Recenze: Half-Life 2 Lost Coast - ochutnejte budoucnost

Recenze: Half-Life 2 Lost Coast - ochutnejte budoucnost

Nová generace herního hardware je na světě. Xbox 360 se právě začal prodávat v USA. PC trh se také připravuje na nové technologie, zrozené v rámci další vlny technické evoluce. Jednou z ranných ochutnávek budoucnosti je speciální úroveň Lost Coast pro Half-Life 2, využívající HDR. Pojďte se s námi podívat, o co vlastně jde a jak nám to chutnalo.

Platforma: PC
Typ hry: akční FPS - speciální úroveň demonstrující nové technologie
Minimální konfigurace: 1,2 GHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta, internet
Doporučená konfigurace: 3 GHz, 1 GB RAM, DX 9 grafická karta
Testovací konfigurace: AMD 2,6 GHz, 1024 MB RAM, GeForce 5700 256 MB
Výrobce: Valve (
http://www.valvesoftware.com/square.htm)
Distributor: Valve (
http://www.steampowered.com)
Oficiální stránky: http://www.half-life2.com
Český fan web: http://www.half-life2.cz
Cena: pro majitele HL2 zdarma

Half-Life 2 donutil spoustu lidí k pořádnému upgrade jejich herních počítačů, aby si užili revoluční grafiku a vizuální potenciál hry na maximum. Trochu paradoxně je však HL2 jednou z nejlépe optimalizovaných her posledních let, takže opravdu slušně běží a vypadá i na průměrných strojích (včetně starého Xboxu:-)). Zlí jazykové tvrdí, že ona „skvělá optimalizace“ je vlastně vedlejší důsledek skutečnosti, že hra měla vyjít mnohem dříve pro starší/slabší hardware (a že kvůli zpoždění, na něž se ještě všichni dobře pamatujeme, jí unikla mnohem větší sláva, na kterou měla původně zaděláno).

  

Obrázky z technicky zaměřeného serveru bit-tech.net přestavují speciální efekty nové generace v praxi

V posledních měsících testování a uzavírání projektu se vývojáři ze studia Valve začali zamýšlet, kam povedou jejich další kroky. Došli k závěru, že technologie HL2 je dostatečně silná na vyzkoušení jejich nápadů pro budoucí generaci her. Takový „stress-test“ aneb „kolik toho engine hry unese“. Vzali proto jeden z nejsložitějších návrhů úrovní, co měli k dispozici. Jde o exteriér na pobřeží moře, kde je plno mokrých ploch, velký výhled na realistickou vesnickou zástavbu v dálce a především maximálně detailně propracovaný chrám.

  

Přímé srovnání grafiky bez/s HDR * Celkový pohled na ambiciózní úroveň Lost Coast * Původní plán pro rozsáhlou exteriérovou pasáž

Samotný rozsah a vizuální náročnost prostředí ovšem autorům nestačily. Měli pocit, že celý systém světla v rámci počítačových her je špatný, nereálný. Řešením se ukázala být technologie HDR, se kterou začali kromě jiného koketovat filmaři ze studia Industrial Light & Magic (specialisté na triky již od prvního dílu Hvězdných válek). Velice zjednodušeně řečeno, tato technologie simuluje působení skutečného světla na lidský zrak, včetně rozmazávání okrajů předmětů při silném kontrastu světelných zdrojů v popředí/pozadí nebo přivykání zraku na tmu/oslepení silným světlem.

Fotoseriál: Lost Coast krok za krokem

Obrázky byly pořízeny na HW bez podpory HDR a demonstrují tak pouze design úrovně a vylepšenou grafiku postav či prostředí: touto cestou vám zkazíme překvapení pouze částečně. V případě zájmu o HDR hrátky se světlem se vraťte k obrázkům v předchozí kapitole.

  

Probudíte se na pobřeží moře * Dohlednost je značná * Pobřeží je jedna velká grafická orgie

  

Na molu čeká rybář * Tato postava je jedním z vylepšených modelů vytvořených speciálně pro LC * Vyšší počet polygonů a špičková animace obličeje působí ohromně

  

Začátek dobrodružství * Během šplhání po útesech narazíte na první nepřátele... * ...a od nich získáte lepší zbraně

  

Pasáž pro ostřelovače * Město je bombardováno, vaším úkolem je zničit artilerii * Ruiny na vrcholku útesů

  

Kolo jako živé, viďte:-) * Další hrátky s fyzikou * Tady jsem pomocí hromady předmětů překročil zamýšlené hranice úrovně

  

Za pomyslnou hranicí úrovně se dějí divné věci * Zpátky na správné cestě: uvnitř kostela na kopci * Interiér kostela je zkrátka nádherný

  

Vysoce detailní textury a špičkové nasvícení scény * Poničená podlaha * Artilerie

  

Dramatický útok vrtulníku skrz glazurovaná okna kostela * Závěrečný souboj * Konec dobrodružství

Datadisk je na cestě

Deset minut strávených s touto mimořádně kvalitní dodatečnou úrovní vám spolehlivě osvěží paměť a připomenete si, jak vynikající hra HL2 je. Vedle jiného se zdá být vylepšená také původně docela jednoduchá AI, díky čemuž jsou vojáci řádově nebezpečnější a agilnější, především během úvodních soubojů na útesech. Pro majitele nejnovějších grafických karet je zážitek o to silnější, že uvidí v praxi HDR efekt, posouvající vizuální stránku věci o pořádný kus dále. Není ovšem nutné smutnit, že ochutnávka trvá pouze pár minut.

Světlé stránky hry
  • HDR
  • Vylepšená grafika
  • Design úrovně
  • Zdarma pro majitele HL2
Temné stránky hry
  • Pouze 10 minut
  • HW nároky

Datadisk Aftermath je na cestě a začátkem příštího roku nám umožní konečně utéct z City 17 společně s půvabnou Alex. Je jisté, že datadisk bude využívat grafických efektů představených v Lost Coast (s možností jejich vypnutí pro slabší PC sestavy). Kromě toho se připravuje podpora HDR pro původní hru v rámci budoucího patche. Nezbývá než doufat, že datadisk také napraví scénáristické zlo, spáchané na konci HL2 - šlo o nejnásilněji useknutý příběh, s jakým jsme se za poslední roky setkali.

Grafika: 10/10
Hudba: 10/10
Zvuky: 10/10
Hratelnost: 9/10

Slaďoučká ochutnávka technologií nové generace, která svojí kvalitní hratelností potěší i majitele slabších počítačů.

Celkové hodnocení: 9/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud