Kdo někdy hrál staré dobré Settlery anebo některý díl o něco méně známé hry Cultures, ten se v Northland dozajista neztratí. Je to klasická německá do puntíku vypiplaná strategie, kterou si oblíbí stejně dobře hráči jako hráčky. Má něco z The Sims, nemalý kousek inspirace si bere také v akčních a především budovatelských strategiích. Rozdíl mezi Northland a Settlers, respektive Cultures spočívá především v mnohem detailnějším ztvárnění vztahů mezi jednotlivými postavičkami vaší vesnice.
Koráb na mělčině aneb hlavní budova - architektura je skvostná * Nikdy nezapomeňte na obranná (po)stavení
Přehledná mapa celého levelu * Nepřátelská mestečka jsou dobrým zdrojem obchodu
Ovládání a vstup do hry
Demoverze nabízí rozsáhlý tutoriál a dvě ukázkové mise. Jako namyšlený veterán, který v dřevních dobách počítačů hrával ještě první Settlers jsem se bez velkého rozmýšlení pustil rovnou do "ostré" mise. Úvodních pár minut mi nedělalo problém - postavil jsem pár prvních domečků, pokácel první duby a vytěžil první kusy kamene. Jenže ouha, po půl hodině se objevily problémy s nedostatkem surovin, pak nedostatkem lidí a nakonec i útočivým nepřátelským vojskem. "Sakra to je ale pitomost" naštval jsem se a nechal hru z trucu ležet ladem. O nějaký ten kus dne později jsem už ale seděl před tutoriálem a pilně studoval všechny poučky.
Co z toho všeho plyne? Že ovládání Northlandu není až tak jednoduché, jak se může zdát, a to ani pro zkušenější hráče (za kterého se poněkud neskromně považuji). Jistě, principy jsou podobné jako u už zmiňovaných Settlers či Cultures, ale každá hra má svá specifika a Northland není výjimkou. Buďto nad nimi budete hodiny hloubat přímo ve hře anebo si je necháte pěkně podrobně vysvětlit přímo v tutoriálu. Jakmile však do toho velkého tajemství proniknete, získá si vás tahle hra na dlouhé dny.
Hlavní budova představuje zároveň hlavní sklad všech surovin a výrobků * Na každou důležitou událost jste upozorněni podobnou hláškou
Před útokem si nepřítele řádně "proklepněte" * Když je málo nosičů, suroviny zůstávají ležet na místě
V obsáhlé nápovědě naleznete všechny informace týkající se nejen ovládání, ale také jednotlivých výrobků, staveb, základních principů hry a také zajímavosti ze severské mytologie. Na ovládacím panelu v levém horním rohu je také rychle přístupný strom technologií, odkud snadno vypozorujete provázanost jednotlivých technologií/staveb/profesí/surovin.
Kvalitní strava - základ života
Northland je komplikovaná hra, ostatně jako kterákoliv jiná německá strategie (vzpomeňme například na výbornou sérii tahových strategií Battle Isle). Všechno zde souvisí se vším, a to bez jediné výjimky. Základním cílem hry je výstavba bezproblémově fungující vesnice. Základem takové vesnice je pak hlavní budova a samozřejmě vaši Vikingové.
Každý Viking v jedné misi je jedinečný. Má své jméno, své potřeby a své charakteristiky. Feministky by z Northlandu asi moc velkou radost neměly, protože rovnost pohlaví je zde neznámý pojem. Ženy Vikingům slouží především k vaření a rozmnožování (takže v čem byli vlastně Vikingové pozadu?:). Každé postavě můžete přidělit domov, práci a také partnera (toho však jen nepřímo). Jakmile se dva Vikingové spárují a mají místo, kde si mohou užívat soukromí, objevují se na scéně malá "vikingťátka". Neproduktivní, řvoucí a nenažrané dětičky pomalu rostou, až se z nich stávají prácechtiví produktivní příslušníci vaší komunity. Můžete si samozřejmě vybrat, zda chcete kluka nebo holčičku - a tady dostává pojem "vypočítavost" zcela nový pojem.
Každému svému Vikingovi musíte zajistit maximální pohodlí - aby měl kde spát, co jíst, případně kde se modlit a samozřejmě s kým mluvit. Čím spokojenější vesničané, tím vyšší produktivita. Je proto důležité mít pro většinu vašich Vikingů partnerky - a tady musíte dobře počítat, jaké pohlaví vlastně v danou chvíli více potřebujete. Jedna věc je velice důležitá - Vikingové neumírají. Postupem času se tedy vesnice rozrůstá a rozrůstá, až k maximálnímu počtu danému hlavní budovou (obvykle 100).
Diplomatická mapa umožňuje různé stupně interakce o ostatními stranami * Grafika je výborná
Stavitelství a výroba
Svým Vikingům můžete dynamicky přidělovat různé profese. Když se Viking narodí, je "civilista" a tedy zproštěn veškerých povinností. Jakmile vyroste, můžete mu přidělit nějakou kvalifikaci - například nosič, stavitel, sběrač, průzkumník, kameník, farmář, atd. Tady získávají vesničané zkušenosti a postupem času se objevují stále nové a specializovanější profese (a s nimi také nové budovy) - z kameníka se stává zednář (kamenolom->kamenictví), z farmáře mlynář (farma->mlýn), z něj pak pekař (mlýn->pekařství) a tak dále. Některé profese lze natrénovat také ve speciální budově, kterou k smrti nenáviděla většina z nás - škole.
Stavět můžete skutečně kdeco. Od farem, mlýnů, pivovarů přes dobytčí farmy, alchymistické dílny a chrámy až po krejčovství (své vesničánky nemůžete nechat běhat po vesnici bosé). Jakmile některý z vašich sběračů získá dostatek zkušeností, můžete začít těžit železo nebo zlato a tak vzniká mincovna, kovárna a další nové budovy. Kdo hrál Settlers, přesně ví o co kráčí.
Většina budov potřebuje ke svému fungování alespoň jednoho "vyučeného" vesničana. Protože je ale úzce propojena i s dalšími staveními (farma - mlýn - pekařství - studna) a je nutné přenášet zboží od jedné do druhé, můžete ke každé z nich přidělit více pracantů (nosičů). Ti pak pomáhají dále zvyšovat produktivitu, až se nakonec dostanete na 120% vašeho pětiletého plánu ;). Zboží stále přibývá, takže se objevují nové budovy - skladiště. V nich můžete zaměstnat obchodníky, vyrobit několik vozíků, postavit silnice a začít obchodovat s ostatními civilizacemi.
Obchodování, diplomacie, války
Obchodní styky můžete navázat pouze s těmi civilizacemi, které vůči vám nejsou nepřátelské. Během misí, které jsou vždy podloženy nějakým příběhem, však narazíte i na takové, které k vám budou od začátku nepřátelské. To lze změnit dvěma způsoby - vojensky, nebo diplomaticky. Vojenská cesta je ta, kdy svou vesnici nejprve obrníte proti případným útokům strážními věžičkami a pevnostmi, nelze opomenout ani možnost obehnat ji hradbami, poté vycvičíte vojsko, postavíte katapulty a následně protivníka smetete z povrchu zemského.
Druhá, diplomatická cesta spočívá v holdu čili (milo)daru. V okně diplomacie (ke všem hlavním oknům jako výroba, diplomacie či technologický strom se dostanete rychle skrze klávesy F1-12) se podíváte, co že to po vás uzurpátorský nepřítel požaduje a pak už se rozhodnete buďto zaplatit anebo nezaplatit. Když nezaplatíte, můžete si ještě od některé spřátelené strany (pokud existuje) najmout za o něco nižší poplatek žoldáky a pokusit se znovu o vojenské řešení problému.
Takto na první pohled komplikovaně vypadá seznam všech obyvatel vaší vesnice * Úvodní obrazovka hry
Neměl bych opomenout dodat, že mapy misí bývají poměrně rozlehlé, postupem misí se rozrůstají a tak se s postupem času setkáte také s námořní přepravou a tedy i zámořským obchodem.
Technické zpracování
Grafice se dá jen těžko něco vytknout. Postavičky jsou pěkně animované, stejně jako živé prostředí lesů a strání, po kterých pobíhá divoká zvěř a v lesích se potulují škaredé příšery. Někdo by mohl mít z Northland poněkud dětinský pocit, protože postavičky skutečně vypadají jako v kreslených seriálech, ale to je myslím jenom dobře - "rodinná" atmosféra tak získává další plus.
S kvalitní grafikou s dobře notují dalekosáhlé možnosti konfigurace videa, audia i ovládacích prvků. Můžete nastavit rozlišení od 800x600 po 2048x1536 bodů, pohrávat si s kvalitou zvuků nebo samozřejmě hlasitostí hudby.
Závěrem
Kdybych nevěděl jak se hra jmenuje a hrál ji poprvé, tipoval bych to na Cultures 4 (nebo Settlers 5). Northland mají všechno, co Cultures a navíc přidávají vlastí třešničky na dort. Zábava pro piplavé povahy je zaručena na mnoho dlouhých letních večerů.
Oficiální stránky: http://nordland.cultures.de/
Výrobce: Funatics Software (http://www.funatics.de/)
Vydavatel: GMX Media (http://www.gmxmedia.net/)