Preview: Viking: Battle for Asgard – mýtická řežba

Preview: Viking: Battle for Asgard – mýtická řežba

Kdo by neznal starořecké mýty a legendy. Každý jsme je četli a víme, že hlavní úlohu v nich sehráli bohové a lidé. Norské mýty jsou poněkud méně známé, ale každý z nás zná udatného vikingského bojovníka. O tom, že tato postava si naši pozornost a obdiv plně zaslouží, se dočtete v tomto preview.

Objednejte si na shop.doupe.cz
Viking: Battle for Asgard 
  • X360: 1 499 Kč
  • Platforma: PS3, Xbox 360
    Typ hry: akce z pohledu třetí osoby
    Výrobce: Creative Assembly (
    http://www.creative-assembly.com.au/)
    Vydavatel: SEGA (
    http://www.sega-europe.com/en/Homepage.htm/)
    Distributor v ČR: CD Projekt (
    http://www.cdprojekt.cz/)
    Homepage:
    http://web.sega-europe.com/viking/en/
    Datum vydání: 28. březen 2008

    Her s tématikou legend, bájí a mýtů se moc nerodí. A to je určitě škoda. Z poslední doby zmíním např. hru podle filmu Beowulf, která ale kvalitou spadá do kategorie průměrných akcí. Tým Creative Assembly, stojící za fenomenální strategickou sérií Total War, se pokusí svým Vikingem dokázat, že velkolepé bitvy se dají zpracovat i z jiného, než pouze strategického, pohledu. Viking: Battle for Asgard má být akcí z pohledu třetí osoby, vycházející z podobného herního stylu jako série GTA nebo třeba Fable: The Lost Chapters. Můžeme tedy očekávat velkou porci akce, volného plnění úkolů a vylepšování vlastností vaší postavy.

    Hněv bohů

    Hned na začátek zklamu všechny zaryté příznivce norských mýtů. Příběh hry nevychází z žádného z nich. Z norských mýtů si hra bere pouze atraktivní severské prostředí, tradiční vizáž hlavního hrdiny, magická kouzla a runy či chladnou ocel na použitých zbraních. Samotný příběh hry nepatří mezi nejoriginálnější, ale spíše je příkladem klišé.

      

    Bohyně Hel je vyhnána z božského centra Asgardu, protože se vzepřela vůli vládnoucího boha Odina. Jak to tak bývá, odplata na sebe nenechá dlouho čekat. Hel nechá povstat ohromnou armádu nemrtvých bojovníků a rozhodne se pro cestu Ragnaroku – konce světa. Toho chce dosáhnout zničením světa lidí, Midgardu. Odin proto povolá svou dceru Freyu, aby našla statného bojovníka, schopného čelit armádě nemrtvých. Vyvoleným se stáváte vy v kůži vikingského bojovníka Skarina. Vaším úkolem je záchrana Midgardu a jeho obyvatel.

    Volný jako Viking

    Na začátku se ocitáte ve městě, které slouží jako vaše základna. Zde můžete nakupovat nové zbraně, brnění či vylepšovat vlastnosti postavy, bojová komba a údery. Úkoly, jež na vás čekají, se tradičně dělí na povinné a volitelné. Většina z vás bude určitě usilovat o splnění všech úkolů. Důvod je zřejmý. Nepovinné úkoly v sobě skrývají nová dobrodružství, jejichž splněním jste většinou odměněni penězi, mocnými předměty či magickými runami. Kromě toho se může stát, že zachráníte nějakou postavu, která vám v další fázi hry „nečekaně“ pomůže. A to se bude hodit. Kromě plnění úkolu se můžete jen tak procházet po rozlehlém herním světě, který bude tvořen třemi rozsáhlými ostrovy. Cestovat mezi nimi budete pomocí teleportů. A to vše bez jediné náhrávací obrazovky.

    Kamarádům na pomoc

    Předchozí hry Creative Assembly oprávněně nesly přízvisko Total War. V nich jsme byli svědky monstrózních bitev několikasetčlenných armád z pohledu ptačí perspektivy. Ani tentokrát nebudeme o velkolepé bitvy ochuzeni. Navíc v pohledu bližším, než kdykoliv jindy. Je však nutné poznamenat, že tyto grandiózní bitvy budou tvořit asi pouze jednu desetinu hry. Nejdříve se k nim budete muset prosekat menšími potyčkami s nemrtvými. Ostatně, vezměte si příklad jedné z misí.

      

    V ní máte za úkol infiltrovat kamenný lom, osvobodit zotročené Vikingy a následně zabít jejich despotické otrokáře. V této chvíli budete mít několik variant, jak úkol splnit. První z nich je přímý útok na dobře střežený lom. Vzhledem k tomu, že budete bojovat sami, není tato varianta zrovna dvakrát pohodlná. Samozřejmě jste udatný válečník, ale několikanásobná přesila je přece jenom výzvou spíše pro masochisty. Většina z nás zvolí druhou variantu, méně efektní, ale o to efektivnější. Využijete plíživý mód, nenápadně proklouznete kolem hlavní několikačlenné hlídky, následně ladně zlikvidujete osamocené stráže a osvobodíte své kamarády. Poté připravíte past na zbylé nepřátele, které nekompromisně zmasakrujete. Variant, jak dosáhnout svého, ale bude ještě více.

    Velkolepé bitvy

    Ti vnímavější z vás již jistě vytušili základní stavební kámen celé hry. Abyste se mohli utkat v několika závěrečných bitvách o znovuzískání kontroly nad městy, budete nejdříve muset shromáždit dostatečné množství vojáků. To činíte výše uvedeným osvobozováním zajatců. Pak teprve přijdou na řadu zmíněné „totální bitvy“ stovek jednotek na obou stranách. Jejich průběh je rozdělen na tři části. V první z nich se boj odehrává na prostranstvích před městy. Tam si všímáte pouze a jen vašeho hrdiny, protože ostatní spolubojovníci jsou řízeni umělou inteligencí. Na druhou stranu jste to právě vy, kdo nejvíce ovlivní výsledek bitvy.

      

    Jelikož jste hrdina, nebudete v kůži obyčejných vojáků likvidovat základní nepřátelské jednotky, ale porozhlédnete se po větších „rybách“. Prakticky to bude vypadat tak, že se budete prosekávat přes slabé protivníky k těm nejsilnějším. Jako primární úkol budete mít na starost nepřátelské šamany, kteří neustále oživují padlé. Poté, co je zlikvidujete, se plynule přesunete k hlavním branám města. Zde narazíte na silné stráže v kůži jakýchsi obrů. Za využití beranidla, katapultů a zápalných šípů se dostanete do útrob města, kde vás bude čekat závěrečná bitva. Vy si opět budete všímat silnějších nepřátel a v případě nouze požádáte bohyni Freyu o pomoc zasláním draka, který bude plnit úlohu dnešních bombardérů.

    Brutalita bez hranic

    Viking neponese nálepku „pro dospělé“ jen tak pro legraci. V boji využijete dva základní útoky - rychlý a silný. V průběhu boje získáváte energii, kterou budete moci využít v různých kombech či dokončovacích úderech. Ty budou představovat školu řeznického umění první kategorie. Naporcovat nepřítele na kousky je otázkou stisku několika tlačítek. Dokonce je možné opakovaným stiskem tlačítka A dosáhnout likvidačního komba, kdy ležícímu ubožákovi Skarin rozšlápne obličej na kaši.

      

    Důležitou součástí boje budou také obranné úskoky a blokování. Právě kombinací útoku a bloků bychom měli dosáhnout optimálního efektu pokud jsme v obležení několika nepřátel. Další možností, kam investovat energii, budou různá magická kouzla čerpající sílu z rozličných run. Jinou zajímavostí je Skarinův pasivní vliv na přátelské jednotky. Pokud se bude nacházet v jejich blízkosti, pozitivně tím ovlivní jejich morálku a bojovou výkonnost.

    Bude to stačit?

    Po výčtu hlavních vlastností hry můžete mít trošku obavy, aby vás ta veškerá akce nepřestala po chvílích bavit. Abych pravdu řekl, nebojím se toho. Kdo si pamatuje na skvělou akci Rune, ví, o čem mluvím. Navíc ve Vikingovi bude ještě mnohem více volnosti, několik možností plnění úkolů, obrovské bitvy a špičkové next-gen zpracování. To bych prezentoval na vzhledu světů a prostředí. Místa zamořená nepřáteli poznáte na první pohled. Temné mlhavé ponuré prostředí vám jasně naznačí, že se nacházíte na místě, kde každou chvíli můžete očekávat nenadálý útok zpoza stromu. Poté, co oblast či území projdou vaší řeznickou školou, se okolní prostředí zcela promění. Mlha ustoupí, tmavé šedé kouty prosvítí množství slunečních paprsků a svět kolem vás opět získá barvu plnou života. Nemrtví zmizí.

    Na co se těšíme
    • Volnost pohybu po světě
    • Velkolepé bitvy stovek vojáků
    • Brutální akce a komba
    • Graficky překrásné prostředí
    Čeho se bojíme
    • Málo invence
    • Stereotypní akce
    • Ošizený příběh

    Viking: Battle for Asgard je očekávaným next-gen titulem od mistrů strategii, kteří se nebojí použít osvědčený koncept velkolepých bitev i v jiném žánru, než nabízí pohled z ptačí perspektivy. Bude nám ale stačit brutální volná akce s prvky taktiky, nebo Vikinga odsoudíme za nedostatek invence a povrchnost?

    Jak se těšíme: 80%

    Určitě si přečtěte

    Články odjinud