Shade: Hněv Andělů je hra, která má svůj původ v Čechách, a přitom ji neudělal ani Illusion, ani Altar. Za tuhle akční adventuru je zodpovědný neznámý tým, který si klade vysoké cíle a ambice. Proč? Kdybyste viděli, co jak Shade vypadá a co v něm bude, pochopili byste. Teď jde samozřejmě o to, jak se jim povedlo tyto ambice naplnit. A právě o tom a o našich prvních dojmech se dočtete uvnitř článku.
Homepage: http://www.shade-game.com/bes.php3
Výrobce: Black Element Software (www.blackelement.net/)
Vydavatel: Cenega (www.cenega.cz)
Předpokládané datum vydání: 1. října 2004
Českých her není nikdy dost. A dobrých českých her ještě méně. A což teprve dobrých českých her, které nikdo nečekal, skoro nikdo o nich neví a na kterých spolupracuje dokonce i společnost nVIDIA? No uznejte sami, že tohle už za povšimnutí stojí…
Co prosím? Že jste o žádné hře, která by výše uvedené parametry splňovala nikdy neslyšeli? Že si mám tuhle blamáž strčit… někam? Ale prosím vás… Přece byste si nemysleli, že vás tady tahám za fusekli? Ač to zní přímo neuvěřitelně, tak přesně takováto hra se totiž právě v těchto dnech v našich luzích a hájích dokončuje.

Ručkování nad propastí: Pro člověka hrůza, pro hráče denní chleba * Kostry a hřbitov: klasická hororová kulisa * Teda tohle rozhodně NENÍ troškař
Že prý to bude adventůra?
Ta hra se jmenuje Shade: Wrath of Angels (u nás vyjde pod jménem Shade: Hněv andělů) a pro distribuční společnost Cenega jej vyvíjí tuzemské studio Black Element Software. A stručně řečeno, jedná se o velice nadějně vypadající hororovou akční adventuru. O příběhu vám toho moc prozrazovat nebudu, ale určitě nic nezkazím tím, že prozradím, že bude rozdělen do čtyř kapitol, které se budou sestávat celkem ze 30 úrovní, a že celou hrou se bude táhnout temný a strašidelný příběh...
Ale dosti bylo úvodních řečí, je na čase podívat se hře blíže na zoubek. Jak se prozatím zdá, jejím hlavním stavebním kamenem budou boje, okořeněné trochou těch logických hádanek a questů typu „sežeň a použij“ nebo „dojdi a přines“.
Sek sem sek tam, za chvíli jsem tu sám...
Ale protože nejvíce si asi užijete bojů, začneme rovnou jimi. K dispozici budete mít zhruba třicet zbraní, počínaje vlastníma rukama, pokračuje pistolemi, kušemi a luky přes sekery, palcáty, meče a halapartny až po magický meč. Jaký je rozdíl mezi zbraněmi střelnými a na blízko jistě vysvětlovat netřeba, takže snad postačí, když řeknu, že samy mezi sebou se budou jednotlivé zbraně odlišovat zejména svojí rychlostí a silou – a později ve hře ještě navíc tím, jaká komba s nimi bude možné provádět.

Jako každý správný horor i Shade začíná snem * Ale... Teda... No... Ehm... Žádný popisek mě nenapadá * Démon je silný, pomalý a... vidí rudě
Takže podtrženo sečteno, boj se sestává buďto ze střelby, nebo z usilovného sekání (a později kombení) do nepřátel..? Ano i ne. Ano, z hlediska agresivního pojetí. Ne, protože kromě útoku je tu ještě obrana; a ta dokáže s bojem pěkně zamíchat... Protože kromě útočení se ještě můžete krýt. To sebou nese jednoznačné výhody – když vykryjete zásah, ubere vám nesrovnatelně méně života a kromě toho často soupeři tak nějak „odhodíte“ zbraň stranou, takže máte dost času sami zaútočit – a on se může zmoct tak maximálně na blok. Ale krytí se má i své stinné stránky, protože pokud je proti vám nepřátel více, chovají se celkem inteligentně (tedy v rámci možností) a zatímco jeden či dva na vás usilovně dorážejí, zbytek se vás snaží obejít a napadnout zezadu. A když se kryjete, jen těžko jim v tom zabráníte...
Další možností je přeměna hlavního hrdiny v démona. Démon je totiž nesrovnatelně silnější než většina zbraní a jste-li v jeho podobě, nemůžete být zraněni... Zdá se vám to trochu silné? Nebojte, hra se nezvrhne v usilovné přeměňování v démona v okamžiku, kdy se na obzoru objeví nepřítel; věřte mi.
Problém je totiž v tom, že jakmile jste v démonické podobě, okamžitě vám sice pomalu, ale o to jistěji začne ubývat mana. A aby toho nebylo málo, tak v tomto těle sice jste nezranitelní, ale veškeré zásahy se vám namísto ze života odečítají právě z many. Aneb není všechno zlato, co se třpytí a není všechno silné, co tak vypadá...

Tak a teď na mě něco určitě bafne. Uvidíte... * Sekera versus meč, tepláky versus brnění... Kdo vyhraje? * Malá ukázka velké rozmanitosti prostředí
A kromě všech výše uvedených možností přibude později, s postupem skrz hru i možnost kouzlit, což jednak rozšíří váš bojový repertoár a jednak to vnese nové možnosti i do adventurní části.
Ale u bojů ještě chvíli zůstaneme. Sice jsme je již z pohledu hlavního hrdiny rozebrali celkem podrobně, ale je tu ještě druhý pohled – a to rozbor nepřátel. Těch je ve hře celkem slušná řádka a liší se od sebe... No, především zbraněmi, pak vzhledem a konečně výdrží. Ale jedno mají všichni společné: Snad kromě nejzákladnějších zombií vám každý nepřítele dokáže (ne)pěkně pošramotit lifebar, když se jednou trefí. A když jich je naráz celá skupinka (nejlépe ještě s podporou lukostřelců v zádech), tak se opravdu zapotíte, než je dostanete – protože věřte tomu nebo ne, někdy stačí dvě-tři rány a váš hrdina se kácí k zemi.
Nejen bojem živ je bojovník
Dalším poměrně důležitým aspektem, o kterém je třeba se zmínit, je ovládání. Povětšinou je docela příjemné – ale jen do okamžiku, než máte začít dělat cokoli kromě boje. Ale nepředbíhejme, pěkně popořadě. Základní chození je klasika – myší se otáčíte do stran a z klávesnice pěkně šipkami dopředu/dozadu se pohybujete. K tomu levé myšítko je útok, pravé obrana a prostředním ovládáte rychlost pohybu (protože i ta hraje svou roli – rychlý běh vám vydrží jen chvíli, klus sice dlouho, ale narozdíl od pomalé chůze při něm můžete někam spadnout...). A kde je problém? Inu... Někdy je třeba dělat naráz víc věcí, než jen chodit a bojovat. A když na něco takového dojde, tak si většinou musíte vybrat, zda pustit myš nebo šipky, abyste dosáhli i na zbytek klávesnice. Ale co, není to nic, co by chvilka práce s redefinováním ovládání nespravila.
Těšíme se |
- temný příběh
- temná atmosféra
- zajímavé zpracování
- různé možnosti a strategie v boji
|
Bojíme se |
- snad se hra nezvrhne v akční mlácení s nápisem adventura na krabici
- snad se povede vyvážit různé zbraně tak, aby měly smysl
- snad bude mít příběh patřičně dramatické rozuzlení a ne Hollywood-like happyend
|
No, a konečně se dostáváme ke grafickému zpracování... Black Element Software si pro tuto hru vyvinuli vlastní grafický engine. Ten sice při bližším zkoumání odhalí řadu drobných chybiček, ale na rovinu řečeno – bude vám to jedno. Celkově totiž vypadá a ke hře sedí natolik dobře, že nebudete mít důvod ani chuť si všímat nějakých drobností, které nejsou zcela v pořádku; namísto toho si raději vychutnáte samotnou hru.
A věřte mi, že vychutnávat bude co.
Download: Demo (85 MB)
Verdikt: Shade vypadá jako velmi podařená hra na světové úrovni. Možná se ještě ukáže, že spíše než akční adventura to bude akční mlátička, ale pevně věřím, že tomu tak nebude. A alespoň prozatím se zdá, že atmosféra i hratelnost budou více než přitažlivé...
Jak se těšíme: 83%