První dojmy: LOTR - War of the Ring

První dojmy: LOTR - War of the Ring

Velkolepé bitevní scény jsou pro mnoho diváků jednou z nejvděčnějších součástí celé série Pána Prstenů. Rozsáhlé střety mezi národy lidí, elfů, skřetů a dalších nenechají napokoji srdíčko žádného skutečného příznivce fantasy. V nové "oficiální" realtime strategii Lord of the Rings: War of the Ring máte možnost velet stejným armádám, které jste viděli na filmovém plátně.

O podobné možnosti už příznivci díla J.R.R. Tolkiena snili dlouho - mít pod palcem desítky nejrůznějších jednotek a vést je do bitev proti Zlu. Anebo naopak, bojovat proti Dobru, každý nechť si zvolí podle svého gusta. Vývojářská společnost Liquid Entertainment sídlící nedaleko Los Angeles, která se o vývoj hry Lord of the Rings: War of the Ring (dál jen LOTR: WoR) stará, nemá zatím právě bohatou historii - příznivci RTS si ale možná vzpomenou na docela povedený Battle Realms a následný datadisk Winter of the Wolf. Jaká je tedy jejich další, vlastně teprve druhá hra a zároveň první realtime strategie ze světa Středozemě?

Kutáme a stavíme

Na první pohled vypadá LOTR: WoR jako klasická RTS. Celé demo se vlastně nese v tomto duchu - hra nijak zvlášť nevybočuje ze zaběhaných tradicí, vyčnívá právě pouze díky prostředí Středozemě. Demoverze nabízí dvě mise - jednu "stíhací" za Elfy, druhou dobývací za Trpaslíky. Ta stíhací je velice rychlá, s tlupou Elfů pobíháte po lese a snažíte se chytit Gluma, který ale samozřejmě unikne, i kdybyste se snažili sebevíc. Dotírající pavouci vám navíc cestu nijak neulehčují, stejně jako poněkud nepřehledný les. Tahle mise trvá maximálně deset minut a přišla spíše podprůměrná. Zato mise s Trpaslíky, to už je jiné kafe.

     

V hlavní nabíce si hráč mimo jiné vytváří vlastní profil * Mapa Středozemě s výběrem misí *  Gimli a jeho spolubojovníci

V úvodu se objevuje Gimli, který dává své jednotce pokyny k dalšímu postupu. Cílem mise je zastavit pokračující expanzi Orků za pomoci gigantického starověkého katapultu. Později zjistíte, že ani ten na roztahující se Orky nestačí, ale nepředbíhejme. Váš první úkol? Zničit malý tábor Orků poblíž vaší pozice. Není to skutečně nic těžké, zejména díky Gimliho speciální schopnosti obsazování strážních věží. Jakmile pobijete všechny skřety, můžete začít budovat vlastní základnu. Dvěma základními surovinami ve hře jsou jídlo a ruda. Rudu mohou Trpaslíci kutat přímo z ložiska, pokud však nad ním postavíte důl, produkce se zdvojnásobí.

Budovy jsou klasického ražení, najdete tu obranné věže, kasárny, domky pro vojáky, kovárnu, kde nakupujete upgrady zbraní. Také hlavní budovu je možné několikrát vylepšit - technologie jsou vzájemně provázané a jedna obvykle podmiňuje druhou. V demu bohužel nebyl přístupný strom technologií. Stavění budov je omezené jednak rovností terénu a za druhé také vzdáleností od dalších budov (smíte stavět pouze v "zelených" oblastech). Pracanti naštěstí dokáží na každé stavbě spolupracovat, čímž lze budování urychlit.

Řežba začíná

Více než o stavění je LOTR: WoR právě o boji. Bohužel i zde hra poněkud zaostává za konkurencí. Vytváření skupinek je samozřejmostí, klávesové zkratky taktéž, ale těžko byste už hledali například formace (které bych právě zde velmi uvítal - vždyť koho ve Dvou věžích nenadchl pochod sešikovaných Elfů?) a další vychytávky, jejichž absence sice není záporem, ale také nečiní hru obzvlášť výraznou. Inteligence jednotek je na úrovni, u každé můžete sledovat základní statistiky jako počet zabití, útok a obrana, ale opět mi chybí například volba stupně agresivity. Hrdinové navíc získávají zkušenosti a postupují tak na další úroveň. Jednotkám lze také ukládat hlídkující trasy, bohužel pouze o dvou bodech. Výhodou je, že každá jednotka si pomalu ale jistě léčí svá zranění.

    

Trpaslíci jsou silní, ale ne nepřemožitelní bojovníci * Elfové jako vždy tiší a elegantní * A takováhle tabulka se vám objeví po každé vybojované misi

Každý národ má samozřejmě k dispozici několik druhů jednotek. V demoverzi se můžete setkat s jedním druhem Elfů a dvěma druhy Trpaslíků. Jsou to všechno bezpochyby silní bojovníci, ale ani protivník v síle nijak nezaostává. Jezdi na Vrrcích, pěšáci a goblini jsou ve větších skupinkách (jako že u Zla je to právě počet, čím může ohrožovat) zdatnými soupeři. A jestli si myslíte, že si i zde využijete taktiky "vyrob maximální počet jednotek a rozdrť protivníka", pak vás musím vyvést z omylu. Takhle to tady opravdu nefunguje. Své síly musíte pečlivě rozdělovat do skupinek, útočit na více místech najednou, vždy vybírat ten správný terén, abyste měli dostatek místa k ústupu, jinými slovy opravdu využívat taktiky. V tomto ohledu má LOTR: WoR velké plus. Naopak mínusem je hardwarová náročnost, která je až nepřiměřeně vysoká - jakmile se po obrazovce pohybuje několik desítek jednotek, je hra i nepříjemně trhaná.

Grafika a provedení vůbec

Když jsem sledoval první videa a obrázky z této hry, byl jsem z grafického zpracování doslova nadšený. Když jsem poprvé spustil demoverzi, moje nadšení rázem opadlo. Říkal jsem si, že chyba musí být u mě - zkoušel jsem nejrůznější nastavení grafiky, ale po zjištění, že všechny detaily jsou nastaveny na maximum jsem se musel spokojit s tím, co je. Grafika je prostě nevýrazná. Neuhodí vás do očí svou barevností, jako třeba Warcraft 3, ani detailností, jako C&C: Generals. Prostředí je zpracované hezky, což o to - zajímavá je třeba hýbající se tráva, ale to je asi tak všechno. Potom co se mi v misi za Trpaslíky podařilo zkonstruovat katapult, čekal jsem, co se asi stane. Výsledek mě doslova uhodil do očí - katapult vystřelil kamsi do davu Orků. To by ještě bylo v pořádku - ale efekt, který to způsobilo, kdy Orkové velmi pomalu a nepřirozeně vylétli do vzduchu, mi připomněl hry staré tak dva tři roky, nikoliv aktuální realtime strategii. Vůbec animace pohybů některých jednotek je hodně diskutabilní. Naopak mě velmi potěšily jejich vtipné, pěkně namluvené hlášky - obzvláště u Trpaslíků. Zvuky a hudba jsou víceméně standardní, což se doufám, alespoň v případě hudby, v plné verzi změní k lepšímu!

     

Skvostná architektura je jednou z předností LOTR: WoR * Plná verze hry nabídne bohatá prostředí a rozsáhlé bitvy * Rozmanitost jednotek, další velká přednost

Hlavní rysy hry:

  • Narazíte zde takřka na všechny potvory, o kterých jste četli v knihách
  • Stejně tak potkáte všechny hlavní hrdiny a zažijete slavné bitvy
  • Budete moct bojovat za hlavní národy obou znepřátelených stran
  • V plné verzi má být k dispozici více než 20 rozsáhlých misí
  • A samozřejmě také multiplayer až pro 8 hráčů

A co na to hráč?

Demoverze hry Lord of the Rings: War of the Ring vám poskytne opravdu jen ten nejnutnější základ informací o hře, ze kterého si však jen těžko dokážete udělat představu o celkové podobě finální verze titulu. Může to být vynikající realtime strategie ze světa Pána Prstenů, která přinese ohromující mise, jedinečné bitvy i propracovaný příběh (v což ostatně všichni doufáme). Stejně dobře to ale může být obdobné zklamání, jako to o kterém píše Kamil Gric ve svých prvních dojmech z další připravované hry na motivy Pána Prstenů, totiž LOTR: The Return of the King. Možná je to ale záměr tvůrců, ukázat v demoverzi pouze to nejnutnější, aby pak ve finále mohli ohromit velkolepými možnostmi svého produktu. Snad je to tak.

Nezbývá nám nic jiného, než napjatě čekat na vydání plné verze a pozorně sledovat každé nové video i obrázek. Snad se společnosti Liquid Entertainment poštěstí být zodpovědnějšími tvůrci než v případě Electronic Arts a jejich titulu LOTR: The Return of the King. Uvidíme už příští měsíc!

Oficiální stránky: http://www.lordoftherings.com/
Výrobce: Liquid Entertainment (http://www.liquid-entertainment.com/)
Vydavatel: Sierra Entertainment (http://www.sierra.com/)

Určitě si přečtěte

Články odjinud