Recenze: Dragon´s Lair 3D - klasické kreslené dobrodružství v novém hávu

Recenze: Dragon´s Lair 3D - klasické kreslené dobrodružství v novém hávu

Arkády se dnes již netěší tak masivní popularitě jako kdysi a když už se nějaký ten titul objeví, většinou za moc nestojí. To však není případ této hry, protože léty prověřená kvalita se vrací na obrazovky monitorů v novém, tentokrát plně 3D provedení. Připravte se, jedno z příjemných překvapení letní sezóny přichází.

Platforma: PC
Typ hry: Arkáda
Multiplayer: Ne
Minimální konfigurace: procesor 500 MHz, 64 MB RAM, 16 MB grafická karta, 700 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 128 B RAM, 32 MB grafická karta, 1,5 GB HDD
Výrobce: Dragonstone (
http://www.dragonstone.com)
Distributor: Ubi Soft (
http://www.ubi.com)
Distribuce v ČR: Playman (
http://www.playman.cz)

Začalo to na automatech

Původní Dragon´s Lair pochází z roku 1983, kdy patřil mezi technicky nejvyspělejší hry na herních automatech.. Později přišla celá řada konverzí, nejprve na Commodore 64, později na Amigu, pak nejrůznější herní konzole... až se konečně v roce 1991 představil i na PC, nejprve v disketové verzi a o dva roky později na CD.

Jak sami vidíte, má Dragon´s Lair za sebou 20-ti letou historii, což o sobě může říct opravdu jen málokterá hra. Forma se změnila, obsah jen pomálu. Možná se ptáte, zda tak starý herní koncept má dnešním hráčům ještě co nabídnout. A to je na téhle hře právě to kouzelné, protože MÁ. Čtěte dál...

 
Dirk Zarputilý * Mordrock

 
Hrad šíleného architekta. * Ó jé...

Pohádka jak má být

Dirk je snaživý trouba. Za celý svůj život se nenaučil víc než pár slov a to ještě povětšinou citoslovce jako "uaaa", "umpf"  a "ouch". Také nepříliš dobře jezdí na koni a seká mečem. To mu jde, na druhou stranu,  mnohem lépe než konverzace a vůbec všechno ostatní.  Když k tomu přidáte poměrně slušnou dávku štěstí, slepou odvahu a naivní idealismus, není se co divit, že si vybral povolání rytíře. Dirk je zkrátka hrdina v tom pravém slova smyslu a jako takový se samozřejmě musí vydat na cestu plnou nebezpečí, aby zachránil sličnou pannu v nesnázích (k tomu panenství se ještě vrátíme, ehm...) a porazil draka Singe, přisluhovače zlého kouzelníka Mordrocka, který ji uvěznil ve svém hradu plném šílených nástrah a bizardních konstrukcí mnohdy nerespektujících snad jediný fyzikální zákon.

Onou dámou v nesnázích je princezna Daphne. Narozdíl od Dirka je ukecaná až moc a tak vás její pisklavý, možná až příliš angažovaný (=otravný), hlásek bude pronásledovat po celou hru v podobě více či méně užitečných rad, kudy dál postupovat. Ohledně jejího "povolání" mám však jisté pochybnosti, protože její oblečení odpovídá spíše královně noci, stejně tak její hlas a způsob mluvy by se vyjímal na nejedné telefonní lince s předčíslím 0609. Na druhou stranu proč ne, ostatně kdo by se hnal přes všechna ta lávová a kyselinová jezírka, propadající se podlahy, mosty vedoucí odnikud nikam  a jiné architektonické úchylnosti jen pro bigotní, neduživou a trudovitou chudinku z degenerované královské krve zamuchlané do pětadvaceti nevkusných sukní, nepočítaje nejméně dvojnásobek spodniček.

Takže příběh je jasný. Zlý čaroděj uvěznil kdoví proč dámu vašeho srdce a vy ji musíte osvobodit. Nebo ne? Jak se časem ukáže, není všechno tak jednoduché, jak se na první pohled zdá a ani Dirk není tak úplný blb. Ale bůhvíjak komplikovaný příběh zase rozhodně nečekejte.

Co dělá hru hrou

Dragon´s Lair 3D je nadmíru zábavná hra, ale není pro každého. Hráče odkojeného moderními 3D akcemi asi přemůžou předsudky hned po prvním levelu, kdy zjistí, že nepřátelé rozhodně neoplývají IQ génia. Buď po vás prostě jdou, sotva vás uvidí, nebo se pohybují po předprogramované trajektorii. Dnes ve hrách záleží mnohem více na taktickém myšlení než tomu bylo ještě před řekněme sedmi lety a proto se takovému názoru není co divit. Pokud jste ovšem na Dragon´s Lair 3D po předchozích řádcích zanevřeli, připravujete se o skvělou zábavu.

 
Kryt... * Hitten Mitsurugi Ryu: KUZU RYU SEN!

 
Únik... * SOR RYU SEN!

Nízká inteligence protivníků zde nehraje roli, protože tahle hra určitě není o boji s běžnými potvorami, ty jsou zde spíše na znepříjemnění již tak složitých situací. Nejvíce si zašermujete a zastřílíte až u několika finálních bossů, na které ovšem v duchu tradice arkád hrubá síla nestačí a budete muset odhalit jejich slabé místo, abyste je vůbec mohli zranit, natož porazit. Takže opět tak moc nevadí, že se pohybují a útočí jen několika málo předskriptovanými pohyby.

Hlavně ale budete běhat, skákat, šplhat, kutálet se a uhýbat před nejrozličnějšími nástrahami v bohatém prostředí Mordrockova hradu. Postupně získáte několik dračích esencí, které vám umožní nové pohyby s mečem, vidět neviditelné věci, uzdravovat se a dokonce i létat. Poměrně často narazíte také na nějakou tu páku ovládající různé plošiny, mechanismy nebo obvyklou mříž uzavírající neprozkoumaný sektor.

Je těžké  říct, kolik ze hry je originální myšlenkou a kolik z ní tvoří zavedená klišé. Jak jsem již psal v úvodu, je Dragon´s Lair jednou z nejstarších arkád vůbec, takže to, co se dnes jeví jako schéma, mohlo být v roce 1983 převratnou myšlenkou. Jisté však je, že autoři využili téměř vše, na co si jen vzpomenete, od lávových jezírek, přes valící se kameny až po "hlavolamy" jak postupně vybudovat cestu dál správným nastavením plošin pomocí ovládacích pák.

Level design Dragon´s Lair 3D je zatraceně dobře odvedená řemeslná práce a nudit se určitě nebudete. Autorům nebylo doslova nic svaté a tak se setkáte s pochodujícím schodištěm, dveřmi u samého stropu místnosti, všelijaké krkolomné skákání z lana na lano, nekonečné chodby a průchody otevírané explozí. To je jen slabý výčet z toho, čím vším budete muset projít, než zachráníte Dirkovu milovanou Daphne a zkřížíte Mordrockovy plány.

Jedinou výtku, kterou k Dragon´s Lair 3D mám, je její délka. Ta je sice svými 20-25 hodinami poměrně slušná, ale paradoxně bych si přál, aby byla hra spíše kratší, protože v některých momentech se autoři přeci jen neubránili trochu nudnějším, nebo lépe řečeno mírně frustrujícím pasážím. Jejich vynecháním by se sice herní doba zkrátila, ale určitě by to nebylo o moc a zážitek by byl daleko intenzivnější. Nechci tím říct, že byste se začali vyloženě nudit, jen vám občas přijde na mysl, že se zde hra už trochu opakuje a asi tak ve třetí čtvrtině máte pocit, že autorům docházel dech a příběh co chvíli skončí. Naštěstí pak přijde finále, které vše napraví a nechá ve vás příjemný pocit a dobrou náladu ještě dlouho po odeznění písně v závěrečném videoklipu, který jen tak mimochodem obsahuje velmi zdařilé záběry z původní, tehdy ještě ručně animované PC verze.

 
Horko jako na grilu * Metalové šílenství

 
Mám ve věži netopýra... * A mečem plamenným kosil řady nepřátel...

Anilinový svět

Grafika Dragon´s Lair je kvalitní, pěkná, "čučavá", zkrátka moc hezká. Normálně bych to poslední slovo nikdy nepoužil, ale v tomto případě je to na místě. A také mě ještě napadá slovo unikátní. I když je totiž celá hra plně v 3D, máte pocit, jako byste se ocitli v zatraceně dobře namalovaném animovaném filmu.

Zde není možné rozjímat nad realističností, detailností a hře světla a stínu. V cartoonu zkrátka platí jiná pravidla a tvůrci svůj úkol přiblížit se co nejvíce originálu, který byl ručně kreslený, zvládli na jedničku s hvězdičkou. Prostředí je velmi barevné, ale nikdy nejde za hranice vkusu. Textury jsou skvěle namalovány v klasické Disneyovské barevné škále a jas jim dodávají právě ty anilinové barvy, které byly pravděpodobně při jejich tvorbě použity (oni tedy animátoři u Disneye dnes používají spíše chroma barvy, ale to je nepodstatný detail :-) ). Atmosféru animovaného filmu pak samozřejmě doplňuje edge renderovací algoritmus enginu, který vykresluje všechny postavičky černou linkou a jednoduchým stínováním.

Kapitolou samou pro sebe jsou animace. Dirk je rozpohybován jednoduše kouzelně - ani se neodvažuji odhadnout, kolik různých pohybů animátoři vytvořili a hlavně při animacích různých možných i nemožných smrtelných nehod se opravdu vyřádili. Dirk tak může být převálcován, udušen , upálen, propíchnut, rozdrcen a já nevím co ještě. Stejně kvalitně jsou naanimovány i ostatní postavy, zejména dva velcí draci, ale i princezna Daphne a zlý čaroděj.

Světlé stránky hry
  • Level design
  • Animace
  • Hudba
  • Délka
Temné stránky hry
  • Délka
  • Zastaralý koncept a nízká inteligence nepřátel
  • Těch video animací je méně než v původní verzi

Filmová hudba

Zvuková stránka Dragon´s Lair je ještě o chlup lepší než vizuální.  Téměř neustále hraje nějaká hudba, která je nejen zkomponována jako filmová, ale je tak enginem i používána, takže vždy reaguje na aktuální situaci. Klasické pohádkové motivy střídají modernější melodie, sem tam zazní i elektrická kytara a za naprostý vrchol považuji hudební doprovod až na samém konci hry, kde uslyšíte skotské motivy doprovázené moderními nástroji v moderním aranžmá. Soundrack téhle hry bych docela uvítal ve své sbírce a to opravdu o mnohých z nejaponských titulů říci nemohu :-)

Zvukové efekty nezůstávají pozadu. Samozřejmostí jsou dnes různé kroky podle povrchů, každá potvora má charakteristický zvukový projev, stejně tak jako si do sytosti užijeme třískání mečů, svistot šípů a blokování nepřátelské zbraně. Co se dá, sakra, vůbec psát o zvucích? Buď jsou výjimečně dobré nebo výjimečně špatné, pak se dají donekonečna opěvovat nebo hanit. V Dragon´s Lair jsou řemeslně dobře zvládnuté a tak přirozené, že je nevnímáte, což je v tohle oboru tou nejlepší vizitkou.

Grafika: 7/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 8/10

Velmi zábavná a návyková hra s trochu zastaralým konceptem, v tomto případě však dovedeným téměř k dokonalosti. Bohužel není pro každého, takže zapřisáhlí ochránci pokroku nechť čtou celkové hodnocení jako 6/10.

Celkové hodnocení: 8/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud