Preview: Xenosaga II - Jenseits von gut und böse

Preview: Xenosaga II - Jenseits von gut und böse

Každý může mít jen jednu. Tu nejdůležitější, nenahraditelnou. Z článků na Doupěti dobře víte, že pro mne je tou vyvolenou právě Xenosága. Japonské sci-fi RPG založené na díle filozofa Fridericha Nietzscheho konečně přichází také na pulty našich obchodů.

Platforma: PS2 (zmenšená verze pro NDS)
Žánr: Sci-fi RPG
Multiplayer: ne
Paměťová karta: ano
Výrobce: Monolith
Vydavatel: Namco
Distributor v ČR: Sony (
www.playstation2.cz)
Homepage:
www.xenosaga.com

You shall be as Gods

Administrátorské heslo pro Unus Mundus Network                

V mém životě hrály počítačové hry důležitou roli již dávno předtím, ale jako něco většího než pouhou zábavu na úrovni karet či televize jsem je začal brát až v roce 1997 díky Final Fantasy VII. Svým neuvěřitelně rozsáhlým, detailním a nádherným světem, svým epickým příběhem o prastarých rasách a příchodu Armageddonu, ale především díky plejádě revolučně propracovaných, uvěřitelných postav – FFVII se pro mne stala alternativním životem. Bránou do světa, v němž jsem se svými přáteli čelil zkáze světa. Bránou do dimenze, kde jsem se naučil mnoha věcem o lidech, vztazích, světě. Bránou k zážitkům nesrovnatelným s čímkoliv před nimi.

  

Jin, Kos-Mos a Shion - hlavní postavy příběhu, na který nikdy nezapomenete

Dobrodružství, které jsem tam prožil, zůstalo v mých vzpomínkách vypálené jasněji, než všechna ostatní před ním. A potom? Během nekonečného čekání na FFVIII autoři původní hry jakoby mimochodem vytvořili další epické RPG s obřím světem, úžasnými postavami a ještě hlubším příběhem. Onu hru si ale Evropané nikdy neměli možnost vyzkoušet. Jmenovala se Xenogears a šlo o pátý díl ságy, jejíž jméno do té doby nikdo neslyšel – předchozí čtyři díly totiž prozatím existovaly pouze v hlavách autorů a v následně vydané „bibli“ série – knize nazvané "Perfect Works". Tak se zrodila Xenosága.

 

Přečtěte si dobové recenze!

Hra, která mi změnila život: Xenogears

Recenze: Xenosága – největší hra mého života

 

Obrovský, do posledního detailu promyšlený vesmír Xenoságy je svým rozsahem a promyšlenou historií srovnatelný jedině s vesmírem Hvězdných válek nebo Středozemí a jejími kompletními kronikami. Časová osa ságy sleduje stovky tisíc let vývoje lidské rasy, počínaje zničením její kolébky, planety Země (v následujících epochách přezdívané Genesis) a konče okamžikem, kdy lidé odhalí tajemství prastarého obelisku (ten můžete znát například z filmu Vesmírná odysea) a stvoří svého vlastního Boha. Xenosága nyní konečně vstupuje do Evropy a tak se nejrozsáhlejší souvislé RPG ságy můžete zúčastnit i vy.

Evropo, sladká Evropo

Xenosága se stala velkým trhákem v domovském Japonsku (kromě jiného v poslední době vznikl kvalitní anime seriál, vyprávějící zkráceně příběh hry) a mimořádný úspěch zaznamenala také v USA. V obou teritoriích byly prozatím vydány tři hry: Xenogears, Xenosága Episode I: Der Wille zur Macht a Xenosaga Episode II: Jenseits von gut and böse. Kromě Xenogears jde o PS2 tituly. Na PS2 se ještě dočkáme Epizody III, nicméně čtvrtý díl a remake Xenogears jakožto dílu pátého vyjdou až pro PS3.

  

Dimenzionální trhlina v praxi * "You shall be as Gods!" * Nablýskaná lidská civilizace 120. století

Xenosága vstupuje do PAL teritorií až nyní a to rovnou třetí hrou v pořadí. Jistě si říkáte, že je to špatně a že do takto rozsáhlého příběhu nemá cenu nastupovat v polovině. Inu, jistě bychom byli všichni rádi, kdybychom si tuto sérii mohli zahrát pěkně od začátku, nicméně vydavatel se s daným problémem vypořádal vskutku ukázkově. Vychází u nás totiž verze s přibalenými dvěma DVD disky navíc. Ty obsahují Xenosaga: The Movie, což není nic jiného než pečlivě vybrané a sestříhané filmové scény z první epizody. Jak jste se mohli dočíst již v aktualitách na Doupěti, u tohoto filmu budete mít možnost výběru anglického dabingu nebo originálního japonského znění v kombinaci s anglickými, francouzskými a německými titulky. Samotná hra je však kompletně v angličtině.

  

Nenávist, láska, štěstí - každá lidská emoce má v příběhu Xenoságy své místo

XS1 obsahovala desítky hodin filmových animací - ano, mnohem více a mnohem delších, než třeba Final Fantasy či Metal Gear Solid. U Xenoságy není ničím neobvyklým, že se půl hodiny díváte na film (mezitím vám hra dá alespoň jednou nebo dvakrát možnost si uložit pozici:-)), pak následuje desetiminutový souboj s bossem a nato zase další filmová půlhodinka. XS: Movie je díky tomu pořádný kus poctivého filmového zážitku, jaký snad žádná jiná hra nenabízí (svůj podíl na tom má kvalita některých před-renderovaných animací či monumentální soundtrack od Londýnského filharmonického orchestru).

  

Psychologicky nejzajímavější postava ve hře * Průzkum vlastního podvědomí * Design vesmírných lodí v Xenosáze stojí za vidění

Nejspíš si nyní říkáte, že jde spíš o několik dlouhých filmů v jednom a hraní si vůbec neužijete. Nenechte se ale mýlit: epičnost Xenoságy je kromě jiného právě v tom, že vedle obřího mnohahodinového filmu nabízí jeden z nejhlubších systémů vývoje postavy a soubojů, jaké jste kdy v RPG hrách viděli. Díky tomu jde o porci poctivé RPG zábavy, jakou jsme tu neměli minimálně od Final Fantasy X.

Poslední válka

Příběh Xenoságy nelze snadno uvést ani shrnout. Na začátku všeho je nález zmiňovaného obelisku, mýtického artefaktu, který odkryjí archeologové během vykopávek v Keni. Obelisk aktivuje podivná zařízení hluboko pod zemským povrchem a způsobí naprostou změnu atmosféry, díky čemuž nastane biblická potopa. To je ovšem pouhý začátek destrukce, na jejímž konci přežije pouze hrstka lidí, unikajících na palubách vesmírných lodí do vesmíru. Země je ztracena v dimenzionální trhlině a spolu s ní tajemný obelisk.

  

Novodobá apokalypsa a nádherné světelné efekty * Zármutek či smrt se v tomto příběhu nevyhýbají ani dětem * Takové mateřské znaménko nemá jen tak někdo

O deset tisíc let později lidstvo osídlilo většinu obyvatelných planet galaxie a prosperuje. Stále větší moc má novodobá církev, uctívající původní kolébku civilizace a předpovídající návrat obelisku, přezdívaného nyní Zohar. Náhle jako obdoba dávné potopy se na okraji galaxie vynořují flotily biomechanických lodí mimozemské rasy, pojmenované Gnosis. Planety, které Gnosis zaplaví, se mění v pohřebiště a noční můru. Gnosis pohlcují duše živých bytostí (podobně jako mimozemšťané z filmu Final Fantasy: Spirits Within) a z jejich těl vytvářejí nové Gnosis – ničivé biomechanické stroje (podobné pro změnu Borgům).

  

Připomíná vám to plakát na nové Hvězdné války? * Jeden z nejsilnějších okamžiků * Dimenzionální trhlina většinou ohlašuje příchod Gnosis

Na dramatické scéně poslední války ve vesmíru lidé v rámci vojenského výzkumu zbraně vhodné proti Gnosis dokončují projekt, jehož cílem je stvoření umělého života s nadpřirozenými schopnostmi. Stvoří ale mnohem více, než doufali: cyborg jménem Kos-Mos je totiž skutečným Andělem. Pomyslné misky vah se zakymácí a dobrodružství začíná. Na scénu vstupuje plejáda fascinujících postav, svedených dohromady válkou a osudem. Na konci toho všeho proti sobě stanou Andělé a démoni během poslední bitvy o Zohar, jediný nástroj pro oživení skutečného Boha a získání absolutní moci.

  

Nasvícení scény jako z filmu * Grafika během soubojů je perfektní * Bitvy obřích robotů nemohou chybět

Příběh Xenoságy je typickým pro japonské RPG či anime, na což odkazuje také vzhled všech postav (první díl je mangou ovlivněn výrazněji). Pod pro Evropana nezvyklým povrchem se ale skrývá dospělý a silný příběh se záplavou filozofických myšlenek či nezapomenutelných dialogů. Navzdory výpravným scénám bojujících flotil vesmírných lodí a explodujících planet však nakonec nejvýrazněji působí psychologické drama odhalující motivaci jednotlivých postav. Ne nadarmo Ghraf, hlavní záporná postav série, vyhrává pravidelné ankety o nejlepší zápornou postavu v dějinách her.

Základní pravidla

Hra je kompletně 3D, po lokacích se vždy pohybujete s jednou postavičkou reprezentující vaši zvolenou družinu. Kamera je automatická a svým filmovým pojetím se blíží zmiňované Final Fantasy X. Souboje nejsou náhodné, své protivníky vidíte a můžete se jim vyhnout, pokud to prostředí umožní. Během bojů se přenesete do bitevní arény, podobné FF sérii a stejným způsobem se také střídáte v tazích s protivníkem. Realtime prvek je zastoupen vaší možností ovlivnit pořadí, ve kterém jednotlivé postavy přicházejí na řadu (průběžným mačkáním správné kombinace tlačítek).

Světlé stránky hry
  • Nezapomenutelný příběh
  • Filozofická hloubka
  • Strhující filmové pasáže
  • Špičková grafika
  • Propracovaný herní vesmír
  • Uvěřitelné postavy
  • Bohatá hratelnost
  • Londýnský symfonický orchestr
Temné stránky hry
  • Náročná angličtina

Vedle různých druhů speciálních útoků (magie, ničivé technologie apod.) souboje ozvláštňuje také možnost čas od času nastoupit na palubu obřích bojových robotů a boje absolvovat v nich. Právě tento prvek svého času Xenogears výrazně odlišil od konkurence (a hra díky němu přesvědčivě nabídla vše od klasické fantasy po hardcore sci-fi či horor). Detailní principy soubojů či vývoje postav (kromě klasicky automatického růstu hodnot jednotlivých vlastností můžete nakupovat lepší zbraně a především se specializovat na některé ze stovek speciálních útoků či kouzel) si nechám pro recenzi. Můžete mi ale věřit že soubojový systém a vývoj postav jsou v XS2 jedny z nejkomplexnějších a nejzajímavějších, co japonská RPG pamatují.

Bouře přichází

Neumím si představit lepší dárek k vánocům, než příchod mojí nejoblíbenější herní série na naše pulty (dobrá, mohli by nám ještě pod stromeček nadělit Shadow of the Collosus, Okami a Final Fantasy XII:-)). Xenosága je mimořádným uměleckým dílem a jedinečným pokladem mezi hrami, takže pevně věřím v její úspěch na starém kontinentě. Všichni fanoušci epických příběhů, propracovaných her, Londýnského symfonického orchestru a Fridericha Nietzscheho by se měli na říjen pořádně připravit. Čeká je několik nezapomenutelných probdělých nocí.

Jak se těšíme: 100%

Let the Saga take you!

Určitě si přečtěte

Články odjinud