Prožijte skutečný Myst

Prožijte skutečný Myst

Myst je titul, který se navždy zapsal do bohaté herní historie. Roku 1993 započal revoluci, revoluci v adventurách, ale nejen tam. Fotorealistické zobrazení, pohyb po čtvercích, předdefinovaný výhled, krkolomné hádanky a frustrující puzzle. To byl Myst. Jenže takový být neměl. Měl být jiný, opravdový. Měl to být realMYST...

To je název nového "rymejku" který se ovšem původně měl jmenovat Myst Dimensions. Proč byl přejmenován? Tvůrci tím totiž zřejmě chtěli vyjádřit nedokonalost původního Mystu, který byl díky nedostatečně vyspělé technologii zcela přesně dle představ tvůrců nerealizovatelný (nebo měli možná na tu dobu příliš divokou fantazii:). Ovšem doba pokročila a do nového milénia vykročí sága Myst v novém hávu. Kostra zůstane zachována, změní se pouze zevnějšek. Příběh je samozřejmě stále stejný - jste čtenář, který narazil na podivnou knihu. Podivnou proto, že po jejím rozečtení vás přenesla do "svého" světa, na osamělý ostrůvek, na němž se nacházejí tajemné části hádanky. A knihy původního obyvatele - Atruse. Tyto knihy jsou podobné té, kterou jste rozečetl, a přepravují vás na různá místa v různých časech. Toť základ příběhu pro ty, kteří snad Myst nikdy nehráli (kolik vás asi je?).

realMYSTrealMYST

Ti kteří hráli jistě sami uznají, že po grafické stránce na tom byl Myst před sedmi lety naprosto neoddiskutovatelně bombasticky. Fotorealistická grafika, kterou nikdy nikdo předtím na počítači neviděl, vyjma technologických prezentací či nějakých těch grafických stanic. To bylo tehdy. Dnes je jiná doba. Grafika získala jak na kvalitě tak i na kvantitě. Nyní se totiž konečně můžete otáčet plynule o plných 360° a prohlédnou si svět Myst(éria) v celé jeho bezchybné kráse. Mění se počasí, mění se denní doba, slunce zapadá a vychází, stromy šustí, vítr fičí, světlo svítí a odráží se od okolí. To vše můžete v novém Mystu zažít. Avšak stejně jako u prapůvodce je i zde jedna (malá/velká) trhlina v hedvábné kráse. A to hardwarové nároky. Byly extrémní, jsou extrémní. Vnitřní lokace jsou ještě snesitelné, ovšem exteriéry již vyžadují pokud možno tu nejsilnější konfiguraci jako je možné ... jakýmkoliv způsobem získat. Vinu za to nesou mimo jiné například také sic dechberoucí, avšak nesmírně komplikované textury, kterými je vnějšek doslova přeplněn.

realMYSTrealMYST

Není od věci zmínit další novinky, kterými realMYST oplývá, ač jich nezbývá mnoho. Za prvé byl přidán nový věk (tj. nová kapitola děje). Za druhé, ani bych to vlastně "za druhé" nazývat neměl, jelikož se to týká právě nové kapitoly, najdete tam totiž několik nových, podstatně jednodušších hádanek, nežli v původních dějových částech (kteréžto pucle jsou řekl bych stále jedny z nejobtížnějších jaké se dají v adventurách najít). Z toho všeho vyplývá, že ostřílení "mystaři" projedou hru sotva za pár hodin, a to se ještě budou muset pořádně rozhlížet kolem sebe a kochati krajinou (což ale zdaleka není odsouzeníhodné). Nováčci, ti kteří Myst v životě nehráli, tu mají samozřejmě výtečnou možnost, jak se s touto světovou klasikou v dnešní době seznámit a to velice "nadčasovým" způsobem.

Závěr tedy zní: ti kteří první Myst dokončili o nic nepřijdou, ti ostatní mohou (ale nemusí (měli by:)).

Určitě si přečtěte

Články odjinud