Kmotr. Za otce má GTA, za matku Mafii, kmotrou je mu Electronic Arts s licencí v kapse. Co to znamená? Chystá se na nás parádní hratelnost, filmová atmosféra, vychytaná grafika, chytlavý soundtrack... Nebo ne?
Kapitoly článku:
Platforma: PC, PS2, PSP, Xbox, Xbox 360
Žánr: 3rd person akce
Výrobce: EA Games (
http://www.ea.com)
Vydavatel: Electronic Arts (http://www.ea.com)
Distributor v ČR: EA Czech (http://www.eagames.cz)
Minimální konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta, 5 GB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta, 5 GB na HDD
Testovací konfigurace: Pentium 4 2,4 GHz, 2x1024 MB DDRAM, ATI Radeon 9800 PRO 256 MB, 5 GB na HDD
Homepage: http://www.ea.com/official/godfather/godfather/us/
Hry podle filmů, filmy podle her – věčné téma, k němuž bylo řečeno víc slov, než se otočilo dolarů v mafiánských obchodech. A Godfather (Kmotr) jde v tomhle ještě o kousek dál. Mario Puzo napsal svůj román o mafiánské rodině v New Yorku třicátých let minulého století v roce 1969, o tři roky později jej zfilmoval Francis Ford Coppola s herci jako Marlon Brando či Al Pacino. A vytvořil tak jeden z nejlepších filmů, jaké kdy byly natočeny. Herní zpracování tak s sebou nese mnoho důvodů k nadšenému očekávání, stejně jako opodstatněným obavám. Už několikrát jsme byli svědky zmařené filmové licence (Enter the Matrix), stejně jako zaslouženého úspěchu (Chronicles of Riddick). Co tentokrát?
Godfather u mě vyvolával řadu otázek. V Electronic Arts rádi sází na jistotu komerčního úspěchu – licence, sporty, pokračování osvědčených titulů... přesto jsem si zvykl na to, že v na první pohled tuctových hrách se objevuje řada inovací a detailů, které žánr nějakým způsobem obohacují a stejně tak pomáhají hratelnosti. Na jedné straně jsem si byl jistý, že vývojáři přistoupí ke Kmotrovi s patřičnou úctou a pílí a na konci jejich úsilí bude kvalitní hra korespondující s filmem. Na straně druhé se EA pouští do tak trochu neznámých vod: žádní mírumilovní simíci, žádní bezkrevní fotbalisté a podobně – pokud vám není alespoň osmnáct, Kmotra by vám neměli ani prodat.

Tak ty nečteš Doupě? * Říkejte mi Neo * Si dej, škyt, taky panáka
Je herní Godfather nástrojem na ždímání vašich peněženek? Plnohodnotná hra hrdě kráčející vedle legendárního filmu? Nebo plytký výkřik „My umíme taky udělat GTA.“?
Film ve hře
Hra začíná pěkně zostra. Dřív, než se stačíte rozkoukat, mlátíte mafiány, abyste se brzo vyváleli v kaluži vlastní krve s tělesnou schránkou v podobě věrné kopie cedníku. Tedy vlastně ne vy, ale váš otec. Vy to celé vyjukaně sledujete coby pihatý capart. A už tehdy se krátce setkáte s Donem Vitem Corleone. Vaše matka o několik let později využije svatby Donovy dcery pro jednoduchou žádost, kterou – jak možná víte – Sicilan nemůže odmítnout. Kmotr tak za vámi posílá svého bodyguarda jménem Luca Brasi, aby vás zasvětil do života v rodině Corleone.
Cílem hry není jen tupě převyprávět příběh. Stáváte se jeho součástí jako postava, která v něm vlastně nemá co dělat. Na začátku si vytvoříte svého avatara do nejmenších podrobností. Můžete upravovat snad všechno od tvaru obočí po lak nehtu palce na levé noze, čímž je snad zajištěno, že se s mladíkem budete chtít ztotožnit. Díky Lucovi a příběhovým misím jste postupně zasvěcováni do tajů hry. Současně také odhalujete, jakou roli v příběhu sehráváte.

Zásah, potopená * Zase jsem zaparkoval před vjezdem... * Máš tu nějak dusno, barmane
Godfather stojí na filmovém příběhu pevně jako čeští úředníci sedí v kancelářích. Vy se pak stáváte přirozenou součástí významných událostí, a to způsobem, jaký fanoušci filmu jistě ocení. Když je zabit Luca, jste u toho, stejně tak se můžete přetrhnout, abyste stihli včas dovézt postřeleného Dona do nemocnice. Výprava ve hře funguje výborně, za což můžou podařené in-game animace a dabing původních herců – až na Al Pacina, jenž se na hře nepodílel, a Marlona Brando, který sice před svojí smrtí část textů namluvil, ale nakonec byl nahrazen imitátorem. Ten však svoji práci zvládl na výbornou.
Njů Jork
Co docela překvapí, je spád celé hry. Mise jsou různorodé, nezdržují vás se stereotypními nebo nezajímavými věcmi, vše odsýpá, a tak se můžete ke konci příběhové části hry dostat dřív, než byste čekali. Není však nejmenší důvod k lítosti. Příběh je jen jednou částí hry, čímž narážím na samotnou koncepci titulu. V Kmotrovi totiž máte k dispozici celé město a co přesně budete dělat je jen na vás. Můžete krást auta, vydírat majitelé obchodů, střílet nepřátelské gangstery, rozpoutat pouliční válku, relaxovat zabíjením civilistů či flirtováním s mladými dámami. Ale když už jsem město načal, zastavím se u něj na chvíli.

Sorry, dneska už večerníček neuvidíš * Když mám být mafián, musím mít stajl (čti styl) * Není nad ranní procházku
Godfather se odehrává v zajímavě ořezané verzi New Yorku. Nemohou chybět místa jako Manhattan, Brooklyn nebo New Jersey, ale jedná se spíše o několik uliček stylizovaných do podoby příslušných čtvrtí a pospojovaných bez větších ohledů na geografické reálie. Příliš na tom však nezáleží, protože město pro účely hry funguje. Svojí velikostí se nemůže rovnat rozsahu San Andreas, což ale vzhledem k tomu, že Kmotr nenabízí zdaleka tolik možností, vůbec nevadí – navíc město není žádným drobečkem. Rozporuplné je však zpracování města jako takové.
Na první pohled záleží na vaší náročnosti na grafiku. V případě skromnější povahy budete spokojeni. Exteriéry jsou různorodé, po ulicích chodí lidé, jezdí auta, létají odpadky. Stačí ale podrobný pohled nebo jen o málo větší nároky a začnete odhalovat vady na kráse. Modely lidí jsou repetitivní stejně jako modely aut, jichž je možná pět nebo šest. Domy jsou vlastně jen otexturované kvádry, což už je dnes trošku málo, zvlášť na hru s ambicemi Godfathera. Hotové zklamání pak přichází v okamžiku, kdy nějaký ten kvádr zkoumáte zevnitř. Interiéry se opakují s vytrvalostí a nápaditostí předvolebních slibů, což je neskutečná škoda. Atmosféra dost trpí, když například navštívíte sídlo nepřátelské famílie, jenže místo napínavého prozkoumávání budovy přesně víte, co kde hledat.
V další kapitole se dozvíte více o akční části a závěrečný verdikt.