Dávno minulé jsou ty časy, kdy ruský herní průmysl končil u digiher se zajícem a vlkem v hlavních rolích. Již jsme si zvykli, že hry z východu mohou překvapit. Vedle FPS Kreed se v největší zemi světa kutí i zajímavý projekt Fair Strike. My jsme měli možnost vyzkoušet na vlastní kůži alfa verzi této hry, taže vám nyní nabízíme první dojmy.
Nejprve si pojďme v kostce shrnout, o co vlastně jde. Fair Strike (FS) využívá jako nosnou myšlenku příběhu ozbrojené konflikty po celém světě. Nicméně, abychom si rozuměli, příběh na této hře zdaleka nebude tím nejpodstatnějším, takže mu je věnována pozornost jen do té míry, aby mohla vzniknout krátká animace před misí představující brífink. Sice autoři přichystali rozsáhlé povídání o pozadí každé ze čtyř kampaní, ale v podstatě se jedná o zažité klišé, takže příběh tu nakonec příliš rozebírat nebudeme.
Některé grafické efekty už teď vypadají krásně * Za okamžik bude loďka minulostí * Vejdu se tam?
Co je podstatnější: zařazení hry do období po roce 2004, z čehož plyne využití všech moderních bojových prostředků. S tímto si chlapíci v GS Software pořádně vyhráli: na výběr je šest helikoptér (bohužel všechny z americké „produkce“) a ohromné množství zbraní, protileteckých jednotek, lodí, ponorek, letounů, výzbroje a vůbec všeho, co k modernímu vedení války patří.
Základní schéma hry
FS v rámci singleplayeru nabízí čtyři kampaně, přičemž první tři tvoří osm misí, poslední „jen“ šest. Autoři tvrdí, že doba hraní jedné mise je 12-40 minut a já jim docela dávám za pravdu. Kampaně se odehrávají různě po světě, konkrétně v Karibiku, Jihovýchodní Evropě, Jihovýchodní Asii a Perském zálivu. Vývoj hry je lehce nelineární a může někdy záviset na míře splnění vedlejších úkolů jednotlivých misí.
Mírumilovné městečko * Méně mírumilovné městečko * Zničte městečka!
A teď k hře samotné. Po brífinku si vyberete svůj stroj, stroj svého wingmana (či wingmanů) a jejich výzbroj v závislosti na svých preferencích a cílech té které mise. Pak už jenom krátká rekapitulace brífinku v jednotlivých bodech a hurá do akce. Mapy, na nichž se mise odehrávají, nejsou příliš velké, ale pokud z nich náhodou vyletíte, engine si s tím poradí a dále se budete vznášet nad příjemnou krajinkou. Pravda, bez nepřátel, jelikož ti mají své pevné pozice.
Hlavním cílem FS je svižná akce a podle toho i mise vypadají. Nepřátel je hodně, jsou všude a často vás donutí lehce taktizovat, abyste se vyhnuli křížové palbě. Pozitivum je, že obvykle se někde na mapě nachází jedno nebo i více míst, kde můžete přistát, doplnit munici, palivo a opravit stroj.

Ve hře se setkáte s mnoha druhy techniky * Kdo jiný by měl představovat teroristy? * Slušně zabezpečená základnička
Akce nebo simulátor?
Tímto se dostáváme k asi nejslibnější vlastnosti FS. Snahou autorů je totiž vytvořit hru atraktivní jak pro hardcore příznivce simulátorů, tak i pro fanoušky frenetických stříleček. V menu si proto můžete změnit míru realismu přesně podle svých představ a co nejvíce tak přizpůsobit hru ku obrazu svému.
S tímto se pojí také ovládaní, které je koncipováno jednoduše a flexibilně, samozřejmě s neomezenou možností editace. Do defaultního nastavení jsem však nezasahoval a během několika prvních desítek sekund hraní jsem se s ním sžil. Hra předpokládá (ale není to nutné) ovládání při akčním nastavení klávesnicí a myší, při simulátorovém nastavení pak joystickem.

Výběr stroje na následující misi * Tak mě zase dostali * Takhle by debrífing vypadat neměl...
S širokým pojetím hry souvisí i nabídka pohledů, z nichž můžete dění sledovat. Standardní je pohled třetí osoby, který nabízí asi největší přehled po bojišti. Dále je tu pohled první osoby; ten více méně vychází z pohledu předcházejícího, jen neokukujete svůj vrtulník. Nakonec hra nabízí pohled z kokpitu, který se sice hodí k simulátorovému nastavení ovládání, ale zaměření nepřítele je pak opravdu velmi obtížné.
Grafika a zvuková stránka hry
Grafika FS pro mne byla velkým překvapením. Ne proto, že by byla bůhvíjak úžasná (jedná se zatím pouze o alfa verzi), ale spíše svými hardwarovými nároky. Na mém PC (P4 2,4GHz, GeForce 3Ti 128MB, 256MB RAM) měla hra často nepříjemnou tendenci cukat se, a to i při nejnižším nabízeném rozlišení (800*600*32). Při maximálních detailech bych pak mohl směle Fair Strike označit za tahovou strategii. Věřím ale, že se zatím jedná pouze o nevyladěnost alfa verze.
Textury jsou zatím poněkud jednodušší * Noční mise patří k lahůdkám * Tak do kterého se trefím?
Zvuky jsou na tom poměrně dobře, ačkoli jejich škála není příliš pestrá a po čase jednotvárné vrčení motoru vrtulníku omrzí. Na druhou stranu, co bychom jiného čekali – a tohle také může být ovlivněno rannou verzí hry. Hudba je poměrně klasická, ani ujednoho tracku se nezbavíte jistého pocitu de ja vú, avšak jedná se o simulátor vrtulníku a ne symfonického orchestru.
Hratelnost, AI a tak vůbec
Celkově by se dalo říci, že je FS svižnou hrou, nepostrádající správnou adrenalinovou akci, kterou si zvláště užijete v leteckých soubojích jeden na jednoho. Autoři hlásají něco ve smyslu „žádné třicetiminutové létaní k nejbližšímu nepříteli“ a v podstatě mají pravdu. Spád mise naruší jen občasná návštěva letiště kvůli opravě či doplnění munice. Navíc se díky systému navigace rozhodně neztratíte.
Na heliportech pobíhá i letištní personál * Pár civilních domů to asi má za sebou * Kteroupak hru mi to jenom připomíná...?
I přes rannou fázi hry musím říct, že AI z jistého úhlu pohledu téměř nemá chybu. Zní to jistě zajímavě, bohužel vás asi zklamu následujícím výrokem: bezchybností jsou myšleny žádné výpadky, kvalitní pathfinding apod. Jen zřídkakdy se vám přihodí lehká srážka s vaším wingmanem (i ta ale v nevhodný okamžik může dorazit váš stroj, takže pozor). AI protivníků bych totiž přirovnal k AI potvor v diablovkách. Prostě po vás jdou a nedají pokoj, dokud je nezničíte.
Další bod pro East Side?
Na finální verdikt pro Fair Strike si ještě budeme muset chvíli počkat. Již teď je ale jasné, že se opět někde na „tom vidlákově na východě“ kutí další kvalitní titul, jenž by asi neměl ujít žádnému příznivci všech žánrů mezi FPS a hardcore simulací. Nechme se tedy společně překvapit, protože jestli autorům vyjdou všechny jejich sliby, vychytají HW nároky a obohatí paletu textur, tak se na nás řítí když ne bomba, tak alespoň sakra dobrá a zábavná hra.
Hlavní rysy hry
- možnost nastavení hry od jednoduché arkády po náročnou simulaci
- čtyři kampaně, třicet misí
- obrovský arzenál zbraní, letectva, loďstva i pozemních jednotek
- kvalitní grafika
- možnost velet několika wingmanům či dokonce jiným jednotkám
Oficiální stránky hry: www.buka.com/game/Game_176.htm
Výrobce: G5 Software (www.g5software.com)
Vydavatel: Buka Entertainment (www.buka.com)
Distributor v ČR: US Action (www.topcd.cz)
Stáhněte si demo (305 MB): Gamer´s Hell