21
Fotogalerie

Recenze hry Dying Light 2: Stay Human. Vítejte v ráji

Pokračování úspěšné zombie akce je po krátkém odkladu konečně zde. A rozhodně nezklamalo, ba naopak.

Plusy
Komplexnost celé hry
Dynamická hratelnost
Povedený příběh
Velké množství obsahu
Parkour
Minusy
Mírné technické nedokonalosti
Pomalý pohyb v inventáři
Parkour někdy zazlobí
Graficky průměrné
8  /10

Jednou z nejočekávanějších her letošního jara je bezesporu odložená zombie akce Dying Light 2 honosící se podtitulem Stay Human. Za titulem stojí stejně jako v případě prvního dílu polský vývojářský tým Techland, který nám již v předchozích letech jasně naznačil, že je schopen svou tvorbou tvrdě konkurovat velkým AAA titulům s mnohem většími rozpočty. Do jaké míry naplnili vývojáři svou pověst a hlavně jak moc vydařené je pokračování úspěšné zombie akce z roku 2015, se podíváme v následující recenzi.

Odklad, který nebolel

Odklady vždy bolí, zvláště když jde o opravdu zajímavě vyhlížející hry. Jenže pravdou zůstává, že k těmto razantním a nepopulárním rozhodnutím vždy dochází z nějakého důvodu. Nejedná se však o žádnou ostudu, navíc, pokud jde spíše o kosmetickou úpravu. I když v tomto případě to rozhodně nebylo poprvé. Když na podzim loňského roku vývojáři oznámili poslední odklad data vydání z prosince 2021 na únor 2022, příliš povyku už ani nevyvolali. Obavy ohledně stavu hry možná vzbudili, ale natěšené hráče rozhodně nerozhodili. Mnohdy je lepší nějaký ten menší odklad, než vydávat hru v katastrofálním stavu. Jedno nejmenované konkurenční studio v Polsku by mohlo vyprávět. A to získalo na finální doladění mnohem více času.

Dying Light 2_ Stay Human_20220122211550.jpg
Některé výhledy stojí za to

Dying Light 2 se odehrává 20 let po prvním propuknutí nákazy, která za sebou zanechala ohromnou zkázu. Epicentrum nákazy sice bylo izolováno od zbytku světa, čímž se výrazně zpomalilo tempo přenosu, skupiny nenechavých vědců však svou pozornost přesunuli na intenzivní výzkum smrtícího viru.

Poutníci jsou kočovní přivandrovalci, kteří putují krajinou a přežívají ze dne na den

Jak už to tak bývá, po nějakém čase došlo k mutaci a „nechtěnému“ úniku z laboratoře. Virus se začal šířit světem bleskovým tempem, což mělo za následek téměř totální vyhlazení lidské populace. Výjimkou zůstaly malé ostrůvky přeživších, hájící si své životy v post-apokalyptických podmínkách. Jedním z nejvýznamnějších je metropole Villedor, kde se příběh druhého dílu odehrává. Město s vlastními pravidly, zákony a zvyky. Město, kterému je třeba se přizpůsobit.

Dying Light 2_ Stay Human_20220122212940.jpgDying Light 2_ Stay Human_20220128181849.jpgDying Light 2_ Stay Human_20220128184238.jpg
Titul umí budovat skvělou atmosféru

Hlavním hrdinou je poutník Aiden Caldwell, kterého do Villedoru přivádějí osobní důvody, konkrétně pátrání po vlastní sestře a hledání odpovědí na otázky. Poutníci jsou kočovní přivandrovalci, rebelové, kteří putují krajinou a přežívají ze dne na den. Tito lidé mají vlastní pravidla a dost těžko se přizpůsobují, což je v ostatně problém i samotného Aidena, který nemá ve Villedoru příliš jednoduchý začátek. Má minimální důvěru a je vnímán spíše jako vetřelec, zloděj a potenciální hrozba pro přeživší společnost. Jedná se tak o standardní zápletku o nováčkovi, který si v novém prostředí musí vybudovat svou reputaci. Oproti prvnímu dílu jsme se konečně dočkali charakterově zajímavé hlavní postavy, jejíž osud vám nebude ukradený. Rychle tak začnete tohle vyprávění hltat a budete se snažit odkrýt každičký kousek příběhu.

Komplexnější a ucelenější

Dying Light 2 po obsahové stránce navazuje na první, víceméně úspěšný díl. Jedná se tak o dynamické zombie RPG v otevřeném světě, kde je hlavním cílem přežít. Pokračování je však o dost komplexnější, promyšlenější a ještě o něco zábavnější. V první řadě je třeba ocenit celkovou ucelenost hry. Veškeré prvky jsou promyšlené a nepůsobí samoúčelně. Ať už se bavíme o rozdílné hratelnosti ve dne a v noci, stromu dovedností, vylepšování, parkouru či celkovém lore, vše je zkrátka na svém místě a nepostrádá logické zdůvodnění. Mnohem pestřejší a zajímavější je také samotný svět. Herní mapa není nikterak velká, díky svému vertikálnímu rozměru však nabízí slušné hřiště pro skopičiny. Navíc, během svého putování navštívíte více lokací, což nabourává jakékoli obavy ze stereotypu.

Dying Light 2_ Stay Human_20220128190443.jpg
Příběh je hlavním lákadlem

V otevřeném světě budete plnit hlavní dějovou linku, která disponuje zajímavým a zamotaným příběhem se spoustou zvratů. Dying Light 2 navíc oplývá velkým množstvím zajímavých vedlejších postav, které rozhodně nejsou jen do počtu. Ano, jedná se o poměrně lineární vyprávění plné skriptů a s velkým množstvím cut-scén, vše ale působí přirozeně a hlavně zábavně. Mimo hlavní linku je navíc k dispozici obrovské množství vedlejších aktivit.

Tak předně to jsou vedlejší questy, které zahrnují menší kšeftíky pro obyvatele Villedoru. Ocenit musíme variabilitu a obsahovou bohatost. Budete zachraňovat blízké, sbírat cenné suroviny, přinášet informace, napomáhat v obraně před nemrtvými apod. Pravdou zůstává, že se mnoho questů svou kvalitou i rozsahem vyrovná hlavním příběhovým misím. Nejde tak o nějaké rychlokvašky typu dones nebo odemkni. Odměnou jsou pochopitelně důležité suroviny, zkušenosti a zbraně.

Pravdou zůstává, že se mnoho questů svou kvalitou i rozsahem vyrovná hlavním příběhovým misím

Právě sběr surovin je v Dying Light 2 klíčový. Nejde totiž jen o akční střílečku, ale především survival zážitek. Díky zakoupeným či nalezeným schématům tak budete moci vyrábět např. granáty, vábničky, molotovy, vrhací nože, vylepšení na zbraně, ale rovněž životně důležité infuze zdraví nebo séra posilující svaly, odolnost či imunitu, která je zejména po setmění nejdůležitější, neboť hlavní hrdina ve tmě vydrží jen určitý časový úsek. Ten je závislý zejména na úrovni herní postavy a postupně se prodlužuje.

Ve finále tak lze budovat vlastní herní třídu v závislosti na herním stylu. Můžete být rychlým parkouristou, tankem či medikem. Ať už se rozhodnete pro jakoukoli možnost, bez dostupných zdrojů se zkrátka neobejdete. Využijete je nejen při odlákávání nemrtvých, ale rovněž při samotném parkouru apod.

Dying Light 2_ Stay Human_20220128191614.jpgDying Light 2_ Stay Human_20220128192457.jpgDying Light 2_ Stay Human_20220128192741.jpg
Vítejte v ráji

Vývojáři však celou hratelnost okořenili velkým množstvím alternativních zdrojů, které lze nacházet, různě kombinovat apod. Některé věci je možné si vyrobit, jiné lze používat instantně. V tomto ohledu je celý systém maximálně variabilní a hlavně smysluplný. Nechybí pochopitelně ani obchodníci, u kterých lze nalezené zdroje nakupovat či prodávat. Schémata výroby a jednotlivá vylepšení je pak možno pro změnu obchodovat u řemeslníka. Zbraně lze vylepšit o elektro šoky, oheň nebo zvýšit jejich celkovou odolnost tak, aby vydržely o něco déle.

Potěšeni budou také hráči milující možnosti vlastních voleb při rozhodování. Dying Light 2 je poměrně bohatá hra na dialogy, které často ústí v nějakou tu křižovatku, ve které si sami zvolíte odpověď. Tyto volby mají skutečně určitý dopad a dokáží změnit následující události. Můžete se tak například o kořist podělit nebo odmítnout a vyzvat tak protivníky na souboj. Tato možnost tak hratelnosti dodává další rozměr, zejména potom v rámci opětovného hraní. Navíc, některá rozhodnutí mají mnohem větší dopady i z dlouhodobého hlediska. 

Parkourové řádění

Nechybí pochopitelně ani strom dovedností, který je rozdělen do dvou větví, parkour a boj. Dovednostní body lze získávat zkušenostmi v obou z těchto činností. Čím více bojujete, tím více bodů získáváte. To samé platí i pro samotný parkour. Ten je ostatně jednou z nejzásadnějších vlastností hry, kterou se Dying Light 2 odlišuje od ostatní zombie konkurence. Ve své podstatě nejde o novinku, ale o prvek, který se ve hrách tak běžně nepoužívá.

Dying Light 2_ Stay Human_20220130112804.jpg
Setkáte se s velkým množstvím vedlejších postav

Hlavní kouzlo hratelnosti spočívá v neustálém dynamickém pohybu. Chodit po ulicích není zrovna bezpečné, zejména v noci, běh po střechách města je tak nejbezpečnější varianta. Vývojáři v tomto ohledu odvedli skvělou práci a samotný parkour funguje více než dobře. Pohyb je po troše tréninku opravdu dynamický a zábavný. Čas od času se pochopitelně nějakému tomu nepříjemnému pádu nevyhnete, ale vše je otázkou zvyku. Ovládání je navíc maximálně intuitivní a není třeba krkolomných kreací.

Hlavní kouzlo hratelnosti spočívá v neustálém dynamickém pohybu

Důraz na parkour je znatelný i v rámci mnohých aktivit. Klasikou je zprovozňování věží (zde mlýnů) ve stylu Far Cry, absolvovat lze i nejrůznější časové výzvy. Vrcholem akční zábavy a adrenalinu jsou potom tzv. honičky. Při nočních výletech se totiž někdy rozpoutá peklo, kdy je jediným rozumným řešením utíkat. Nemrtví vás budou následovat a nabíhat ze všech možných stran.

Dying Light 2_ Stay Human_20220129220122.jpgDying Light 2_ Stay Human_20220130203139.jpgDying Light 2_ Stay Human_20220130210009.jpg
Nepřátel je dostatečné množství

Teprve v takovou chvíli skutečně prověříte, jak moc zdatní v parkouru jste. Důležité je zmínit, že stejně jako v prvním dílu, i zde se zásadně liší hratelnost ve dne a v noci. Za bílého dne jsou ulice víceméně bezpečné, nemrtví se totiž ukrývají v temných místech. Naopak noc patří smradlákům, což nabízí skvělou možnost poohlédnout po nějakých zásobách v opuštěných budovách. Ostatně některé lokace jsou z tohoto důvodu přístupné pouze v noci, což naprosto mění celý způsob přístupu ke hře. Dying Light 2 vás bude neustále tlačit do nočních výletů, během kterých si můžete zajistit ty nejlepší věcičky.

Nedílnou součástí hratelnosti je pochopitelně boj. Ten se uskutečňuje převážně na blízko, i když se v pozdějších fázích hry dočkáte i nějakých těch zbraní na dálku.

Dying Light 2_ Stay Human_20220130105125.jpg
V každé oblasti na vás čeká jiný druh nebezpečí

I v tomto ohledu vývojáři odvedli skvělou práci. Boj je jednoduchý, ale zábavný. Zejména potom s lidskými protivníky. Zde je skutečně důležité využívat systém krytí a uhýbání, stejně tak jako prvky parkouru. V průběhy hry získáváte nové dovednosti a soubojový systém se stává stále dynamičtějším, energičtějším a šílenějším. Nebude to trvat tak dlouho a zombie budou při efektních kombech lítat na všechny strany. Nepřátel sice není úplně mnoho, dost se od sebe ale liší a někteří z nich představují určitou výzvu. Zejména potom minibossové.

Dying Light 2 a DLSS pro svižný parkour

Stejně jako většina moderních her i Dying Light 2 přineslo hráčům využití technologie DLSS a ray tracingu. Zatímco druhý jmenovaný ale dorazí o něco později a my se k němu ještě vrátíme, DLSS jsme již mohli otestovat pořádně i v naší recenzentské kopii hry. A vězte, že to chcete. 

Kvalita.jpgVýkon.jpg
Vlevo bez DLSS, vpravo s DLSS

Jak již jistě víte, technologie DLSS se zaměřuje na navýšení snímků pro plynulý a rychlý pohyb bez ztráty kvality obrazu a dalších defektů, s krásně jemnými hranami bez zubatých okrajů. V zásadě si tak můžete užívat pěknou grafiku, která se navíc ještě obstojně hýbe. A v této hře snímky navíc rozhodně budete potřebovat, jelikož kromě pomalých procházek se dočkáte hodně akčních soubojů a především frenetických honiček se zombíky za zády, kde se vám hodí každý snímek navíc. 

Kvalita 2.jpgVýkon 2.jpg
Vlevo bez DLSS, vpravo s DLSS

Jak si můžete všimnout na přiložených obrázcích, na první pohled rozdíl ve vizuálu takřka není poznat a největší rozdíl zaznamenáte především v pohybu. Díky DLSS je totiž sprint a veškeré akrobatické kousky hlavního hrdiny plynulé a svižné jako když nůž projíždí máslem. Brzy se zaměříme také na proklamovaný ray tracing, který by měl do hry dorazit kolem data vydání. 

Velkou pochvalu si zaslouží skvělá post-apokalyptická nálada hry, ale rovněž důraz na hororovou atmosféru. Ano, nebavíme se zde o hororu, ale noční výlety do sklepení či prázdných komplexů dokáží vyvolat minimálně silně znepokojující pocity.

Trocha péče navíc?

Co se technické stránky hry týče, rozhodně se nejedná o dokonalou hru, která by již nepotřebovala zásahy ze strany vývojářů. Občas lze narazit na nějaký ten glitch, čas od času se také neobjeví kontextové tlačítko pro akci. Z tohoto důvodu jsem například nemohl vyzvednout vedlejší quest. Výjimkou není ani občasné prolínání textur. Ze všeho nejotravnější je potom relativně pomalá odezva z menu postavy, kde spravujete inventář a vylepšujete, co se dá. Nejde o zásadní problémy, ale nějaké ty korekce by hře jistě prospěly.

Dying Light 2_ Stay Human_20220130220133.jpg
Nechybí strom dovedností

Titul nabízí tři grafické režimy. Jedná se o klasiku výkon (FPS), kvalitu (efekty) a rozlišení. Výběr už je pochopitelně na každém. Osobně jsem díky rychlosti hry preferoval režim výkonu. Během parkouru totiž vysoké FPS jako když najdeš. Po grafické stránce se rozhodně nejedná o vrchol, ostudu ale hra rozhodně neudělá. V případě PS5 určitě potěší podpora DualSense ovladače. Není ohromující, ale nějaká zde je. Zapomínat navíc nesmíme ani na českou lokalizaci, která je díky velkému množství dialogů opravdu hodně vítaná a pro většinu hráčů může být zásadní.

Dying Light 2_ Stay Human_20220130210133.jpgDying Light 2_ Stay Human_20220130212328.jpgDying Light 2_ Stay Human_20220129215208.jpg
Po grafické stránce jde o průměrnou záležitost

A tím se vlastně dostáváme k závěru dnešní recenze a je třeba vše shrnout. Dying Light 2 rozhodně nezklamalo a může se stát hitem letošní sezony. To, jestli tomu tak skutečně bude, ukáže až čas. Každopádně Techland předhazuje velice vyzrálou hru, a to jak po obsahové, tak herní a technické stránce. Titul sdílí DNA prvního dílu, je však o mnoho vyváženější a vyladěnější. Nebojím se navíc říct, že jde o nejlepší zombie hru od vydání The Last of Us 2. Tohle je vlastně taková dynamičtější a béčkovější verze hry. Těm, kterým tento hit přišel až příliš upjatý a utahaný, by Dying Light 2 mohlo sednout. Je dynamičtější, akčnější, šílenější, ale stojí za to.

Součástí hry je potom i online složka, kterou jsme bohužel během recenzování nemohli příliš otestovat. Ne do takové míry, abychom byli schopni předat své poznatky. Závěrem dodejme, že hra byla recenzována na konzoli PS5.

Verdikt

Dying Light 2 není dokonalou hrou, svým pojetím však opět zvedá prapor skomírajících zombie akčních her. Hráče potěší nejen svou komplexností a obsahovou pestrostí, ale rovněž vydařenou a dynamickou hratelností. Milovníci tak trochu béčkovější zábavy by jistě měli zpozornět, protože tenhle titul za to i přes mírné technické nedostatky rozhodně stojí. Alespoň já jsem se při hraní skvěle bavil a bavit se budu rozhodně i nadále.

Určitě si přečtěte

Články odjinud