Homepage: v současné době není k dispozici, jinak http://www.juicedthegame.com
Výrobce: Juice Games (http://www.juicegames.com)
Vydavatel: po krachu Acclaimu není znám (rýsuje se dohoda s Take2 - http://www.take2games.com)
Distribuce v ČR: CD Projekt (http://www.cdprojekt.cz)
Předpokládané datum vydání: původně konec září, vzhledem k aktuální situaci nejisté
NFS Underground přinesl téměř vše, co by hráč arkádových závodu mohl chtít. Hru jsem před několika dny dohrál a zanechala ve mně opravdu dobrý dojem – vcelku dostačující množství výborně nedesignovaných tratí, mírná volnost při výběru zkratek, hutný Underground mód, příjemná možnost do značné míry ovlivňovat vizáž vozidla a v neposlední řadě překrásná grafika s důrazem na množství drobných detailů. Myslím, že není pochyb, jaká hra zaujímá pozici krále arkádových simulací.
Na druhou stranu, ale ani NFSU není hrou dokonalou a lidé z Juice Games se rozhodli, že to zvládnou lépe. Na první pohled je u Juiced jasné, komu že chce konkurovat. Je vidět snaha, aby zde všeho bylo víc, aby to bylo lepší… Konec konců tak je to vždy, když se parta nadšenců chystá udělat konkurenta nějaké „velké“ hry. Předpoklad, že vývojáři takových her už svoji práci dělají z nutnosti a rutinně, ale menší vývojářské studio dokáže k věci přistoupit se srdcem a udělat ji tak lépe, se však bohužel často ukazuje jako nesprávný. Nechci tím snad říct, že by Juiced bylo nějakým budgetem nehodným pozornosti náročného hráče, ale… pojďme se na to podívat postupně, tak, jak jsem to viděl já.
Stejný a přesto jiný začátek
Tak trošku předpokládám, že když už čtete tento článek, hráli jste někdy tuším o prázdninách uvolněnou demoverzi. Pokud ano, jistě si pamatujete na silně konzolové a poměrně nevábné menu. Nejásejte – prozatím je vše stejné; jen naše čtyřcédéčková preview verze už měla zpřístupněné všechny možnosti (konečně i včetně „quit“, které v demoverzi nefungovalo:o)). Poté, co jsem se trošku zorientoval a nastavil hru ku obrazu svému, mohl jsem se pustit do kariéry – byl jsem vskutku zvědav, jak se bude lišit od Underground módu v NFSU.
Začátek byl vlastně stejný jako u konkurence – dostali jste trošku natuněnou káru a zajeli jste jeden jednoduchý závod. Jediný rozdíl byl, že zde bylo možné si vsadit na výsledek. Po úspěšném (i neúspěšném) závodu jste dostali možnost si ze čtveřice vraků vybrat vašeho budoucího miláčka a za pár drobných jste ho zařadili do svého vozového parku. Zde mě poněkud překvapila šíře úprav vozidla. Hned zpočátku bylo k dispozici vybavení jako je perleťová barva, neony, dokonce i nitro a k tomu relativně široký výběr ostatních vizuálních úprav. Pointou je, že zde máte dostatek financí na to, mít tohle všechno již na začátku – docela tak odpadá radost z toho, až se vám odemkne další část vybavení. Zde je tedy v podnadpise zmíněná odlišnost a současně podle mého názoru první věc, která je vyřešena hůř než v NFSU.

Jestli do něho ťuknu, tak... * To je ale pěkně kysele citrónová barva, že? * Večerní idylka
Tuním, tuníš, tuníme
Nuže vybral jsem si tedy jakýsi oldschoolový model Hondy s cílem udělat z toho krámu vozítko, za něž se nebudu muset na ulici stydět. Vizuální úpravy probíhají podobně, jako v NFSU. Jako určitý sympatický rozdíl vnímám fakt, že názvy komponent jsou vyvedeny v podobě loga výrobce – je to sice detail, ale detail, jež vás trochu víc dostane do atmosféry (aspoň zpočátku). Jinak se setkáme v podstatě se stejnými částmi vozu jako u konkurence s dílen EA; vidět je to zvláště na elektronech, kde můžeme využít produktů stejných firem – Enkei, BBS, King, Momo a další.
To opravdu důležité ale přijde až s výběrem komponent ovlivňujících výkon vozu. I zde je snaha nabídnout hráči víc, než konkurence. Nemáte tedy například na výběr mezi třemi stupni snížení vozu, ale sami si jezdcem nastavíte pro vás ideální míru. Navíc přibývá povinnost, nebo spíše možnost, sledovat jaký jste svými úpravami ze svého vozu dostali výkon – podle toho totiž máte či nemáte přístup k některým závodům (k tomu se dostanu ještě později). Opět se však nemůžu zbavit dojmu, že mít tolik věcí k dispozici do úplného začátku hry není dobrým nápadem; uvidíme, jak to bude v plné verzi, ale zatím jsem z toho trošku rozladěný.
Pokud se ještě vrátím k vizuálním úpravám, nemůžu opomenout provedení volby barev. V Juiced nemáte jako v NFSU na výběr jen z určitých již namíchaných odstínů, ale na barevném čtverci si vybíráte vlastní barvu (podobně, jako když vytváříte vlastní odstín v nějakém grafickém editoru). Aby toho nebylo málo, můžete ještě zvolit sytost a světlost zvolené barvy, takže vzniká veliký počet nejrůznějších možností. Na první pohled výborná věc, na ten druhý mi to zase až tak dobré nepřipadá, neboť najít opravdu „tu vaši“ barvu je záležitost poměrně zdlouhavá a ve výsledku mi připadá, že méně je někdy opravdu více a systém NFSU byl v tomto vlastně lepší.

Takhle zatáčky v autoškole raději neprojíždějte :o) * Trochu jako Golden Gate, co myslíte? * Nemůžu si pomoct, ale noc v NFSU má jakýsi větší lesk...
Hurá na trať
Poté, co ze sériového vozu uděláte vlastní stylové vozítko, nezbývá nic jiného, než se ponořit naplno do víru pouličních závodů. Zde uvidíme patrně největší změny oproti systému NFSU. Nemáte zde závody, jež se postupně odkrývají v závislosti na vašem postupu; namísto toho je tu kalendář, v němž máte přehledně vypsané chystané akce. A pak už je jen na vás, jestli se jich zúčastníte, vsadíte si a budete se dívat, nebo je prostě vypustíte. Kromě toho ještě Juiced představuje tzv. „crew-based racing“, tedy závodění na principu týmů. Stejně tak i vy si můžete najímat jezdce a nechat je jezdit závody. S verdiktem této featury bych však raději počkal až na finální verzi.
Věcí, která mi udělala opravdu radost je fakt, že oproti NFSU nejste vázáni na jedno jediné vozidlo – k dispozici máte celý vozový park, abyste si mohli vybrat na ten který závod vozidlo podle vašich představ. Navíc každý závod je jen pro určitou výkonnostní kategorii, takže si slabší auta můžete schovat, abyste si mohli zajet všechny závody, které máte v kalendáři. Nu a když už jsme u vaší garáže, tak ještě dodám, že v Juiced narazíte na více jak padesát licencovaných vozidel včetně několika prototypů.
Co se týče tratí samotných je výběr typů závodů analogický s NFSU. Opět tu máme klasický okruh, závod z místa A do místa B, závod na rovince, v němž jde o přesné řazení a vhodné použití nitra a nakonec závod, v němž jde o to, co vyvádíte za vychytávky. Oproti NFSU jsem ale do značné míry postrádal na tratích zkratky, které tu prostě nejsou a docela to vadí – přeci jenom závodění na striktně vymezených tratích je už věcí minulosti a dnes to chce víc.

Takhle vypadá švihácky elegantní vozítko * Motion Blur ala Juiced v praxi * Počasí a speciálně déšť je dalším tahákem Juiced
Oficiální závody vs. Atmosféra podsvětí
Tímto se dostávám k tomu, co mi na Juiced zatím vadilo úplně nejvíc. Lidé z Juice Games si patrně řekli, že není dobrý nápad pořádat závody jen v noci, jako tomu bylo v NFS. Budeme tak jezdit i ve dne či navečer. Jasně, proč ne, ale nelegální závody uprostřed města se podle mého názoru v pravé poledne opravdu nejezdí. Další věcí jsou diváci okolo tratě, kteří z mnou žádaných ilegálních závodů dělají oficiální akci, na kterou si snad dokonce pořídili vstupenky. Absence civilní dopravy pak můj dojem jen podtrhuje. Celkově tak mám dojem, že se poněkud ztrácí atmosféra NFSU, která vás (když jste se nechali) opravdu vtáhla do podsvětí.
Na druhou stranu je v Juiced spousta postav, jež mají svoji osobnost, čtvrť, crew a snaží se vás vyhecovat k lepším výkonům. Podle výsledku závodů se totiž mění vaše reputace a jistě by nikdo nechtěl být za outsidera. S tím také souvisí nemilá věc – nehledejte v Juiced něco jako „restart race“ (tedy můžete, ale aspoň já jsem ho nenašel…:o), jinými slovy byste si měli dát na každém závodu maximálně záležet nebo s vámi brzy nikdo na ulici ani nepromluví. Tohle je rozhodně jeden z hlavních atributů Juiced; ve spolupráci s kalendářem si pak budeme pečlivě vybírat, kterých závodů se zúčastníme a které jsou zatím nad naše síly.

Nevím proč ale k tomuto se mi nejvíc hodí "Vrrrum" :o) * Mazda RX7 ve šťavnatém vydání * Bodování vychytávek v praxi
Jízda samotná a model poškození
Ano, konečně se dostáváme za volant a vyrážíme na trať. Ovládání je lehce citlivější (zvláště brzda) než u NFSU, ale jde si na něj poměrně rychle zvyknout. Na druhé straně je potřeba trošku zvážit výhodnost vybírání zatáček pomocí svodidel (na čemž se v NFSU dalo pár sekund vydělat), protože oproti konkurenci v Juiced je přítomen model poškození.
Bohužel však není zatím důvod k přílišné radosti, protože i tento aspekt je v souladu s celou hrou zpracován náležitě arkádově. Jak to myslím? Zkoušel jsem přední nárazník oťukávat ze všech stran v co nejvyšších rychlostech relativně dlouho a nutno podotknout, že vypadal vskutku náležitě omlácený, ale ačkoli už musel držet na karoserii vozu jen silou vůle řidiče, ani po dalších nárazech jsem se nedočkal odpadnutí. Každopádně snaha se cení:o).
Pokud si ale myslíte, že autíčko budete moci mlátit jako řešeto, tak jste na velkém omylu. Hra totiž počítá s možností poškození provozních částí vozidla. Jinými slovy poruchu neonu asi přežijete, ale poškození řízení, unikající nitro a další závady již budou představovat problém. Mimochodem i s nitrem je potřeba šetřit protože jeho doplnění mezi závody zadarmo nebude…
Těšíme se |
- mnohem více vozů než v NFSU
- počasí
- opravdu VELKÁ šíře možností úprav vozu
|
Bojíme se |
- o dost menší "underground" atmosféra než v NFSU
- konečná vychytanost "crew-based racing"
- místy až moc velká svoboda při výběru vylepšení (např. barvy)
|
Ok, máme se těšit?
Odpověď na tuto otázku nakonec nebude tak jednoduchá, jak jsem si zprvu myslel. Na konečný verdikt samozřejmě budeme muset počkat do finální verze a na recenzi, ale asi nic nezkazím když řeknu, že Juiced bude nutností pro každého příznivce arkádových závodů. Vypadá to, že přestože neohrozí pozici NFSU, popřípadě jeho druhého dílu, coby krále žánru, bude více méně rovnocenným soupeřem a hlavně dobrou zábavou na dlouhé zimní večery.
Na závěr ještě dodám, že krachem původního vydavatele není vývoj hry ohrožen a v současné době jde jen o to, najít někoho, kdo to celé zabalí do krabic a rozveze po obchodech:o).