Platforma: PC
Typ hry: Arkádová závodní simulace
Minimální konfigurace: Procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 650 MB na HDD, 16 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 1000 MHz, 256 MB RAM, 650 MB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 9.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 650 MB na HDD, 64 MB grafická karta, Windows 2000
Multiplayer: Ano, pouze splitscreen
Domovská stránka: (http://www.downtownrun.com/)
Výrobce hry: Ubi Soft (http://www.ubi.com/)
Distributor hry: Ubi Soft (http://www.ubi.com/)
Distribuce v České republice: Zatím není
Závodní hry u mne odjakživa fungovaly jako účinné anestetikum. Jen ztěží můžete nalézt žánr her, u kterého byste se dokázali tak uvolnit a zároveň si příjemně odpočinout. Přestože posledních několik měsíců bylo z hlediska nových závodních her chudších, následující měsíce dají všemu zapomenout. Ještě před dlouho a pečlivě připravovaným soubojem dvou rivalů, her TOCA Race Driver a Colin McRae Rallye 3, si můžete vychutnat závodění v podání černého koně, arkádově laděné hry Downtown Run. A právě o ní bude dnešní recenze.
Množství módů a automobilů
Po spuštění hry budou kroky většiny z vás směřovat ke krátké obhlídce nabídky módů. Nutno podotknout, že v souvislosti s nimi nezbývá než vyseknout tvůrcům hry poklonu. Na své si přijdou nejen milovníci klasických závodů, ale také ti z vás, kdož jste vyznavači soupeření s policií. Nechybí ani obdoba klasického módu Last Man Standing, ve kterém je vaším úkolem zůstat na trati jako poslední ze závodníků. Suma sumárum na vás čeká zhruba osmička módů, což je pro všední potěšení jistě postačující číslo.
Neméně bohatý je také vozový park. K mému osobnímu uspokojení v něm figurují ověřené a skutečně existující automobily, z nichž snad stačí jmenovat pouze několik světoznámých zástupců - ať již mluvíme o VW Beetle, Peugeutu 206, Audi TT, všechny zmiňované vozy patří ve své třídě k naprosté špičce. Ani to však nezaručí jejich realistické ztvárnění v samotné počítačové hře a jak jsou důležité schopnosti samotných tvůrců, dokazuje také případ hry Downtown Run. Přestože se tedy jednotlivé automobily pyšní odlišným počtem koňských sil, maximální rychlostí či ovladatelností, tyto rozdíly jsou ve hře patrné jen zcela minimálně.

Menu hry * První závod v Downtown Run

Čekají na vás také noční závody * Speciální zrychlení v akci
Šampionáty a závodní tratě
Pánové vývojáři vyrukovali na nevěřící hráče se zajímavou taktikou vytvoření co možná nejvyššího počtu šampionátů. Nutno podotknout, že podobná strategie je opravdu výhodná, byť dokáže ukonejšit a přesvědčit jen ty méně znalé a protřelé z řad pařanů. Není totiž všechno zlato, co se třpytí a dokazuje to právě i případ těchto soutěží. Přestože tedy ve hře najdete zhruba jednu desítku pohárů o nejlepšího závodního jezdce, má to jeden malý háček a velké ALE zároveň.
Tím prvním ALE jest počet závodů tvořících šampionát. Těch je povětšinou od osmi do dvanácti a přestože je toto číslo vcelku slušné, vypomohli si autoři menším podvůdkem. Celkem tak jedete na pouhých čtyřech-šesti okruzích, přičemž v průběhu šampionátu se na danou trať ještě jednou vrátíte. Nečeká vás sice závod na zcela totožném okruhu, i tak jsou však nová závodiště vytvářena podle jednoduchého klíče "z pravých uděláme levé a z levých pravé zatáčky". Jen malé dítě by si nevšimlo tohoto do očí bijícího nedostatku.
A co více, některé závodní tratě se dále opakují i v rámci jiných soutěží. Neměl jsem tolik trpělivosti a ani ochoty na to, abych zjistil přesné číslo konkrétních prostředí a okruhů, na kterých se závody odehrávají. Číslo to nebude malé, ale ani nikterak závratné. Tím však kritika tratí jako takových bohužel nekončí.
Přestože se totiž tvůrci rozhodli zasadit svůj počin do různorodých herních prostředí, jejichž nápaditost nutno ocenit, horší je to již se stavbou okruhů. Tratě jsou jednotvárné, skládají se více či méně z dlouhých rovinek a rychlejších zatáček, které jsou občas doplněny menší vracečkou. Nevyužity zůstaly takové klasické prvky jako vyvýšeniny či sníženiny, povrch tratí je navíc tvořen pouze asfaltem a tak se tedy nepodíváte více do přírody. Nápadů, jak vylepšit dané kruhy, by se jen v mé hlavě zrodilo nespočet a je škoda, že autorský tým nedal větší průchod své fantazii.
Pětice soupeřů a power-ups
Naneštěstí je chybami prošpikován i samotný závod. Fakt, že proti vám vždy startuje pětice stejně neschopných závodníků, bych dokázal překousnout. Horší je to v situaci, kdy se ostatním závodníků podaří dostat před váš monopost. Zatímco logika napovídá, aby se snažili co nejrychleji dostat to cíle, soupeři na vás spíše čekají! Těžko říci, zda-li je to pouhé zdání a nebo snaha tvůrců snížit obtížnost jako takovou. Myslím si však, že podobný doping není nutný. Dnešní moderní hráč je totiž natolik způsobilý, aby se se soupeři popral zcela regulérně.

Skvostný pocit - další vyhraný závod * Menší kolize s policií

Menu hry * V dálce před vámi jest Koloseum
Pokud jste až do teď nabyli pocitu, že hra by mohla z mnoha ohledů zapadat spíše do oblasti simulací, její jasně arkádové sklony dokazuje prostá skutečnost. V rámci závodů je celé soupeření a klání doplněno o využívání speciálních power-upů, kterými můžete znepříjemnit život soupeřům i sobě samotnému. Těšit se tak můžete na speciální zrychlení automobilů, olejové skvrny na vozovce a mnohé další.
Krom mnoha faktorů, a vašich soupeřů nevyjímaje, vám celou hru komplikuje také deformace vozů. Každý z automobilů tak má jen omezenou výdrž a není-li vaše zacházení s ním opravdu ohleduplné, do cíle závodu se nedopravíte. Zvolené řešení je tedy mnohem blíže realitě, přesto má opět malou vadu na kráse. Tou je prostá skutečnost, že poškození není na vozidle ani v nejmenším patrné!
Systém motivace a reklama
Ani po dlouhých letech vývoje všech herních žánrů nebyl v případě závodních her opuštěn zavedený systém motivace, který vás má svou formou odměn vyburcovat k co možná nejlepším výsledků a zároveň vás dále udržet u obrazovek. Tento na můj vkus již zastaralý způsob zpestření hry zapracovali do svého titulu také tvůrci Downtown Run, přičemž vše se tentokráte odvozuje od tzv. prestige bodů. Ty získáváte nejen za úspěšné dokončení celého závodu a také některých netypických jezdeckých prvků (například jízda po dvou kolech), ale mimo jiné také za poškození automobilu jiného z řad závodníků. Typicky k tomu využijete jeden z pestré palety zmiňovaných power-upů. Není jistě potřebné zdůrazňovat, jak nepříjemné je vjet na olejovou skvrnu.
Reklama hýbe světem a je to právě ona, kdo je mimo kvality polovinou úspěchu. V televizi se dnes a denně setkáváme s propagací mnoha odlišných produktů, mezi nimiž však stále chybějí klasické hry. Přestože jsme byli svědky několika pokusů o zisk pozornosti hráčské veřejnosti právě přes toto médium (vždyť vzpomeňme na titul NHL 2003), snaha je to spíše zbytečná. Kromě televizní však existují také další formy reklamy - banner na Internetu, billboardy lemujícími skutečné dálnice a také řešení, který zvolila společnost Ubi Soft.
V rámci celé hry se tak na závodních okruzích budete často a hojně setkávat s billboardy, odkazujícími na některé další titul této firmy - namátkou vzpomeňme například počin Rayman 3: Hoodlum Havoc, o kterém jste se toho mohli dozvědět více v naší exkluzivní recenzi. Rozhodně zajímavý způsob, jak přilákat pozornost hráčské obce.

Tabulka výsledků * Opravení poškozeného vozu

Kdopak je rychlejší? * Ukázka splitscreen v praxi
Mutliplayer? Pouze splitscreen
Čekali jste, že by hru mohl spasit alespoň povedený multiplayer? Podobně zbožné přání jsem měl i já, bohužel se však ukázalo být daleko od skutečné reality. Autoři tak pozapomněli na jakoukoliv hru po síti či Internetu a nabídli nám pouho pouhý splitscreen - tedy možnost zahrát si ve dvou lidech na jednom počítači. Obrazovku lze rozdělit horizontálně i vertikálně (záleží na vašem vkusu), nechybí ani několik dalších nastavení.
Než přejdeme k závěrečnému hodnocení, dlužím vám ještě několik slov o zpracování. Celá recenze i kvality titulu Downtown Run se nesou v duchu průměrnosti a ani tentokráte tomu nebude jinak. Grafika je spíše podprůměrná, nenabízí takřka žádnou podívanou, což snad dostatečně dokládají okolní obrázky. Zvuky i hudba jsou sice ucházející, přesto ve vás nevzbudí pocit, že máte čest s opravdu kvalitním titulem žánru závodních arkádových simulací.
Světlé stránky hry |
- Bohatá nabídka šampionátů a herních módů
- Zpestření v podobě power-upů
- Kvalitní počet automobilů
|
Temné stránky hry |
- Stavba tratí
- Závody pouze na asfaltu
- Malé rozdíly mezi chováním různých vozů
- Multiplayer pouze ve formě splitscreen
- Stereotypní zábava
|
Chcete něco podobného?
Kdyby titul Downtown Run vyšel před několika lety, mohli jsme mít tu čest s vcelku kvalitní, nikoli však převratnou závodní hrou. Dnes je tomu právě naopak. Díky mnoha ohledům a faktům, které jsem snad dostatečně důrazně zmínil v předchozích odstavcích, nenabízí prakticky nic, co by moderního hráče mohlo zaujmout. A buďte si jisti, že během měsíce si nikdo z vás nevzpomene, že vůbec nějaký titul jménem Downtown Run kdy existoval. Tak tomu ale u béčkových her bývá.
Grafika: 4/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 4/10
Nezajímavá, nudná a stereotypní závodní hra, která upadla v zapomnění ještě dříve, než se stačila objevit v kamenných obchodech. To jest titul Downtown Run.
Celkové hodnocení: 4/10