Recenze: Blitzkieg - strátégův ráj na poli druhé světové války

Recenze: Blitzkieg - strátégův ráj na poli druhé světové války

1. září roku 1939 ve 4 hodiny a 45 minut Hitler napadl Polsko. Postupně se zapojilo cca 50 států a celý konflikt si vyžádal zhruba 58 miliónů mrtvých a 38 miliónů zraněných. Toho času se také zrodil nový armádní pojem a ve stejné době začíná Blitzkrieg. Pokuste se změnit historii za pomoci rychlých prstů a citu pro bleskovou válku. Dveře do minulosti se otevírají, průvodcem bude nový člen redakce Doupěte.

Platforma: PC
Typ hry: RTS
Multiplayer: GameSpy (doporučuji patch 1.2 pro hraní i přes IP)
Minimální konfigurace: P II 366 – 64 MB RAM - Riva TNT, 8 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: P III 600 – 128 MB RAM – GeForce 256, 32 MB grafická karta
Testovací konfigurace: P IV 1,6 – 384 MB RAM –GeForce 2mx Tornado grafická karta
Výrobce hry: Nival Interactive (
www.nival.com)
Distributor hry: CDV (
www.cdv.de)
Distribuce v Česku: Cenega

Kdo si často hraje s ohněm, dříve či později se pravděpodobně pořádně spálí. A II. světová válka je navzdory své tragičnosti jedním z nejčastějších námětů počítačových her už pěknou řádku let. Třeba při vzpomínkách na střílení nepřátel v legendárním Cannon Fodderu ještě i dnes rád propadnu nostalgii a připomínám si časy, kdy šlo především o zábavu a vrcholem strategických her běžících na mé tehdejší Amize 500 byly slavné tituly jako Dune II či Settlers. Od této doby už se sice mnohé změnilo, každopádně strategie zůstaly stále mým nejoblíbenějším herním žánrem a tak jsem si pochopitelně nemohl nevšimnout, že právě tato oblast začala postupem času těžit z nabídky historických událostí kolem výše zmíněného konfliktu snad nejvíce. Možná právě proto jsem se před recenzováním jednoho z nejnovějších titulů vydavatelské společnosti CDV pro jistotu navlékl do azbestových rukavic a věci další očekával s jistou dávkou nervozity, zapříčiněné zejména absencí jakéhokoliv hasícího přístroje v rozumné vzdálenosti od mého PC. Všechno ale nakonec dobře dopadlo a důkazem toho je, že se teď s vámi můžu pozdělit o své dojmy z… čeho to vlastně?

 

„Mít tak alespoň jedinou bombu...". * Útok na zákopy nedopadl pro nepřátele nejlépe.

Správně, pravděpodobně každý bystřejší čtenář už do této chvíle jistě stačil poznat, že následující text se bude obtáčet kolem screenshotů ze hry Blitzkrieg, pocházející z dílny autorů známého Sudden Strike. Hlavně srovnávání s druhým dílem této již poměrně proslavené RTS jsem se zarputile snažil bránit zuby-nehty a během testování Blietzkriegu jsem si stále dokola opakoval, že žádnou takovou strategii jsem nikdy dříve ani koutkem oka nezahlédl. Pádným argumentem se tak nakonec stala až konzumace stránek s recenzí na Sudden Strike II v syrovém stavu, které jsem zapil skleničkou vysokooktanového benzínu a alespoň na chvíli si tak vsugeroval patřičné představy pro potřeby psaní, nemluvě o té správné náladě k ovládání mechanizovaných jednotek. Ono by to jinak bylo trochu nespravedlivé nejen k Blietzkriegu, ale i k lidem kteří Sudden Strike II třeba ani neznají a věřím,  že i takovým se tento článek může na monitorech objevit. Ale zanechme řečí planých a přejděme konečně k jádru pudla, nebo spíše ke vložení prvního CD do mechaniky.

Každý začátek je těžký, ale od čeho je tu nápověda…

Po několikaminutové instalaci, využívající oba CD disky, při které vám rovnou bude nabídnuta i registraci na GameSpy, následuje kratší propagační filmeček věnovaný tovární výrobě tanků (jehož účelem je pravděpodobně přivést do tohoto i dnes značně perspektivního oboru nové ambiciózní učně) a pak už nabíhá klasická startovní obrazovka, známá z desítek jiných titulů. Pokud si tedy nevěříte hned na samotnou kampaň, je pro vás v Tutorialu připraveno několik tréningových misí zaměřených hlavně na jednotlivé armádní složky (vozidla, pěchotu), které vás pěkně za ručičku provedou herním mechanismem. Potřebná nastavení včetně obtížnosti pak naleznete jak jinak než pod notoricky známou položkou Options a nechybí zde ani populární Custom Game pro editování nových tažení a bitev velkého formátu. V základu jsou takové mise pouze tři, což mi přijde trochu málo, ovšem na druhé straně je jako součást balení dodáván i sympatický bonus v podobě editorů na mapy a jednotky.

 

Vesnička má středisková. * Konstrukce tanku... hmmm.

Jakmile jste už dostatečně seznámeni se všemi obměnami, které Blitzkrieg nabízí a naučíte se nazpaměť i jména většiny hlavních programátorů (při nadávání během různých herních zákysů občas pomáhá, když lze nejrůznější hrubé poznámky a vulgarismy adresovat na hlavu někoho konkrétního – více se vám uleví) přichází konečně čas zvolit si právě tu svojí oblíbenou stranu konfliktu a vyrazit do válečné vřavy. K dispozici jsou dle očekávání vojska Spojenců, Němců a Sovětského svazu. Blietzkrieg se samozřejmě snaží držet přibližných historických reálií, takže za první zmíněné začínáte u operace Jupiter v Norsku, ve druhém případě se ocitnete na počátku bleskové války s Polskem a konečně třetí varianta obnáší v úvodu Finskou válku. Navíc pro všechny dějepisné fandy je zde připravena řada informací o historicky významných datech, početním zastoupení sil a dalších souvisejících záležitostech, tedy i v tomto ohledu si jistě každý nadšenec přijde na své.

Tak jak to vypadá…

Blitzkrieg není jen počítačová hra…

...ale kromě vlastního vojenského termínu například i název knihy z nakladatelství Argo, napsané britským autorem Lenem Deightonem, která přesně popisuje taktiku bleskové války. Svým rozsahem se dotýká období od konce I. světové války až k bitvě u Dunkerque, která znamenala nejen porážku Francie, ale zároveň také konec úspěchů této ze začátku nadmíru progesivní Německé strategie. Z tohoto díla se tak dozvíte řadu informací o tehdejší situaci ve Výmarské republice, Hitlerově nástupu k moci a klíčových proměnách v armádě. Nechybí ani detailní a skutečně precizní popis zbraní a techniky na obou stranách, včetně nejrůznějších tabulek a grafů. Nejvíce prostoru je však poskytnuto přímo vlastním střetnutím a to především na bojištích Belgie, Holandska a zejména právě Francie. Nakolik zničující bylo obecně vedení bleskové války proti soupeřům, spoléhajícím zejména na silné pohraniční pevnosti dnes už sice víme, ale nikdy není na škodu si to připomenout nejen na obrazovce monitoru. Zvláště pokud vás tato tématika opravdu zajímá.

První z celkem dvaceti misí, pojmenovaných většinou podle slavných střetnutí II. světové války (např. Operation Barbarossa nebo The Battle of Stalingrad) je ještě obsahově pro všechny tři aktéry stejná, pokud jste Tutorial prve přeskočili a teď si najednou nevíte rady, umožní vám velmi rychle si zvyknout na ovládání jednotek etc. Co se mi na první pohled zalíbilo jsou opravdu propracované modely bojových vozidel,  naopak mě znechutila pěchota, jejíž strategie posunu terénem mi místy silně připomínala umírajícího hlemýždě – díky za možnost upravovat rychlost. Celkem v Blitzkriegu naleznete více jak 200 jednotek a něco přes 40 různých druhů vojáků, což mi přijde rozhodně slušné. Nechybí samozřejmě ani bližší technické údaje o jednotlivých armádních složkách. Tady bych měl teď asi správně napsat i něco o jejich chování  v porovnání se skutečnou předlohou, ale hned a bez mučení se přiznám, že o vozidla z daného období se nijak zvlášť nezajímám a nehodlám si tedy nabíhat do složitých rozborů typu „chování tanku M4 Sherman ve hře a v reálu“. Co přehlédnout ovšem nelze jsou např. stopy pásů v terénu, zvířená mračna prachu nebo výfukové plyny doprovázející pohyb vašich miláčků po mapě. Zkrátka celková interakce s terénem mi přišla skutečně podařená. Většinu budov můžete likvidovat dle libosti, vjíždět drze na cizí nádvoří a porážet při tom ploty a pobavil mě třeba i experimentální výstřel do jednoho ze stromů, po jehož explozi následoval krásný gejzír drobných lístečků (ale jinak si samozřejmě pamatujte, že příroda se zbytečně neničí ani ve válce).

 

Obsazování města. Nebo spíše jeho zbytků. * Jen počkejte, až se tyhle vrtule roztočí!

Stejně tak jistě potěší oblíbená činnost ve formě zajíždění nepřátelských pěšáků, nebo i prostý fakt, že těla padlých a vraky vozidel zůstávají na bojišti a neztrácejí se během pár sekund někde ve virtuálním propadlišti. Skvělé také je, že pokud povraždíte například obsluhu protivníkova dělostřelectva a rovnou celou oblast nesrovnáte se zemí, není nic snazšího než k osamělým hlavním povolat vlastní obsluhu a otočit je opačným směrem. I tady ovšem platí, že každá mince má dvě strany, takže hned během prvních pár minut hraní mě třeba poněkud rozčílilo zjištění, že voják na tuhle strážní věž skutečně nevyleze ani na třicátý pokus a že v bažině zatvrzele odmítá vstoupit do hlubší vody i přes výslovný rozkaz svého velitele. Přitom mnohé domky se obsazovat bez větších potíží dají.

 

Další pohled do továrny. * Všeobecná schůze v poušti. Nedostavil se pouze generál Rommel.

Samostatnou kapitolkou je letectvo. Na pomoc si můžete přivolat nejen řekněme klasické bombardéry a stíhačky, ale i průzkumné a výsadkové stroje. Po grafické stránce jejich zpracování není příliš co vytknout, leč díky měřítku a z toho plynoucích důsledků v podobě nutnosti nízké dráhy letu jsem měl občas strach, že zadrhnou podvozkem o nejbližší strom a budou se poroučet k zemi. Počítat je nutno také s tím, že pokud se náhle změní počasí k horšímu, letadla zkrátka neopustí hangár a budete se muset obejít bez nich. Taková pořádná bouře už ostatně dokázala zhatit plány nejednoho velitele. Každopádně další novinky v této oblasti už zmiňovat nebudu, aby jste se měli také na co těšit – snad ještě dodám, že přímého ovládání jsme se ani v Blitzkriegu zatím nedočkali.

Strategie, strategie, strategie…

Věcí na které musíte myslet je opravdu spousta, takže alespoň ty základní si zmíníme. Za prvé , zásoby munice nejsou nevyčerpatelné, nebo lépe řečeno jsou, ale jen ve skladištích. Z těch musí být nějak dopraveny na frontovou linii, stejně jako sama o sobě nepohyblivá artilérie. Pěchota sice nožičky má a může si tam dojít po svých, leč pokud ji tam chcete dostat opravdu rychle (což většinou chcete), doporučuji opět využít osvědčený přepravní náklaďák. Dále je nutno brát v úvahu, že díky právě zmíněné vlastnosti skladišť se tyto stávají oblíbenými terči útoků a je třeba je proto chránit. Do toho byste měli uvažovat ještě nad správným hloubením okopů, pokládáním min, rozmisťováním protiletecké obrany, zaměřováním dalekonosné palby pomocí špiónů… celá hra se tak občas dostane do fáze, kdy bez klávesových zkratek nestačíte zírat, cože se to na obrazovce děje. Jak moc je to dobře nebo špatně nechám už na vás, protože každému jistě vyhovuje něco trochu jiného - každopádně si ale troufám říct, že jenom s myší si opravdu moc nezahrajete. Odměnou za vynaložené úsilí je ovšem posléze nezbytné povyšování, které snad nejvíce uspokojují hráčovo ego. AI je celkem slušná a počítač dokáže občas nepříjemně zaskočit – třeba jednou si pro útok letectvem zvolil zrovna ten správný okamžik, kdy protivzdušné zbraně byly přepravovány blíže k nepřátelské linii, k mému překvapení si však nevybral za svůj cíl konvoj, ale v ten moment zcela nechráněné jednotky dalekého dostřelu v týlu.

 

Kolona valící se mezi domy. Tak ze kterého zazní první výstřel? * Zátiší s tankem.

 

Zachraňte vojína Ryana... nebo spíš ty, na které právě míří. * Tak tuhle zbraň snad představovat ani nemusím.

Jak je to celé vidět a slyšet

...se dozvíte právě teď. Vizuální zpracování je slušné, snad jen proporce staveb a vozidel mohly být  v ještě o trošku lepším poměru. V rámci rozlišení 1024x768 jsou totiž vozidla opravdu o něco větší, než by se dalo očekávat. Blitzkrieg se dále honosí 3D grafikou, leč bez možnosti zoomu i rotace, což mě osobně trochu vadilo. Alespoň částečně mi tento nedostatek vykompenzovala hudba a zvuky, obzvlášť s Rusy jsem si užil hodně zábavy. Protože jednotky s vámi komunikují ve svojí mateřštině, mé možnosti porozumění se v tomto případě rovnaly nule a nezbývalo než tipovat si, co asi básník Puškin chtěl říci - význam mnohých hlášek mi pak osvětlila až hra za další strany.

Světlé stránky hry
  • Detailní zpracování jednotek
  • Editory jakou součást balení
  • Kvalitní interakce a ozvučení
Temné stránky hry
  • Práce odvedená na pěchotě
  • V podstatě nulová originalita
  • 3D terén bez zoomu a rotace

Celkově mám z tohoto titulu trochu rozporuplné pocity, propracovaností se podle mě bombám jako  C&C: Generals nebo špičkovým Warriors Kings: Battles opravdu nevyrovná a v porovnání se stejně zaměřenými kousky bych si osobně nejspíš pořád raději zahrál ten ze začátku zmíněný Sudden Strike II. Toto je však pouze subjektivné názor a i proto jsem přesvědčen, že Blitzkrieg může řadu lidí oslovit mnohem více, zejména pak jedince nocující na zahradě v originálu velitelského stanu a do práce dojíždějící v Americkém jeepu s lehkým kulometem v kufru – takoví nechť si určitě k výslednému hodnocení ještě nějaký ten bodík připočítají.

Grafika: 7/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 8/10

Řada věcí mohla být pořád o něco lepších.

Celkové hodnocení: 7/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud