Schyluje se na horší časy, mračna nejistoty zahalují celou zemi a prapodivná stvoření, jako vystřižená z těch nejfantazírnějších myslí, obestírají okolí. Nachází proto čas pro zaklínače. Už čtyři roky na něj čekáme s korbelem piva v ruce.
Platforma: PC
Typ hry: RPG
Výrobce: CD Projekt (http://www.cdprojekt.cz/)
Distributor v ČR: CD Projekt (http://www.cdprojekt.cz/)
Homepage: http://www.thewitcher.com/
Předpokládané datum vydání: Září 2007
Zaklínač se zprvu nejevil příliš nadějně, vlastně spíše připomínal budgetově ražené dílko, které však postupem času v dílnách autorů dozrávalo. Jak se přitom nakonec ukázalo, nedozrávalo zbytečně a v dnešní podobě se titul jeví jako nadmíru zajímavý a nadějný. Svými ambicemi by se v lecčems chtěl porovnat s Oblivionem či Gothicem 3, neboť ve svém jádru má být právě Zaklínač velice nelineární hrou.
Až nasněží a zamrzne
Příběh nás zavede do prostředí středověku, který je opět sužován řadami nemilých událostí. Zla proroctví o nadcházející velké zimě přitom nevěstí nic dobrého a v širém okolí se nachází stále více podivných stvoření. Ithilinne předpověděla mrazivou bouří, jejíž vločky spolu se smrtícím mrazem zničí vše živé.

Já mám větší meč, heč! * Jedeš?! * Měl problémy se zažíváním... přišel zaklínač a rázem bylo o problém méně
Stejně jako ve spoustě jiných fantasy dobrodružstvích i v tomto případě přijde řeč o elfech, trpaslících a lidech, přičemž především prvně jmenovaná rasa spadá mezi takzvané středověké "teroristy". Dávno utvořené pletky nebyly dodnes zcela rozmotány, a tak elfové provádí dnem i nocí jednu nekalou věc za druhou.
Do tohoto velkého kolotoče se zapletete právě vy v roli zaklínače Geralta, jenž se v prvních minutách ocitne uprostřed boje. Kaer Morhen byl napaden zlověstnými nepřáteli, měli byste tedy pomoci svým přívržencům od zhouby. Ale... vlastně nemusíte dělat vůbec nic – ano, Zaklínač se ubírá trendem posledních let, který vsází na velkolepost, komplexnost a volnost. Jinými slovy se objevíte ve světě, jenž s sebou ponese všechny následky z utvořených činů. Nesmíte zapomenout, že vše bude mít svůj dopad – a to ne zrovna v krátkodobém hledisku.

Překvapený pohled... * A co osobní hygiena? * Mami? Jsi to ty?
Cestou příběhem se setkáte s řadami odboček, které nebudou striktně provázány s dějem. Jejich plnění se nestane samozřejmostí, na druhou stranu vás mohou odprosit od mnoha jiných problémů. Postupem času se budete dostávat dále a dále, přes mnohá monstra, mezi nimiž se objeví i bossové. Speciální kreatury, zlověstné stvůry, zvrácení tvorové, u nichž sehraje důležitou roli taktika.
Ocel i stříbro
Základní pointa Zaklínače totiž tkví v bojích a zvoleném způsobu likvidace nepřítele. Důležitým aspektem se stane rozpoznávání protivníka, jeho počty rovněž sehrají nemalou roli v následující šarvátce. Půjde přepnout mezi třemi různými režimy – silným, rychlým a skupinovým. Každý se hodí samozřejmě do zcela jiné situace a správné zvolení dokáže ulehčit nejden problém. Nicméně aby toho nebylo málo, ve hře se objeví ještě dva základní druhy zbraní.

To je borec! To je hráč! Blonďák! * Dú jú spíkujete inglišky? * A vy mi můžete akorát políbit...
Ocelové nástroje zhouby poslouží především na obyčejná monstra, lidské zvrhlíky a jinou havěť. Zato stříbro půjde nejefektivněji využít při boji s nadpřirozenými bytostmi. Zaklínač zkrátka chystá více, nežli obyčejné šarvátky s jednotvárnými monstry. Svědčí o tom i zdokonalování hlavní postavy, která bude ve výsledku obdařena až dvě stě padesáti různými pohyby – ne všechny půjde ale na jedno zahrání využít. V potaz se musí brát také Geraltova mutace; díky experimentům s léčivými lektvary, alchymií a magií se stal silnějším, než jeho lidští spolubojovníci. Oplývá větší mrštností a silou, jejíž moc pozná každý z protivníků.
Alkohol je metla lidstva. Jenže zametat se musí.
Máte rádi nekalé praktiky ve vyslýchání? Chcete se dozvědět něco zajímavého? Nějaký drb, důležitou informaci... zkrátka cokoliv? Stačí pozvat daného člověka na jedno pivko, pak i druhé... třetí... čtvrté... páté... a posléze, ještě než vám pozvrací nově vypraný kabát, z něj dostat cokoliv, co vás jen může zajímat. |
Musí na sebe však dávat dobrý pozor, neboť léčivé lektvary a jiné dryáky způsobují mimo jiné vedlejší účinky. Lze se jimi otrávit, a to opravdu nemile. Na druhou stranu se naskytnou jiné přípravky, do jisté míry eliminující tuto otravu. Zároveň ale Geralta oslabí po některých stránkách a nedej bože, aby se při jejich výrobě stala jakákoliv chyba. Ano, různé podobné odvary si půjde vyrábět, stačí jen mít potřebné ingredience. A trochu zručnosti. Ale jakmile se jednou seknete, můžete uklízet chodník. Zaklínač po této stránce působí opravdu zajímavě, zatím snad žádná hra – neplete-li mě paměť - nepřišla s podobně toxicky smýšleným nápadem. Do jaké míry se ho ale autorům podaří vyvážit, není doposud zcela jisté.

Kuk! * Ná čičííí... * Ošklivá autonehoda ho připravila o nohy i rozum... čiuváva!
Hlavně kvůli mnoha úpravám hra změnila takřka zcela svoji vizáž. Například namísto pomalu probíhající akce, jejíž průběh měl jít pauzovat, se nyní setkáte spíše se svižným tempem, a to po všech stránkách.
Hodina techniky
Zaklínač se chlubí nějaký ten pátek enginem Aurora, který byl využit v Neverwinter Nights. Vzhledem k jeho původní zastaralosti byli ovšem autoři nuceni k jeho modifikování. Zub času je nemilosrdný a podepsal se na Zaklínači nemalou mírou, z opačného úhlu pohledu je z okolních obrázků rozpoznatelné, že se nebude jednat o žádnou hrůzu. Ba naopak, okolní prostředí má i přesto působit uvěřitelným dojmem a hutnou atmosférou, kterou doladí fyzikální Karma engine.
Na co se těšíme |
- Volný a rozsáhlý svět
- Spousta vedlejších úkolů
- Taktika v boji
- Odlišné vlastnosti postavy
- Vaření lektvarů a vedlejší účinky
- Pivní radovánky
- Hudba, dabing
|
Čeho se bojíme |
- Postárlejší technické zpracování
- Vedlejší účinky pivních radovánek
- Úmorné čekání
|
Opomenuta nicméně nezůstane ani hudba. Na ní se podílejí skladatelé, kteří mají na svědomí například skladby z titulu Painkiller. A jak to bude s dabingem? I v tomto případě je slibována špička ve své kategorii, neboť z rozhovoru v papírovém doupěti č. 4/07 vyplynulo, že se na namlouvání podílejí známí herci.
Jak se těšíme: 90 %