Žánr: závodní
Minimum: PII 266, 64MB RAM, 4xCD
3D: D3D, 3Dfx
Multiplayer: ano
Výrobce: Magnetic Fields
Distributor: Actualize (Europress)
Rally Championship přišlo jako dar z nebe z míst, kam by se rád po smrti dostal každý milovník rychlých kol a vůně benzínu. Už na začátku recenze mohu prozradit, že tentokrát bude chybět tradiční závěrečný odstavec vyčítající chyby hry, a to z jednoduchého důvodu, protože v ní totiž žádné nejsou.
Už výběr vozů, s nimiž se můžete vrhnout do prvního závodu, je neuvěřitelně bohatý. Nemám sice k dispozici údaje o všech vozech startujících v podobných soutěžích, ale jsem si jist, že zdejších 23 aut byste na jejich startech objevili. Zastoupení zde mají všechny značky, které se závody rallye zabývají. Renault, Seat, Subaru, Honda, Peugeot a další a další, včetně naší Škodovky, která tu má dokonce hned dva vozy (Felicii a Octavii). Podobně jsou na tom i další automobilky. Samozřejmě nechybí potřebné technické údaje o síle motoru či výhodách a slabinách vozu. Drobným detailem kazícím totální nadšení je, že si nemůžete změnit barvu vozu a musíte se spokojit se skutečnými oficiálními barvami a laky. Ono je to nakonec ale stejně nejlepší.
Auta se na trati chovají poměrně věrně. Těžko někdo (z herních novinářů) může posoudit, nakolik ovládání jednotlivých vozů odpovídá skutečnosti, protože pravděpodobně nikdo nevlezl v noci do hangárů automobilek a neukradl všechna auta, co jezdí rallye, aby je mohl otestovat. Spokojme se s tím, že skuteční závodníci, kteří Rally Champioship testovali, si jej nemohli vynachválit. Všechno funguje tak, jak jsme zvyklí, a pocit z rychlé jízdy je silný tak, jak bychom si přáli. Jen skutečnost, že lze dojet i bez předního kola nebo se bez nějakých větších obtíží projet po 50% svahu trochu zlehčuje simulační mód.
Když se rozhodnete Rally Championship hrát, budete muset počítat s tím, že vás čekají doslova hodiny jízdy, a že budete muset hře dát víc než obyčejným akční závodům.
Celkem je připraveno přibližně čtyřicet závodů, které vás provedou nejrůznější krajinou Skotska, Walesu, Irska, Anglie a dalších zemí. Když uvážíte, že délka tratí se v minutách pohybuje mezi desíti a třiceti, je to skoro na menší dovolenou. Ovšem dovolenou strávenou velmi dobrým způsobem.
Každá rallye se skládá z několika různě dlouhých etap, v nichž jezdci sbírají cenné sekundy, aby pak v celkovém součtu časů dopadli co nejlépe. Startovní pole je velmi široké a dochází v něm i k nepředvídatelným událostem, což je u her jen málo vídaná věc. Například se může stát, že vedoucí jezdec nedojede pro technickou závodu na voze do cíle, nebo že favorité zklamou a dojedou o minutu později než vy. Neděje se to často, ale není to vyloučeno. Onen pocit marnosti, když víte, že si nemůžete dovolit ani chybičku, protože dokonalý protivník řízený počítačem by vás za to potrestal, se v případě Rally Championship nedostavuje.
Svoji roli hraje nejen jezdecké umění, ale i strategicky důležité nastavování vozu. To probíhá na začátku rallye a na servisních stanovištích, která se nacházejí mezi některými etapami. Musíte reagovat na charakter trati, její povrch i na měnící se počasí. Správným nastavením převodovky a volbou těch pravých pneumatik se dá získat výhoda nad soupeři, v opačném případě lze i hodně ztratit. V pokročilých částech soutěže však víc opravujete, než vylaďujete. Práce mechaniků je velmi časově omezena a oprava každé součásti vozu zabere svoji dobu. Celkový limit sice můžete o něco přetáhnout, ale pak musíte počítat s časovou penalizací. Jestliže nebudete s autem zacházet šetrně, může se dokonce stát, že se budete muset záměrně zdržet a radši ztratíte několik desítek sekund, než risknete zavaření motoru nebo převodovku bez jedničky nebo dvojky. Vůz navíc prochází před každou etapou technickou kontrolou, která se postará o to, aby na trať nevyjížděly vraky a může pro vás znamenat diskvalifikaci z dané rallye.
Jedním z hlavních triumfů Rally Championship je grafika, kterou se jen tak nějaká závodní hra nemůže pochlubit. Už jsme viděli spoustu vizuálně pěkných silničních závodů, ale s rallye byl vždycky trochu problém. Ono je přece jenom snazší postavit kolem tratí tribuny než věrně vypadající les či obilné pole. Grafici Magnetic Fields si dokonce dali takovou práci, že všechno udělali přesně takové, jako je to ve skutečnosti. A to nemluvíme pouze o charakteru tratí či vozech, ale i okolních hustých lesech, vesničkách nebo o hlubokém říčním korytu, kam klidně můžete spadnout. Stejně jako ve výtečném Viperovi můžete totiž jet, kam se vám zachce (pokud se tam ovšem dostanete) a nejste svázaní směrem jízdy. Mnohdy dokonce sjedete z cesty i neúmyslně, protože některé okruhy jsou tak komplikované, že se klidně vydáte po špatné odbočce. Při volném ježdění můžete objevit grafické nedokonalosti typu les-zeď nebo svázané seno-zeď, případně zeď-zeď, ale to se dá snadno překousnout. Stačí si vzpomenout na ty lepší stránky hry.
Díky tomu, že se rallye jezdí za každého počasí a každou denní dobu, otevřel se grafikům obrovský prostor pro nejrůznější kouzla s barvami a speciálními efekty. V ranních etapách vás například oslňuje sice slabé, ale na obloze nepříjemně nízko postavené slunce, k večeru letíte vstříc zarudlému obzoru, viditelnost se snižuje a vy skoro cítíte chlad přicházející společně s nocí, v noci na vás padá tíseň, když jste plně odkázáni na reflektory vysekávající ve slepé tmě nevelký kužel. Rozmary počasí jako déšť, sníh nebo jenom mlha zcela mění styl vaší jízdy, někdy není vidět skoro na pět kroků. S měnícím se povrchem se i mění barva a tvar toho, co odlétává za zadními pneumatikami. Někdy pro prach skoro nevidíte, jindy můžete dokonce spatřit kouř vycházející z výfuku. Je to skutečně skvělý zážitek, ať už hru sledujete z jednoho z nadhledů nebo přímo z kokpitu (s animovanými a zcela autentickými palubními deskami). Další řadu efektů přináší havárie a diváci stojící na vybraných místech. Vaše auto se přirozeně během kontaktů s překážkami poškozuje, deformuje a různě otlouká. Budete-li zvlášť nešikovní, můžete i něco cestou poztrácet. Všechno to zuřivě fotí diváci, jejichž blikání blesky dokáže slušně narušit vaši koncentraci. Prudší povahy budou zklamány, protože diváky nemůžete přejet, ba co víc, dokonce ani neprchají, když si to namíříte přímo do jejich řad.
Koncentrace na jízdu je v Rally Championship klíčem k úspěchu. Bez zvládnutí řízení auta a orientace na trati budete dojíždět v době, kdy už budou ostatní v postýlkách čerpat síly na další závodní den. Tratě jsou klikaté a abyste v zatáčkách neztráceli čas, musíte o nich vědět pokud možno co nejvíce. Naštěstí vás spolujezdec dopředu informuje o tom, co je před vámi a když uvážíte, že jde o hlas skutečného závodníka Dereka Ringera, hned se vám pojede lépe. Další dobrá zpráva je, že si můžete zvolit i spolujezdkyni. Jestli se ale nejste schopni naučit pár slov a číslovek anglicky, jste ztraceni, protože bez pomoci spolujezdce prostě nemáte šanci.
V případě, že jste jedním z mála nešťastníků, kteří mají vůči cizím jazykům odpor, budete se buď muset naučit trať nazpaměť nebo se spokojit s arcade módem, kde spolujezdce v podstatě nepotřebujete. Je to takový Lotus po dvaceti letech. Dojíždíte auta před vámi, sekáte zatáčky, honíte checkpointy a všechno jde o poznání snadněji. Pokud ale nehrajete po síti nebo přes split screen s lidskými protivníky, nezažijete ani zdaleka tolik zábavy, jako v simulaci.
Rally Championship je bezesporu jednou z nejlepších závodních her tohoto roku. Není dokonalá a při letošních schopnostech počítačů by se dalo jistě vymyslet ještě něco víc, na druhou stranu toho tolik k objevování nezbývá. Mohu vám zaručit, že budete spokojeni. Bez obav si tenhle vánoční dárek nadělte pod stromeček. Vkročíte do Nového roku správnou nohou.
| Grafika: 5/5 |
Zvuky: 4/5 |
Hudba: 3/5 |
Hratelnost: 4/5 |
Pro každého, kdo má rád jízdu autem po prašných cestách, skrz les nebo po polích, absolutní nutnost. Lotus se po letech vrátil, aby znovu kraloval. |
Celkové hodnocení: 5/5 |