Profesor Layton se vrací a to znamená jediné: roztočte naplno své mozkové závity. Jak každý gentleman ví, žádná hádanka totiž nesmí zůstat nevyřešena.
Šest let, šest dílů. Série Professor Layton hráčům přinesla desítky (a klidně i stovky) hodin zábavy při řešení tisíců hádanek. Tomu všemu je teď konec. Nebo ne? Teprve budoucnost ukáže, zda slova tvůrců jsou pravdivá a dočkali jsme se posledního dobrodružství gentlemanského profesora s obsesí na hádanky všeho druhu.

Každopádně nejnovější díl, Professor Layton and the Azran Legacy, uzavírá prequelovou trilogii a hráčům dává odpovědi na dřívější otázky. Smutek z konce však zároveň doprovází lehký stín úlevy, protože i přes nesporné kvality je na profesorovi vidět určitá známka únavy.
Za záhadami až na kraj světa
Azran Legacy se moc nesnaží vymanit z herní cesty načrtnuté v prvním díle a poctivě následované každým pokračováním. Herní principy se nemění, opět tu máme k rozlousknutí desítky (celkem jich je přes 150) hádanek různého typu, které jsou zabaleny do husté příběhové omáčky se silnou příchutí tajemna a záhad.
Pravda, postup hrou není tentokrát tak lineárně svázaný, protože hned z kraje dostanete přístup ke vzducholodi, se kterou posléze můžete volně létat do lokací rozesetých po celém světě a paralelně řešit sice samostatné, ale zároveň propojené záhady. Podíváte se třeba do Londýna, pouštního městečka v USA, či Austrálie.
Azran Legacy se moc nesnaží vymanit z herní cesty načrtnuté v prvním díle
Příběh už jako tradičně dokáže zaujmout, nabízí výtečně napsané dialogy a funguje jako skvělá motivace do dalšího hraní, nicméně podle mého byli scénáristé v nejlepší formě v první trilogii a Azran Legacy působí místy až křečovitě.

Ocenit však musím akční spád, který nejnovější díl má, což dává na vědomí už zábavná minihra v úvodu a postupně to potvrdí i variace na náhodné JRPG boje, kdy se utkáváte s agenty tajemné organizace Targent. Půtky však probíhají, jak jinak, prostřednictvím hádanek.
Neřešil jsem to už někdy?
Ach ano, hádanky a puzzle, jádro série. Už jsem zmínil, že příběhová linka nabízí přes 150 hádanek. Jako obvykle se k nim dostáváte prozkoumáváním herních lokací, mluvením s postavami a tak dále. Každá hádanka je oceněna daným počtem bodů Picarat, které indikují obtížnost.

Pokud odpovíte špatně, počet obdržených Picarat se snižuje, nicméně body jsou spíše bonusovou záležitostí a k dalšímu postupu hrou prostě stačí hádanku nějak vyřešit. Ani nemusíte rozlousknout všechny a navíc řešení usnadňuje systém nápověď, které si odemykáte za různě poschovávané penízky. Ale to už znáte, pokud jste hráli předchozí díly série.
Pohříchu budete znát i principy celé řady puzzlů, protože tvůrci hojně recyklují známé nápady. Kladou před vás tak různé výrokové hádanky, matematické záhady i třeba posuvné puzzly. Na druhou stranu, stále je neskutečná zábava rébusy řešit a nabízený mix je i natolik pestrý, že se nudit prostě nebudete.

Hádanky doplňují i tři nové minihry. V jedné radíte postavám s oblečením, v další (asi nejzábavnější) proháníte veverku bludištěm a ta poslední vás nechá vyzkoušet roli zahradníka, kdy musíte podle určitých pravidel sázet květiny.
Celkem nabízí příběhová část zábavu zhruba na 15 až 20 hodin, nicméně si můžete po celý rok po vydání hry stahovat nové hádanky – každý den jednu. Navíc lze prostřednictvím StreetPassu posílat a přijímat výzvy od jiných hráčů. Azran Legacy prostě nabízí výtečný poměr cena/zábava.
Nádherné dobrodružství
Vytknout se nic nedá ani audiovizuálnímu zpracování, kde přenos na 3DS jen pomohl, což už jsem chválil v recenzi na předešlý díl. Příběhové animované sekvence vypadají skvěle jako vždy, herní obrazovky hýří detaily a 3D efekt je jenom zvýrazňuje. Série má svůj nezaměnitelný styl a půvab, který dokáže uhranout a přiková k obrazovkám handheldu.
[gamebox Professor Layton and the Azran Legacy:28873]
I přes občasnou únavu tak série prostě nezapře svůj šarm a dobře vám radím: Professor Layton and the Azran Legacy si nenechte ujít.