První betaverze DirextX 9.0

První betaverze DirextX 9.0

Společnost Microsoft před několika málo dny uvedla první betaverzi svého multimediálního aplikačního rozhraní DirectX 9.0. Rozhraní (API) DirectX využívá v současné době většina her a multimediálních programů, jeho částečným protipólem je grafická knihovna OpenGL. Ta je jedním táborem považována za kvalitnější, ale to se může s příchodem DirextX verze 9.0 změnit.

Aplikační rozhraní DirectX je, jak asi víte, přímo zabudováno do operačních systémů Microsoftu. Díky tomu poskytuje standardizovanou vývojovou platfomu pro programy určené pro OS Windows (což je dnes, přiznejme si, naprostá většina programů - Linux, MacOS, BeOS a ostatní jsou ve srovnání s ním pouze velmi malí hráči) a vývojáři se tak nemusejí starat o hardware, pro který své programy píší - o komunikaci s ním se postará právě rozhraní DirectX. Samozřejmě, že daný hardware (nejčastěji grafické a zvukové karty) musí DirectX podporovat. O to je ale dnes také v naprosté většině případů postaráno, obvykle jde pouze o to, kterou verzi daný hardware podporuje (v současné době je nejrozšířenější podpora DirectX verze 8.0). V úvodním odstavci zmiňovaná knihovna OpenGL nahrazuje DirectX pouze z části - stará se totiž jen o grafiku, zatímco DirectX se skládá z několika dílčích modulů. O grafiku se tak v tomto případě stará Direct3D, o zvuk DirectSound, a tak dále.

Rozhraní DirectX bylo poprvé představeno již před sedmi lety, tedy v roce 1995. Od té doby následuje v podstatě každý rok nová verze a nutno přiznat, že každá je lepší a lepší - a pro počítačové hráče stále více nezbytná, protože postupně začala většina her DirectX striktně vyžadovat a bez něj (či lépe řečeno jeho minimální požadované verze) je nelze spustit. S čím se tedy vytasí verze 9.0? Zejména půjde o nový jazyk HLSL (High-Level Shader Language), což je nový programový model, který usnadňuje programátorům práci s grafikou a grafickými efekty. Je založený na jazyku C a představuje nové, uživatelsky přívětivější prostředí pro vývojáře, které jim usnadňuje práci na mnoha frontách. Navíc je HLSL kompatibilní s grafickými procesory podporujícími DirectX, takže je samozřejmé, že naprogramované efekty budou běhat stejně na různém hardwaru.

Mezi další novinky patří:

  • vylepšená animace v reálném čase
  • urychlené programování základních grafických procesů
  • nový vertex a pixel shader 2.0
  • plná integrace vývojového systému .NET
  • urychlená hardwarová akcelerace pomocí DirectShow
  • výkonnější DirectPlay pro multiplayerové hry

Dnes už se dá říci, že právě nové verze DirectX jsou "hnacím motorem vývoje nových grafických čipů". Hardwarovou podporu slibují takřka všichni dnešní hlavní hráči na poli grafických karet, zejména tedy ATi (s čipem RV300) a nVidia (chystaný čip NV30).

Microsoft DirectX 9.0 beta 1 je právě nyní k dispozici registrovaným uživatelům, vydání finální verze se očekává někdy na podzim tohoto roku, ve stejné době vyjde i 9.0 Software Development Kit (SDK) určený právě pro herní vývojáře.

Určitě si přečtěte

Články odjinud