Preview World of Warcraft: oživlá fantazie

Preview World of Warcraft: oživlá fantazie

Pro Blizzardy je MMORPG World of Warcraft dosud nejrozsáhlejším, nejkomplexnějším a dost možná bude také nejúspěšnějším projektem, do jakého se kdy pustili. Ačkoliv u nás stále ještě nejsou online hry příliš rozšířené, World of Warcraft představuje natolik přitažlivý titul, že rozhodně nebude na škodu se s ním seznámit podrobněji.

Typ hry: onlinovka
Výrobce hry: Blizzard (
http://www.blizzard.com)
Vydavatel hry: Vivendi (
http://www.vugames.com)
Homepage:
http://www.worldofwarcraft.com/
Datum vydání: listopad 2004 (USA), únor/březen 2005 (Evropa)

Začínat si cokoliv s online hrami je věc velice ošemetná. Jsou to nadmíru ďábelská stvoření, která vás chytí a nepustí. Anebo znechutí natolik, že už si žádnou online hru nikdy ani nevyzkoušíte. Ale to byste v případě World of Warcraft přišli o nekonečný zástup jedinečných zážitků, které vás v tomto fantastickém světě čekají. Takže, rytíři Azerothu, vás čas znovu nadešel! Ve Warcraft III: Reign of Chaos jste pro svou zemi vybojovali svobodu, nyní je třeba vybudovat znovu všechno to, co padlo za oběť válce. Postavit se čelem novým nebezpečím i starým nepřátelstvím.

"World of Warcraft, Blizzard"

Vývojáři z Blizzardu mají na kontě samé úspěšné tituly, počínaje sérií Warcraft a Diablem konče. Přesto oznámení World of Warcraft ve své době herní publikum značně zaskočilo - zpětně se můžeme pouze dohadovat, co k takovému kroku vedení firmy vedlo. Neobyčejná popularita hraní Diabla přes Battle.net jistě měla na toto rozhodnutí značný vliv, stačilo už jen krátké zamyšlení ("Který z našich tří světů by se nejlépe hodil pro onlajnovku? Á, máme tu přeci Warcrafta!") a nápad byl na světě. Jistě, je to zjednodušené a dost možná i pěkně vedle, ale takhle nějak to vidím já.

     

Ovládací rozhraní WoW je snadno přizpůsobitelné díky technologii XML * Sám uprostřed pustiny * V grupě se nebezpečí čelí vždycky snáz

Proniknout do principů a herní mechaniky WoW je nesmírně snadné, snad každá část už tak dost přehledného ovládacího rozhraní je doplněna stručným, nicméně informativním komentářem, který pomůže všem začátečníkům orientovat se ve složitém světě online hraní. WoW je jednoznačně orientovaný na začínající a středně pokročilé hráče, ovšem své místo si tu najdou také hardcore pařani. Tvůrčí tým se od začátku snažil hru maximálně přizpůsobit všem kategoriím online hráčů, a také se mu to stoprocentně podařilo.

Dostupné třídy postav

Paladin - lidé, trpaslíci

Zloděj (Rogue) - lidé, trpaslíci, noční elfové, orkové, nemrtví, gnómové, trollové

Kněz (Priest) - lidé, noční elfové, trpaslíci, nemrtví, trollové

Lovec (Hunter) - noční elfové, trpaslíci, orkové, taurenové, trollové

Černokněžník (Warlock) - lidé, orkové, nemrtví, gnómové

Druid - noční elfové, taurenové

Válečník - lidé, trpaslíci, noční elfové, orkové, nemrtví, gnómové, trollové, taurenové

Mág - lidé, gnómové, nemrtví, trollové

Šaman - orkové, taurenové, trollové

Rudá bradka, černý vlas

Hraní WoW začíná tím, že si vytvoříte vlastního avatara, postavu, která vás v online světě bude zastupovat. Už tady je zřejmé maniakální zanícení vývojářů z Blizzardu. Své postavě můžete naporoučet všechno, od zamračeného, drsného obličeje přes rozevlátý úsměv od ucha k uchu, můžete měnit barvu pleti, sílu postavy, a tak dále. Pokud se s tím piplat nechcete, můžete prostě párkrát kliknout na přichystané tlačítko a hra vám postavu automaticky vygeneruje. Stačí si vybrat. Kombinací existuje nepřeberné množství, už jen díky tomu, že na výběr je celkem osm ras - lidé, noční elfové, trpaslíci a gnómové (za Alianci), za Hordu pak orkové, taurenové, nemrtví a trollové. Každá rasa disponuje určitými výhodami a nevýhodami, třeba lidé dokáží nejlépe ze všech zacházet s meči a palcáty, orkové zase se sekyrami a takoví taurenové se dokáží extrémně rychle pohybovat v otevřených prostorách.

    

Zkušenosti z boje nezískáváte vždy, například postavička na lvl 25 nemůže získat zkušenosti za zabití protivníků s levelem podstatně nižším* Pohled na majestátní hradby města Stormwind * Ironforge, podzemní město trpaslíků, kam se můžete dostat metrem (!)

Na jednom kontě můžete mít postavy Hordy i Aliance, pokud se ovšem chystáte hrát v klasických PvE (Player vs Enviroment) světech. Pokud byste měli zálusk na čistě PvP (Player vs Player) oblasti, musíte své konto udržovat jednostranné, tj. buďto Horda nebo Aliance.  nakonec jsou tu ještě RP (Role-Playing) servery, které jsou však okrajovou záležitostí. Následuje volba třídy - ne každá rasa se může stát čímkoliv, viz. tabulka napravo, a přemýšlení o tom, za jakou kombinaci postav vlastně hrát může leckdy zabrat déle, než dosažení prvních úrovní. Rozhodně doporučuji si to celé předem velmi dobře rozmyslet, protože hraní za každou ze tříd se zásadním způsobem liší. A strávíte-li mnoho hodin nad jednou postavou, abyste pak zjistili, že vás hraní za ni nebaví, to není právě povzbuzující. Takže připraveni? Můžeme vyrazit!

Tobě, potvoro, já zlomím vaz!

Svět WoW se skládá ze dvou (resp. tří, dva z nich dělí úzký průliv) velkých kontinentů a několika menších ostrovů kolem. Oba kontinenty - Kalimdor a Východní království, jsou od sebe odděleny obrovským magickým větrným vírem. Zdaleka neplatí, že hráči Aliance jsou odděleni od hráčů Hordy, ba naopak, vše je promícháno v přesném poměru. Rozloha virtuálního světa se dá počítat odhadem na desítky čtverečních kilometrů, prostě a jednoduše je to svět tak velký, jak se pro online hru takovýchto rozměrů patří.

     

V hospodách se můžete ubytovat a tím získat rychlou přepravu do dané lokace * Zasněžené pláně Dun Morogh, domoviny trpaslíků, jakoby z oka vypadly některým pasážím z Pána Prstenů 

Když jsem do něj poprvé vstoupil, ocitl jsem se v těle po zuby neozbrojeného paladina kdesi poblíž města Stormwind. To je hlavním útočištěm lidské rasy a nachází se přibližně uprostřed Východních království. I pustil jsem se hnedka do rubání okolo se potulujících příšer, a začal tak svižným tempem poznávat krásy a taje WoW.

Virtuální svět je rozdělen na různé oblasti podle toho, jaké potvory se v té které nacházejí. Vaše postavička se samozřejmě poprvé objeví v oblasti s těmi nejjednoduššími protivníky, na jejichž hřbetech si osvojíte všechny základní finesy bojového systému a vyškolíte se také v  systému questů. Úkoly, za které můžete získat vedle boje spoustu dalších zkušeností, najdete skutečně na každém kroku. Postavička s úkolem je zvýrazněna žlutým vykřičníkem, postavička s úkolem, na který ještě nemáte dostatečně vytrénovanou postavu je vyznačena šedivým otazníkem, no a nakonec postava, která čeká, až jí přijdete poreferovat o tom, jak jste zdárně úkol zakončili, je označena otazníkem žlutým. Úkolů jsou stovky a tisíce, bez přehánění - svět je obrovský a úkol najdete na každém rohu, navíc stále přibývají. Některé se sice mohou tvářit jako pouze pro jednu rasu, ale nenechte se mýlit - všechny postavy mohou plnit (téměř) všechny úkoly, "virtuální rasismus" tu skutečně nepotkáte.

    

Á, copak je asi tohle? * Vzhůru za dobrodružstvím! * Skvěle provedené vidění světa "mrtvýma očima"

Mnoho questů je propojeno do sérií, dokonce i celých obrovských příběhů, které postupně skládáte, tyto příběhy bývají navíc často provázané a vyplatí se pozorně si přečíst průvodní text. Naštěstí je tu deník, do kterého se questy automaticky zapisují podle lokace, kde vám byly přiděleny. Jsou také odlišeny barevně, abyste měli jasno v jejich náročnosti. Ale pozor, v jednom okamžiku můžete mít v deníčku nanejvýš dvacet questů. Na začátku hry se určitě vyplatí pilně plnit jeden po druhém v oblasti, kde se právě nacházíte - mnohem rychleji tak postoupíte na vyšší úroveň, protože není třeba neustále běhat sem a tam. Tedy, vlastně většinou je, ale je lepší běhat sem a tam v jednom kraji, než z kraje do kraje. Skrze questy se dozvídáte další podrobnosti o příběhu WoW, skládáte nové části mozaiky a užasle hledíte na dokonale propracovanou zápletku.

     

Ve World of Warcraft dokáže každá postavička i plavat - animace jsou skutečně nádherné, asi nejkrásněji animovaný je Gnóm * Samozřejmě, že vám může dojít kyslík, ale vše se dá ošálit kouzly * A pod vodou lze i bojovat...

Co je ale na WoW hned od začátku pravděpodobně nejkrásnější, to je nesmírně živý, uvěřitelný, takřka pohádkový svět, plný nejrůznějších bytostí, chrabrých rytířů, tajemných elfů a tisíců dalších postav. Krajinu vývojáři modelovali podle fotografií reálných míst - tak, by působila co nejpřirozeněji. Je protkán cestami a cestičkami, tajnými stezkami, často narazíte ani nevíte jak na nádherné údolí, jindy zcela náhodně zažijete západ slunce vysoko na mořském útesu. I každá malá vesnička a ohromná města (každá rasa disponuje vlastním hlavním městem) jsou propracovány do nejmenšího detailu. Skvěle je vyřešen herní čas - odpovídá totiž skutečnému času v místě, kde je umístěn server, což obvykle bývá ve stejném časovém pásmu, kde jste i vy. Takže v deset hodin večer je noc a kolem osmé naopak svítá.

Naroste mi síla, hbitost

Nabírání zkušeností jde zpočátku poměrně rychle a na 10. level se dostanete po pár hodinách hraní. Maximální level je 60, ale už dnes jsou v přípravě tzv. "hrdinské třídy", které umožní postavám na maximální úrovni dále postupovat. Garantuji vám ovšem, že než se k tomu dohrabete, užijete si ve WoW ještě dlouhé dny a týdny zábavy.

    

Elf se bije s pošahaným horníkem v Deadmines * Palicí do tebe, potvoro jedna! * Létání na Gryphonech je prostě zážitek sám o sobě

Vývoj postavy má velice podobný průběh jako v případě Diabla a Diabla 2, milovníci obou těchto her budou ve WoW jako doma a jistě si užijí spoustu zábavy při rozdělování talentových bodů. Ty jsou jakýmsi bonusem ke standardním vlastnostem a dovednostem postav, mezi které nelze rozdělování nijak ovlivňovat. Talentové body získáváte od 10. levelu výše a můžete se přesně rozhodnou, do čeho je investujete, zda do obrany, útoku, útočné nebo obranné magie. Díky tomu, že je k dispozici max. 60. level nebudete nikdy schopni naplnit všechny stromy najednou (maximálně jeden), a tak žádná postava nemůže být skutečně ultimátní - a to je jedině dobře. Důležitou součástí hry je i kupování nových dovedností daných pouze pro tu kterou třídu, většinou jsou to kouzla, ale v případě kovářů je to například dovednost ukovat mitrilové brnění. Krom výše uvedených tedy ještě existují "výrobní" profese. Lze se naučit pouze dvě na jednu postavu, ale celkem je tu devět dostupných profesí (můžete se stát alchymistou, kovářem, zaklínačem, bylinkářem, horníkem, kožedělcem, stahovačem zvířat nebo krejčím).

V partě ukážu vám svoji rychlost

Ve WoW existují dva typy skupin. První je "group", která má maximálně pět členů. Utvořit grupu je nesmírně snadné, stačí prostě kliknout na jméno cizí postavičky a dát pozvat ji. Pak jsou tu ale ještě tzv. raidy. Raid je seskupení maximálně osmi grup, v jednom raidu lze tedy mí maximálně 40 lidí. Tyto skupiny jsou určeny pro opravdu velké questy a výpravy, například vyvolané novými herními událostmi.

Samozřejmě, že je možné hrát i sólově, ale WoW byl už od počátku designován jako týmová záležitost, ve které toho jedinec mnoho nezmůže. Nejlepšími třídami pro sólové hraní jsou Noční elf - lovec a Warlock. Noční elfové mají svůj domovský svět na izolovaném ostrově Teldrassilu, kde se na malé ploše nachází obrovské množství questů, takže nemusíte běhat příliš daleko a rychle si postavu vytrénujete. Právě noční elfové byli prvními postavami, které ve hře dosáhly lvl 60. Warlockové pak disponují jednou exkluzivní schopností, a to je vyvolávání spřátelených démonů, kteří za ně mohou bojovat (a postupovat na další levely).

     

Terénní nerovnosti mohou občas vaší postavě činit menší problémy, ale i na poměrně strmé kopce se dá vyšplhat - a samozřejmě z nich i spadnout * Boje proti skupince protivníků musí být velice koordinované * Majestátní stormwindský hrad

Teprve od úrovně 25 až 30 začíná ve WoW ta pravá online zábava, tedy velké společné výpravy za dobrodružstvím. Na těchto úrovních už ale musíte svůj postup skutečně koordinovat. Už nelze do nějakého dolu nebo jeskyně jenom tak naběhnout a všechno vybít. Naopak, celou akci je třeba pečlivě připravit, rozdělit jednotlivým členům skupiny úlohy, v průběhu boje pak celou akci řídit. Věřte nebo ne, ale stačí, aby jeden z vašich parťáků nedělal co, co má, a úspěch akce je ohrožen.

Každá rasa vládne jednou dispozicí pro osedlání nějakého zvířete. Lidé přirozeně mají koně, elfové bíle šavlozubé tygry, trpaslíci berany a gnómové malé mechanické cosi co vypadá jako  slepice křížená s kachnou. Příslušníci hordy pak osedlávají vlky, hnusoidní dinosaury jménem Kodos, nemrtví mají kostru koně a trollové raptory. Krom toho všeho existují navíc ještě různé druhy těchto zvířat, například Warlockové a Paladini mají k dispozici speciální zvířátka a v temných údolích i na zelených pláních pak lze narazit na další speciality. Když pak máte možnost shlédnout partičku deseti jezdců uhánějících lesem kamsi za dobrodružstvím, zůstanete na chvíli koukat s otevřenou pusou a máte další motivaci proč ve světě WoW trávit další a další hodiny.

Ve světe plném magie a kouzel

Většina hráčů si MMORPG bez kouzel ani nedokáže představit. Ve WoW je magie dokonale propojena se systémem ras a herních tříd. Máme tu magické třídy, jako je warlock nebo mág, kteří vládnou většinou dostupných kouzel a jak je známo z mnoha ostatních MMORPG, magické třídy bývají nejsilnější a nejvyužívanější. Hraní za mága začíná být velmi zajímavé už kolem 20. levelu, kdy je v partě skutečně nedocenitelný, warlock naopak, jak bylo řečeno výše, se hodí i na sólové plnění questů, zejména díky schopnosti vyvolávat démony.

    

Města jsou plná nejrůznějších obchodů, hospod a dalších zajímavých budov * V každé z nich je alespoň jedna NPC postavička * V bojích se kouzly rozhodně nevyplatí šetřit

Nemagické třídy jako paladin nebo válečník vládnou spíše obrannými kouzly. Paladin má k dispozici aury, což jsou zvláštní ochranná kouzla, v jednom okamžiku lze mít aktivní pouze jedno. Jakmile je ale v jedné skupině paladinů více, je dobré, aby měl každý z nich aktivovánu tu auru, ve které je nejlepší, protože je automaticky aplikována na všechny členy skupiny. Pak jsou tu obranná kouzla s krátkodobou účinností, která umožňují na okamžik protivníka zmrazit, zmást nebo snížit některé z jeho atributů.

Kouzly samozřejmě vládnou také protivníci a nutno přiznat, že právě takoví jsou nejobávanější. Není nic horšího, než když vás uprostřed souboje cizí šaman zmrazí na místě anebo ve vás vyvolá panický strach, díky čemuž se vám postavička splaší a zběsile pohýbá po okolí, zatímco vy nemáte 20 sekund absolutně žádnou možnost ji ovládat. Proto je nejlepší se vždy zaměřit nejprve na ty protivníky, kteří mají magické schopnosti a zbavit se jich jako prvních.

Není nic, co bych nedokázal

Jedním z nejoriginálnějších prvků WoW jsou bezpochyby jazyky. Od začátku hry znáte jeden jediný jazyk, a to Common, tedy běžnou mluvu. Rozumíte tak své straně a všem jejím rasám - Hordě nebo Alianci, ale jakmile se k vám přiblíží postava příslušející k opačné straně, nerozumíte jí ani slovo. Pokud vám protihráč vzkáže "Die you bastard!" tak vy si přečtete akorát tak "Arkhlun di murdip!" nebo jinou matlaninu. Učení nových jazyků (každá rasa má svůj) přichází na pořad dne teprve na nejvyšších úrovních. Jakmile se s nepřátelskými postavami můžete dorozumívat, anebo mluvit srozumitelně pouze mezi příslušníky své rasy, posouvá to hru zase o kus dál. I náhodná nedorozumění mají své kouzlo... mohou skončit dobře, ale také špatně, třebas vyzváním na souboj. To se stává ve většině případů.

Těšíme se
  • Neobyčejně krásný a rozlehlý svět Warcratu online
  • Habaděj questů a tisíce hráčů
  • Stále nové události, proměnlivý svět, nový herní obsah
  • Možnost zvolit si svůj vlastní styl hraní
  • Výborné technické zpracování (grafika, hudba, síťový kód)
Bojíme se
  • Jediné věci, a to že u World of Warcraft jednoho dne zdechneme

Smrt postavy je ve WoW řešena velice elegantním způsobem. Máte hned několik možností oživení. Za prvé, proměníte se na ducha, objevíte se na nejbližším hřbitově (ty jsou po světě rozesety velmi hustě) a necháte se tam obživit od Spirit Healera - ovšem za cenu ztráty nabytých zkušeností. Místo toho můžete běžet k místu, kde jste zemřeli, což obvykle netrvá déle než pár minut a tam se obživit zcela "beztrestně". A nakonec vás může obživit ještě postava se znalostí kouzla resurrect. O své věci se v žádném případě bát nemusíte, ty patří vždy pouze a jen vám.

  

Součástí světa jsou i mnohé dungeony, vstup do nich je obvykle podložen nějakým questem, někdy i více questy najednou, ale samozřejmě můžete na tato místa narazit i zcela náhodně

Se smrtí úzce souvisí reputace vaší postavy. Ta se totiž odvíjí od toho, jak se kterou stranou zacházíte. Pokud proti jedné bojujete, ta druhá vás začne mít v oblibě - a naopak. Reputace vám pak může leckde zachránit kůži, ale také vás zahnat do pěkných trablů. Samozřejmě nelze být se všemi zadobře, a ani by to tak nebylo správné, ale rozhodně se vyplatí reputaci v závislosti na jednotlivých stranách dobře sledovat.

Aneb "onlajnovka" jedna báseň

Dnes už žádná onlajnovka nemůže být úspěšná bez zkušeného týmu tvůrců herních událostí, které jsou kořením každého persistentního online světa. Také Blizzard slibuje v průběhu života WoW mnoho novinek, ať už se týkají nového obsahu, nebo právě herních událostí, které budou každý měsíc měnit svět Azerothu. Hrdiny, či lépe spoluúčastníky těchto velkých i malých událostí se mohou stát i ti nejlepší hráči - bráno nejen podle vyspělosti jejich postavičky.

     

Další dobrodruhy, kteří by s vámi podnikli nebezpečné výpravy, obvykle potkáte ve městech a vískách, které jsou rozesety po celém světě

Po několika týdnech strávených ve světě World of Warcraft je mi jasné, proč se do betatestu hrnulo takové množství lidí. Přihlásilo se přes půl milionu účastníků a Blizzardi museli toto číslo omezovat, aby nebohé servery takový nápor vydržely. Je jasné, že World of Warcraft bude mít obrovský úspěch - jak v USA (tam už je to jasné, prodeje jsou rekordní a zátěž serverů taktéž), tak v Evropě. Zatím není jisté, kolik bude předplatné v Evropě stát, americká verze se platí podle délky předplacené doby $14,99/měsíc, $13,99/měsíc (při předplatném na 3 měsíce) nebo $12,99 (při předplatném na 6 měsíců). Krom platby kreditní kartou můžete použít také systém předplacených kartiček nebo PayPal.

Mimo standardní edice půjde do prodeje (i u nás) také speciální sběratelská edice, která obsahuje plnou verzi WoW na DVD, dvěstěstránkovou publikaci s ilustracemi ze hry, DVD Behind the Scenes, soundtrack, látkovou mapu světa, speciální virtuální předmět do hry a podepsaný herní manuál. A snad ještě i nějakou tu umělohmotnou postavičku, ale to už je opravdu maličkost.

     

Každá z herních oblastí světa WoW má svou unikátní atmosféru, která je dána hudebným podkreslením, barevným nádechem, faunou, florou, prostě vším

Jak celé dnešní preview zakončit? WoW je obrovská hra a dalo by se o ní mluvit celé hodiny. Hráči Wow se obvykle dělí na dvě skupiny - ti, kteří jej milují a menšina, která ho nenávidí. Ti první říkají, že je plný života, nových nápadů anebo těch starých, ale výtečně provedených, skvěle zpracovaný, bez nejmenších chyb co se týká herního světa či propracovanosti ras a povolání. Zbytek si stěžuje na neustále podobné questy, tupě se opakující stále dokola, nefungující ekonomiku, jednoduché souboje a celkovou primitivnost hry. Přiznám se, patřím k té první skupině.

Verdikt: Jedna z nejpřítulnějších online her, které jsou dnes k dispozici. Můžete u ní denně strávit stejně dobře 30 minut jako 3 hodiny a pokaždé se budete dobře bavit.

Jak se těšíme: 95%

P.S.: Kdo si chce s World of Warcraft skutečně něco začít, nechť navštíví oficiální stránky na www.worldofwarcraft.com a prostuduje si alespoň zevrubně tu obrovskou kupu cenných informací, která je tam k dispozici. Rozhodně vám to v začátcích velice pomůže.

Určitě si přečtěte

Články odjinud