Platforma: Xbox 360 (PS3 verze již vyšla)
Žánr: bojovka
Výrobce: Sega AM2
Vydavatel: Sega
Homepage: www.virtuafighter5.jp
Česká komunita: virtuafighter.doupe.cz
Předpokládané datum vydání: srpen 2007
Virtua Fighter, Tekken, Soul Calibur... Taková jsou jména tří hlavních protagonistů bojujících o přízeň hráčů, kteří milují bojová umění, bleskové reflexy a tlačítkové variace, při nichž by si klavírní virtuos zlámal prsty. Každý z nich při tom staví na něčem jiném.

Soul Calibur se snaží zaujmout především tím, že jako jediný z konkurentů nabízí souboje se zbraněmi. Jeho velkými devizami jsou ale i nejakčnější boje, nádherné grafické orgie a – největší přístupnost nováčkům.
Tekken je již více zaměřen na hráče, kteří to s bojovkami myslí vážně, ale i v něm si na své přijdou začátečníci. Jeho velkou devizou je herní systém, který staví na vyvážené komplexnosti a složitosti s přístupností a snadností na zvládnutí.
Poslední série, Virtua Fighter, je... Bojovkou pro profesionály. Komplexní a složitý systém vyžaduje stovky hodin tvrdé dřiny nezbytné jen pro zvládnutí základních obranných technik; a na to, abyste se vyrovnali japonským profesionálům, budete potřebovat léta tvrdé dřiny a desítky tisíc odehraných zápasů proti kvalitním oponentům. Bez nadsázky.

Pro mnoho hráčů může být – a také často je – takováto složitost velmi odrazující a většina z těch, kteří to původně s VF mysleli vážně, po čase prostě rezignovala a raději přešla k Tekkenu. Pro ty, kteří vytrvali, ale mělo VF4 nejlepší tutoriálový a vyučovací mód, jaký kdy byl pro bojovku vytvořen. AI se učilo z vaší hry, bylo možné nastavit doslova cokoli a nasimulovat jakoukoli situaci, hra vás zasvětila do všech základních i pokročilých technik a naučila vás jak, kdy a proč je používat... Prostě pokud jste se chtěli naučit hrát VF a být dobří (i když ne skvělí), stačilo zapnout hru a ona se už o vás postarala.
VF5, když přišlo na trh jako hra pro PS3, sice nabídlo líbivější grafiku než předchozí díly a o poznání slevilo z náročnosti jednotlivých technik, ale zato rezignovalo na svou největší devizu a jeho tutoriál nestál za nic. Doslova. VF4 a VF4 Evolution kdysi ukázaly, jak má vypadat dokonalý trénink; VF5 nyní nabízí horší tutoriál, než měl stařičký Tekken 4.

Něco podobného platí i pro umělou inteligenci. VF4 nabízelo možnost vytrénovat si pro libovolnou postavu AI k obrazu svému. Mohli jste ji učit jednotlivé techniky, jak se bránit, jak reagovat ve které situaci... Cokoli. A pokud jste byli opravdu dobří a o hře toho hodně věděli, byli jste schopni vytvořit AI, která představovala výzvu i pro ty nejlepší; a pak jste proti ní mohli vy i vaši přátelé trénovat. VF4Evo sice tuto možnost zrušilo, ale využilo poznatků k tomu, aby se AI v hlavním módu hry učilo z vaší hry a svých chyb a postupně se zlepšovala. Ve VF5 ale nic takového není.
Ale to se nyní změní. Americká pobočka Segy se totiž rozhodla, že pro Xbox 360 verzi VF5 do hry dodá spoustu nových věcí a napraví chyby PS3 verze. Japonské ústředí jim to sice odsouhlasilo, ale kvůli "popularitě" Xboxu v Japonsku odmítlo tuto verzi ve své domovské zemi vydat. Jak ale práce pokračovaly, jejich přístup se postupně měnil. Američané totiž odvedli na konverzi tak skvělou práci, že Sega se rozhodla vykašlat na odpor Japonců k microsoftí konzoli a hru pro ni vydat. A co že je to přesvědčilo?
Nový, lepší, Xboxový
Ne, neradujte se předčasně – online hraní se nekoná. Pro kvalitní hraní VF5 či jiné bojovky je potřeba stabilní ping nižší než 8 ms a bez lagů, což současné technologie neumožňují; nemluvě o tom, že představenstvo vývojářského studia AM2 prohlásilo, že pokud někdy vydají bojovku podporující online hraní, nebude se bojovat Virtua Fighter.
Co ale doznalo změn je grafika. Ne velkých, ale přeci jen – kromě nějakých drobných změn Američané totiž vylepšili i anti-aliasing, takže celá hra je nyní hladší a jemnější. Dalším vylepšením je podpora analogové páčky – sice se jedná o drobnost, ale někoho určitě potěší.

Co se týče módů ve hře, základní nabídka bude stejná jako v PS3 verzi. Arcade vás pošle bojovat proti sérii oponentů a nakonec vás postaví proti neporazitelné Dural; Vesus... to je asi každému jasné; Quest vás opět pošle do fiktivních tokijských heren bojovat proti AI a vylepšovat si své hodnocení, statistiky i získávat nové předměty pro oblečení na svou postavu; Dojo je opět tutoriálem a tréninkem; pak narazíte ještě na Options, Customization a VFTV...
Módy sice mohou být navenek stejné, ale uvnitř... Uvnitř v nich se toho hodně změnilo. V Arcade byla výrazně vylepšena umělá inteligence, která – zejména pokud jste VF slušně uměli – v PS3 značně pokulhávala. Nová AI má být založená na nejnovějších zkušenostech japonských hráčů, takže bude obsahovat nově objevené techniky. Údajně se dokonce dočkáme i návratu schopnosti počítače učit se z vaší hry.

Obrovských změn dozná Dojo mód. Nejen že přibyl nový mód, který obsahuje vše, co bylo k nalezení ve VF4Evo; on obsahuje i něco navíc. Začátečníci možná neocení věci jako možnost nastavit si pozici nohou či jaké konkrétní přehozy má CPU používat, ale pro pokročilého hráče se jedná o naprosto zásadní změny, které mu umožní se hru pořádně naučit. A i nováčci jistě uvítají různé návody a ukázky určené právě jim a seznámení se hrou.
Spekuluje se i o tom, že Xbox 360 verze přinese nové doplňky pro customizaci postav; a hlavně že konečně umožní oběma hráčům hrát každý ze svého profilu, tak, jak to nabízí například Tekken 5. Další spekulace se týkají online podpory – hraní přes internet je sice vyloučené, ale stále jsou zde možnosti jako sledovat japonskou VFTV – speciální kanál přenášející zápasy nejlepších hráčů, jejich statistiky a spoustu dalších vymožeností. Spekuluje se i o sdílení vašich uložených zápasů přes internet s kamarády.

Samozřejmostí je, že ve hře bude všech 17 postav z PS3 verze, včetně nováčků v podobě čínské holčiny Eileen bojující stylem opičího kung-fu; či malého, ale obratného mexického wrestlera a luchadora (čili bojovníka užívajícího styl Lucha Libre) El Blaze. Obě verze budou co do hratelnosti stejné, což jistě fanoušci uvítají; ono je přeci jen hloupé naučit se všechny triky a techniky třeba na PS3 a pak zjistit, že na Xboxu je všechno jinak.
Na co se těšíme |
- Je to VF5
- Je to vylepšeny VF5
- Je to hodně vylepšený VF5
|
Čeho se bojíme |
- Že se zblázníme než to vyjde
|
Na Xboxovou verzi VF5 je spousta důvodů se těšit. Ať již ten, že VF5 je nejmodernější bojovkou, která vylepšila a rozšířila to nejlepší z minulých dílů a nabízí asi nejkomplexnější (třebas stále nejtěžší na zvládnutí) bojovku současnosti. Dalším důvodem by mohlo být to, že jediným přímým konkurentem na Xboxu je Dead or Alive 4, který sice má své fanoušky a zastánce, ale který spíš (jak s oblibou tvrdí jeho odpůrci) než bojovku připomíná hru kámen – nůžky – papír okořeněnou o prsaté bojovnice a nějaké to grafické pozlátko. Ať už to je pravda či ne, jisté je, že staví na zcela jiných základech než VF. Takže pokud máte rádi bojovky a DoA vám nesedne, konečně přišla vaše chvíle. A věřte, že rozhodně je na co se těšit.
Jak se těšíme: 98 %
Podrobnosti o VF5, stejně jako řadu lidí ochotných si o něm popovídat najdete na českých fanouškovských stránkách na adrese virtuafighter.doupe.cz