Nyní, milí studenti, zastavíme čas, položíme vojákovi pod nohy odjištěný granát a budeme sledovat brutální rozklad graficky vyšperkovaného polygonového těla!
Platforma: PC, Xbox, Xbox 360
Žánr: Akce
Výrobce: Saber Interactive
Vydavatel: Atari
Homepage: www.atari.com/timeshift
Datum vydání: 23. března 2006
Tak jako filmový Matrix zpopularizoval zpomalení času na stříbrných plátnech (i když hongkongské filmy Johna Woo jej používaly již dlouho předtím), mělo pro herní svět stejný význam vydání Maxe Payna. Jím představený bullet-time se ale během let stal fádním a stejně běžným jako střevní potíže po návštěvě rychlého občerstvení. Čerstvý vzduch se nyní do zatuchlého bufetu repetitivnosti pokouší vehnat petrohradské studio Saber Interactive, které již má na kontě starší zběsilou akci Will Rock. Tam, kde se hrdina předešlé hry vydal v čase do starověku, TimeShift nás vystřelí do lehce pozměněné blízké budoucnosti, ve které budeme mít možnost rozpoutat dosud nevídané hrátky s časem. A rozhodně nezůstane pouze u profláknutého zpomalování!

Protivníci se oblékají opravdu nekonvenčně * Čeká nás také boj v ulicích města * Létající fláky masa, jsme zvědaví na věkové omezení
Já, ničitel
TimeShift se má stát (stejně jako loňský Fear nebo Serious Sam 2) čistokrevnou střílečkou, ve které převládne forma nad obsahem, jenž by ve větší míře namáhal mozek. Spektakulární destrukce všeho živého i neživého za neustálého doprovodu časových efektů jsou hlavním tahákem ruských autorů, kteří však i přes čistě akční hratelnost chtějí vytvořit něco více, než byl chvílemi sterilní Fear. Šťavnatosti by mělo napomoci bohatší prostředí, využívání času nejen v přestřelkách, ale i při interakci s okolím, a zejména ještě větší krvavost. V řadové střílečce můžeme čas zpomalit – zde ho můžeme zastavit nebo rovnou poslat proti proudu kontinua a převinout zpět. Machinace s časem tady bude z velké části jen pro prezentaci nesoudržnosti lidského těla při průletu většího množství kulek. Maso ztvárněné next-gen enginem má létat vzduchem a hráč si bude moci vše zpomalit a prohlédnout z dostatečné blízkosti. Zvrhlé? Ano, ale násilí dnes prodává.

Plamenomet a jeho efekty * Nehostinná šeď alternativní reality * Skácej se k zemi ve fyziku simulujících křečích!
Bullet time – existoval již před Matrixem
Ve filmech i počítačových hrách stále více používaný efekt, na kterém bude založena i hra TimeShift. Již od prvopočátku slouží jako prostředek, díky němuž si divák může vychutnat jinak velmi rychlé akce jako let kulek nebo bojová umění protagonistů. Neo na střeše mrakodrapu z Matrixu však nebyl první, kdo uhýbal kulkám. V předpotopní formě bylo zpomalení děje použito například ve vcelku neznámém filmu Kill and Kill Again z roku 1981, mnohem více se však bullet time používal v japonských anime sériích jako Speed Racer ze šedesátých let nebo v kultovním snímku Akira. Až moderní počítačová technologie dovolila plné nasazení efektu v hraných filmech.

|
Hráč si v kůži plukovníka Alberta Swifta oblékne experimentální kvantový oblek, jenž vypadá jako mladší bratříček HEV kombinézy z Half-Life. Při nezdařeném pokusu se Albert na krátký okamžik přemístí do roku 1911, aby se po návratu zpět do své doby (rok 2007) ocitl v alternativním světě, jenž si díky podobným manipulacím s časem podmanil diktátorský vědec Kron. Dosud vzdorující zbytky rebelů marně bojují proti militantní vládě, přičemž Swift (a tedy i hráč) jsou jedinými, kdo může v pětatřiceti misích tyranského vládce svrhnout. Situování do roku 2007 dává hře zajímavý nádech lehkého sci-fi. Povědomé prostředí se zasnoubí s futuristickými zbraněmi, válečnou technikou a tvrdým bojem o každou píď úrovně.
S oblekem za lepšími časy
Jak již bylo řečeno, kvantový oblek dokáže čas nejen zpomalit, ale také zcela zastavit. To nám v kombinaci se členitým prostředím a inteligentními vojáky dovolí vytvořit řadu unikátních herních situací. Vyběhne-li zpoza rohu skupina vojáků, budeme moci zmrazit čas, vběhnout mezi ně, umístit granát a pak již jen odjistit časový spínač a sledovat létající těla. Ještě zajímavěji má fungovat převíjení času zpět. Díky kvantovému obleku je hráč vůči všem manipulacím imunní, vracení tedy nepůsobí tak, že by nás mohlo například po smrti oživit. Vracet se začne svět kolem nás, nikoliv samotný hráč. Lze tak proběhnout nepřátelskou základnou, zburcovat poplach a na konci bez zábran obrátit tok času – my budeme moci pokračovat dále, ale život v základně se bude pomalu vracet až do momentu před hráčovým nástupem, takže o nás vojáci po chvíli nebudou vědět, neboť v jejich posunuté realitě jsme do základny ještě nevstoupili.

Vedle * Válečná technika bude poněkud neobvyklá * Na nukleární tříkolce to jde lépe
Kyle Peschel ze Saber Interactive uvedl v rozhovoru pro server Gamespot další názorný příklad využití kvantového obleku. Všimne-li si hráč u dotyčné základny vyjíždějícího kontejneru na odpadky, může do něj vskočit, chvíli se rochnit ve zbytcích a poté převinout čas. Kontejner se vrátí do budovy a hráč je uvnitř bez boje. Podobné situace budou nicméně jen občasnými perličkami prosvětlujícími neustávající masakry, které se budou na monitoru odehrávat. Pokud například zastavíme čas přesně ve chvíli, kdy se z nepřítele do širokého okolí rozstříkla krev, budeme se moci v tomto rudém sněžení pomalu procházet. Také reakce dosud živých protivníků na zásah zbraní by měly podléhat realističnosti. Do nohy střelený padouch v křeči poklekne, aby se namáhavě zvedl a případně se odšoural k nejbližší barikádě. Časové eskapády doprovodí specifické efekty – u zpomalení času se obraz jen rozmaže, při zastavení se barvy roztečou do černobílých odstínů a obrácený tok přetáhne přes monitor přízračný modrý filtr.

Temné ulice skýtají řadu překvapení * Výbuchy jsou zpracovány impresivně * Protivník zmrazený v čase toho moc nezmůže
Next-gen bitva
TimeShift by měl profitovat z věrohodnosti a variability prostředí. Zelené louky roku 1911 vystřídají vyhořelé stanice metra nebo dezolátní ulice budoucnosti plné haraburdí ke krytí a automatických věží, jež se protivníci nebudou štítit osedlat. Dle autorů bychom měli být svědky velkorozměrových bitev, zapojí se i válečná technika v podobě létajících strojů evokujících Half-Life 2 na straně počítače a menších ovladatelných vozítek na straně hráče. Solidní základ k boji poskytnou rovněž zbraně, mezi nimiž nalezneme smyšlené kousky zahrnující útočnou pušku, laserovou kuši, naváděný raketomet, plamenomet a další. Hráč bude moci nést maximálně tři zbraně najednou, přičemž je půjde dokonce vytrhávat z rukou dosud žijících protivníků.

Rakety můžeme při zastavení času zcela znehybnit * Stádium těžké destrukce * Ve které plechové krásce se asi svezeme?
Hra byla předváděna společností nVidia při příležitosti prezentace nových grafických čipů, což samo o sobě vypovídá o vizuální úrovni. Důraz je kladen především na mapování nerovností a speciální efekty. Saber například použil zcela novou metodu pro zobrazování krvavých cákanců a zbytků protivníků. Zajímavé je, že PC a konzole nové generace se sobě začínají rovnat již nyní, verze pro Xbox 360 totiž bude technicky totožná s verzí pro osobní počítače. Portace pro původní Xbox si naproti tomu vyžádá razantnější snížení detailů. TimeShift slibuje řemeslně dobře provedenou akci odehrávající se v hutném prostředí, ve které nebude nouze o masivní přestřelky a kde nalezneme i několik zajímavých elementů spojených s časovou manipulací. V současné době probíhá betatesting, přičemž autoři pracují na zakomponování všech časových hříček do funkčního a zábavného multiplayeru.
Na co se těšíme |
- Zpomalení, zastavení a převíjení času
- Krvavé přestřelky
- Špičkovou grafiku
- Zajímavé prostředí
|
Čeho se bojíme |
- Hardwarové nároky
- Hrátky s časem omrzí
|
Loňský Fear tak bude již brzy čelit konkurenci, která má být nekonvenčnější, ještě krvavější a posunující manipulaci s časem zase o krok dál. Pro příznivce brutálních a jednodušších akcí je TimeShift zářivá hvězda na obzoru.
Jak se těšíme: 82%