akční 3rd person řežbou.

  

Spořádané vylodění * Boj o život v aréně * Když se dobyvatelé dostanou přes hradby, bitva může pokračovat v městských ulicích

Zní to bizarně, ale neodcházejte hned znechuceně od monitorů. Mohu vám totiž prozradit, že oba dva žánry jsou stmeleny dohromady velice nápaditě a ani v nejmenší to nevypadá, že by měla akční část táhnout strategii ke dnu - ba právě naopak. Při troše štěstí se totiž autorům podaří zvládnout vše tak, že strategie bude akci sice zdatně sekundovat, ale i tak že bude stát poněkud v pozadí. Nic totiž nevypadá působivěji, než  postavit se hrdinně do čela svých vojáků (povzbuzováni dunivým křikem bojovníků, odhodlaných jít za vámi třeba i na smrt), a vést je vpřed, přímo do žáru bojiště. A přesně toho se v R&F dočkáme.

Představte si nevelké severoafrické údolí. Tady palma, támhle velbloud, a kdesi na jeho kraji pár stanů a narychlo sbité opevnění, před nímž se tísní pár set egyptských bojovníků. Podíváte se stranou a zahlédnete několikatisícovou římskou armádu, pochodující přímo na zteč. Co teď? Utíkat? Křičet? Složit zbraně? Ani v nejmenším. Přímo v přední řadě saharských kopiníků se totiž krčí malá postava. Kleopatra. Netrvá to dlouho a vojska se střetnou. A vám, jako hráči, nyní stačí jediný dvojklik, abyste se dostali přímo na bojiště, rovnou do kůže této neohrožené bojovnice. Čert vem vojáky. Vy vydáte za celou armádu. A synové vlčice se to velice rychle dozvídají. A o vítězi již není pochyb...

  

Spořádané vylodění * Boj o život v aréně * Když se dobyvatelé dostanou přes hradby, bitva může pokračovat v městských ulicích

Sláva hrdinům!

Ano, hrdinové, hrdinové a ještě jednou hrdinové. To je píseň R&F, to je klíč k vítězství, úspěchu a věčné slávě. V akční části se totiž nebudete vtělovat prostě do „nějakých vojáků“, nýbrž do hrdinů, jejichž jména jsou zvučná ještě v 21. století. Pod ruku jich dostanete celkem osm, dva za každou z dostupných historických civilizací (Řecko, Řím, Persie, Egypt).

Dočkáme se tak třeba Caesara, Alexandra Velikého, Achilla, ale i zmiňované Kleopatry (ano, ta se samozřejmě do bojů nezapojovala, ale hra je hra, a tak se z ní v podání autorů stane neohrožená valkýra). Během jakékoliv z bitev a šarvátek pak jednoduchým klikem na obrázek vašeho hrdiny dostanete rovnou do jeho kůže, a právě zde začíná ona 3rd person akce. Jednoduché, rychlé, efektní.

Jako správní hrdinové budete za mlácení zlobivých protivníků samozřejmě levelovat. U každého z nich tak budeme moci celkem desetkrát zvýšit jeho skill a dosáhnout tak lepších a efektivnějších schopností. Třeba Alexandr – nejednou oceníte jeho schopnost svolat jednotky a za pomoci mocného Victory Cry (jenž jim obnoví zdraví a sílu, ať už jsou jakkoliv zraněné) je poslat na nepřítele, který se z útoku jen tak nevzpamatuje. Nebo třeba hrdina Sargon, výtečný a přesný lučištník, dokáže vystřelit i více šípů najednou jediným zatáhnutím za tětivu. A pakliže se s každou novou úrovní zvýší počet šípů, které může vyslat na pozdrav, o jeden, jistě si jednoduchou matematikou spočítáte, kolik že jich bude schopen vystřelit na úrovni desáté..:-)

  

Spořádané vylodění * Boj o život v aréně * Když se dobyvatelé dostanou přes hradby, bitva může pokračovat v městských ulicích

Ale je toho mnohem víc. Caesar zvládne kupříkladu velice schopně koordinovat palbu katapultů a práci obléhacích strojů obecně, takže se vám pak třeba poštěstí poslat nepřátelské hradby k zemi během jediného útoku. Alexandr, další vynikající střelec, zvládne vyčistit svými šípy nepřátelské hradby dřív, než k nim dorazí vaše obléhací věže. Navíc je schopen jediným výstřelem odstranit i víc nepřátel najednou a poradit si tak i se skupinami vojáků. A v neposlední řadě takový římský Germanicus dokáže již jen svojí přítomností dodávat odvahu a obranné bonusy všem přítomným jednotkám.

Ale nemyslete si, že jsou hrdinové živi jen ze svých speciálních schopností. Nesčetněkrát se dostanete přímo doprostřed líté vřavy a na nějaké parádičky nebude čas – v tu chvíli budou mluvit jen meče a dýky. K dispozici bude několik druhů útoků, krytí, a samozřejmě půjde vše kombinovat a skládat tak rozličná komba. Nebohým nepřátelským pěšákům tak zbudou jen oči pro pláč, maximálně ještě meč zaražený v břiše.

Samostatnou kapitolou pak bude střetnutí dvou hrdinů – vojáci poté totiž kolem vás vytvoří jakousi provizorní arénu a v následném duelu se ukáže kdo s koho. Přímé ovládání vojevůdců však nebude trvat věčně, řídit se bude velikostí vaší staminy, která bude neustále ubývat, takže si v herojské kůži pobudeme vždy tak maximálně 3-4 minuty. A pak zase hupky dupky do RTS módu. Smrtí hrdiny ale hra nekončí – v takovém případě ho stačí dopravit k vašemu nejbližšímu městu a zde ho zase hezky oživit.

  

Grafika je vskutku překrásná... * ...a detaily bojovníků jakbysmet * Ave Caesar! 

Superzbraně a další vychytávky

Velkou důležitost pak autoři přikládají i takzvaným „superzbraním“, které budou k dispozici pro každý z národů. Více o nich si přečtěte v další části preview, zde snad jen zdůrazním, že i tyto zbraně vám dodají během bitev velké výhody, které nevyužít by znamenalo zahodit šanci na vítězství. Při jejich rekonstrukci a ztvárnění prošli vývojáři nesčetná množství starých materiálů, v nichž se o těchto zázračných starověkých vynálezech objevují zmínky, takže nic není vymyšlené a vše se snaží být maximálně věrné realitě. Výsledný dojem je vpravdě bombastický.

Bojovat se ale nebude jen na pevné zemi. Dočkáme se samozřejmě i obléhání a dobývání velkých měst. Otázka číslo jedna: „Jak překonat hradby?“ však již nebudou jedinou starostí na pořadu dne. Oproti Romu se nyní totiž dočkáme i aktivního boje ve městě, což do sebe zahrnuje i barikádování budov a obranu v městských centrech. To ale není vše – jelikož totiž bylo nesmazatelnou součástí antického světa i námořnictví, můžeme se těšit také na velice atraktivně vypadající námořní souboje. Je libo zaháknout se na protivníkovu bárku po římském způsobu a následně si to vyřídit pěkně ručně na palubě? Nebo se raději budete věnovat potápění nepřátel zručným manévrováním a následným prudkým nárazem do jejich boku? Nic není zakázané. A beze zmínky nesmí zůstat ani souboje v arénách, o nichž však autoři zatím mlčí. Že by eso v rukávu? Uvidíme.

  

Grafika je vskutku překrásná... * ...a detaily bojovníků jakbysmet * Ave Caesar!

Grafika k pohledání

A celému ukuchtěnému dílu přidává jakousi pomyslnou třešničku na dort skvělé grafické zpracování, o kterém vskutku darmo mluvit. Vzhledem k tomu, že na bojišti se najednou bude moci vyskytovat až několik tisíc jednotek, zdá se neuvěřitelné, do jakých detailů jsou jednotliví vojáci propracovaní. Prostředí jsou krásná, živoucí, ať už se jedná o zelený les, nebo vyschlou poušť. Jejich provedení vám vyrazí dech ještě dřív, než začne opravdová mela, a co teprve až se budete tou nádherou procházet v kůži hrdiny, který vše vidí pěkně zblízka. R&F může překonat snad jen sám sebe, a to právě a jedině skvělými námořními bitvami, které se na monitorech objevují po dlouhé době vůbec poprvé (Rome od nich raději upustil). A až uvidíte, jak jedna loď drtí druhou mocným nárazem, zatímco bezmocná osádka odletuje daleko do moře, poklesnou vám kolena. Už si stačí jen přát, aby se to nějak rozumně hýbalo i na průměrných PC.

Na co se těšíme
  • Megalomanské bitvy
  • 3rd person mód
  • Šarvátky na moři
  • Super grafika
Čeho se bojíme
  • 3rd person mód
  • Že se kvůli akci vytratí strategie

Co říct na závěr? Pakliže R&F splní vše, co od něj očekáváme, zařadí se dozajista do svatyně herní slávy na velmi dlouhou dobu. Jako RTS přináší snad vše, co si jen mohou stratégové přát a navíc k tomu ještě navrch hází lákavý akční mód, který možná nesedne každému, ale většinu z nás určitě potěší. Megalomanské bitvy, které se na nás chystají, zkrátka ještě nikdy nebyly krásnější a barvitější, náš pohled na bojiště se ještě nikdy nedostal tak blízko k válečné řeži. V této hře budeme jak těmi, kteří řídí osudy těch pod námi, tak hrdiny, kteří je povedou do bitvy. A již to je samo o sobě unikát.

Jak se těšíme: 85%

V další kapitole se dočtete podrobnosti nejen os speciálních zbraních, které ve hře potkáte...

Určitě si přečtěte

Články odjinud