Přiznám se, že ze všech her inspirovaných fantasy světem geniálního Johna Ronalda Reuela Tolkiena, které jsou ve vývoji, se mi nejvíce nezamlouval právě The Hobbit. Ne že bych byl fanatický příznivec filmu, kde se jaksi předchozí Bilbovo dobrodružství nevyskytovalo, to spíše naopak (knihu stále stavím před film). Nicméně nějak mi do Tolkienova konceptu nezapadaly pastelové barvy, nagelované vlasy Bilba a pobíhání jako v nějaké 3D plošinovce. To už jsem více věřil zmiňovanému Návratu krále, který nás tolik zklamal představenou demoverzí (o které si mé nejniternější já pořád namlouvá, že se jednalo o nějaký omyl a finální verze bude minimálně desetkrát lepší).
VU vede
Ovšem po pár hodinách strávených v Hobbitovi se musím autorům omluvit za všechna příkoří v mé mysli spáchaná. Hobbit totiž nejenže není střelenou skákačkou v barvách drogové extáze, není ani primitivní klikačkou ala Návrat krále a do třetice všeho dobrého, není hrou, jejíž hlavní přínos tkví v převedení licencovaných postav na vaše přijímače.

Takhle to vše začíná * S pavoučími sítěmi si Žihadlo hravě poradí * A s těmi tajtrdlíky vzadu určitě taky
Mimochodem, když už jsme nakousli ty licence... pokud se divíte, že z okolních obrázků se na vás neusmívá "pravý" Bilbo Pytlík, tak je to proto, že The Hobbit vzniká na základě licence knižní předlohy, kterou vlastní společnost Vivendi Universal (práva na zpracování filmu drží EA). Ač jsem si myslel, že EA díky tomu nebude mít mezi hrami konkurenci, poslední dobou začínám o kvalitách všech oficiálních filmových Lord of The Rings titulů pochybovat. Zatímco EA hry zatím krom převedení postav na monitory a pěkných grafických efektů nic světoborného nepředvedli, u Hobbita se objevuje něco, co hoši z EA za všemi těmi trademarky a copyrighty přehlédli - HRATELNOST.
Pár faktů
Základem Hobbita je opravdu, jak jsme se všichni domnívali a jak také autoři předesílali, plošinovka. A to ne ledajaká, ale hned trojrozměrná. Bilba ovládáte buď pomocí myši nebo klávesnice. Ze základních akcí máte po ruce k dispozici skok, útok a pomalý úkrok a zároveň také krytí v jednom tlačítku. Bojovat můžete holí či Žihadlem a není to nikterak složité. V podstatě jen mácháte neustále mečem (tj. mačkáte tlačítko) a občas si k tomu poskočíte, abyste dali do úderu větší sílu. Krom likvidování všelijakých potvor si ve hře užijete i klasického skákání po plošinkách, lanech či balancování na kládách. Po cestě sbíráte všelijaké krystalky, lahvičky a další pomůcky, které vám mohou pomoci posunout se v ději dál nebo třeba vyléčit těžká zranění.

Překvapení na cestě * Členovce jsem už z hodin prvouky neměl moc rád * Game Over
Jak jistě víte, Hobbit by se měl držet dějové linie knihy, takže se můžete těšit na bitvu pěti armád, setkání s obry či putování Temným hvozdem. A právě do Mirkwoodu, tedy Temného hvozdu se vydáte, pokud stejně jako my začnete objevovat krásy několik hodin čerstvé demoverze. Konkrétně se dostanete do nehezké situace, kdy se Bilbo odloučí od svých přátel trpaslíků a celý nešťastný se je vydává hledat.
Na pavouky!
Jako správný Pytlík se tedy nebojácně vrhnete do lesa, ve kterém se to jen hemží potvorami všeho druhu - pavouky, masožravými rostlinami či podivnými nemrtvými. Zpočátku vás samozřejmě autoři šetří a sázejí vám do cesty milosrdně nepřátele jednoho za druhým, ovšem nečekaně brzy přituhne. Procházka lesíkem tvořeným rostlinkami, které na vás vrhají něco na způsob granátů je velice náročnou zkouškou a to nemluvím o olbří pavoučí královně nebo smečce pavoučat, se kterými bojovat není vůbec žádný med.
Hra ani není příliš přímočará, alespoň, co se z krátké exkurze dalo vyčíst. Bylo možné jít více směry (resp. se vracet) a tu a tam se kolem cesty vyskytuje i nějaká tajná cestička se zajímavými bonusy na jejím konci. Už z těchto dvou postřehů je celkem jasné, že Hobbita si malé děti příliš neužijí, na druhou stranu my odrostlejší budeme mít o zábavu postaráno.
Musíme přemýšlet a reagovat?!
I další vlastnosti hry jen potvrzují mé dojmy, že hra rozhodně není primárně určena pro mládež, jak by se z grafického zpracování mohlo zdát, ale spíše pro ostřílené hráče. Zaujalo mě otvírání zamčených truhel, které je řešené formou velice zajímavé minihry. Na obrazovce rychle se otvírají a zavírají okénka a vy se musíte trefit do okamžiku, kdy se za tímto okénkem objeví zelená barva. Podle složitosti daného zámku takto musíte projít hned několika po sobě jdoucími hříčkami. Občas se však místo zelené zákeřně ukáže červená a pokud zmáčknete tlačítko právě v tom okamžiku, truhla exploduje a, Bilbo ztratí pár životů (resp. korálků, které zde plní funkci stupnice zdraví) a vy se můžete pokoušet o štěstí nanovo. Aby vám moc dlouho netrvalo, máte na překonání zámku předem zadaný čas, po kterém opět vybuchne.

Souboje s pavouky jsou v Temném hvozdě denním chlebem * Otvírání zámků * Co to vidí oko mé tam vzadu?
Krom zámků na vás čekají po cestě i různé logické problémy. Musíte se třeba dostat z propasti, překonat dravou řeku a strmý břeh nebo si poradit s velkou pavoučí královnou. Hra vás naštěstí většinou nenechá na holičkách a snaží se vás k řešení takřka "dokopat". V animaci vám ukáže na větev, kterou když sestřelíte, můžete po ní vyskočit na protější břeh apod.
THE RING
K Bilbovi samozřejmě také neodmyslitelně patří prsten, který v průběhu svého dobrodružství získá. V Temném hvozdu už je jeho šťastným majitelem, a tak jej můžete vesele zkoušet. Bohužel jeho účinky se ani zdaleka nevyrovnají knize, a tak je alespoň podle demoverze spíše jen takovou třešničkou na dortu a ne nástrojem zkázy. Většina nepřátel vás totiž vycítí i přes prsten a navíc s ním nemůžete bojovat. Je to logické, v rámci zachování vyváženosti hry by to asi nešlo jinak, ale přeci jen - Jeden je jen jeden. Hobbit se knihy úzkostlivě nedrží ani po obsahové stránce, takže se možná ve hře dočkáme ledajakých překvapení.
Modrá, růžová, oranžová, brčálová
Technické zpracování, to za to může! Může za to, že jsem v Hobbitovi neviděl ani za nehet Tolkiena, pouze nechutné parazitování na dobrém jméně. Ovšem nyní po vyzkoušení už nemám tak radikální názory. Všechny ty křiklavé barvy, podivné účesy a veliké oči jsou sice nezvyklé, ale světe div se - celkem rychle jsem se opět přenesl do atmosféry strachu a napětí, kterým jsem si prošel při čtení knížky. Tu navíc skvěle dokresluje hudba, která reaguje na situaci na obrazovce a při vyrojení nových nepřátel pěkně zrychlí a vám se hned v krvi rozpustí trochu více adrenalinu.

UÁÁÁ, tarzáán * Vrchní vrstva - naštvaná pavoučí královna, spodní vrstva - mrtvý Bilbo * Šermovat můžete i nanečisto
Hobbite, jen tak dál!
Škoda, že demoverze je tak krátká, že nám neumožnila proniknout více do tajů a zákoutí hry. Nicméně to, co jsme viděli nás velice zaujalo, takže se už velice těšíme na příští měsíc, kdy má světlo světa spatřit plná verze. Příhody Bilbo Pytlíka vypadají velice zajímavě.
Pokud si chcete stejně jako my v redakci zkrátit čekání, stáhněte si demoverzi (168 MB).
Související informace (The Hobbit):
Homepage hry: http://www.lotr.com/frame_HOBBIT.jsp
Výrobce hry: Sierra Entertainment
Distributor hry: Vivendi Universal
Distribuce v ČR: Cenega
Předpokládané datum vydání: Listopad 2003