Primitive Wars dělají čest svému jménu

Primitive Wars dělají čest svému jménu

Jurská éra je s mírnými výkyvy v kurzu již od uvedení slavného Jurského Parku režiséra Stevena Spielberga. Stejného fenoménu se snaží využít i hra Primitive Wars od korejské společnosti Wizard Soft, která se však do Evropy pod záštitou francouzského vydavatele Arxel Tribe dostává s přibližně ročním zpožděním. A popravdě, ani ono roční zpoždění nemůže zcela ospravedlnit naprostou průměrnost této realtime strategie.


Platforma
: PC
Typ hry: realtime strategie
Multiplayer: až osm hráčů
Minimální konfigurace: procesor 266MHz, 64 MB RAM, 800 MB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 550 MHz, 128 MB RAM, 800 MB na HDD
Testovací konfigurace: Celeron 300MHz, 192MB RAM, 800 MB na HDD, 16 MB graf. karta
Výrobce hry: Wizard Soft (http://www.wizardsoft.co.kr/)
Distributor hry: Arxel Tribe (http://www.arxeltribe.com/)
Distributor v ČR: Top Distributor (http://www.topcd.cz/)
Homepagehttp://www.primitivewars.com/

Už úvodní intro toho příliš neslibuje, jednak je po technické stránce poměrně slabé - velmi mě pobavily akrobatické kousky rytířů v plné zbroji, druhak představuje dosti "ujetý" fantasy svět, ve kterém se potkávají lidé, elfové, inteligentní dinosauři a jacísi démoni (či nemrtví). Všechny tyhle rasy spolu v relativní poklidu žijí na Jurském ostrově, až do okamžiku kdy se všechno zvrtne a rozzuří se tuhý boj. A tehdy přichází na řadu hráč.

Jak již bylo řečeno, Primitive Wars je realtime strategie. A proč dělá čest svému jménu? Protože je skutečně "primitivní" a to snad ve všech ohledech. K dispozici jsou čtyři zmíněné rasy - lidé, elfové, dinosauři a démoni. Faktem je, že všechny tyto rasy jsou velice různorodé, disponují různými budovami a jednotkami, obecně je lze velmi snadno rozeznat. Problém je v tom, že celé stratégovo snažení je postaveno na jedné jediné, neměnné surovině, kterou jsou bobule. Prostě bobule. Nic víc, nic míň. Každá z ras si v klidu těží bobule, staví budovy a vyrábí jednotky. Těžba bobulí a ceny jednotlivých produktů jsou docela vyvážené, takže nikdy nečekáte příliš dlouho než se něco vyrobí. Ekonomika hry je maximalisticky jednoduchá - tak, aby nijak nerušila "poklidné" šarvátky desítek jednotek.

Každá rasa disponuje jednou základní budovou, ve které lze vyrobit základní jednotku, jenž sbírá bobule - ta se pokaždé liší, u dinosaurů jsou to malí "dinové", u elfů zase jakési čaroděje (kteří bobule nenosí, ale transportují vzduchem, zřejmě pomocí telekineze;) a démoni posílají létavý hmyz. V základní budově lze dále vyrobit různé speciální technologie jako je například přeměna ve skutečné dinosaury u rasy dinosaurů (ó jak překvapivé...). Druhou nejdůležitější funkcí základní budovy je ale zřejmě to, že zde lze zakoupit upgrade, který sníží potřebné zkušenosti vašich jednotek nutné k postupu na další úroveň. "Co, cože, o čem to mluví?", říkáte si asi. Takže vám to vysvětlím - v Primitive Wars jsou zahrnuty i jisté základní RPG prvky. Každá jednotka má několik běžných atributů - útok, obranu, životy, úroveň a také zkušenosti, které jsou značeny zlomkem, kupříkladu 0/12. To znamená, že daná jednotka má nula zkušeností z potřebných dvanácti, aby mohla postoupit na další úroveň. Díky upgradům lze onu dvanáctku snižovat - obvykle o číslovku dvě. Čím silnější jednotka, tím více zkušeností potřebuje k postupu na další úroveň. Tyto zkušenosti lze samozřejmě získat pouze v boji , ale nejen s nepřítelem. Po mapě se totiž vždy potulují "divocí dinosauři" (zcela bezbranní), na které lze zaútočit a tak získat první zkušenosti jako přípravu pro pozdější skutečný boj. Čím více zkušeností, tím vyšší úroveň a tím lepší útok nebo obrana.

Poslední, o čem bych se rád zmínil ve spojitosti se základní budovou je tzv. ultimátní jednotka. Jedná se o speciální, nejsilnější, prostě nejlepší jednotku každé z ras, která svými statistikami několikanásobně převyšuje základní jednotky. Je samozřejmě nesmírně drahá a spotřebovává mnoho "volných pozic". Co to jsou volné pozice? Nu však to znáte - už od dob Warcrafta je nutné stavět farmy, doupata, krystaly a různé další podobné budovy či jednotky, které definují maximální počet vyrobitelných jednotek. Nejinak je tomu i v Primitive Wars, kupříkladu za démony je nutné stavět hrobky, za elfy zvláštní stromy. Každá hrobka/strom má kapacitu deseti volných pozic. Maximální počet volných pozic za jednu stranu je v Primitive Wars určen na 150.

Smutné je to, že s pomocí několika málo (4-6) ultimátních jednotek (například Ďáblů za démony) je naprosto snadné vyřídit v podstatě všechny ostatní hráče na mapě - tedy pokud si i oni nepostavili své ultimátní jednotky (jako že se mi to za celou dobu hraní ani jednou nestalo). Zajímavě je vyřešen systém léčení - z potulujících se dinosaurů po zabití vypadne kus masa, který může každá jednotka sebrat a doplnit si tak životy. Samozřejmě si může maso uložit i na pozdější použití, takže může mít "lékárničku" stále u sebe. Takhle to alespoň funguje u démonů, například elfové však disponují léčícím jednorožcem.

Variabilita jednotek je skutečně velká - za každou stranu jich je k dispozici něco kolem desítky, takže to celkem dělá na čtyřicet zcela odlišných jednotek. Jsou mezi nimi pozemní i vzdušné, některé z nich zjevně inspirované například StarCraftem (létající oko démonů - ano démony zde zmiňuji tak často proto, že jsem si je oblíbil nejvíc a nejvíc jsem za ně také hrál). Skladba budov je v podstatě identická se StarCraftem či Age of Empires - jsou tu výrobní haly, obranné věže, upgradovací budovy (kde lze obvykle vylepšovat útok, obranu či rychlost pohybu).

Světlé stránky hry
  • dinosauři
  • jak je to hra primitivní, tak je vlastně i trochu zábavná
  • variabilita jednotek
Temné stránky hry
  • zastaralá grafika, zvuky
  • primitivní ekonomika
  • příliš okatá inspirace StarCraftem

Titul
Primitive Wars
Grafika
6
Zvuky
5
Hudba
7
Hratelnost
6
CELKEM
6
Verdikt
Naprosto průměrná realtime strategie.
Také singleplayer se velmi podobá "vzorovému" StarCraftu, jak kompozicí misí (chodící i budovací), tak i prostředím - mapy připomínají SC asi ze všeho nejvíc (ale nezaostávají ani zvuky). Misí za každou rasu je celkem 12, jsou propojeny poměrně promyšleným, ale po chvíli poněkud zmateným až zbytečně komplikovaným (tedy typicky korejským) příběhem. Kampaní za každou z ras vás provází jeden nebo dva hrdinové, kteří mají podobné vlastnosti jako ultimátní jednotky (obvykle je lze přímo ovládat až v poslední misi). Inteligence nepřítele je mizivá, prostě posílá hordy malých jednotek, které vy můžete snadno postupně ničit. Alespoň že se tvůrci jakš-takš vyhnuli faux pas s hledáním cesty - tento úkol zvládají jednotky velmi obstojně. Singleplayer je nakonec i docela zábavný - tedy alespoň pro toho, kdo má rád nepříliš přemýšlivou akci, protože přesně v to se Primitive Wars po vyrobení všech potřebných budov zvrhnou. Odrážíte dotíravé útoky, budujete si armádu a nakonec ji jako krupobití sešlete na základnu nepřítele. Ta nejprimitivnější strategie je v tomto případě ta nejlepší. Koho to baví (a znám takové lidi;), ten si zde přijde na své.

Multiplayer samozřejmě nechybí, k dispozici je deset map pro dva až osm hráčů, navíc si můžete vytvořit vlastní mapy v přiloženém editoru. Co se týká technické stránky věci, jsou na tom Primitive Wars opět poplatné svému jménu - grafika nic moc, vypadá jak z roku 1997 (a i tehdy už byla k vidění lepší), zvuky jako vystřižené ze StarCrafta, stejně jako mapy, trochu to zachraňuje poměrně vkusná hudba. V každém případě se ale jedná o naprostý průměr, v dnešní době už možná i podprůměr. Tahle hra má to štěstí, že je natolik primitivní, až začíná být místy zábavná.

Co říci na závěr… Tak podivný svět, jaký je k vidění v Primitive Wars, dokáží vytvořit asi skutečně jen a pouze všehoschopní Korejci. Ještě že se hra prodává za příjemných 499,- Kč.

Určitě si přečtěte

Články odjinud