Lovci odměn jsou prej tvrdý týpci. Že prej mají nepřátele všude a přitom si s každým rozumí. Taky prej nikdy neříkají ne. Prej, že to kazí kšefty.
První díl Prey z roku 2006 byl ve vývoji neuvěřitelných jedenáct let. Duke Nukem Forever tedy není jedinou hrou, která na své vydání čekala více jak desetiletí. Navíc na vývoj obou her dohlíželo stejné studio 3D Realms, které si v případě Prey najalo externí Human Head Studios kutící i druhý díl. Původní hra běžela na modifikovaném id Tech 4 enginu (Doom 3) a slavila slušný úspěch jak u kritiky, tak u hráčů. Ostatně naše recenze na Doupěti s hodnocením 8/10 je toho důkazem.

Ačkoliv se Prey řadila do stejné kategorie stříleček jako Doom 3 či Quake 4, dokázala přinést celou řadu nových prvků. Hrátky s portály a gravitací trochu připomínaly logický rychlík Portal než klasickou střílečku. Schopnost oprostit svoji duši od tělesné schránky a dostat se na místa, kam to jinak nebylo možné, zase výrazně oživila styl hraní. Prey rozhodně nebyla tupá střílečka a vaši pozornost si zaslouží i v dnešní době.

Příběh též nepatřil mezi úplně klasické. Cherokee Tommy se svojí přítelkyní Jen a dědečkem žil celý život v rezervaci pro původní obyvatele Ameriky.
Uzavřené prostory mimozemské lodi vystřídá městský ruch plný života
Nikdy se ale jako indián necítil a svých kořenů si tak trochu nevážil. Chtěl z rezervace odejít za normálním životem do města. Bohužel v den, kdy tak chtěl učinit, se zničehonic objevila mimozemská loď, která unesla vše živé kolem. Tommy se vydal najít přítelkyni a dědečka, přičemž vlastně zachraňoval celý svět před invazí mimozemské civilizace.
Místo indiána šerif
Pokračování staví předchozí dobrodružství stranou a vydává se vlastní cestou. Je to logické. Po pětileté pauze nemá smysl navazovat na něco, co už hráči pravděpodobně stejně zapomněli. V Prey 2 se ujmete role amerického maršála Killiana Samuelse, který byl unesen ve stejném incidentu s mimozemšťany jako Tommy. Na časové ose se následně příběh posouvá o několik let dopředu a to také díky tomu, že Killian při únosu upadá do kómatu. Po probuzení žije jako lovec odměn na mimozemské planetě s hrozivým názvem Exodus, ale stále mu vrtá hlavou, jak se tam vlastně dostal.

Nový hlavní hrdina a posun na časové ose dovoluje tvůrcům výrazný zásah do konceptu hry. Z lovné zvěře v prvním dílu se stanete lovcem. Uzavřené prostory mimozemské lodi vystřídá městský ruch plný života. Lineární příběh má být nahrazen hlavní dějovou linkou s množstvím postranních úkolů. Pokud si tedy herní dobu budete chtít prodloužit, můžete své služby lovce odměn poskytnout široké škále místních obyvatel.
Ti svým vzhledem tak trochu připomínají některé mimozemské postavy z Mass Effect. Prostředí města má dvě strany. Jedna část je vystavena přímému slunečnímu záření, zatímco druhá část je ve stále trvající temnotě. Na každém rohu jsou vidět krámky, hospody, bary či kasina, přičemž některé z nich je možné navštívit. K tomu si přidejte výrazné neonové osvětlení a máte sci-fi noir atmosféru, která by se dala krájet.
Hop a skok přes římsu
Město navíc funguje také ve vertikálním směru, takže narazíte na různá vznášedla a jiné dopravní prostředky po vzoru Pátého elementu. S tím souvisí také pohyb, který podobně jako v případě Mirror's Edge nabídne parkourové prvky. Zatímco v ostatních hrách se pohybujete především v horizontální rovině, v Prey 2 budete často šplhat do výšek. Navíc jako správný lovec odměn využijete pohybu k pronásledování své oběti, nikoliv k obraně.

Napínavých honiček po svých si užijete až až. Špetka hratelnosti á la Assassin's Creed dokáže v případě střílečky z vlastního pohledu udělat hotové divy. Přelézání plotů, šplhání na střechy, držení se římsy za jednu ruku a zároveň střílení z pistole nemá být jen doplňkem hratelnosti, ale přímo základním stavebním kamenem. Přímé souboje tváří v tvář často nepovedou k úspěšnému zvládnutí úkolů a bude to právě stealth přístup, podobně jako v Batman: Arkham Asylum, co nás bude bavit nejvíce. Počítat můžete i s praktickým systémem krytí, který samozřejmě budou využívat také nepřátelé.
Bezdůvodné ohrožování obyvatel zalarmuje fungující policejní jednotky a zároveň snižuje důvěryhodnost vaší postavy
Hlavní hrdina využije kolem dvacítky upgradovatelných doplňků jako radar odhalující nepřátele či sledující stopy DNA. Mnohem realističtěji působí také možnost schování každé ze čtyřiceti vylepšovatelných zbraní. V situacích nebo na místech, kde vám nehrozí nebezpečí, není nutné na kolejdoucí stále mířit. Navíc bezdůvodné ohrožování obyvatel zalarmuje fungující policejní jednotky a zároveň snižuje důvěryhodnost vaší postavy.
Lovec mimozemštanů
Vůbec možnost většího rozhodování a vlivu vašich činů na obyvatele města dělá z Prey 2 spíše akční adventuru, než klasickou FPS ve stylu střílím kudy chodím. Ve hře se objeví také systém reputace, který bude mít přímý vliv na vztah s NPC postavami. Zatím ale není jasné, jakým způsobem se budou odvíjet rozhovory a zda se ve hře objeví RPG prvky ve stylu vylepšování schopností hlavního hrdiny.

Už teď je nad Slunce jasné, že původní koncept hry je ten tam. Někomu možná budou chybět portály a hrátky s gravitací z prvního dílu, ale proč servírovat stále to samé dokola, když to jde i jinak. Odvaha tvůrců udělat skutečně nové pokračování se cení dvojnásob. Atraktivní sci-fi noir prostředí, svoboda rozhodování, fungující město, NPC postavy, postranní úkoly, parkourový pohyb a stealth prvky se zdají být natolik lákavými, že Prey 2 by mohlo být tím pravým osvěžením žánru. Bohužel na finální verdikt si budeme muset ještě počkat a to docela dlouho. Nejbližší spekulovaný termín vydání je totiž až první polovina roku 2012.