Recenze: Etherlords 2 CZ - nová herní droga z východu

Recenze: Etherlords 2 CZ - nová herní droga z východu

Původně mělo v titulku stát časem už dosti protřepané "Král je mrtev, ať žije král!", ale slovo droga mi nakonec přijde v mnoha ohledech výstižnější. Ti, kdo četli předchozí první dojmy už asi vědí, jak tahle recenze dopadne. Žádné velké překvapení se nekoná. Pro ty ostatní dodávám, že Etherlords 2 ani v nejmenším nezklamali, ba naopak!

Platforma: PC
Typ hry: online tahová fantasy strategie
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: Windows 98/2000/ME/XP, Pentium II 600 MHz, 128 MB RAM, grafická karta 16MB RAM, DirectX 8.1, 8x CD-ROM, 1,7 GB na disku
Doporučená konfigurace: Pentium III 1.0 GHz, 256 MB RAM, grafická karta 32MB RAM, DirectX 8.1, 8x CD-ROM, 2,0 GB na disku
Testovací konfigurace: Athlon 2200+, 512 MB RAM, 128 MB graf. karta GeForce Ti 4200
Výrobce hry: Nival Interactive (
www.nival.com)
Distributor hry: Strategy First (
www.strategyfirst.com)
Distributor hry v ČR: CD Projekt (www.cdprojekt.cz)

Neustále se vzmáhající vlna východoevropských vývojářů je zdrojem mnoha jedinečných herních produktů. Z České Republiky, Polska, Ukrajiny, Ruska a dalších zemí proudí na Západ stále větší množství velmi kvalitních titulů, zatímco developeři z tzv. "vyspělých zemí" se nestále točí v kruhu a nedokáží často přijít s ničím opravdu nápaditým. Jejich hry staví především na technologické vyspělosti nebo známém jménu nějaké herní/filmové/knižní/komiksové série. Jenže to jim dlouho nevydrží - technologicky už se Východ srovnává a oblíbené série nelze prodlužovat do nekonečna. Už před několika lety se významní představitelé západního herního průmyslu vyjádřili v tom smyslu, že se ocitli v krizi. Hra Etherlords 2, o které je celá tato recenze, naopak dokazuje úvodní tezi o tom, že východní Evropu čeká v herní oblasti světlá budoucnost.

     

Etherlords 2 obsahují také podrobnou encyklopedii * Rozhovory s NPC postavami jsou zde velmi časté * Výběr možností módu Duel

Základy hry

Princip Etherlords 2 se v základu neliší od jedničky, je však vylepšen o několik podstatných změn. Jedné věci si všimnete hned na první pohled - neovládáte už více jednotek najednou, nýbrž pouze jednoho hlavního hrdinu. Z toho plyne, že Etherlords 2 jsou mnohem více RPGčkem než čímkoliv jiným. Se svým hrdinou (který se v průběhu hraní několikrát změní) putujete po obrovské herní mapě, potkáváte nepřátelské potvory, obchůdky, doly, spřátelená i protivníkova města, prostě všechno to, co by v každé správné fantasy nemělo chybět.

    

Často narazíte na uzamčené lokace * Skvělý efekt kouzla * Nejednou se v souboji sejde i několik desítek postav

Jakmile splníte hlavní úkol dané části putování, můžete se posunout zase o kus dál. Vedle hlavních úkolů je vždy k dispozici také několik podružných misí, díky kterým získáte například speciální artefakty či kouzla. Úkoly získáváte nejčastěji od přátelských NPC, kterých během své cesty potkáte nespočet. Pokud se s jejich problémy dokážete vypořádat úspěšně, čeká vás vždy několikanásobná odměna - jednak v podobě nových zkušeností, které vás mohou posunout na další úroveň, za druhé pak v podobě kouzel, která vypadnou buďto z mrtvoly protivníka, anebo vám je za odměnu předá sám zadavatel úkolu.

Etherlords 2 nabízejí hru pro jednoho i více hráčů, v obou případech hned po čtyřech různých módech. V singleplayeru je pro nováčky zprvu asi nejlepší volbou "Výuka", kde se dozvíte jak se vlastně hra ovládá a hraje. Pak už se můžete pustit do boje, který je alfou a omegou Etherlords 2  - což si chytře uvědomili také tvůrci, a kromě rozsáhlého primárního módu Kampaň umístili do hry také módy Duel a Mise. Duel je prostě a jednoduše bitka - vyberete si svého hrdinu, protivníkova hrdinu, karetní sadu a pak se mydlíte hlava nehlava. V módu mise si můžete pohrávat s vlastnoručně vytvořenými anebo z internetu staženými misemi. Multiplayer nabízí módy LAN, Internet, Master server a oblíbený Hot Seat.

     

Povšimněte si detailnosti modelu * Tak přesně tohle se skrývalo za uzamčenou branou * Některá kouzla mají vliv na všechny postavy

Vývoj postavy

Vždy, když se váš hrdina (nebo hrdinka) posune díky nově nabytým zkušenostem na novou úroveň, zvýší se počet jeho životů a navíc se objeví také možnost vylepšit si některou z pěti základních dovedností. Stupeň dané dovednosti poznáte jednoduše podle toho, kolik hvězdiček se nachází v jednotlivých ikonkách. Čas od času také připutuje nová specializace, kterých můžete mít hned několik, ale při boji můžete využívat pouze jednu. Může to být například Znovuzrození, které dává vašemu hrdinovi schopnost znovu obživnout po smrtelném zásahu. Ale neradujte se předčasně z nesmrtelnosti, jednak se nelze "obnovovat" do nekonečna, a za druhé může protivník disponovat úplně stejnou, nebo ještě horší specializací - a to už pak není vůbec žádná sranda. Jediný souboj se tak může protáhnout klidně na několik desítek minut.

Všechny důležité informace o postavě získáte v přehledné tabulce, jejíž nejrozlehlejší součástí je inventář kouzel. Ten je neomezený, omezený je pouze aktivní "deck", čili sestava kouzel, se kterou se chystáte bojovat. Lze jej samozřejmě podle libosti upravovat, přímo v boji s ním ale už nic nenaděláte. Kromě kouzel se ještě v tabulce postavy nachází speciální přihrádka, do které smíte umístit až deset speciálních artefaktů.

Sestavujeme první deck

V úvodu Kampaně, ať už budete hrát za Vitaly nebo Chaoty, dvě hlavní strany Etherlords 2, budou mít vaši hrdinové vždy ta nejslabší kouzla. Bude tedy příhodné vybírat pouze ty slabší protivníky. Skladba misí je ostatně natolik propracovaná, že žádní jiní se na mapách ani nevyskytují. Teprve během dalšího postupu začnete potkávat monstra, která svou úrovní převyšují vašeho hrdinu. Nechte si je vždy až na konec - projeďte nejprve zbytek mapy, rozdejte si to se všemi slabšími nepřáteli, na kterých získáte zkušenosti, a teprve potom se pusťte do toho nejsilnějšího. Vypadá to jako banální rada, ale viděl jsem už hráče, kteří se mermomocí, stále dokola, snažili dostat jednu mnohokrát silnější potvoru, aniž by si uvědomili, že v okolí čekají hordy dalších, které chtějí být pokořeny dříve.

    

Jeden z nejtužších protivníků se konečně dostává na lopatky * Protivníky bývají nezřídka prapodivné kyborgyně * V pozadí známé mechanické blechy

Ze zabitých protivníků vám ve většině případů vypadne nějaké to nové (či staré kouzlo). Je až neuvěřitelné, jak přirozeně se zvyšuje úroveň postavy a zároveň i nalezených kouzel. Tvůrcům se podařilo vdechnout hře skutečně autentickou pohádkovou fantasy atmosféru, ve které nic neruší jedinečný prožitek z hraní, dokonce ani pro RPGčka natolik fundamentální záležitost, jakou je povyšování postavy na další úrovně. Vše se děje velice přirozeně a než se nadějte, jste už na 13. úrovni (250 000 zkušeností), přičemž k postupu na 14. potřebujete dosáhnout 500 000 zkušenostních bodů. Zdá se to hodně, ale uvědomíte-li si, že za skoleného protivníka stejné úrovně můžete získat až několik desítek tisíc bodů, není na tom nic až tak strašného.

Nic ale není zadarmo, natož pak tolik ceněné zkušenosti. V Etherlords 2 nebojují přímo vaši hrdinové, nýbrž postavy, které svými kouzly vyvolají. Existuje několik druhů přímých útočných kouzel, ale těch je proti těm vyvolávacím (a dalším) minimum. Jedna z věcí, která se autorům hry opravdu povedla, je neskutečně rozsáhlý arzenál kouzel. Na každého protivníka platí jiná skladba kouzel - právě v sestavování a upravování decků tkví kouzlo Etherlords 2. O štěstí se dá mluvit v tom případě, když se vám pak podaří složit deck, se kterým dokážete poslat k zemi několik potvor za sebou. Vždy ale časem narazíte na nepřítele, na kterého stávající deck prostě platit nebude, i kdyby jste se snažili sebevíc.

     

Uff, tak takového mechosaura asi partička v Cestě do pravěku nepotkala * Slovutná Eileen, hrdinka rasy Vitalů * Čísla nahoře znamenají útočnou sílu/výdrž

Prostředí, postavy, artefakty

Ve hře narazíte na nepřeberné množství různých postav. Ať už se jedná o ty hráčské, nehráčské (čili NPC), kouzelné anebo nepřátelské. Právě ve variabilitě prostředí, postav a kouzel tkví jedno z obrovských plus Etherlords 2. V Nival Interactive si asi museli s tvorbou takového arzenálu dát pořádnou práci, ale nakonec se jim to bohatě vyplatilo. Neustále objevujete nové věci - kouzla, potvory, protivníky, artefakty. Některé vyvolané potvory navíc disponují vlastní sadou kouzelnických dovedností, a tak je radost se dívat na jejich vzájemná klání při zapnutém "Automatickém souboji". Tehdy váš hrdina bojuje zcela automaticky a vy se můžete jen dívat, jak jen to ten počítač dělá. Pravda, přicházíte tak o část zábavy, ale třebas po několika náročných soubojích se krátká přestávka určitě šikne.

Na své cestě hlubokými hvozdy a temnými skalisky budete nacházet nejrůznější stavení, studánky, oltáře, svatyně, barabizny a chaloupky na kuří nožce. Někdy tak můžete získat nové specializace, artefakty, požehnání, jindy v tajemném obchůdku uprostřed lesa nakoupíte zcela jedinečná kouzla. Podobně jako v HOMAM také čas od času narazíte na doly, ve kterých se mohou těžit tři různé suroviny: rostliny, drahokamy, zmrzlé plamen. Za ty pak v obchůdcích nakupujete nová kouzla. Suroviny nacházíte také rozházené všude možně po mapě v malých hromádkách.

Světlé stránky hry
  • Skvělá techno-fantasy atmosféra
  • Lehko pochopitelný herní systém
  • Nesmírná bohatost kouzel a postav
  • Snadnost ovládání
  • Délka hry
Temné stránky hry
  • Zpočátku hráč těžko proniká do příběhu...
  • ...který je poněkud lineární
  • Občas trochu sterilní prostředí
  • (Ne)příjemná návykovost

Audiovizuální pozlátko

Souboje se odehrávají v neustále se měnících prostředích, podle toho, kterou část mapy právě prolézáte - jednou je to krásně zelený les poblíž blankytného jezera, jindy vyprahlá poušť posetá obrovitými monolity, jindy zase podivné robotické město. Prostředí herní mapy je také proměnlivé, sem tam zaprší, jindy se zase po poušti prohání tajfun. Grafické hody podtrhují dokonalé modely postav a potvor, jejichž autentické pohyby vás nenechají na pochybách o tom, že ruští tvůrci si se svým výtvorem opravdu vyhráli. Třeba i pitomá robotická blecha se hýbe přesně tak, jak byste si představovali, že se také stvoření má asi hýbat. Bizardní modely protivníků s kotoučovými pilami na rukou, plazících se rostlin vystřelujících žahavé jazyky, buclatých sršňů nebo útočných kudlanek jsou jen pověstnou špičkou ledovce. O hudbě a zvucích už jsem se podrobně zmínil v prvních dojmech, takže se už nebudu znovu dlouze rozepisovat - každopádně vězte, že obojí stojí za to.

    

A už se perou! * Malé ikonky pod čísly představují různá očarování - stisknutím pravého tlačítka se zobrazí detailní informace * Hlavní hrdina nemá šanci se bránit přímému útoku

Etherlords 2 versus zbytek světa

Těžko tomuto výtvoru od ruských Nival Interactive něco vytýkat. Jistě, jsou tu jisté sporné body, jako třebas možnost měnit obtížnost vždy při postupu do další části mapy, ale to je dle mého názoru spíše výhoda než nevýhoda. Co by možná stálo za diskusi, to je lineárnost hry - ale takový byl už Dungeon Siege a také to nakonec téměř nikomu nevadilo, takže co na tom. Ach ano, našlo by se i několik banalit - při porážce se například objevuje stále stejný obrázek, ale to už je opravdové hnidopišství.

Titul Etherlords 2 dokáže strhnout jako kterékoliv jiné propracované RPGčko. Jednak se stále chcete dozvědět více o příběhu, no a pak je tu také neodolatelná touha hnát se za stále vyšší a vyšší úrovní vaší postavy. Výborný český překlad celému snažení nasazuje zlatou korunu. Tahle hra vás prostě chytne a nepustí! Tím více pak milovníky karetních her typu Magic: The Gathering.

Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 9/10

Více než čestný nástupce jedničky. Jedinečná herní droga, která zdařile doplňuje sérii HOMAM.

Celkové hodnocení: 8,5/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud