Počátkem června se objevila demoverze BREEDu (označovaná jako "beta demo"), která dostatečně navnadila naprostou většinu 3D akčně-pozitivních hráčů. Není divu. BREED je na pohled krásný, na ovládání snadný, z hlediska herních možností takřka dokonalý. Co více si přát? Snad jen, aby tady už konečně byla plná verze.
Přestřelka v tanku * Tutoriál vás naučí potřebné základy ovládání hry
Prostředí je propracované do všech detailů * Vznášedla bývají smrtonosná, proto pozor na ně
Příběh a zápletka
Přesouváme se do daleké budoucnosti lidstva kolem roku 2600. Lidské kolonie za hranicemi naší sluneční soustavy jsou z ničeho nic podrobeny útokům mimozemské rasy, kterou kolonisté pojmenují Breed. Ačkoliv obranná postavení zvládají útoky odrážet, jsou ze Země povolány posily. Jednotky zvané GRUNTs, nejlépe vycvičení vojáci, které má lidstvo k dispozici, se s flotilou plaví až do vzdálených systémů, kde mají pomoct v boji proti Breedům.
Válka se postupně rozvíjí v desetiletí trvající konflikt, který vyčerpá téměř všechny pozemské zdroje. A tady přichází zrada. Ukazuje se, že Breedové nebyli zas až tak hloupí, jak si o nich lidé mysleli. Právě vyčerpání sil vleklým bojem v odstrčených bylo jejich cílem, aby poté mohli zpříma zaútočit na samotnou Zemi. Jeden z mála vesmírných křižníků, který lité boje v koloniích přežil, je USC Darwin, který se vrací na Zemi a jeho posádka zjišťuje, co s vlastně stalo. Moment překvapení hraje v jejich prospěch - Breedové zjevně nepočítali s tím, že se někdo na domovskou planetu vrátí. Vaším cílem tedy opět není nic jiného, než záchrana planety Země, potažmo i celého lidstva.
Jakmile vystoupíte z lodi, jste na všechno sami * Odlet z vesmírného korábu USC Darwin
Interiéry, stejně jako exteriéry, vynikají podařenou architekturou * Mise se odehrávají v nejrůznějších prostředích
Demoverze nabídla vyjma tutoriálu jednu singleplayerovou misi odehrávající se kdesi na odlehlém ostrově. Vše začíná naloděním na výsadkovou loď ještě na palubě Darwinu. Poté sledujeme pěknou in-game animaci průletu nad ostrovem, přičemž se současně dozvídáme cíle mise a rozmístění důležitých strategických bodů. Ještě před přistáním si stihneme zastřílet na několik nepohyblivých cílů a jakmile loď přistane, vyskáče čtyřčlenná posádka a boj začíná.
Vojáci, do zbraně!
V BREEDu se nejčastěji bojuje právě ve skupinách. Mezi jednotlivými jejími členy můžete snadno přepínat pomocí kláves PageUp a PageDown, každého lze samozřejmě přímo ovládat se vším všudy. Pak jsou tu ještě týmové příkazy jako formace, stát a podobně, ke kterým máte rychlý přístup přes klávesy F1 až F5. Vojáci se liší jak zjevem, tak i výzbrojí a také výdrží - jsou mezi nimi i ženy, které logicky vydrží o něco méně než dvoumetroví siláci. Povinnou výbavou každého příslušníka vaší skupiny je medipack a dalekohled s nočním viděním.
Umělá inteligence v demoverzi nebyla nijak zvlášť vysoká, ať už se to týká vašich vlastních vojáků nebo Breedů. Vaši spolubojovníci k vám sice téměř vždy dokáží najít cestu i v členitém terénu, ale zejména jejich chování při boji se mi zdá zmatečné a nepromyšlené. Stejně je tomu u protivníků - jsou prostě hloupí. V některých světlých okamžicích překvapují svou obratností a čas od času i rafinovaností, ale pořád je to nedotažené. Doufejme, že se to v plné verzi změní k lepšímu.
Sniperkou můžete odstřelovat objekty mnoho stovek metrů vzdálené * Stejně jako tankem...
Hlavní menu hry * Právě v případě ostřelovacích věží se vyplatí využít sniperku
Nebývalá míra interaktivity je jednou z mnoha předností BREEDu. Zničit lze takřka vše, od lesního porostu po strážní věže. Samozřejmě vždy potřebujete dostatečné velký kalibr - těžko odpálíte celou obrannou věž granátometem, ale její střechu jím zničíte poměrně snadno. Některé zbraně mají dva módy střelby, jako obvykle se zde střídá pravé a levé tlačítko myši.
Mapy a řidičské průkazy s sebou
Levely v BREEDu jsou velice rozsáhlé, jedná se o interiéry i exteriéry, obojí dovedené k dokonalosti. Například ostrov v demoverzi představuje vojenskou základnu, na kterou je radost pohledět. Vysoké obranné věže jsou rozmístěny kolem pobřeží, zatímco uprostřed na kopci trůní jako absolutistický vládce gigantický radar. Ostatně, všechno to můžete vidět na okolních screenshotech.
BREED nabízí takřka neomezené herní možnosti. Po mapě jsou rozmístěny obranné pozice BREEDů, které je možné obsadit a použít. Sem tam narazíte i na mobilní hlídku v jakémsi vznášedle - pokud se vám podaří odstranit řidiče a střelce, můžete do vznášedla nasednout a ovládat jej. Všechno, co dokáží ovládat Breedové, dokážete i vy. Jejich zbraně jsou účinné právě tak, jak byste to čekali od mimozemských technologií. Tedy hodně. Proto se po ostrově povalují také lékárničky, případně bedny s municí a někdy také zbraně, kterých může mít každý váš voják víc a jednoduše mezi nimi "roluje" pomocí kolečka u myši.
A tady je jedna zbořená strážní věž - zlaté české ručičky třímající granátomet * Nepřátelé jsou různí - jedni silní, druzí méně silní, jedni modří, druzí červení
Obranné postavení s aliením kulometem * Dostat se do budovy radaru je cílem mise v demu
Architektura budov materiálem nešetří, stavby jsou komplikované a detailní, radost pohledět. Zajímavě je řešeno lezení po žebříku, kdy prostě stisknete klávesu pro pohyb nahoru nebo dolů a přitom se můžete rozhlížet mírně do stran - nelze ale střílet. Zdlouhavé lezení dolů zde odpadá, vojáci dokáží i takovou machrovinku jako "jízda po žebříku po nohou". Hra samozřejmě počítá také s vodou - jakmile se voják dostane pod hladinu, ubývá mu vzduch a následně velmi rychle umírá.
Potěšení pro oči i uši
Demoverze běhala na konfiguraci Athlon XP 2200+, 512 MB RAM s GeForce Ti 4200 128 MB svižně a plynule v nejvyšších detailech v rozlišení 1024x768. Grafické zpracování přesně odpovídá současným požadavkům na kvalitní 3D akci. Grafický engine Mercury zvládá veškeré zobrazení opravdu dobře - terén je pěkně zaoblený, postavy v rámci možností (u robotických Breedů těžko hledat nějaké oblé tvary) také. Křiklavé kontrastní barvy dodávají hře jistý cizokrajný nádech, ale to atmosféře pouze přispívá. Přeci jenom jsme v roce 2610, technologie pokročily a vkus lidí také.
Co by zasloužilo vylepšit, a v plné verzi se toho jistě dočkáme, to jsou výbuchy a animace umírání postav, rozhodně by to chtělo zapracovat také na některých zvucích. Hudba je naproti tomu skvělá a dokonale ladí s každou situací, kdy je použita (pravda, není jí mnoho, ale když už, tak to stojí za to). V úvodním menu vám melodie možná silně připomene úvod k Homeworldu.
Dokonce i mosty vypadají skutečně jako mosty * Vnitřek výsadkové lodi
Jedna z úvodních obrazovek * Zřejmě nějaká mimozemská technologie, nic pro nás...
Plná verze BREEDu má plně využívat všech možností grafického rozhraní DirectX 9 a schopností grafických karet nVidia GeForce FX. O titulu se mluví jako o grafickém skvostu a demoverze i aktuální obrázky na oficiálních stránkách tomuto označení nijak zásadně neodporují.
Shrnutí čili závěr
Vydání plné verze BREEDu jsme měli mít už pěkných pár dnů za sebou, ovšem četné nápady a návrhy samotných hráčů na vylepšení vydání hry pozdržely. Podle nejnovějších informací se tak má tato 3D akce objevit na trhu až v průběhu září. To není nijak dlouhé zpoždění a je jenom dobře, že se tvůrci rozhodli vyslyšet volání své početné komunity, protože právě ta může pomoct vylepšit hru ještě o další stupínek.
Zatímco u hry HALO byla první, o mnoho měsíců dříve uvedena Xboxová verze - HALO bylo jedním z největších herních lákadel pro Xbox, u BREEDu tomu bude přesně naopak. Nejprve má být uvedena PC verze, zatímco ta Xboxová se teprve plánuje.
V plné verzi na nás čeká 18 rozsáhlých misí podepřených dále rozvinutým příběhem o boji lidstva proti prapodivnému nepříteli z vesmíru. Do rukou dostanete další zbraně (raketomety, plazmové pušky, granátomety), usednete do mnoha různých dopravních prostředků včetně vesmírných lodí, stíhačů, tanků, džípů, bugin a dalších. Těšte se, protože tohle bude bomba! A jestli ne, tak ať se propadnu do pekla.
Oficiální stránky: http://www.breedgame.com/
Výrobce: Brat Designs (http://www.brat-designs.com/)
Vydavatel: CDV Software (http://www.cdv.de/)
Poznámka pod čarou: některé obrázky nepocházejí z demoverze (ty hezčí;)