5
Fotogalerie

Recenze deskové hry Dead by Daylight

Desková hra Dead by Daylight vychází ze stejnojmenné počítačové hry, v níž se jeden z hráčů stane masovým vrahem sloužícím tajemné nesmrtelné entitě, zatímco ostatní se v roli přeživších pokusí opravit čtyři generátory, otevřít únikový východ a uprchnout osudu horšímu než smrt.

Co číhá v krabici

Jakmile otevřete krabici, vybafne na vás poměrně slušná sada figurek. Najdete tu 7 přeživších, a 6 zabijáků, což je za cenu nějakých jedenácti dvanácti stovek solidní obsah. Krom toho na vás čekají 2 různé mapy, které najdete i ve videoherní předloze - MacMillanovy doly a Vrakoviště Autohaven. Každé nabízí trošku jiné rozmístění lokalit s jinou variabilitou předmětů a schovávaček. A nakonec na vás vypadne ještě hromada karet, pár embosovaných kostek, a praktické markery, kterými se označují zraněné postavy.

Jak se ve hře rvát o život

Každé kolo má 4 fáze: plánování, tahy přeživších, tahy zabijáka a úklid.

V první fázi všichni hráči naplánují svůj pohyb. To znamená, že přeživší zahrají lícem dolů jednu kartu pohybu, a zabiják dokonce dvě. Těch jsou celkem 4 typy. Mají sice různá jména, a představují běh, plížení, skok nebo sprint, ale ve skutečnosti jejich barvy jen reprezentují, po kterých cestičkách se můžete vydat do vedlejší lokace. Když zahrajete červenou, jdete po červené. Když modrou, jdete po modré. Každá barva vás samozřejmě zavede někam jinam. Jedinou výjimkou je karta "skok". Pohyb pomocí téhle karty je jednosměrný, takže nemůžete pendlovat mezi dvěma lokacemi tam a zpátky, a vyplatí se hlavně ve chvíli, kdy vám jde zabiják v patách.

Druhá fáze hry

Ve fázi druhé se vyhodnotí pohyby všech přeživších. Jak s nimi pohnete na novou lokaci, smějí "prozkoumat" a otočit lícem vzhůru jeden z žetonů, které tam leží. Na nich najdete třeba skříňky, do kterých se můžete schovat, různou výbavu, která vám usnadní boj, ale i řeznické háky, na které se vás vrah snaží napíchnout. Jakmile tohle provedete, můžete s některým z odhalených předmětů interagovat - sabotujete háky, osvobozujete ostatní přeživší, nebo opravujete generátory. Za některé z těchhle činností získáváte body krve, které později využíváte ke spouštění svých schopností.

Třetí fáze hry

Třetí fáze je ta nejhorší. Protože v té se odhalí obě karty zabijáka, který se těší jen na to, aby vás mohl posekat. Jakmile vykoná pohyb, smí provést speciální typ akce - interakci s přeživším (rozuměj: krájení ostatních hráčů). Tím konkrétního přeživšího zraní, a pokud by totéž měl udělat podruhé, tak ho lapne, a snaží se ho dotáhnout na některý z háků, které jsou rozmístěny po mapě. A jakmile máte prošpikovaná játra hákem, stává se z vás bezbranný visák (na tohle slovo si odteďka dávám kopyrajt). A každý visák dává vrahovi na konci kola další body do stupnice obětování. Jak se naplní, končí hra okamžitou výhrou ve prospěch Zabštejna Mrzačiče, alias zabijáka.

Dodatečné zářezy

A to jsme popsali jen principy hry v kostce. Do toho si přičtěte možnost, stejně jako v původní hře, blokovat vrahovi cestu paletami (ten je může samozřejmě zničit). Zabiják má zase výhodu v tom, že se dokáže probourat křehkými zdmi, a udělat si cestu tam, kudy vy nemůžete (respektive jste do té chvíle nemohli).

Hra není vůbec složitá, a poměrně rychle odsýpá. Šťávu tomu dávají především speciální schopnosti jednotlivých postav. Ty vám umožňují variovat taktiku - některé vám dávají možnost opravit generátor ve stejnou chvíli, kdy vrah jiný generátor ničí, případně se snáze přesouvat, nebo získávat více bodů krve, a tím pádem používat své schopnosti ještě víc. A byť má každá postava své schopnosti předem pevně dané, v krabici najdete kompletní sadu karet, kterými můžete svoje postavy modifikovat, takže žádná hra nebude stejná jako ta předchozí.

Důležitým faktorem při hře zůstává samozřejmě komunikace. Když jde do tuhého, musíte spolupracovat. Zachraňovat se, uzdravovat, sundávat se z háků… Ale zabiják samozřejmě slyší každé vaše slovo. Ví, jaké jsou vaše možnosti, a má o jeden pohyb víc, než vy. A když do jeho kůže usedne hráč, který dokáže takticky přemýšlet, čekají vás hodně perné okamžiky.

Závěrečný ortel

Desková hra Dead by Daylight poměrně hezkým způsobem navozuje situaci, kdy jste lovenou kořistí. To říkám samozřejmě z pozice člověka, který fenoménu videoherní předlohy nepodlehl, a zná ji jenom z několika málo videí. Příjemným bonusem je, že každá postava má svoji úroveň obtížnosti, která naznačuje, jak obtížné je za daný charakter hrát.

Ze začátku mě zarážel poměrně strohý design, ale posléze jsem musel uznat, že ve výsledku je velice jednoduchý a funkční.

Jestli něco Dead by Daylight nabízí, tak je to víc než dobrý poměr cena / výkon. V krabici na vás čeká hromada herního materiálu včetně figurek. Karty schopností poskytují dobrou variabilitu, a výborná přístupnost (ease to play) vůči všem typům hráčů dělají z DbD hru, u které strávíte nejeden večer plný příjemného napětí.

Články odjinud