Martin Surovcek
18. července 2002 • 11:15

Vy tu rozpravate o chybovosti/nechybovosti DirectX? To uz co je. Nepamatam sa na to, kedy sme sa rozpravali o chybovosti OpenGL. Nechcel by som sa zobudit vo svete, kde by bol iba chybovy DirectX. Neviem ci je to len moj pocit, alebo su vsetky softy od microsoftu chybove? Vyvedte ma prosim z omylu.

David
18. července 2002 • 11:02

Pokud vim, nejrozsirenejsi verze DX neni chybova 8.0, ale vyrazne funkcnejsi 8.1.

TUtan
8. července 2002 • 10:53

MS se zase chysta namichat nejakou virtualni drogu bez ktere se nikdo neobejde ... kokoti

Dakar
5. července 2002 • 20:44

To bude tuze zdařilé dílo, když umí "urychlit akceleraci". Že by něco jako promázání plynového pedálu zbrusu novým olivovým olejem?

Tomma
6. června 2002 • 9:53

Osobne sa mi zda nazor ze v DX trva naprogramovanie hry kratsie ako v OpenGL, mierne povedane, pritiahnute za vlasy. Ake hriby mal autor tohoto tvrdenia na ranajky?

Tom Jones
6. června 2002 • 0:40
Kulich
4. června 2002 • 20:36

No a tohle mně na microsoftu fascinuje. V letech kdy bylo OpenGl zabehnutym standardem tak přišel s nápadem udělat DirectX. Takze misto aby zaplatil nejakou castku za liceneci OpenGL tak si usmyslil, ze udela standard vlastni a vrazil do toho nekolika nasobne vic a trvalo nekolik let nez vyrobil neco obstojneho (i kdyz se muze hlubit, ze to je jeho vlastni vyrobek, i kdyz buh vi jak to jenom je a to se dozvime az po zverejneni zdrojovych kodu Windows . A vytvoril DirectX, i kdyz je fakt, ze OpenGL je knihovnou jenom pro grafiku a DirectX poskytuje delako vic sluzeb. Ja osobne preferuju OpenGL (v linuxu ani jina volba neni . Ale na DirectX se mi libi univerzalnost.

Tak je zajimave jak skoncil projekt OpenGl + DirectX . Ted kdyz uz jsou zdrojove kody OpenGL volne tak se muze Microsoft ucit

Zdar Kulich

jack.vseumel
4. června 2002 • 23:23

mam jedinej dotaz pokud OpenGL zanmena Open graphics library (otevrena graficka knihovna) tka co to placas za keci o nejakejch licencnich poplatkach???????

OpenGl, bylo..je...a buce open source project -----> je ZDARMA

AVE

yakeen
5. června 2002 • 1:48

OK tak to shrneme ...

OpenGL bylo vydano ve verzi 1.0 v roce 1992 firmou SGI a bylo dostupne je na siliconech jako komercni knihovna. To open znamena otevrene API, implementace knihovny byla placena, ale nikdo nikomu nebranil napsat si vlastni implementaci, ikdyz ji ne kazdy mohl nazvat OpenGL (Trademark, drive placeny). V roce 1998 vznikl open source projekt Mesa, ktery implementuje toto API. Firma SGI zacala s vyvojari velice uzce spolupracovat a zalozila nekolik projektu tykajicich se grafiky, tedy dnes opensource. Jen pro zajimavost, dnes je OpenGL API ve verzi 1.2.1, coz svedci o nadcasovem navrhu knihovny (beru-li pro srovnani Win DirectX ktere od roku 1995 proslo az do dnesni devate verze).

Co se tyce zvuku, blyska se na lepsi casy, jelikos Creative uz od cca roku 1999 vyviji opensource projekt s nazvem OpenAL (jaka to nahoda a dnes je jiz ve velice pouzitelnem stavu.

Mimochodem GL v linearni algebre znamena trirozmerny prostor, zeby taky nahodicka

Pavol J. Lesnak
5. června 2002 • 10:34

No ja tiez i mnohi moji znami preferuju OpenGL. A to z dost jednoducheho dovodu : Microsoft vypusta kazdy rok nove verzie DirectX :)). OpenGL je stare ale za tych milion rokov nemusel byt nijak zvlast upravovany, updatovany, prepisovany, mazany a dopisovany a neviem co este. Co mi logicky pride, ze OpenGL neni az taka ftakovina, naproti DirectX, ktore nevie co so sebou. A takisto si myslim (ako uz niekto spominal), ze nejaky DSound, DInput a kopu inych DBlbosti by nevyviedlo z rovnovahy programatorov, dlhorocne uzivajucim OpenGL ako primarnu platformu, len preto, ze to tam je. Ak je koder schopny, tie nejake "serepeticky" si tam kludne "zbuchne" aj sam. BTW., Mal uz niekto naistalovany DirextX SDK?

V opacnom pripade John Carmack SUCKS!!! :)))

martin surovcek
5. června 2002 • 10:48

Mozem nic len suhlasit. Osobne pouzivat OpenGL, OpenAL, a OpenIL (image library pre OpenGL). Vidim to uplne jasne. Firma ako Creative Labs vytvara openAL, pretoze je najlepsia vo zvukoch, SGI (teraz tusim aj 3dLabs) vytvaraju (vytvarali) openGL, pretoze su na poli grafiky najlepsi. Microsoft je najuspesnejsi v oblasti OS (nehovorim, ze najlepsi) a Office stuff. Nech si developuju to, a nech sa nerypu do toho, comu nerozumeju. Podobne to dopadlo s wma vs mp3 a im podobnym. Tych pripadov je vela a Microsoft jedneho dna bude musiet priznat, ze OpenGL je zalozeny na lepsom principe ako Direct3D. Mnohy argumentuju, ze Direct3d ma lepsi pristup k hardware. Moja otazka znie: ma Direct3d pristup ku VSETKYM funkciam grafickej karty? Aj k tym, ktore neboly nikdy do Direct3d implementovane? Graficka karta ich vsak obsahuje a openGL s glExt ich aj podporuju, nie?

Koniec koncou, ja dostanem nejaku graficku kartu, ktora je este vo vyvoji, k nej glExtensions a mozem ju hned otestit. Co mozu programery v Direct3d? asi nic, zistia max performance a to je vse.

Fila
5. června 2002 • 18:43

No ja se tady nechcu nejak zastavat Microsoftu, ale v tomto jim trochu krivdite. To, ze je DX uz ve verzi 9 a GL jen 1.2 je dane spis naprosto odlisnym nazorem na cislovani. MS totiz zvysuje cislo vzdy, kdyz do DX neco prida. Nevim, jak to bylo u hodne starych verzi, ale za posledni dobu se API zmenilo jen u DX8 a to k lepsimu, pac se podstatne zjednodusilo (predtim dalo praci pochopit, jak vubec nahodit grafiku). Jinak MS zvysuje cisla pokazde, kdyz prida kdejakou ptakovinu... mezi DX8 a 9 taky nebude moc velky rozdil...

Jinak nazor, ze DSound, DPlay a spol sou na hovno je pekne idiotsky. Nevim, jak je na tom jeho autor s porgramovanim, ale me celkem stacilo psat knihovnu pod DOS pro SB kompatibilni karty a nedokazu si predstavit, jak bych implementoval 3D zvuk, DolbySurround a jine silenosti a jeste pro kazdy typ karty zvlast...

Doufam, ze me ted nesepchate, ze su nejaky pritel Microsoftu - to vazne nejsem, ale chtel sem do debaty vnest trochu objektivity...

Pavol J. Lesnak
5. června 2002 • 19:14

Priatel Microsoftu asi nie si. Objektivita je namieste s tym suhlasim... Mna len nasralo, ze MS az teraz v poslednych verziach sa nejako snazi dohnat to co mal uz mat davno vyriesene. Naposledy som kodil nieco pod DirectX6, ale bolo to peklo. Skokom na OpenGL sa vyriesilo vela veci, napr. performance, spaetna kompatibilita a podobne. Za tych par rokov stacilo upravovat a vylepsovat algoritmy, nic ine. Zvladnut kompletne DirectX, to chce team ludi, ktori sa nesmu hanbit zobrat o kazdu nepublikovanu informaciu tykajucu sa DirectX priamo z MS. A ked mi bude niekto oponovat, ze to neni problem, tak este nech raz zvazi, ci FAKT a NAOZAJ ZVLADOL DIRECTX. Videl som nemenovany 3d engine na DirectX, jeho nemenovany tvorca (z namy na poli ceskeho herneho priemyslu) tvrdil, ze vyuziva top veci. Spustili sme, pozreli sme,.... A? Nic, nezmenilo to nase zivoty :)) Zazivali sme a vratili sme sa k svojej praci... To su skusenosti, ja proste za to nemozem. Je totiz velmi malo DirectX based 3d enginov, ktore by ma presvedcili o opaku. No nic, "ne ze me ted nesepchate", ze som nejaky nepriatel Microsoftu, proste nie, dakujem neprosim. Kazdopadne DirectX 9.0 je dobra sprava pre fanusikov DirectX-u... Ja im to neberem a prajem im vela stastia. Ako sa vravi : "Kym neuvidim, neuverim." To je odomna vsetko. Surovcek ides!!!

Martin Sliwka
5. června 2002 • 21:27

jiste, v ogl to pojede rychleji (za predpokladu ze vyrobci karet nezesili a nebudou delat dx-only karty) nez ve d3d stejne, jako je rozdil v C/C++ a Delphi. otazkou je jak rychle se vam to podari rozjet tak aby to jelo (ne nutne nejrychleji) a mohl jste to prodat. pokud budu delat spickovou aplikaci kterou budu moci realne prodat za 300000/licenci tak si muzu dovolit pouzit ogl protoze to bude rychle behat a delat to dva roky. pokud ale xcu udelat treba gamesu za jeden rok i s grafikou+soundem tak si proste nemuzu dovolit babrat se s ogl (+necim dalsim pro sound, input, net ...). za 1000/licenci bude muset user ten vykon ozelet. typickym prikladem je treba novy doom. engine bude spicka, to je bez debat, ale jak dlouho uz se na tom pracuje? navic doom je legenda a ma prodej zajisten uz ted. pokud chcu ale rychle neco zbastlit tak to v ogl proste nepujde protoze si spoustu veci co uz v d3d je budu muset jednoduse napsat. a nenechte se mylit, d3d neni jenom api ale taky spousta podpurnych fci. a to nemluvim o zbytku dx.

martyCZ

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují.
martin surovcek
6. června 2002 • 9:35

uhm, no ked zacnu vyrobcovia podporovat len d3d tak to asi uz asi ani nebude windows. Nevidim to proste realne, skor to vidim tak, ze ogl bude viac a viac podporovany. Dnes v podstate vsetky vyznamne graficke karty podporuju ogl. Tu nejde samozrejme len o hry, ale aj o produkty CADy, Modelovacie programy (napr Maya, SoftImage atp), ktore na d3d nefunguju a fungovat nikdy nebudu. Je tu samozrejme plno obrovskych spolocnosti (vadsimi nez microsoft), ktore ogl jednoducho vyzaduju, takze ogl bol a bude, on ma svoju buducnost istu.

Co sa tyka podpory, tak tam nemas pravdu. je tu velke mnozstvo zrovnatelne s dx, ktore nam dopomahaju k programovaniu. (uz spominane OpenIL, OpenAL atp). je tu mnozstvo utilit od roznych koderov. je pravda ze v dx to je v jednom baliku, a ze ja si ten balik musim poskladat. Avsak ja mam potom vysledne ovela viac utilit nez je v dx baliku (nVidia robi svoje, ATI robi svoje, SGI robi svoje, na OpenGL.org, 3dLabs atp). Je tu vsak jeden rozdiel. Ja to prekompilujem aj inde ako pod Win. neni to nejak super vyhra, ale je tu taka moznost.

Mimochodom na ogl som robil projekt ktory trval cca 7 mesiacov. takze som sa evidentne nebabral, tam neni s cim, zacat s ogl je dokonca niekolkonasobne jednoduchsie ako s d3d. Samozrejme ked som robil ten projekt tak som s ogl nezacinal.

martin surovcek
6. června 2002 • 9:46

No ja tu nechcem kritizovat Fila, ale ja pouzivam ogl z roku 96, takze s tym cislovanim to asi nebude tak ako si myslis tu ide skor o system. Co sa tika DSoundu tak na miesto neho pouzivam openAL a ocakavam, ze niekto zacne vyvyjat aj nieco ako Dplay. ak nie tak to bude bohuzial nadalej zavisle na OS co neni vyhra a microsoft si tuto zavislost samozrejme plne uvedomuje a vyuziva ju. co uz

Palos
4. června 2002 • 19:56

Tož dobře jsi to napsal, jen co je pravda! Tohle jsem vůbc nevěděl a čím více se o Mrkvoschitu dovidam, tim vice se mu chci vyhnout. Bohužel se stali nejrozšířenějším operačním systémem a všechno se začalo točit kolem nich. Opravdu je fajn, že se občas dovím jak se věci ve skutečnosti mají, protože informace od Windousářů jsou jen ve stylu " jak oslavit božský Microsoft".

Linux zdar, Windows zmar !

LoWang
5. června 2002 • 17:46

Ehm, mám pocit, že takoví rozhodně nejsou windowsáci, ale hlavně Linuxáci, kteří se skoro ve všech takovýchhle diskusích cítí utlačováni a nepochopeni přesilou wokeňáků a většinou se s nimi nedá ani pořádně diskutovat, protože jejich malý Linux to ještě všem ukáže . Přiznej si, že windowsáci nemají důvod vychvalovat božský Microsoft, když je nejrozšířenější a největší! Mrkni se ale do jakékoli diskuse třeba na ŽIVĚ, kde se mluví o OSech a všimni si, že s Linuxákama se většinou nedá vůbec bavit, protože jsou věčně naštvaní a emocionálně strašně závislí na svém systému a tudíž nesnesou jakoukoli diskusi, která právě Linux nevychvaluje do nebe! Neříkám, že takoví jsou všichni, ale většina, přičemž obsahem jejich příspěvků je z poloviny jen nadávání na Mrkvoschit a to, jaxe mu vyhýbaj a nechápu všecky ostatní, kteří to nedělají...

MiKRO
4. června 2002 • 16:27

Nexcem rozputavat zase nejake hadky, ale preboha ked uz daco pises, tak si aspon over fakty.

"Rozhraní DirectX bylo poprvé představeno již před sedmi lety, tedy v roce 1995. Od té doby následuje v podstatě každý rok nová verze a nutno přiznat, že každá je lepší a lepší"

Tak just for your information, OpenGL + DirectX boli volakedy spolocny projekt microsoft a par firiem (nespominam si teraz na mena, tusim tam bol aj Sun), a ked sa blizilo finalne release, microsoft z toho projektu vycuval a a samozrejme celu technologiu vykradol a pouzil vo svojom Direct3D. Napriek tomu pozostaly tym OpenGL releasol, microsoft odpovedal novou verziou D3D, oni spravili OpenGL 2.0 a to sa de facto pouziva dodnes !!! Zatial co M$ musi kazdy rok vypustat nove verzie, ktore sa k OGL iba BLIZIA. A to ze boli ujovia v M$ taki dobri a spravili aj DSOUND atd... no tak to je naozaj uz len nieco svetoborne, museli predsa prist aj s niecim co vyvinuli sami :)

Akoze fakt na toto nemusite reagovat, len ma stve ked niekto sa hra na velkeho znalca a informuje o "stale lepsich a lepsich technologiach" a pritom vie prt o konkurencii, ktora je navyse OPEN SOURCE...

jack.vseumel
4. června 2002 • 23:16

Tak nevim, ale myslim, ze placas!!!!!

1) Neexistuje OpenGL 2.0...myslim, ze nejvissi verze je 1.2 mozna 1.3

2) Microsoft, nemel s vyvojem OpenGL nic spolecnyho, protoze to kompletne vyvinul Silicon Graphics (SGI) a M$ to pak jen prevzal, ale vicemene to jen prekompiloval.

3) s timhle si fakt nejsem, ale myslim, ze jsem nekde cetl, ze OpenGL je uz hoooooodne stary nekdy z konce 80tych let, kdy to chodilo na Unixovejch serverech od SGI, ale portace na Win byla udelana nekdy v 95tym roce.

AVE

Enki
5. června 2002 • 9:50

OpenGL 2.0 je ve vývoji a je to derivace z původního projektu MS a SGI, který se jmenoval nějak Fahrenheit, stejně jako DX 10, který nabídne programovací model blízký OpenGL. MS z toho projektu vycouval, protože SGI chtěla portovat celý produkt i na Linux (což byl úplně debilní nápad, nevim, jak je napadlo, že to MS skousne). Jak DX10, tak OpenGL2 budou vlastně derivace tohodle projektu.

OpenGL je skutečně z osmdesátých let a první verze DirectX (jmenovala se WinG) je z roku 94.

MiKRO
5. června 2002 • 15:02


jojo, par chybiciek se vloudilo...
a) pravda, vedel som ze je to dalsia verzia, som si to s dacim inym zmyliml, samozrejme, 1.2, nie 2.0
b) tak na tej spolupraci si trvam, koniec koncov to tu aj niekto dalsi napisal, len neslo o Sun ale SGI :) Bol som uz trochu unaveny, no, ale urcite NEPLACAM, kto neveri, google a uveri :)

ja
8. června 2002 • 23:06

Určitě si přečtěte

Články odjinud