První dojmy: Etherlords 2 CZ aneb návrat do éterového království

První dojmy: Etherlords 2 CZ aneb návrat do éterového království

Ruská společnost Nival Interactive se proslavila doma i ve světě především odvážnými kombinacemi RTS a RPG. Ať už to jsou dávní Rage of Mages 1 a 2, Evil Islands anebo právě první díl Etherlords. Netrpělivě očekávaná dvojka, jejíž českou betaverzi jsme měli možnost otestovat, přináší řadu zásadních změn, které mění hru k nepoznání.

Původní Etherlords si oblíbili všichni fandové titulů typu Heroes of Might & Magic nebo karetních her jako je proslulý Magic: The Gathering. Oba tyto světy se vývojářům z Nival Interactive podařilo v Etherlords jedinečným způsobem spojit dohromady a předložit je hráčům jako skutečně ojedinělou žánrovou pochoutku. Etherlords 2 s sebou přinášejí mnoho změn, jež měly za úkol zachovat všechno dobré z prvního dílu a podle přání hráčů upravit to, co bylo nevyhovující nebo vyložené otravné. O tom, jak se tento náročný úkol vývojářům podařil (anebo nepodařil) se v náznacích dočtete už v těchto prvních dojmech a zanedlouho pak samozřejmě také v kompletní recenzi.

     

Začíná tah protivníka * Tenhle už ale dlouho nevydrží * Čísla udávají útočnou sílu/počet životů

Změny oproti prvnímu dílu

Jsou v mnoha ohledech zásadní. Jestliže jednička nepokrytě kopírovala systém HOMAM v tom, že se vám po rozsáhlé mapě plné hradů, jeskyní, městeček a dalších zajímavých míst prohánělo několik chrabrých hrdinů, pak dvojka se nese ve znamení značné redukce. Neovládáte už více hrdinů, alébrž jednoho jediného, což samozřejmě dalece prohlubuje RPG a adventurní složky hry. Však je také i příběh vyprávěn pouze za pomoci dialogů s ostatními neherními postavami, kterých se ve hře nachází mnoho desítek. Zpočátku budete z celé zápletky chápat jen velmi málo, postupem času se ale dozvíte o rozdělení éterového světa, invazi podivných tvorů ze severu a dalších zásadních událostech. Příběh přímo navazuje na jedničku.

    

Můj Treant dává opýřenému bojovníkovi zabrat * Boje probíhají v nejrůznějších prostředích * V tomto případě se jedná o jakousi zříceninu

Další zjednodušení dvojky oproti jedničce spočívá ve vypuštění run, které byly třeba pro vyvolávání složitější magie, a tak snížení počtu surovin na pouhé tři (vzácné kameny, kořeny mandragory a zmrzlé plameny). Neexistují už globální kouzla jako Ochránce éteru nebo Éterová pevnost, které by do značné míry narušovala nový, hlubší RPG styl hraní.

Kartičkáři se pominou

A jak se tedy ti Etherlords 2 vlastně hrají? Nejzákladnějším principem jsou zde čáry a magie, které vás provázejí od počátku do konce hry. Jiný způsob boje zde neexistuje. Váš hrdina disponuje třemi základními atributy - úrovní, životy a zkušenostmi. S přibývajícími zkušenostmi se zvyšuje úroveň a s úrovní roste i počet životů. Abyste mohli vyvolávat magii, potřebujete jednak ta správná kouzla, a pak také dostatek éteru, který zde nahrazuje klasickou manu. Kouzel můžete mít v inventáři (kouzelné knize) neomezeně, ovšem při boji jich smíte využít pouze omezené množství (tzv. deck). Ze všech dostupných kouzel je tedy vždy třeba vybrat právě ta, která se vám v daném případě budou hodit nejvíce - a právě v budování decku tkví kouzlo této hry.

     

Duchové jsou obzvláště vypečení - podle toho, kolik bodů vám ubere jejich zbranění, zvýší se jejich počet životů * Boj začíná

Po mapě světa se pohybujete v reálném čase. Jakmile narazíte na nějakou potvoru nebo nepřátelského hrdinu, může dojít na souboj (ale nemusí, vždy máte možnost jej odmítnou) a hra se v tom případě přepíná se do tahového módu. Na začátku proti sobě stojí pouze váš hrdina a protivník. Ti spolu ovšem nikdy přímo nebojují, protože kouzla se v Etherlords 2 dělí na dva druhy: vyvolávací, která vykouzlí nějakou potvoru, a ta ostatní, která nic nevyvolávají, ale upravují vlastnosti hrdiny anebo jím vyvolaných potvor. Boj tedy probíhá vždy nepřímo za pomoci vykouzlených monster.

Hra se skládá z celkem pěti rozsáhlých kampaní. A když říkám rozsáhlých, tak myslím OPRAVDU rozsáhlých. Každá z nich vám může zabrat od 5 do 10 hodin čistého času, podle zvolené obtížnost a samozřejmě také podle toho, jak vám hra půjde. Někdo pochopí princip hned na začátku, prohlédne všechna kouzla a decky bude stavět na míru každé potvoře tak, že ji hned při prvním souboji porazí. Někdo to obrovské množství kouzel hned nepobere a možná bude chvíli tápat, zkoušet co na kterou potvoru platí, a tak se mu hra protáhne - garantuji ovšem, že ani po několikátém neúspěchu nezačne nudit. Naopak, donutí vás přemýšlet ještě usilovněji, jak se protivníkovi dostat na kobylku. A o tom to celé je. Etherlords 2, stejně jako Magic: The Gathering je především o přemýšlení.

Svět a panďuláci v něm

Už jsem se zmínil, že rozsáhlost světa Etherlords 2 je až překvapivá. Na mapě narazíte na nejrůznější osamocené budovy jako jsou prodejny kouzel, teleporty, zvláštní studánky, začarovaná místa, a další, ale na své cestě potkáte také celá rozsáhlá města, obydlená množstvím postav. Už bylo také řečeno, že ve hře se nacházejí tři suroviny, které nacházíte právě na mapě, kde jsou porůznu náhodně poházené. Za ně pak v kouzelnických obchodech nakupujete nová kouzla. Ta ale nejčastěji nacházíte také v mrtvolách přemožených protivníků a když máte opravdu štěstí, můžete narazit i na nějaký ten artefakt.

    

Moje kudlanka se chystá udeřit * Ani to kladivo ti nepomůže! * Modely jsou vskutku výborně zpracované

Různorodost protivníků je jedním z velkých plus této hry. Každou chvíli narazíte na nějakou novou potvoru, pro kterou si musíte připravit speciální deck. Tvůrci popustili uzdy své fantazie poměrně rázným způsobem, takže se setkáte mimo jiné třeba s robotickými blechami, mechanosaury, chodícími masožravými rostlinami, řezači a mnoha dalšími roztodivnými protivníky. Ačkoliv je Etherlords 2 označována za fantasy hru, rasa Synthetů je vyloženě robotická, a tak by se nebál označit druhý díl spíš jako mix sci-fi a fantasy. Nutno zmínit fakt, že téměř každý nový protivník disponuje také vlastními, původními kouzly.

Hlavní rysy hry:

  • Jedinečný "kartičkový" herní systém
  • Mnoho herních módů včetně multiplayeru a hotseat
  • Obrovský, detailně zpracovaný svět
  • Nespočet kouzel, protivníků a artefaktů
  • Výborná hudba a grafické zpracování
  • Nebezepečná návykovost

Grafika, zvuk, překlad do češtiny

Vizuální stránka hry vůbec nijak nezaostává za západními kolegy stejného žánru, takže srovnání třeba s Warcraftem III je zde určitě na místě. Popravdě, grafika Etherlords 2 mi připadala možná o maličko lepší. Na druhou stranu jde přeci jen o poněkud odlišný žánr, takže je těžké srovnávat. Obzvlášť dobře zpracované jsou modely hrdinů, kteří se při velkolepém kouzlení pohybují velice ladně a přirozeně. Pompézní efekty kouzel pak dodávají hře osobitý nádech nadpřirozena. Mapa světa je poměrně dynamická, mění se počasí, sem tam můžete narazit třebas na malý hurikán. Obzvlášť povedené je prostředí při soubojích, jehož malované pozadí je doplněno o dynamické efekty, jako je třeba pohyb mraků, zajímavě působí také třeba poletující listí.

Je to sice teprve betaverze, ale už tu bych po stránce hudební hodnotil minimálně 9 body z 10. Hudební doprovod, především při soubojích, je totiž nadmíru kvalitní a vždy skvěle ladí s prostředím nebo danou potvorou. Často lze zaslechnout vlivy známých i méně slavných hudebních skupin, občas mi přišlo, že slyším například anglické Killing Joke.

     

Efekty kouzel občas rozzáří obrazovku mnoha odstíny barev * Detail ducha * A ještě jednou efektní kouzlo

Co se týká českého překladu, jedná se zatím o betaverzi, takže všechno zatím není tak, jak by mělo být. Nicméně už teď lze prohlásit, že překlad se CD Projektu povedl. Názvy potvor působí na oko i ucho docela ladně, stejně jako textový překlad poměrně těžkých, skoro až básnických průpovídek neherních postav.

Jak to dopadne?

Zbývá mi ještě mnoho desítek hodin hraní, než se probojuji dostatečně daleko na to, abych mohl vyřknout poslední soud. Už teď ale mohu jednoznačně říct jedno: Etherlords 2 je dobrá hra. Ba co víc, je to dobrá, vysoce návyková hra. I ten, kdo karetním hrám typu Magic: The Gathering nikdy neholdoval se od ní bude odtrhávat jen stěží.

První odhad: 7/10

Oficiální stránky: http://www.etherlords.com/
Výrobce: Nival Interactive (http://www.nival.com/)
Vydavatel: Strategy First (http://www.strategyfirst.com/)
Vydavatel v ČR: CD Projekt (http://www.cdprojekt.cz/)

Určitě si přečtěte

Články odjinud