Princ z Persie, série, kterou zná obrovské množství hráčů. Ani se není čemu divit, když je tady s námi už 35 let. Za tu dobu vystřídala spoustou různých grafických stylů, hratelností a vývojářů. Dokonce z ní vzešla velmi úspěšná série Assassin’s Creed, která původně měla být jen dalším dílem Prince.
Původní trilogie
První Princ z roku 1989 nebyl nic jiného, než čistokrevná plošinovka s troškou toho souboje. Nějakou chvíli ale trvá, než to dostanete do ruky, a tak vás na cestě čeká nejedno úmrtí. Nejtěžší asi bylo vychytat načasování skoků. Stačilo stisknout tlačítko o chvíli dřív a hned jste napíchnutí na ostnech. Jednou z nejzapeklitějších pasáží byl souboj s princovým zrcadlovým odrazem. Řešení ale nakonec bylo triviální. Stačí jím prostě projít.

Prince of Persia (1989)
Už v prvním díle byla znát inspirace pohádkami tisíce a jedné noci. Příběh se zaobírá perskou princeznou, kterou chce pro sebe vezír Jaffar. Ta je zamilovaná do prince, který je následně zavřen do podzemí. Má přesně hodinu na to, aby se dostal za princeznou. Za tu dobu jste hru prostě museli dohrát. Celkově je tedy krátká, ale i tak se u ní dá strávit několik hodin.
Celé to stvořil jeden jediný člověk, Jordan Mechner. Hra byla celosvětově velmi úspěšná. To byl také jeden z důvodů, proč vzniklo pokračování. Čtyři roky po vydání jedničky přišel na trh druhý díl s podtitulem The Shadow and the Flame. Tady už měl Mechner daleko větší hardwarové možnosti. Dvojka běžela v krásných 256 barvách a obsahovala dvakrát více animací. Hratelnost zůstala prakticky stejná, ale ovládání bylo dost tragické. Často ani není poznat, kde je hrana plošiny.
Tady jste na rozdíl od jedničky mohli kdykoliv hru uložit, takže ztráta života nebyla taková katastrofa. Katastrofou by se ale daly nazvat souboje. Nečekali vás jen klasičtí pánové v turbanu se šavlemi, ale i hadi, létající hlavy a třeba smrtka na mostě.

Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame (1993)
Svůj podtitul nemá dvojka jen tak. Princův stín můžete používat při řešení hádanek a dalších situací, na které by princ samotný nestačil. Díky novým technologiím se hra ještě více přiblížila pohádkovému stylu. Oproti jedničce se podíváte i mimo podzemí. Dokonce dostal princ do vínku i dopravní prostředky. Proletěl se na koberci a došlo i na koně. Jinak se ale značná část hry odehrává v podzemních oblastech, kde se milovníci jedničky cítí jako doma.
Jaffara, který pomocí kouzel získá princeznu pro sebe a princ se jí opět vydává na pomoc, i tentokrát sehrál roli záporáka. Takhle jednoduchá zápletka bohatě stačí k tomu, abyste si hru do sytosti užili.
Po dvojce přišel asi nejhůře hodnocený díl celé série - Prince of Persia 3D. Z názvu je jasné, že přibyl třetí rozměr, což princovi zrovna neprospělo. Hra vypadala a hrála se jako první Tomb Raider, ale kvůli svým chybám se v některých případech nedala ani dohrát. Vydavatel Red Orb Entertainment byl nucen hru vydat z finančních důvodů dříve, než se plánovalo. Optimalizace byla strašná a hra ani pořádně neprošla testováním. Byl to zkrátka průšvih.

Prince of Persia 3D (1999)
Nejdřív nešlo o záchranu princezny. Princ se sultánem se vydali na návštěvu k sultánovu bratrovi, který na ně nastražil léčku. Sultán je zajat a princ uvržen do vězení. Po útěku z cely už zase přichází na scénu princezna. Ukáže se, že byla také zajata a má se provdat za syna sultánova bratra. Mezitím samotný sultán umírá a princ se vydává zachránit svoji lásku a pomstít sultánovu smrt.
Po nezdařeném 3D díle to nevypadalo s princem moc dobře. Jeho vydavatel navíc byl nucen licenci prodat. Odkoupilo ji francouzské studio Ubisoft. Pro sérii to, jak už dnes víme, znamenalo opětovný vzestup.
V rukách Francouzů
První díl nové trilogie nese podtitul Sands of Time. Ubisoft po nepodařeném třetím díle napravil princovu reputaci. Už na první pohled vypadala hra na svoji dobu nádherně. Efekty se nešetřilo a tvůrci si dali záležet na různorodosti interiérů a exteriérů. Hezky se jim podařilo zpracovat i soubojový systém.
Nešlo o nic zvláštního. Princ uskakoval, odrážel útoky a následně provedl smrtelný výpad. Oproti dílům z originální trilogie to byl velký pokrok. Princ ale nikdy nebyl o soubojích, především to byla skákačka. A stejně je tomu tak i tady.

Prince of Persia: Sands of Time (2003)
Daleko lépe ovladatelný princ měl v repertoáru pěkné akrobatické kousky. Pokud se mu i přes jeho schopnosti nějaký skok nepovede, ještě není vše ztraceno. Hlavní roli tady totiž hraje dýka času, pomocí které můžete vrátit čas. Vracet ho ale nelze do nekonečna. Jste omezeni pískem času z přesýpacích hodin, kterými začíná princův příběh.
Dýka času, kterou princ získal pro svého otce, tady hraje opravdu velkou roli. K ní patří i přesýpací hodiny., které byly také převezeny do otcova sídla. V tuhle chvíli přichází bývalý rádce poraženého mahárádži a přesvědčí prince, aby dýku vrazil do hodin. Proti tomu protestovala mahárádžova dcera Farah. Stejně to ale nebylo nic platné a princ podlehl rádcovu naléhání.
Svého rozhodnutí ale ihned lituje. Z hodin začne unikat písek a stráže se přemění v nestvůry. K zastavení písku je třeba vložit dýku zpět do hodin, ale to princ nestihne a hodiny jsou přesunuty na vrchol nejvyšší věže. Spolu s Farah se tedy vydává na dlouhou cestu.

Prince of Persia: Warrior Within (2004)
Sands of Time se dočkali i českého dabingu, který patří mezi ty méně povedené, ale kompletní lokalizací nikdy nepohrdneme. Není to jediný díl s dabingem, má ho celá nová trilogie. A nejen ta, ale teď už pojďme na Warrior Within, ve kterém z prince udělali pěkného drsňáka. Hra je celkově situovaná do temnějšího světa. Princ se totiž musí schovávat po celé Persii před novým nepřítelem. Je jím strážce času Dahaka. Ten ho chce potrestat za to, že si hrál s časem.
Nakonec si ale princ uvědomí, že stále utíkat nemá žádný smysl, a tak se vydává na ostrov času, kde byly přesýpací hodiny vytvořeny. Rozhodne se vrátit do minulosti a zabránit jejich vzniku.
Vývojáři opět zapracovali na vylepšeních. V soubojích jste se mohli chopit zbraně padlého nepřítele a provádět tak všemožná komba. I ovládání se zlepšilo. V Sand of Time občas zazlobila kamera a princ neuposlechl povel. Tady se vše podařilo více méně vychytat.
Za zmínku určitě stojí i skvělý soundtrack, o který se postarala skupina Godsmack. Pečliví hráči, kteří prozkoumávali všechny lokace, dostali překvapení. Pokud se vám podařilo posbírat všechny upgrady života, čekal na vás alternativní konec.

Prince of Persia: The Two Thrones (2005)
Ubisoft chrlil díly jeden za druhým a hned rok po Warrior Within přišly Dva trůny. Přímo navazuje na alternativní zakončení minulého dílu. Princ se tedy nachází na cestě do Babylonu, kam míří za prožitím klidného života. Jeho loď je ale potopena a musí zachránit přítelkyni Kaileenu, která následně umírá.
Zlý vezír, který za vším stojí, opět uvolní písky času. Prince to značně poznamená a jeho osobnost je rozdělena vedví. Když prince ovládne ta temnější polovina, hra se stane ještě temnější, než Warrior Within.
S princeznou na cestách
Trilogie sice skončila, ale princ se přeci jen ještě několikrát ukázal. Po tom, co Ubisoft chrlil hry rok za rokem, si dali tvůrci na 3 roky pauzu. Poté vyšel další díl nazvaný čistě Prince of Persia. Za mě to je nejlépe vypadající hra z celé série. Na rozdíl od dílů z nové trilogie využívá úplně jiný grafický styl a ani dneska se nemá za co stydět.
S hratelností už to ale tak růžové není. Ztratila svoji plynulost. Přijde mi, že je těžké bez přerušení překonávat překážky a vylézat na stěny. I souboje se zdály tak nějak pomalejší než dříve. Ve své podstatě to ale je stále skvělá skákačka, která vás zabaví na několik hodin. Hra se také dočkala českého dabingu, jako její předchůdci.

Prince of Persia (2008)
Ani tady není princ sám. Po tom, co se mu ztratil jeho osel Farah (ehm), narazil po cestě na dívku jménem Elika. Pronásledují ji vojáci a princ se do toho samozřejmě zaplete. Následně míří spolu s ní do chrámu, kde je uvězněno starověké zlo. V chrámu se objeví otec Eliky. Ukáže se, že králem a chce se usmířit se svojí dcerou. Dělá to ale velmi zvláštním způsobem a nakonec vypustí obávané zlo na svobodu.
To zlo je Ahriman, bůh temnoty. Po jeho propuštění se rozpoutá zkáza po celé zemi a jedinou nadějí na uzdravení je Ahrimana znovu uvěznit. A tak se princ spolu s Elikou vydávají na cestu za záchranou světa. Princezna tady ale není jen na okrasu. Ovládá sílu boha světla Ormazda, která jí umožňuje dělat spoustu užitečných věcí. Třeba když princ padá do propasti, vytáhne ho jako nic. I v soubojích pomůže a hlavně uzdravuje nakaženou zemi.
Nikam nepatřící pokračování?
Forgotten Sands z roku 2010 byl na dlouhou dobu posledním dílem a vrací se zpět ke stylizaci starších dílů. Už to ale není tak dobrá hra. Autoři přišli s minimem novinek. Zkrátka se vrátili k dílům z nové trilogie.
Stejně tak je to s příběhem. Ten se odehrává někde mezi Sands of Time a Warrior Within. Tedy alespoň podle vývojářů. Není moc poznat, že by se děj odehrával zrovna v tomhle období. Na začátku se princ vydává za bratrem, na kterého právě útočí armáda. Až se s ním setká, dozví se, že za útokem stojí amulet, který vypustil Šalamounovu armádu na svobodu a spolu s ní i mocného démona.

Prince of Persia: Forgotten Sands (2010)
Co asi bude vašim úkolem? Jistě že démonovi pořádně nakopat pozadí. Navázání na Písky času se tady hledá těžko. Ani po dýce, kolem které se točila prakticky celá trilogie, tady není vidu, ani slechu. Kdyby hra vyšla tak šest let předtím, asi by sklidila daleko kladnější ohlasy. V roce 2010 ale už nenabízela nic, co by dokázalo vyrazit dech a stala se z ní průměrná skákačka.
Princ se kromě těchto her ukázal i jinde. Pár menších dílů vyšlo na handheldy a podíval se i na plátna kin. Film vyšel ve stejný rok jako Forgotten Sands. A kde je princ teď? Stále v rukách Ubisoftu. Dalšího opravdu velkého dílu jsme se měli dočkat už před nějakou dobou, ale z onoho pokračování se zrodila série Assassin’s Creed.
Nová vlna
Začátkem roku 2024 se Prince of Persia opět probudil k životu. I když Ubisoft už několik let předtím oznámil remake Sands of Time, problematický vývoj vydání hry protáhl až do roku 2026. Místo toho jsme se dočkali dílu s podtitulem The Lost Crown, který koncept prince uchopuje zase úplně jinak.

Prince of Persia: The Lost Crown (2024)
Lost Crown spadá do žánru 2D metroidvanií, přičemž rozhodně patří mezi ty povedenější z posledních let. Tentokrát ale není v hlavní roli samotný princ. Místo toho hrajeme za Sargona, člena jednotky Immortals, která chrání královskou rodinu. Princ je unesen na posvátnou horu Qaf ukrývající spoustu tajemství a přírodní zákony tady nefungují vždy tak, jak jsme zvyklí z reality.
Sargonova výprava je výbornou plošinovkou, která se nedávno rozrostla také o rozšíření The Mask of Darkness. Není to ale jediný novodobý přírůstek do série. Značka se dostala také do rukou studia Evil Empire, které má na svědomí Dead Cells. Jejich The Rogue Prince of Persia je stále v předběžném přístupu pouze na PC, ale dle hodnocení hráčů je na tom už v této podobě velmi dobře. Plného vydání ve verzi 1.0 bychom se měli dočkat v průběhu roku 2025.