Další výuková adventura z dílny Media Trade přichází na scénu. Tentokrát zabrousíme do atmosférou nabitých, opuštěných laboratoří, plných poučných zážitků a experimentů. Připravte se na odhalení tajemství DNA kódu nebo stroje fungujícího na principu lidských ledvin. Pokud jste si mysleli, že výukové hry jsou nudné, zamyslete se znovu - a čtěte naši recenzi!
Platforma: PC
Typ hry: Výuková adventure
Multiplayer: Ne
Minimální konfigurace: P II 233 – 64 MB RAM – 8x CD-ROM – zvuková karta
Doporučená konfigurace: P III – 128 MB RAM – 16x CD-ROM – zvuková karta
Testovací konfigurace: P IV 1,6 – 384 MB RAM – GeForce 2mx Tornado grafická karta
Výrobce: HEUREKA-Klett (http://www.klett-verlag.de)
Lokalizace a distribuce v Česku: MEDIA TRADE Interactive (www.mediatrade.com)
Bývala to velkolepě řešená výzkumná stanice, kde se vědci snažili převzít roli Boha a ve snaze o zkonstruování umělé inteligence míchali lidskou DNA se supermoderní technologií. Několikrát jsem tam pracovně byl a dnes, když na ty časy vzpomínám, vybaví se mi pokaždé anekdota, ve které přijde člověk ke Všemohoucímu a triumfálně povídá – tak už to umíme jako ty – stvořit život. Jak? Inu vezmeme ten prach… A Bůh ho přeruší: „Počkat, počkat, ale vezmi si svůj prach…“ Každopádně se nedá říct, že by se alespoň o možnost vůbec podobnou debatu zavést aktivně nesnažili. Navíc své práci evidentně opravdu rozuměli, protože jejich slibně vypadající výsledky nakonec dosáhly úrovně, na které samostatně dokázaly získávat čím dál tím víc energie a to ve spojení s mozkovým potenciálem předznamenalo brzké vyhodnocení svých tvůrců coby nepotřebných zástupců primitivního lidského rodu. Celý projekt tak skončil fiaskem, z bezpečnostních důvodů byly všechny stroje odpojeny a objekt se stal nejen dalším smutným mementem naší nevyzrálosti pro podobné experimenty, ale i připomínkou a varováním budoucím generacím. A možná právě proto někdo dostal ten skvělý nápad, začít už teď některé z jeho částí využívat pro dětské vzdělávací pobyty a školní výlety.

Vyvýšená vrátnice. Nezapomeňte sebrat co se dá * Doufám, že se tou štěrbinou protáhnu
Ze začátku všechno fungovalo výborně. Zájem byl navzdory skutečnosti, že zdaleka ne všechny ze šesti budov byly z pochopitelných důvodů veřejnosti otevřené. Na co se ale už nějak pozapomnělo, bylo znepřístupnění spojovacích štol. Stalo se tedy jen otázkou času, kdy v nějaké někdo zabloudí, ale když už k tomu skutečně došlo, překonalo to veškerá očekávání. Mladé návštěvnici se totiž podařilo nejen proniknout do nejcitlivější části komplexu, ale při hledání cesty ven navíc aktivovat alarm a opětovně uvést do chodu celý systém včetně robotů. Když mi to jednoho večera přišli oznámit, málem mě z neschopnosti odpovědných techniků trefil šlak. Situace se musela urychleně řešit - co nejvíce v tajnosti samozřejmě - a já jsem byl vzhledem ke své kvalifikaci údajně přesně ten pravý. Když jsem si vyslechnul celý seznam dotyčných činitelů, které by moje odmítnutí v jejich momentálním psychickém rozpoložení pravděpodobně dohnalo k sebevraždě, nezbývalo mi nic jiného, než kývnout.

Co to asi může být? * Ve světě Bioscopie vás zeleň provází na každém kroku
Po svém konečném rozhodnutí jsem byl ve stručnosti upozorněn na všechny případné problémy, se kterými se mohu během mise potkat, obdržel podrobné plánky celého toho originálního architektonického skvostu stavěného v renderovaném stylu a byl připraven vyrazit na místo. Rychlost transportu byla vyšší, než kdybych si volal záchranou službu – několika lidem problém viditelně skutečně ležel na srdci. A během přepravy další instruktáž. Jakýkoliv kontakt třeba vysílačkami už pak nebude technický možný, no co se dá dělat. Alespoň částečně mě uklidnilo vědomí, že systém centrálních počítačů Big Brains je také funkční a s ním i databáze informací, které se budou jistě hodit. Celé to vypadalo na rychlou a dobře zaplacenou akci, než se přihodilo něco, co v popisu práce rozhodně uvedené nebylo. Totiž - nejsem obvykle zvyklý, aby se za mnou zavřely dveře, které se mi následně z druhé strany nedaří přes veškerou snahu zase otevřít. Nezbylo tedy než se smířit s faktem, že tudy to zpět nejspíš nepůjde, odevzdaně vstoupit dovnitř a očekávat věcí příštích.

Promítačka. Teď ještě najít diapozitivy… * K odkrytí tajného tunelu je nutné vyřešit hádanku
Úvodní nádvoří vypadalo od doby mé poslední návštěvy stále stejně, ale bohužel všude zamčeno a přívod proudu do dalších vrat byl mimo provoz. Ve vstupní budce se povalovaly nějaké klíče a v lékárničce osvětlovací tyčinky. Ty se hodily hned za chvíli, protože po dalším pátrání jsem objevil vchod do kanalizačního systému. Ještě předtím ale bylo nutné odemknut vchod do kanceláří, kde mi alespoň několik posledních záznamů v deníku naznačilo, jaké věci se tu zhruba odehrávaly. Díky těmto bylo navíc i snadnější nabít nalezenou čipovou kartu a rozluštit kód u sejfu s chlazenou plazmou, která mi měla umožnit opětovnou aktivaci elektřiny.

Tohle asi nebude učební pomůcka * Startovní obrazovka Big Brains
Co bylo chtě-nechtě povinností znova oceňovat a uznat je práce, kterou stavitelé Bioscopie odvedli. Každý objekt propracovaný do nejmenších detailů (i když v rozlišení 800x600 a 16-ti bitové variantě). Konstrukce probíhala ve spolupráci s 3D-Studiem MAX a údajně se i zdánlivým hloupostem dostávalo individuální pozornosti. Zkrátka státní zakázka za peníze daňových poplatníků, co jiného se dá čekat. Za pár fotografií v rámci zdokumentování to rozhodně stálo, takže si z nich můžete alespoň udělat představu i vy.

Co třeba rozdělení ER na hladké a drsné? * Stručný model DNA šroubovice
Před dalším postupem zbývalo ještě vyzkoušet si první z konzolí Big Brains, abych se ujistil o avizované funkčnosti. Vstupní menu najelo takřka okamžitě a všech pět sekcí bylo k dispozici. Pokud někoho zajímají detaily, rozsah poskytovaných dat vypadá zhruba takto:
- Genetika – základy doplněné o molekulární a lidskou genetiku plus dvě kapitolky
genetického inženýrství.
- Zoologie – všeobecná fakta a dva velké oddíly věnované obratlovcům a bezobratlým.
- Botanika – stavba rostlin, jejich metabolismus a rozmnožování.
- Buněčná biologie – prokaryotické a eukaryotické buňky opět i s popisem metabolismu. Vešlo se i něco z mikrobiologie.
- Antropologie – člověk a jeho orgány, vzpřímená chůze, smysly a vnímání, oběhová soustava, výživa a trávení, obrana proti nemocem.
Dohromady pak více než 100 podkapitol využívajících interaktivitu počítačového systému, které určitě dlouho nezůstanou bez užitku. Roboti se podle všeho budou snažit záchrannou operaci znemožnit a pobyt zde mi co nejvíce znepříjemnit různými nástrahami nejen v podobě šifer či hádanek vycházejících právě z biologické tématiky. Momentálně je však stále prioritou obnovit činnost generátoru a to mě vrátilo zpátky k poklopu vedoucímu do podzemí…
***
Tolik ze zážitků našeho hrdiny, kterého teď necháme chvíli odpočívat a uděláme si drobnou rekapitulaci. Před časem jsem měl příležitost recenzovat Physikuse, jednu ze tří výukových adventu, lokalizovaných společností Media Trade - a už v té době jsem začal být coby mnohaletý student biologie zvědavý právě na Bioscopii. O několik dní později jsem tedy obdržel i tento titul a mám-li jeho technické zpracování porovnávat právě s Physikusem (který mimochodem v mezičase obdržel CHIP tip), vychází z něj opuštěná vědecká základna po všech stránkách rozhodně lépe. První věc, které si povšimnete, jsou takřka dvojnásobně větší HW nároky. To už samo o sobě dávalo tušit dokonalejší adventurní část a v tomto ohledu jsem nijak výrazněji zklamán nebyl. Pokud jsem předtím kritizoval malou svobodu pohybu a poněkud chaotický systém směrových šipek, oboje tu doznalo změn k lepšímu. Adventura je ještě více rozsáhlá a prozkoumávat můžete kde co. Stejně tak příběh a zápletka mi vzhledem k netradičnímu zaměření produktu přišla zajímavější, díkybohu celý svět tentokrát zachraňovat nebudeme. Zato u některých questů jsem se nejen vzhledem k současným teplotám vcelku zapotil a úspěšné dokončení tak ani tentokrát nebude záležitostí několika málo hodin.

Úvod do kapitolky o bezobratlých * Fotosyntéza, jeden z nejdůležitějších jevů v přírodě
Změnila se také dostupnost výukové části, do které se již není možné přesunout odkudkoliv, ale pouze z vybraných míst. Zde jsem byl posledně trochu zklamán stručností a preferováním ilustrací na úkor textu – u Bioscopie jsem však zaznamenal alespoň malé vylepšení a pokud k ní budu přistupovat jako k dílu primárně určenému především pro mládež, jedná se o cenný zdroj vědomostí, odpovídající zhruba látce posledních ročníků základních škol. Pochopitelně opět nechybí dnes již samozřejmé namluvení a intuitivní ovládání, takže bavit se budete lépe než u klasických učebnic. Opět mě ale zamrzela absence řady zmínek k tématu, bez kterých jsou některé kapitoly spíše polovičaté (např. omezení buněčné biologie v podstatě jen na buňku rostlinnou a to ještě v nejjednodušší formě) a nepodávají tak ucelený pohled na problematiku, jak by při svém značném potencionálu mohly.
Světlé stránky hry |
- Originální pojetí a zpracování vzhledem k tématice
- Intuitivní a snadné ovládání obou částí
- Rozsah adventury a její příběh
- Grafika a zvuk
- Je to biologie (pro kolegy)
|
Temné stránky hry |
- Rozsah informací ve výuce mohl být pořád větší
- Občasné potíže spojené s nutností instalace QuickTime
- Je to biologie (pro odpůrce)
|
Grafika i ozvučení jsou stále na nadprůměrné úrovni, zvláště s přihlédnutím k charakteru hry.
Renderované prostředí a občasné 3D animace doprovázející např. průchod tajným tunelem se snaží zapůsobit tak, abyste získali co nejsilnější pocit, že takové místo skutečně existuje i jinde, než na rýsovacích prknech návrhářů. Chvíli jsem dokonce bojoval s pokušením dát Bioscopii ve výsledném hodnocení víc, protože mám k této tématice opravdu blízko a celkem dobře jsem se bavil, ovšem ne každý má biologii tak moc rád. Pokud k ní však chováte city značně odlišné, minimálně si tyto dvě CD alespoň vyzkoušejte – třeba vás nakonec zaujmou také a zjistíte, že to školní učivo najednou zase tak nestravitelné není. A právě o tom by v neposlední řadě podobné hry měly být.
Grafika: 7/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 6/10
Ovládání: 7/10
Hratelnost: 7/10
Originalita: 8/10
V současné době pravděpodobně nejzábavnější forma výuky biologie v češtině, kombinovaná s vcelku podařenou adventurou.
Závěrečné hodnocení: 7/10