Recenze: Fire Department - akce beze zbraní

Recenze: Fire Department - akce beze zbraní

Radujte se, veselte se - originální nápady v herním průmyslu ještě nevymřely. I když občas to s nimi vypadalo spíše na urgentní resuscitaci, nakonec vše dobře dopadlo a pacient "Herní Originalita" byl zachráněn. A nejen dobrý nápad, ale také kvalitní zpracování je chloubou dnes recenzované požárnické strategie Fire Department.

Typ hry: požárnická strategie
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D grafická karta, 1,5 GB na HDD, Windows 98 a vyšší 
Doporučená konfigurace: procesor 1,5 GHz, 512 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta, Windows 98 a vyšší 
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta
Výrobce: Monte Cristo Games (
www.montecristogames.com
Vydavatel: Monte Cristo Games (
www.montecristogames.com)
Vydavatel v ČR: Cenega (
www.cenega.cz
Homepage:
http://www.montecristogames.com/firedepartment
Demoverze:
Monte Cristo (121 MB)

Oheň je jak vám každá babička potvrdí "dobrý sluha, ale špatný pán". V počítačových hrách jste doposud většinou k šíření tohoto živlu sami pomáhali vyjma několika případů, kdy jste řáděním plamenů utíkali. V nové hře od Monte Cristo Games však ohni uhýbat nebudete, ale postavíte se mu tváří v tvář. A na vašem snažení budou záviset lidské životy!

Závan nostalgie

Přiznám se, že když jsem poprvé o Fire Department zaslechl, hlavou mi prokmitly vzpomínky na mou první herní mašinku - Atari 800. Právě ta v mé mysli zosobňuje platformu, která nepotřebovala k vytváření her kdovíjakou grafiku, zvuky či realismus, hlavní byl nápad. A nikomu nevadilo, že byl moc divný či rovnou střelený, důležité bylo, že skoro každá hra přinášela něco nového a neotřelého, což se o dnešních titulech říct bohužel nedá. Vzpomínám si na úžasné chvilky prožité v letadýlku, které muselo letět pouze nad vodou z River Raid nebo jak jsem zachraňoval v roli opičí mámy nezbednou ratolest či řídil provoz letiště v Kennedy Aproach.

  
Banka hoří a akce začíná * Wimbledon se tentokrát neposunuje kvůli dešti, ale z důvodu řádění jiného živlu

Sestava hasičské stanice

Pro úplnou představu, co všechno povolání hasiče představuje, jsme pro vás připravili malou informační tabulku.

Základní hasič

Žádný oheň se neobejde bez klasických hasičů. Ti jsou vybaveni jak obleky odolnými proti ohni, tak kyslíkovým přístrojem a standardní stříkačkou.

Zdravotník 

Jak už název napovídá, v případech, kdy hrozí akutní nebezpečí hasičům případně jiným osobám. Zdravotník dokáže přímo na místě ošetřit kolegy hasiče, takže ušetříte cestu k sanitce.

Technik

Technik je odborníkem, který zasahuje u všech typů složitých zařízení. Dokáže ovládat všechny typy vozidel a navíc zneškodňovat nebezpečná zařízení.

 

Odborník na vyprošťování

Tento člen jednotky je povolán vždy, jde-li o velkou překážku nebo sutiny, které je potřeba odstranit. Díky speciálním pomůckám se dostane na původně nepřístupná místa.

 

Specialista v ochranném oděvu 

Tak tento chlapík vypadá ve svém azbestovém oblečku spíše jako středověký rytíř, ale až půjde do tuhého, určitě jej oceníte za jeho schopnost pohybovat se i v těch nejžhavějších plamenech.

 

Odborník na riziková prostředí 

Sice je tento člen jednotky méně použitelný v přímém kontaktu s ohněm, jeho odlehčená výstroj má své opodstatnění. Díky tomu se dokáže dostat i na ty nejnepřístup-nější místa. Stačí jen dobře švihnout lanem a za chvíli už máte jednoho člena stanice ve vyšším patře nebo na střeše.

Fire Department je hra přesně v tomto duchu. Myšlenka dát hráči do rukou otěže hasičského velitele je v době, kdy se všichni hádají, jestli je lepší Doom, Half-Life, Breed, Kreed, Chaser a jánevímcoještě, tak osvěžující a jedinečná, že i kdyby to bylo jediné, co Fire Department světu přinesl, stejně bych měl radost, že takové hry ještě existují. Jenže tento kousek navíc není nějaká blbůstka, kterou vytvořil znuděný studentík na kolejích, ale celkem povedená real-time strategie. 

Haló, tady linka 150

O co tedy ve hře jde? Vaše funkce by se dala nazvat koordinátor hasičských sil. Někde se stane nějaká nehoda (vybouchne benzinka, nějací maníci ozkouší účinky raketometu v bance apod.) a samozřejmě jako naschvál zrovna ve vašem rajónu. A tak musíte sebrat svých pár hasičů a vyrazit do terénu. Než se na místo činu dostanete, povedená animace vám ukáže, jak k neštěstí došlo, následuje poslední milosrdná pauza a odkliknutí, po kterém již jde o vteřiny.

Ve hře totiž opravdu pochopíte, co znamená REAL-TIME. Nikde žádná možnost zpomalení hry či pauza, při které byste mohli záchranářům rozdat příkazy, jen vy a rychle se rozvíjející požár. A pokud si zezačátku myslíte, že jen postavíte hasiče do řady a počkáte až "to nějak uhasí", tak vás musím zklamat - s touto taktikou daleko nedojdete. Tedy možná ano, ale to jsem takhle jednou hasil budovu na čtyřikrát, protože jsem zmateně pobíhal po místnostech a hasil první plamínky, které mi přišly pod ruku. Jelikož tomu chyběl nějaký systém, oheň se vždy rozhořel jen, co jsem z daného prostoru odešel.

Fire Department je tak trochu víc než obyčejnou "klikačkou". Hra vyžaduje pohotové reakce a rychlé rozhodování. Je docela velký rozdíl mezi vybuchnutím celého skladu do vzduchu anebo jen částečným poškozením některých částí. A protože rozdíl mezi uvedenými dvěma případy je třeba jeden či dva sudy s nebezpečnou hořlavinou, musíte si vždy dobře naplánovat čemu dáte přednost. Je sice přirozené, že budete chtít zachránit všechno, ale to bohužel nejde. Někdy zkrátka musíte něco obětovat, aby nedošlo ještě k většímu neštěstí. Možná vás zamrzí, že jste nechali shořet trezor s bankovkami, avšak v konečném výsledku mise by se mnohem hůře promítla smrt dvou hasičů, kteří třeba v dané chvíli zůstali uvězněni v druhé polovině budovy.

  
S plamínky se ve hře střetnete často * Nikdy nekuřte na benzince! 

  
Lesní požár je opravdovou výzvou

Kohopak tu máme?

K zábavnosti jednotlivých misí rovněž přispívají unikátní schopnosti použitých prostředků. V některých misích dostanete krom jednotky požárníků také hasící vůz, který zastane práci několika záchranářů najednou. Jindy se na scéně objeví vozidlo se záchranným žebříkem, které vám umožní vniknout do hořícího objektu i jinudy než přízemním vchodem. V akutních případech zase dostanete k dispozici vrtulník záchranné služby.

A to není vše. I samotní hasiči se od sebe liší. Vždy máte k dispozici partičku "obyčejných" požárníků, ke kterým však podle potřeby přibývají další. Třeba pyrotechnik, když je potřeba zneškodnit nebezpečné zařízení v prostorách nebo zdravotník při akcích, kde je potřeba bleskurychle ošetřit zraněné.

Ze skladu do Temelína

Co se rozmanitosti hry týče, nemám námitek. Jednou zasahujete ve skladu po žhářském útoku, jindy v bance, dostanete se i do exteriérů konkrétně na nádraží, kde vykolejil vlak s nebezpečnými plyny. Své schopnosti budete muset předvést i při požáru na ambasádě a největší peklo si prožijete při rozsáhlém lesním požáru a v jaderné elektrárně. Suma sumárum na vás čeká desítka povedených misí. Bohužel, jak se ukázalo po několika hodinách hraní, je to málo. Když ráno pustíte Fire Department a začnete hrát, tak před závěrečnou zvířecí reportáží v Televizních novinách nemáte co dělat. To je docela škoda, i když na druhou stranu by se asi v případě dalších misí autoři neubránili postupně narůstajícímu pocitu stereotypu.

Kamínky úrazu

Druhým problémem hry (i když trochu menším) je ovládání. To je slušně řečeno nepovedené. Autoři sice použili klasický adventurní standard point-and-click, ovšem nepodařilo se jim ho uhladit do uživatelsky příjemného prostředí. Kupříkladu čas od času potřebujete použít nějaký předmět, a tak na něj najedete kurzorem. Jenže bohužel máte smůlu, protože se zrovna počítač rozhodl existenci této věci ignorovat a raději se zaobírá krásami okolní krajiny. Pokud třeba chcete otevřít dveře, musíte být dítětem štěstěny anebo si nasměrovat kameru přímo naproti dveřím, kde už i hra pochopí, že nechcete uhasit květináč v rohu, ale opravdu vejít do další místnosti.

  
Na hraní s mašinkami tentokrát nebude čas * Sladké vítězství

  
Oheň v jaderné elektrárně - žádná sranda * Vozový park 

Stejně tak ovládání jednotek chce trochu cviku a pevné nervy. Hasiči se totiž chovají občas velice podivným způsobem a místo aby si stoupli na okraj plamenů a snažili se ohněm nějak probít, tak napochodují  doprostřed plamenů a hasí úplně nepotřebný úsek. A navíc, když náhodou máte čas sledovat jejich počínání a s hrůzou zjistíte, že se váš podřízený rozhodl obětovat svůj virtuální život, velice často se k onomu sebevrahovi díky nemožnosti jej myškou označit ani nedostanete.

Mamííí, došla voda!

Kapitolou samou pro sebe je, když necháte požárníky dělat co uznají za vhodné. Třeba je vpustíte do místnosti plné ohně a sledujete co bude. První dva, tři metry čtvereční ještě zvládají uhasit všichni. Pak se však projevuje všeobecná nechuť k práci a hasiči odpadají jeden po druhém. Když zrovna nemají v okruhu jednoho metru kolem sebe nějaký oheň, tak se na to jednoduše vykašlou a zůstanou stát. Co na tom, že jinak je všude plamenů plno a nedýchatelně, zkrátka padla.

Ještě lepší je toto chování v kombinaci s nedostatkem vody. Požárníci totiž nejsou velbloudi, a tak mají jejich hasící přístroje omezenou kapacitu, kterou musí postupně u přistavené cisterny doplňovat. To by nebylo nic špatného, spíše naopak působí to přirozeně. Problém je, že doplňování musíte provádět ručně! A tak když náhodou přehlédnete varovné hlášení o nedostatku vody, může se stát, že si toho všimnete až ve chvíli, kdy bude nebohý požárník zcela obklopen plameny, ze kterých se nemůže dostat.

  
Jestli si nepohnu, tak se z te zelené postavy stane pěkně vypečená mrtvola * Hoři ve škole - kdopak to asi mohl udělat?:-)

  
Poslední dokončovací práce

Na druhou stranu, kdyby všechno probíhalo automaticky, asi by vám jednotky utíkaly z vámi stanovených úkolů a hra by se hrála sama. Přesto by aspoň minimum vlastního jednání neuškodilo, protože například pokud chcete pořádně využívat hasičské vozy, musíte přestat dělat cokoliv jiného a soustředit se pouze na poposunování kurzoru z jednoho ohýnku na druhý.

3D plameny

Ač hlavička Monte Cristo Games doposavad nebyla synonymem pro kdovíjakou nádheru, grafici této společnosti dokázali, že když je potřeba, tak umí. Trojrozměrné zpracování vypadá pěkně a zvláště zpracování ohně je nádherné. To teplo při požárech přímo sálá z obrazovky. :-) Když oheň uhasíte, všude svítí rudě uhlíky.... zkrátka ráj pro všechny pyromany.

Světlé stránky hry
  • NÁPAD, opravdový originální NÁPAD!
  • rozmanité mise
  • pěkné zpracování ohně
  • česká lokalizace
  • nízká cena
Temné stránky hry
  • bohužel příliš krátké
  • těžkopádné ovládání
  • nesamostatnost jednotek

Přihořívá, přihořívá.... hoří?

Co říci na závěr? Jaká je odpověď na obligátní otázku "doporučit či nedoporučit"? Osobně mám rád originální nápady realizované do hratelné podoby, což Fire Department splňuje beze zbytku. Těžkopádné ovládání trochu snižuje výsledný dojem z hry, avšak hlavním nedostatkem je malá životnost. Sice jsou tu tři úrovně obtížnosti, nicméně pochybuji, že někdo najde tolik motivace hrát stejné mise třikrát. Na druhou stranu hra se prodává za nízkou cenu (499 Kč) a u nás navíc s českými titulky. Cenega v nich potvrzuje stoupající kvalitu (a hlavně rychlost:-) svých překladů a až na pár chyb se lokalizace zdařila. Bohužel i když bych osobně skvělý nápad rád ohodnotil lépe, redakční politika je neúprosná a Fire Department víc než šestku dostat nemůže.

Grafika: 7/10
Hudba a zvuky: 7/10
Hratelnost: 6/10
Nápad: 9/10
Životnost: 2/10

Skvělý nápad řídit výjezdy požárníků u různých katastrof má bohužel jednu dosti podstatnou vadu na kráse - malou životnost.

Celkové hodnocení: 6/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud