Připravované letecké simulátory z druhé světové války – část první

Připravované letecké simulátory z druhé světové války – část první

Do zaznění startovního výstřelu zbývá ještě několik dní až měsíců, ale nic nebrání v předběžném srovnání čtyř ojedinělých simulátorů. Nejde o soupeře na život a na smrt, protože každý ze závodníků má své místo na trhu. Věřím, že bude nemálo těch, kteří se rozhodnout pořídit si kompletní čtyřku. Každý simulátor nabízí jiný pohled na druhou světovou válku. Dnes přinášíme informace o IL2 Sturmovik a Combat Flight Simulator 2.

Do zaznění startovního výstřelu zbývá ještě několik dní až měsíců, ale nic nebrání v předběžném srovnání čtyř ojedinělých simulátorů. Nejde o soupeře na život a na smrt, protože každý ze závodníků má své místo na trhu. Věřím, že bude nemálo těch, kteří se rozhodnout pořídit si kompletní čtyřku. Každý simulátor nabízí jiný pohled na druhou světovou válku. Dnes přinášíme informace o IL2 Sturmovik a Combat Flight Simulator 2.

Název: Combat Flight Simulator 2
Výrobce: Microsoft
Předpokládané datum uvedení na trh: podzim roku 2000
Charakteristika: předtím než se pustím do popisování CFS2, přiblížím vám jeho předchůdce. Flight Simulator (FS) patřil a patří mezi nejoblíbenější a nejvěrnější mírové letecké simulátory. Své fanoušky získává výborným letovým modelem, komunikací se stanovišti letové kontroly (za určitých podmínek již nejde ani o hru, ale skoro o skutečný simulátor v právem slova smyslu - o tom si povíme v příštích článcích), dokonalým spolupracováním s Windows 98 a prakticky neomezenou variabilitou.

Wokna nabízejí podporu zobrazení na více monitorech a FS toho beze zbytku využívá. Pokud tedy máte po ruce několik zbytečných monitorů a silný počítač vybavený více grafickými kartami, můžete si na jeden monitor umístit přístrojový panel, na další přední pohled z kokpitu atd. Při použití opravdu velikého počtu monitorů (nejméně pěti) se budete cítit jako v opravdovém letounu a budete se moci rozhlížet na jakoukoliv světovou stranu pouhým otočením hlavy. FS samozřejmě podporuje force feedback joysticky a proto si připravte svaly pro souboj s ovladačem až se budete řítit nezadržitelně vývrtkou k zemi.

Největší výhodou, která nutí tisíce fanoušků setrvat u klávesnice a knyplu, je absolutní upravitelnost FS k obrazu svému. Můžete si upravit povrch, letouny, mise, vzhled kokpitu a řídící věže, komunikaci, jednoduše řečeno si vytvořit jedinečný simulátor. Do FS si již dnes můžete natáhnout povrch České republiky se všemi letišti a významnými budovami, pomocí trochu složitější utilitky přeměnit základní plochý terén v plastickou krajinu a oblétnout horu Říp. Do FS si můžete importovat v editoru vytvořený letoun (od všech druhů ultralightů až po Su-27 a L-159). Do kokpitu lze importovat PLNĚ funkční přístroje, najdete tak na panelu kompasy i složité elektronické navigační přístroje. Při multiplayeru jeden hráč simuluje řídící věž a řídí letecký provoz jako ve skutečnosti (například z kontrolní věže v Ruzyni). V editoru vytvoříte misi a nastavíte v jakém počasí odkud, proč a kam pilot poletí a během mise zadáte, že se mu například porouchal podvozek a musí přistát na břicho.

Proč se v článku o CFS2 rozepisuji o jiném simulátoru? Protože CFS2 si zachovává všechny vlastnosti klasických FS se všemi jeho výhodami a problémy. CFS2 bude využívat engine FS 2000, upravený samozřejmě pro používání palubních zbraní. Ačkoliv se to bude zdát mnohým zbytečné, je možné importovat i moderní letouny a pokusit se sestřelit Wildcatem Boeing 747. Jedním z mých oblíbených letounů je F4U Corsair, ale doposud jsem si s ním v žádném simulátoru neslétl. Bojoval totiž v Tichomoří a toto prostředí žádný moderní simulátor nezachycuje. Konečně přichází CFS2, který kampaň proti Japoncům nabízí a nejen to. Poprvé (v moderním pojetí simulátorů) budete moci startovat s letadlem z druhé světové z letadlové lodi!

Dostáváme se ke grafice. Začněme netradičně jejím hlavním záporem. Engine FS 2000 nevynikal rozhodně v rychlosti a CFS2 tuto nectnost v plné míře zdědil. Simulátor je extrémně žravý na paměť a celkový výkon počítače - obzvláště při používání více monitorů. Oplátkou nabízí dobře vypadající grafiku, která se nechá libovolně utvářet. Microsoft mluví i o skinech, jimiž budou letouny potaženy a budou se měnit vlivem počasí. Proto by letadlo v Tichomoří vystavené nepřetržitém žáru slunce mělo mít zašlý lak a korozi na trupu. Vylepšeny byly atmosférické efekty, jako jsou bouře, déšť a mraky. Oproti CFS druhý díl nabízí složitější model poškození, vypracovanější animace při nouzovém přistání, zasažení cíle i vyskočení z letadla s padákem.

Největší změnou budou polo-dynamické kampaně, kdy nebudete nuceni plnit všechny cíle mise, abyste se dostali dále, ale při jejich nesplnění bude pokračování mnohem obtížnější. Ve hře budou obsaženy dvě kampaně z oblasti Šalamounových Ostrovů, první se bude odehrávat v době, kdy se Japonci probojovávali do jižního Pacifiku a druhá při řetězovitém obsazování ostrovů Američany. Mnohem větší důraz je kladen na vtažení hráče do děje, kdy budete získávat v případě úspěchů vyšší hodnost. K atmosféře přispívají i úřední zprávy zasílané z "domova".

Simulované letouny: P-38f Lightning, F4F-4 Wildcat, F6F-3 Hellcat, F4U-1A Corsair, A6M2 Zero, A6M5 Zero a N1K2 George. Během několika týdnů po vypuštění si však určitě na internetu budete moci stáhnout libovolný stroj.
Speciality: skoro nekonečná volnost pro vlastní úpravy

Název: IL-2 Sturmovik
Výrobce: Maddox Games
Předpokládané datum uvedení na trh: první čtvrtletí roku 2001
Charakteristika: v dnešní době již nelze připravit průměrný simulátor a očekávat úspěch, proto se každý snaží přinést do žánru alespoň trochu inovace. Ruský výrobce her Maddox Games nás chce seznámit s doposud neprobádaným prostředím Rusko-Německé války. Blue Byte patří mezi nejznámější firmy působící v herním sektoru a mnoho z jejich her se stalo stálicemi. Simulátory jsou specifickou skupinou her, do které nelze vstoupit bez hlubšího průzkumu problému. Proto se snažili dostat pod svá křídla Olega Maddoxe, který spolu se svým týmem dokončuje vskutku originální herní kousek.

Létali jsme již nad Evropou i nad Pacifikem, ale Rusko zde doposud nebylo. Rozdíl mezi těmito bojišti je značný, protože v Evropě šlo především o získání vzdušné nadvlády. V Rusku se největší část bojů odehrávala na zemi v podání "obrněných traktorů" tanků T-34 a ke všemu odhodlané pěchoty. Německé letouny si dobyly vzdušný prostor relativně snadno, ale nebylo jim to příliš platné, protože ruská armáda se rozlezla do lesů, kde je německé bomby těžko hledaly. Nastal čas na zcela jinou taktiku, než se používala v Evropě.

Šturmovik byl bitevní letoun, který kromě schopnosti obstát ve vzdušném souboji, musel dokázat rozstřílet na kusy opancéřovaný tank a vyváznout vcelku. Jeho operační letová hladina se pohybovala do 150 metrů nad zemí a je tedy jasné, že byl dokonalým terčem pro každou hlaveň. Konstruktéři se proto museli vypořádat s opancéřováním při zachování rozumné váhy. Většina vyrobených kusů byla dvoumístná se dvěma kanóny a dvojicí křídelních kulometů, krytí zadní polosféry zajišťoval střelec s "dvojčetem".

Dalším poněkud exotickým letounem je P-39 Airacobra. V Británii a USA si letoun vysloužil ocenění špatného stíhače, který ve výšce nad 5000 metrů neměl v leteckém souboji šanci. Rusové si Airacobru velice oblíbili a byli s ní naprosto spokojení, protože se letecké souboje výše neodehrávaly. Většina ze 17 letounů, jež nám budou nabídnuty, jsou perlou, kterou v žádném jiném simulátoru nenalezneme. Nemohu se bohužel o všech zmínit, ale těmito dvěma letouny jsem nastínil, že můžete zapomenout na nabyté zkušenosti z předchozích simulátorů.

Nejzákladnějším měřítkem u simulátoru je míra skutečnosti skloubená s hratelností. Ve směru realističnosti se vývojáři opravdu činili. Oleg využil svých rozsáhlých kontaktů a získal dokumentaci ke všem sovětským letounům a dochované mapy z let 1941 - 1945. Některé části dokumentace vyhledával dokonce i v archivech České republiky. O hratelnost se Oleg zajímá neméně, čehož je důkazem zřízení a hlavně průběžné analyzování serveru s připomínkami (http://209.198.154.16/il2-e/default.asp?id= )). Šturmovik by měl být, jak už jsme ostatně zvyklí, dostatečně realistický pro stálé hráče simulátorů, ale po nastavení obtížnosti na minimum zvládnutelný i pro příznivce logických her omylem zabloudivších do hangáru.

Neméně důležitým měřítkem je grafika, která nesmí degradovat simulátor na shluk těžko identifikovatelných pixelů. Mohu se rozplývat nad ohromující grafikou snadno na dalších pěti stránkách, ale lepší obrázek si uděláte z přiložených screenshotů. Raději se zmíním o tom, co z obrázků nevyčtete. Na vytvoření slušně vyhlížející krajiny byl použit speciální systém textur, kdy jsou generovány podle originálního procesu zajišťujícího dobrý výsledný efekt. Důležité je, že ani při letu v nízké výšce snad nebude vypadat jako deka bezdomovce. Ačkoliv se o nepohyblivých pozemních objektech Oleg příliš nezmiňuje, doufejme, že nám nepřipraví místo propracovaných lesů kvádr potažený zelenou texturou. O to více se chlubí kvalitně zpracovanou mobilní technikou, kterou z přiměřené výšky rozeznáte i bez popisek. Ztrácet slova nad grafickým modelem letounu je snad zbytečné, protože při pohledu na střelce na screenshotu je vše jasné. Zmíním jen, že krajina se bude samozřejmě měnit podle ročních období a stejně tak i textury na vojenské technice.

Dostáváme se k dalšímu důležitému bodu - ovládání. Sebelepší simulátor padá do hlubin zapomnění se špatně čitelnými budíky, nemožností předefinovat ovládání atd. V každém letounu je od šesti do šestnácti funkčních přístrojů, ale podle Olega (nezbývá mi než souhlasit) jsou důležité hlavně čtyři základní, které jsou ve všech letadle přibližně stejné - rychloměr, teploměr, palivoměr a výškoměr. Samozřejmostí jsou fotorealistické kokpity s originálními popiskami. Když už jsme u originality, tak vězte, že zachován bude i jazyk pilotů (ne ten v ústní dutině, ale národní). Kromě důležitého příspěvku k atmosféře, bude samozřejmě jednodušší lokalizovat titulky, než překládat veškerou komunikaci. K atmosféře bude přispívat jedinečný systém poškození letounu. Můžete se těšit na problémy se zaseknutým kulometem v třeskutých mrazech, ustřeleným kormidlem, či prostřeleným hydraulickým systémem. Kromě poruch bude simulováno i jiné chování stroje na zasněžené přistávací ploše, nebo let za různých klimatických podmínek.

K perličkám zpestřujícím herní požitek patří možnost namalovat si na svůj letoun jedinečnou kamufláž, logo letky i výsostné znaky. Mezi užitečnější nástroje patří Mission Builder, o jehož funkci se není třeba rozepisovat. Nepochybně má Oleg schovány v rukávu ještě další překvapení, ale nechce se s námi o ně zatím podělit, čímž nám nedává jinou možnost než spekulovat. Fantazii se meze nekladou a můžete do příštího roku, kdy má hra vyjít, snít o nekonečných ruských stepích. Vlastně jednu mez přece jenom budete mít, protože hru v plných detailech prý rozhýbe procesor o 600 MHz a více.

Simulované letouny: 17 letounů: IL-2, I-16, MiG-3s, LaGG-3s, La5FN, P-39s, Bf-109 Fs/Gs a další
Speciality: "nezorané" prostředí východní fronty, neokoukané letouny, nádherné modely pozemní techniky, editor misí.


Combat Flight Simulator 2Combat Flight Simulator 2


Combat Flight Simulator 2Combat Flight Simulator 2


Combat Flight Simulator 2Combat Flight Simulator 2


Combat Flight Simulator 2Combat Flight Simulator 2


IL2 SturmovikIL2 Sturmovik


IL2 SturmovikIL2 Sturmovik


IL2 SturmovikIL2 Sturmovik


IL2 SturmovikIL2 Sturmovik

Určitě si přečtěte

Články odjinud