První díl rázně utnul do té doby lehce nevýrazné pokusy o předvedení potenciálu Xboxu 360 a v plné parádě ukázal sílu této platformy. Pokračování přichází po necelém roce, což nutně vede k úvahám nad uspěchaností a ždímáním peněž z kapes nebohých hráčů. Nakolik jsou tyto obavy oprávněné odhalíme v recenzi.
Platforma: Xbox 360
Vibrace: ano
Paměřová karta: 192 kB
Analogové ovládání: páčky
Multiplayer: ano
Vývojář: Ubisoft
Distributor: Ubisoft
Homepage: http://ghostrecon.uk.ubi.com/
Ghost Recon Advanced Warfighter (dále jen už zkratka GRAW) nastavil do té doby poměrně nevýraznou sérii do nového světla. Všechny vazby na taktický původ hry byly definitivně přetrhány v tragickém Ghost Recon 2 a Advanced Warfighter akční styl rafinoval do zcela nové podoby s důrazem na co největší vtažení do hry. Ano, jestli v něčem GRAW opravdu exceluje, je to síla, s kterou vás do sebe dokáže vtáhnout a po pár hodinách vyplivnout s čelem zborceným potem a tepem v zatraceně vysokých hodnotách. V tomto ohledu se nic nezměnilo.
Zpátky v Mexiku
I pokračování vás zavede do Mexika blízké budoucnosti, které zmítá občanská válka. Rebelové začínají být čím dál drzejší a agresivnější, konflikt eskaluje a v okamžiku, kdy vzniká reálně nebezpečí použití jaderné bomby, se zpátky do akce vrací speciální jednotka Ghost. A vy se v kůži kapitána Mitchella, jenž se po minulých událostech stal opravdovým hrdinou, stáváte znovu jedním z pěšáků na obrovské a složité šachovnici válečného konfliktu.

Styl i frekvence posunu dějové linky zůstala zachována, takže se setkáte s „in-game“ animacemi, které doplňují příkazy z velitelství a občasné prostřihy na zprávy z mexické televize. Příběh si nese klasický Clancyovský švih, takže o dějové zvraty není nouze, i když pro fandy stylu tohoto amerického pisálka bude průhlednější než máslový papír. Ovšem ve hře stále funguje a dobře pojí veškerou tu nesmírně intenzivní zábavu.
V rámci boje proti rebelům se nyní hodně podíváte do přírody. Malé zapadlé vesničky, povrchový důl, písečná skaliska…ale pochopitelně si užijete i v řádně zastavěné aglomeraci. Prostředí se často střídá a s tím pochopitelně i úkoly. Jednou se nad ránem plížíte hřbitovem, kde opatrně likvidujete ukryté vzbouřence, jindy útočíte na opevněné postavení v opuštěném dole, pak se zoufale bráníte nájezdu tanků u městského tržiště, abyste třeba následně usedli za rotační kulomet vrtulníku a chránili konvoje jedoucí zachránit sestřelený vrtulník Black Hawk.

Atmosféra je prostě skvělá, tvůrci výborně míchají styly a precizně dávkují napětí. Až se ocitnete takřka v bezvýchodné situaci před vraty kostela, kde vás budou ze všech stran svírat dotěrné skupinky Mexikánců, do toho přiletí nepřátelská helikoptéra a začne vás zasypávat raketami, poznáte kouzlo GRAW 2. Získáte naprosto intenzivní, až hmotný pocit, že nejste před obrazovkou, ale za ní, jste se kapitánem Mitchellem. Zrychlí se vám dech, zpotí ruce, začnete bezděčně krčit hlavu při každém masivním výbuchu a zpátky do reality se vrátíte teprve v okamžiku, kdy budete sedět v bezpečí humvee a uhánět z pekelné zóny, až se z pneumatik začne kouřit. A na podobnou situaci narazíte každou chvíli. Sice už se tentokrát nejedná o tak intenzivní a infarktový zážitek, jako nezapomenutelná zoufalá obrana ambasády z prvního dílu, ale to už je úděl pokračování.
Znovu a stejně
Náplni kampaně prostě nelze mít snad námitky, až na její krátkost a fakt, že nenarazíte na nic razantně nového, co by vám zůstalo navždy vpáleno do mozku. Roční odstup od prvního dílu prostě asi nebyl dostatečným na převratné změny a celé to působí jako spíš jako vyleštěný datadisk než právoplatný nástupce. Jistě, na nějaké novinky se dostalo, ale poměrně nic zásadního a občas i paradoxně na škodu hře

Základní princip a styl hry zůstal beze změny. Připravte se na akci zabíranou zpoza ramene hlavního hrdiny, stavějící na intuitivním a podařeném systému krytí za překážkami. Občas jdete do akce sami, ale většinou k ruce dostanete tým spolubojovníků. Maximálně se jedná o tři válečníky, vybírat lze z různých specializací (ostřelovač, granátník…). V zásadě se lze ale vždy spolehnout na předpřipravený výběr. Spolubojovníci mají i určité statistiky, ale ty nemají nějak zásadní význam. Svým parťákům můžete zadávat jednoduché příkazy, jdi tam, zaútoč na cíl, vrať se zpátky. Rozkazování je jednoduché a intuitivní a tým se i přes občas problematickou umělou inteligenci hodí.
Rozhodně to platí pro novinku v podobě medika. Ten nyní dokáže uzdravovat na rozkázání a nebýt omezeného počtu lékárniček, jedná se o naprosto ultimátní sražení obtížnosti do kolen. I tak se jedná o velkou pomoc. V kombinaci s benevolentnější AI protivníků se jedná o zásadní posun v obtížnosti směrem dolů. Ve dvojce si můžete dovolit se víc odkrývat, což je věc v jedničce nevídaná.Sice se až na výjimky nekonají frustrující opakování jedné těžké pasáže znovu a znovu dokola, ale na druhou stranu projdete celou kampaň za nějakých osm hodin velmi pohodového hraní.

Kromě spolubojovníků k dispozici čas od času dostanete i různou vojanskou techniku jako je obrněný transportér, vzdušná podpora, výzvědný dron Cypher, či novinka v podobě samohybného zásobovací vozítko Mule. Podařenou novinkou se stala možnost kdykoliv vidět akci z pohledu dané jednotky, už žádné mrňavé okénko v rohu obrazovky, tentokrát všechno fullscreen. Z tohoto pohledu dokonce můžete technické prostředky ovládat přímo, což vám dává další nezanedbatelnou výhodu přispívající k už zmiňované snížené obtížnosti.
Virtuální krása
GRAW uchvátil snad každého svojí grafickou stránkou, která nabídla rozlehlé Mexico City doslova přecpané detailně propracovanými modely. Druhý díl už takový šok nepřináší, tvůrci přeci jen za ten rok neměli čas nějak zásadněji překopat grafický engine, který dnes už má celou řádku víc než srovnatelných konkurentů. Ovšem stále si užijete úžasného výhledu při každém přeletu helikoptérou či jízdy v hummeru, žádné uzavřené koridory, ale naprosto realisticky vypadají krajina.

Pocit dynamické vřavy přidávají bezprecedentně perfektně zpracované světlené efekty – obrovské ohnivé koule, kouřová mračna, horkem se tetelící vzduch, odletující kusy aut, domů a bůh ví čeho ještě, možnosti destrukce od minule poměrně výrazně vzrostly. Navíc je tu opět stylové ztvárnění moderního komunikačního vybavení Cross Com. Pohlcující filmovou atmosféru válečného spektáklu doplňuje podařený hudební doprovod a zvukové efekty.

Nechybí ani velmi bohatý multiplayer se spoustou modů a podařených map. Přibylo tolik různých detailů, až mám takový neodbytný pocit, zda tvůrci víc času nevěnovali hře více hráčů než kampani. Můžete hrát až ve čtyřech hráčích přes splitscreen, v šestnácti díky LAN a Xbox Live. Jen dvě takové perličky, už lze zakládat klany a vybrat si postavu ženského pohlaví.
Světlé stránky |
- Úžasná atmosféra
- Adrenalinová akce
- Skvělá grafika
- Bohatý multiplayer
- Výborná hratelnost
|
Temné stránky |
- Krátká kampaň
- „Datadisk“ za plnou cenu
|
GRAW 2 prostě vypadá skvěle a hraje se skvěle, ovšem to platilo i o prvním díle a ten druhý opravdu nepřináší téměř žádné razantní změny, spíš taková drobná vylepšení. A to nám přijde na hru za nějakých 1700 korun opravdu drzost. Ovšem pokud vám tato „drobná“ chybka nevadí, nesmíte si Advanced Warfighter 2 uniknout.
Grafika: 9/10
Zvuk: 9/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 9/10
Spíš datadisk než plnohodnotné pokračování. Ale jinak perfektní hra bez nějakých výraznějších nedostatků.
Celkové hodnocení: 8,2/10