Úvodní spuštění bylo poměrně dlouhé – trvalo řádově vyšší jednotky minut. Ani další starty hry nepatřily k těm nejrychlejším – od klepnutí na ikonu po načtení úvodní obrazovky to trvá téměř přesně dvě minuty, což nám připadá docela dost. Po klepnutí na tlačítko Start se načte úvodní obrazovka, které dominuje pohled na zeměkouli a šest sekcí. Bohužel ani u letošní verze jsme se nedočkali lokalizace do češtiny. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Úvodní spuštění bylo poměrně dlouhé – trvalo řádově vyšší jednotky minut. Ani další starty hry nepatřily k těm nejrychlejším – od klepnutí na ikonu po načtení úvodní obrazovky to trvá téměř přesně dvě minuty, což nám připadá docela dost. Po klepnutí na tlačítko Start se načte úvodní obrazovka, které dominuje pohled na zeměkouli a šest sekcí. Bohužel ani u letošní verze jsme se nedočkali lokalizace do češtiny. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Sekce World Photographer nabízí mise, jejichž hlavním úkolem je doletět na místo určení a pořídit zde fotky dle zadání. Nabídka je pestrá, takže pokud vás tento žánr zaujme, budete mít zábavu na mnoho (nejen zimních) večerů. Celkem je k dispozici 31 sekcí s různým zaměřením – od fotografování světových památek, přes tour po významných evropských hradech, až po focení divokých zvířat nebo planespotting. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Sekce World Photographer nabízí mise, jejichž hlavním úkolem je doletět na místo určení a pořídit zde fotky dle zadání. Nabídka je pestrá, takže pokud vás tento žánr zaujme, budete mít zábavu na mnoho (nejen zimních) večerů. Celkem je k dispozici 31 sekcí s různým zaměřením – od fotografování světových památek, přes tour po významných evropských hradech, až po focení divokých zvířat nebo planespotting. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

U každé mise je popsaný úkol – například vyfotit zámek Hluboká v určitém čase ze zadaných míst. Následně si zvolíte stroj a můžete se vydat na cestu. Při těchto misích určitě využijete jednu z novinek letošní verze: možnost vystoupit z letadla a procházet se krajinou. Jednotlivé úkoly jsou vcelku zábavné a zavedou vás na atraktivní místa, která většinou stojí za vidění i ve skutečnosti. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

U každé mise je popsaný úkol – například vyfotit zámek Hluboká v určitém čase ze zadaných míst. Následně si zvolíte stroj a můžete se vydat na cestu. Při těchto misích určitě využijete jednu z novinek letošní verze: možnost vystoupit z letadla a procházet se krajinou. Jednotlivé úkoly jsou vcelku zábavné a zavedou vás na atraktivní místa, která většinou stojí za vidění i ve skutečnosti. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Každý úkol má své specifické požadavky – třeba je nutné zachytit určitou památku za úsvitu, pořídit snímek zvířecího stáda v pohybu nebo najít ideální úhel, kde se do záběru vejde měsíc i horský vrchol. Tyto mise prověřují nejen pilotní schopnosti, ale i smysl pro detail a kreativitu. Jsou ideální pro hráče, kteří chtějí nejen létat, ale také zkoumat atraktivní lokality. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Každý úkol má své specifické požadavky – třeba je nutné zachytit určitou památku za úsvitu, pořídit snímek zvířecího stáda v pohybu nebo najít ideální úhel, kde se do záběru vejde měsíc i horský vrchol. Tyto mise prověřují nejen pilotní schopnosti, ale i smysl pro detail a kreativitu. Jsou ideální pro hráče, kteří chtějí nejen létat, ale také zkoumat atraktivní lokality. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Další sekce Challenge League přináší, jak ostatně napovídá její název, tři výzvy, které se průběžně obměňují. V prvních dnech byl v nabídce průlet Grand Canyonem po přesně stanovené trase, létání nad Pyrenejemi v nízké výšce a precizní přistání. V každé výzvě budete moci soupeřit nejen sami se sebou, ale též proti uživatelům z celého světa. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Další sekce Challenge League přináší, jak ostatně napovídá její název, tři výzvy, které se průběžně obměňují. V prvních dnech byl v nabídce průlet Grand Canyonem po přesně stanovené trase, létání nad Pyrenejemi v nízké výšce a precizní přistání. V každé výzvě budete moci soupeřit nejen sami se sebou, ale též proti uživatelům z celého světa. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Náročnost výzev se pohybuje od relativně snadných úkolů pro méně zkušené hráče až po velmi obtížné mise, které prověří i ostřílené veterány. Vaše snaha bude odměněna medailí – od bronzové, přes stříbrnou, po zlatou. Díky průběžně se měnícím výzvám a systému odměn zůstane tento režim dlouhodobě atraktivní, ať už si budete chtít vylepšovat své skóre, porazit soupeře, nebo jen zažít adrenalinový let v neobvyklých podmínkách. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Náročnost výzev se pohybuje od relativně snadných úkolů pro méně zkušené hráče až po velmi obtížné mise, které prověří i ostřílené veterány. Vaše snaha bude odměněna medailí – od bronzové, přes stříbrnou, po zlatou. Díky průběžně se měnícím výzvám a systému odměn zůstane tento režim dlouhodobě atraktivní, ať už si budete chtít vylepšovat své skóre, porazit soupeře, nebo jen zažít adrenalinový let v neobvyklých podmínkách. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Challenge League podporuje komunitní aspekt hry díky globálním žebříčkům, ve kterých můžete porovnat své výsledky s ostatními piloty. Soutěžení motivuje hráče ke zlepšování dovedností, ať už jde o přesnost přistání, rychlostní rekordy nebo schopnost manévrovat v nejtěžších podmínkách. Kromě medailí a bodů za úspěchy poskytuje i pocit uspokojení z překonávání vlastních limitů. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Challenge League podporuje komunitní aspekt hry díky globálním žebříčkům, ve kterých můžete porovnat své výsledky s ostatními piloty. Soutěžení motivuje hráče ke zlepšování dovedností, ať už jde o přesnost přistání, rychlostní rekordy nebo schopnost manévrovat v nejtěžších podmínkách. Kromě medailí a bodů za úspěchy poskytuje i pocit uspokojení z překonávání vlastních limitů. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Samozřejmě nemůže chybět režim volného létání, který umožňuje hráčům prozkoumávat svět bez jakýchkoli omezení. Nabízí možnost vybrat si jako výchozí jakýkoli bod na mapě a zahájit let bez nutnosti plnit konkrétní úkoly nebo mise. Díky detailním mapám a dynamickému počasí budete moci obdivovat dechberoucí scenérie, jako jsou vrcholky hor nebo pulzující města, v podmínkách, které odpovídají skutečnému světu. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Samozřejmě nemůže chybět režim volného létání, který umožňuje hráčům prozkoumávat svět bez jakýchkoli omezení. Nabízí možnost vybrat si jako výchozí jakýkoli bod na mapě a zahájit let bez nutnosti plnit konkrétní úkoly nebo mise. Díky detailním mapám a dynamickému počasí budete moci obdivovat dechberoucí scenérie, jako jsou vrcholky hor nebo pulzující města, v podmínkách, které odpovídají skutečnému světu. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Zážitek (nejen) v tomto režimu je však do určité míry ovlivněn technologickými omezeními hry, zejména nutností neustálého připojení k internetu. Detaily krajiny a objektů jsou generovány a vykreslovány v reálném čase prostřednictvím cloudových serverů, což znamená, že občas můžete narazit na výpadky textur nebo nepřesnosti v zobrazení prostředí. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Zážitek (nejen) v tomto režimu je však do určité míry ovlivněn technologickými omezeními hry, zejména nutností neustálého připojení k internetu. Detaily krajiny a objektů jsou generovány a vykreslovány v reálném čase prostřednictvím cloudových serverů, což znamená, že občas můžete narazit na výpadky textur nebo nepřesnosti v zobrazení prostředí. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Létat můžete v jakémkoli ročním období a čase – vše lze nastavit před zahájením letu i v jeho průběhu. Ve hře si také můžete užívat reálné počasí, které by mělo odpovídat skutečnosti. To ve většině případů skutečně korespondovalo s realitou, nicméně při létání s Cessnou 172 Skyhawk mi připadalo, že poryvy větru mávají s letadlem víc, než bych za daných podmínek očekával. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Létat můžete v jakémkoli ročním období a čase – vše lze nastavit před zahájením letu i v jeho průběhu. Ve hře si také můžete užívat reálné počasí, které by mělo odpovídat skutečnosti. To ve většině případů skutečně korespondovalo s realitou, nicméně při létání s Cessnou 172 Skyhawk mi připadalo, že poryvy větru mávají s letadlem víc, než bych za daných podmínek očekával. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Jednoznačně největší novinkou MS Flight Simulatoru 2024 je režim kariéry. Ten začíná výcvikem pro získání soukromé pilotní licence. Proces výcviku, který můžeme znát už z předchozí verze MSFS, zahrnuje praktické lekce, například ovládání letounu Cessna 172 Skyhawk, a seznámení s klíčovými postupy, jako je vzlet, přistání a let podle předepsaných tras. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Jednoznačně největší novinkou MS Flight Simulatoru 2024 je režim kariéry. Ten začíná výcvikem pro získání soukromé pilotní licence. Proces výcviku, který můžeme znát už z předchozí verze MSFS, zahrnuje praktické lekce, například ovládání letounu Cessna 172 Skyhawk, a seznámení s klíčovými postupy, jako je vzlet, přistání a let podle předepsaných tras. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Po dokončení základního výcviku a úspěšném složení závěrečné zkoušky se otevře široká škála misí, od vyhlídkových letů až po přepravu pasažérů. Možnost volby lokality, ve které chcete začít svou kariéru, přidává tomuto režimu osobní nádech – čekají vás lety nad místem, kde ve skutečnosti bydlíte – například poletíte s Petrou nad Štramberkem či vyhlídkový let s Terezou nad Velkým Újezdem. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Po dokončení základního výcviku a úspěšném složení závěrečné zkoušky se otevře široká škála misí, od vyhlídkových letů až po přepravu pasažérů. Možnost volby lokality, ve které chcete začít svou kariéru, přidává tomuto režimu osobní nádech – čekají vás lety nad místem, kde ve skutečnosti bydlíte – například poletíte s Petrou nad Štramberkem či vyhlídkový let s Terezou nad Velkým Újezdem. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Jednotlivé mise se odehrávají na reálných letištích po celém světě a zahrnují úkoly jako přeprava nákladu nebo výsadky parašutistů. Nechybí ani výzvy, jako je správné ovládání letadla za nepříznivých podmínek nebo zvládání nepředvídatelných situací. Zde ale musím zmínit matoucí chybu, kdy jsou údaje o požadované rychlosti uváděné v kilometrech za hodinu, zatímco všechny stroje je ukazují v uzlech. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Jednotlivé mise se odehrávají na reálných letištích po celém světě a zahrnují úkoly jako přeprava nákladu nebo výsadky parašutistů. Nechybí ani výzvy, jako je správné ovládání letadla za nepříznivých podmínek nebo zvládání nepředvídatelných situací. Zde ale musím zmínit matoucí chybu, kdy jsou údaje o požadované rychlosti uváděné v kilometrech za hodinu, zatímco všechny stroje je ukazují v uzlech. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Každá splněná mise přináší kredity a možnost odemknout nové licence, specializace a stroje. Celá tato struktura vytváří návykovou hratelnost, která kombinuje postupné zdokonalování dovedností s objevováním nových výzev. Kariérní režim je tak vhodný zejména pro hráče, kteří hledají precizní simulaci a chtějí vnímat progres, nicméně pro úplné nováčky může být náročnější, ale určitě ne nezvladatelný. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Každá splněná mise přináší kredity a možnost odemknout nové licence, specializace a stroje. Celá tato struktura vytváří návykovou hratelnost, která kombinuje postupné zdokonalování dovedností s objevováním nových výzev. Kariérní režim je tak vhodný zejména pro hráče, kteří hledají precizní simulaci a chtějí vnímat progres, nicméně pro úplné nováčky může být náročnější, ale určitě ne nezvladatelný. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Vypsat zde všechny stroje by bylo nad rámec této recenze. V tomto směru je poměrně výmluvná oficiální grafika, která ukazuje, jaká letadla, vrtulníky, horkovzdušné balóny a další létající stroje jsou dostupné v jednotlivých edicích. Flight Simulator 2024 jednoznačně přináší výrazné rozšíření leteckého parku, které uspokojí fanoušky letectví napříč generacemi. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Vypsat zde všechny stroje by bylo nad rámec této recenze. V tomto směru je poměrně výmluvná oficiální grafika, která ukazuje, jaká letadla, vrtulníky, horkovzdušné balóny a další létající stroje jsou dostupné v jednotlivých edicích. Flight Simulator 2024 jednoznačně přináší výrazné rozšíření leteckého parku, které uspokojí fanoušky letectví napříč generacemi. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Vývojáři se zaměřili na zdokonalení fyzikálního modelu, což dodává virtuálnímu létání větší autenticitu. Díky více než 10 000 simulovaným povrchům na každém letadle a zahrnutí aerodynamických faktorů, jako je turbulence či vliv počasí, by měly lety působit reálněji než kdy dříve. Kromě toho byly vylepšeny i simulace přistání a ovládání strojů na zemi. Každý stroj má vlastní specifika, která se projevují při vzletu, manévrování i přistání, což činí simulaci náročnější, ale zároveň věrnější realitě. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Vývojáři se zaměřili na zdokonalení fyzikálního modelu, což dodává virtuálnímu létání větší autenticitu. Díky více než 10 000 simulovaným povrchům na každém letadle a zahrnutí aerodynamických faktorů, jako je turbulence či vliv počasí, by měly lety působit reálněji než kdy dříve. Kromě toho byly vylepšeny i simulace přistání a ovládání strojů na zemi. Každý stroj má vlastní specifika, která se projevují při vzletu, manévrování i přistání, což činí simulaci náročnější, ale zároveň věrnější realitě. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Nově si hráči mohou vyzkoušet nejen ikonické historické stroje, jako je Wright Flyer z roku 1903 nebo Hughes H-4 Spruce Goose, ale také moderní letouny jako Airbus A330 Beluga XL nebo A10 Thunderbolt. Mezi novinky patří i méně tradiční dopravní prostředky, například horkovzdušné balóny nebo osobní elektrická vznášedla. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Nově si hráči mohou vyzkoušet nejen ikonické historické stroje, jako je Wright Flyer z roku 1903 nebo Hughes H-4 Spruce Goose, ale také moderní letouny jako Airbus A330 Beluga XL nebo A10 Thunderbolt. Mezi novinky patří i méně tradiční dopravní prostředky, například horkovzdušné balóny nebo osobní elektrická vznášedla. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Bohužel zůstala i většina nedostatků, které jsem registroval v předchozí verzi MS Flight Simulatoru. Mohu zmínit například propadlé mosty na pražské Jižní spojce, auta jezdící pod hladinou řeky Guadalquivir v Seville či „chlupaté“ automaticky generované mosty téměř po celém světě. Na silnicích sice jezdí auta, která napodobují reálný provoz, nicméně když se na ně zaměříte, zjistíte, že na víceproudých komunikacích, jako je například magistrála v Praze, bez uzardění jezdí i v protisměru. Bohužel ani v nové verzi jsme se nedočkali chodců. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Bohužel zůstala i většina nedostatků, které jsem registroval v předchozí verzi MS Flight Simulatoru. Mohu zmínit například propadlé mosty na pražské Jižní spojce, auta jezdící pod hladinou řeky Guadalquivir v Seville či „chlupaté“ automaticky generované mosty téměř po celém světě. Na silnicích sice jezdí auta, která napodobují reálný provoz, nicméně když se na ně zaměříte, zjistíte, že na víceproudých komunikacích, jako je například magistrála v Praze, bez uzardění jezdí i v protisměru. Bohužel ani v nové verzi jsme se nedočkali chodců. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Další posun přináší fotometrické osvětlení, jež dokáže velmi věrně simulovat různé světelné podmínky s ohledem na denní dobu i počasí. Z kokpitu svého letadla můžete sledovat, jak slunce zapadá za horami, zatímco se jeho paprsky lomí přes mraky, nebo zažít bouři, v níž se mění typy oblaků. Dynamické počasí také umožňuje zažít sezónní proměny – například podzimní barevné listí nebo zimní zasněženou krajinu. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Další posun přináší fotometrické osvětlení, jež dokáže velmi věrně simulovat různé světelné podmínky s ohledem na denní dobu i počasí. Z kokpitu svého letadla můžete sledovat, jak slunce zapadá za horami, zatímco se jeho paprsky lomí přes mraky, nebo zažít bouři, v níž se mění typy oblaků. Dynamické počasí také umožňuje zažít sezónní proměny – například podzimní barevné listí nebo zimní zasněženou krajinu. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Patrně nejvíce jsem byli zvědavý na grafiku nové verze. Zde jsou mé dojmy dosti rozpolcené. Začněme budovami, jejichž stav je prakticky identický jako v předchozí generaci. Ve městech, která byla vylepšena v rámci několika World Updatů (v Česku Praha, Brno a Plzeň), jsou domy prakticky na chlup stejné, jako v MSFS 2020. Mimo tato města však budete narážet na automaticky generované budovy, které přinejmenším v rámci ČR odpovídají skutečnosti jen velmi okrajově, případně vůbec. Vývojáři sice slibovali „digitální dvojče Země“, ale v tomto směru ho určitě nepřinesli. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Patrně nejvíce jsem byli zvědavý na grafiku nové verze. Zde jsou mé dojmy dosti rozpolcené. Začněme budovami, jejichž stav je prakticky identický jako v předchozí generaci. Ve městech, která byla vylepšena v rámci několika World Updatů (v Česku Praha, Brno a Plzeň), jsou domy prakticky na chlup stejné, jako v MSFS 2020. Mimo tato města však budete narážet na automaticky generované budovy, které přinejmenším v rámci ČR odpovídají skutečnosti jen velmi okrajově, případně vůbec. Vývojáři sice slibovali „digitální dvojče Země“, ale v tomto směru ho určitě nepřinesli. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

O něco lepší je podkladová fotomapa, která je aktuálnější a podrobnější než ve starší verzi. Pochvalu si určitě zaslouží detailnější zpracování ploch, jako jsou louky, pole a lesy – vše působí plastičtěji a věrohodněji. Když například na travnatém letišti nastartujete motor letadla, uvidíte, jak se tráva pohybuje ve větru. Automaticky generovaná vegetace je pestřejší a lépe odpovídá porostu, který bych v daných lokalitách očekával, byť jsem občas narazil na stromy uprostřed travnatých přistávacích ploch menších letišť. Významného vylepšení se dočkalo také zpracování světel a stínů. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

O něco lepší je podkladová fotomapa, která je aktuálnější a podrobnější než ve starší verzi. Pochvalu si určitě zaslouží detailnější zpracování ploch, jako jsou louky, pole a lesy – vše působí plastičtěji a věrohodněji. Když například na travnatém letišti nastartujete motor letadla, uvidíte, jak se tráva pohybuje ve větru. Automaticky generovaná vegetace je pestřejší a lépe odpovídá porostu, který bych v daných lokalitách očekával, byť jsem občas narazil na stromy uprostřed travnatých přistávacích ploch menších letišť. Významného vylepšení se dočkalo také zpracování světel a stínů. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Samotné létající stroje jsou ve většině případů dost podobné tomu, jak vypadaly v předchozí generaci. Na některých místech je však patrné podrobnější zpracování detailů, které zvyšuje pocit opravdovosti. Kladně hodnotím zejména širokou nabídku, ze které si určitě vyberete, ať už si chcete jen „zalétat kolem baráku“, nebo se hodláte vydat přes Atlantik. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Samotné létající stroje jsou ve většině případů dost podobné tomu, jak vypadaly v předchozí generaci. Na některých místech je však patrné podrobnější zpracování detailů, které zvyšuje pocit opravdovosti. Kladně hodnotím zejména širokou nabídku, ze které si určitě vyberete, ať už si chcete jen „zalétat kolem baráku“, nebo se hodláte vydat přes Atlantik. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Jednou z největších změn proti předchozí generaci je stahování dat z cloudu. Samotná hra díky tomu zabírá ve srovnání se starší verzí jen zlomek místa. O to větší nároky jsou však kladeny na kvalitu internetového připojení – zejména na rychlost downloadu a stabilitu. Já jsem simulátor hrál na internetovém připojení s deklarovanou (a dle měření i reálnou) rychlostí stahování 250 Mb/s. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Jednou z největších změn proti předchozí generaci je stahování dat z cloudu. Samotná hra díky tomu zabírá ve srovnání se starší verzí jen zlomek místa. O to větší nároky jsou však kladeny na kvalitu internetového připojení – zejména na rychlost downloadu a stabilitu. Já jsem simulátor hrál na internetovém připojení s deklarovanou (a dle měření i reálnou) rychlostí stahování 250 Mb/s. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Zamrzela absence Marketplace – v této sekci narazíte pouze na nápis „Coming soon“ a nemůžete si zde koupit žádné letadlo ani doplněk. Předpokládám, že se časem dočkáme otevření. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Zamrzela absence Marketplace – v této sekci narazíte pouze na nápis „Coming soon“ a nemůžete si zde koupit žádné letadlo ani doplněk. Předpokládám, že se časem dočkáme otevření. | Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián

Sekce World Photographer nabízí mise, jejichž hlavním úkolem je doletět na místo určení a pořídit zde fotky dle zadání. Nabídka je pestrá, takže pokud vás tento žánr zaujme, budete mít zábavu na mnoho (nejen zimních) večerů. Celkem je k dispozici 31 sekcí s různým zaměřením – od fotografování světových památek, přes tour po významných evropských hradech, až po focení divokých zvířat nebo planespotting. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián
U každé mise je popsaný úkol – například vyfotit zámek Hluboká v určitém čase ze zadaných míst. Následně si zvolíte stroj a můžete se vydat na cestu. Při těchto misích určitě využijete jednu z novinek letošní verze: možnost vystoupit z letadla a procházet se krajinou. Jednotlivé úkoly jsou vcelku zábavné a zavedou vás na atraktivní místa, která většinou stojí za vidění i ve skutečnosti. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián
Každý úkol má své specifické požadavky – třeba je nutné zachytit určitou památku za úsvitu, pořídit snímek zvířecího stáda v pohybu nebo najít ideální úhel, kde se do záběru vejde měsíc i horský vrchol. Tyto mise prověřují nejen pilotní schopnosti, ale i smysl pro detail a kreativitu. Jsou ideální pro hráče, kteří chtějí nejen létat, ale také zkoumat atraktivní lokality. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián
Další sekce Challenge League přináší, jak ostatně napovídá její název, tři výzvy, které se průběžně obměňují. V prvních dnech byl v nabídce průlet Grand Canyonem po přesně stanovené trase, létání nad Pyrenejemi v nízké výšce a precizní přistání. V každé výzvě budete moci soupeřit nejen sami se sebou, ale též proti uživatelům z celého světa. Zdroj: Živě.cz, Karel Kilián
24
Fotogalerie

Recenze hry MS Flight Simulator 2024. Nejpokročilejší letecká simulace, ve které cloud způsobuje turbulence

Microsoft více než rok žhavil fanoušky této hry, pohybující se na hranici simulace a reality, postupným odkrýváním toho, co přinese nový simulátor. Vzbudil tak velká očekávání, která 19. listopadu vyvrcholila přetížením serverů. Byla očekávání naplněna?

Plusy
Režim kariéry
Nové aktivity
Úspora místa díky cloudu
Rozšířený výběr letadel
Realistická simulace
Minusy
Závislost na internetu
Dlouhé načítací časy
Některé oblasti působí zastarale
Občasné chyby textur
Složité ovládání
8  /10

Letecký simulátor pro PC a XSX • Cena: 1 899 Kč • Multiplayer • Věkové omezení: 3+ • Bez oficiální češtiny

Jednou z největších změn proti předchozí verzi je přesun dat do cloudu. To přináší pozitivum v podobě menších nároků na velikost úložiště – zatímco minulá verze bez uzardění s bezplatnými World Updaty zabrala i více než 300 GB, ta letošní stahuje základní balík velký jen 11,79 GB a dále MS Flight Simulator 2024 Addon Support velký 3,19 GB. Specifikace pak uvádějí požadavek na 50 GB volného místa.

Jinými slovy: veškeré mapové podklady, které předchozí generace uchovávala na disku počítače nebo konzole, nová verze průběžně stahuje z internetu. Výrazně tak rostou požadavky na rychlost a kvalitu internetového připojení, zejména rychlosti stahování. Já jsem testoval na konzoli Xbox Series X, připojené k internetu s maximální rychlostí 250 Mb/s.

Startujeme!

Úvodní spuštění bylo poměrně dlouhé, trvalo řádově vyšší jednotky minut. Ani další starty hry nepatřily k těm nejrychlejším. Od klepnutí na ikonu po načtení úvodní obrazovky to trvá téměř přesně dvě minuty, což mi připadá docela dost. Po klepnutí na tlačítko Start se načte úvodní obrazovka, které dominuje pohled na zeměkouli a šest sekcí. Bohužel ani u letošní verze jsme se nedočkali lokalizace do češtiny.

Úvodní obrazovka MS Flight Simulatoru 2024 Úvodní obrazovka MS Flight Simulatoru 2024

Sekce World Photographer nabízí mise, jejichž hlavním úkolem je doletět na místo určení a pořídit zde fotky dle zadání. Nabídka je pestrá, takže pokud vás tento žánr zaujme, budete mít zábavu na mnoho (nejen zimních) večerů. Celkem je k dispozici 31 sekcí s různým zaměřením – od fotografování světových památek, přes tour po významných evropských hradech, až po focení divokých zvířat nebo planespotting.

Jednou fotíte zámek Hluboká v určitém čase ze zadaných míst. Následně si zvolíte stroj a můžete se vydat na cestu. Při těchto misích určitě využijete jednu z novinek letošní verze: možnost vystoupit z letadla a procházet se krajinou. Jednotlivé úkoly jsou vcelku zábavné a zavedou vás na atraktivní místa, která většinou stojí za vidění i ve skutečnosti.

Státní zámek Hluboká Státní zámek Hluboká

Každý úkol má své specifické požadavky. Třeba je nutné zachytit určitou památku za úsvitu, pořídit snímek zvířecího stáda v pohybu nebo najít ideální úhel, kde se do záběru vejde měsíc i horský vrchol. Fotografické mise prověřují nejen pilotní schopnosti, ale i smysl pro detail a kreativitu. Jsou ideální pro hráče, kteří chtějí nejen létat, ale také zkoumat atraktivní lokality.

Další sekce Challenge League přináší, jak ostatně napovídá její název, tři výzvy, které se průběžně obměňují. V prvních dnech byl v nabídce průlet Grand Canyonem po přesně stanovené trase, létání nad Pyrenejemi v nízké výšce a precizní přistání. V každé výzvě soupeříte nejen sami se sebou, ale též proti uživatelům z celého světa.

Náročnost výzev se pohybuje od relativně snadných úkolů pro méně zkušené hráče až po velmi obtížné mise, které prověří i ostřílené veterány. Snaha bude odměněna medailí – od bronzové, přes stříbrnou, po zlatou. Díky průběžně se měnícím výzvám a systému odměn zůstane tento režim dlouhodobě atraktivní, ať už si chete vylepšovat své skóre, porazit soupeře, nebo jen zažít adrenalinový let v neobvyklých podmínkách.

Výzvy nebývají jednoduché.png Výzvy nebývají jednoduché

Challenge League podporuje komunitní aspekt hry díky globálním žebříčkům, ve kterých můžete porovnat své výsledky s ostatními piloty. Soutěžení motivuje hráče ke zlepšování dovedností, ať už jde o přesnost přistání, rychlostní rekordy nebo schopnost manévrovat v nejtěžších podmínkách. Kromě medailí a bodů za úspěchy poskytuje i pocit uspokojení z překonávání vlastních limitů.

Nemůže chybět režim volného létání, který umožňuje hráčům prozkoumávat svět bez jakýchkoli omezení. Nabízí možnost vybrat si jako výchozí jakýkoli bod na mapě a zahájit let bez nutnosti plnit konkrétní úkoly nebo mise. Díky detailním mapám a dynamickému počasí budete moci obdivovat dechberoucí scenérie, jako jsou vrcholky hor nebo pulzující města, v podmínkách, které odpovídají skutečnému světu.

Zážitek (nejen) v tomto režimu je však do určité míry ovlivněn technologickými omezeními hry, zejména nutností neustálého připojení k internetu. Detaily krajiny a objektů jsou generovány a vykreslovány v reálném čase prostřednictvím cloudových serverů, což znamená, že občas můžete narazit na výpadky textur nebo nepřesnosti v zobrazení prostředí.

Zaletěli jsme se podívat nad Karlův most Zaletěli jsme se podívat nad Karlův most

Létat můžete v jakémkoli ročním období a čase. Vše lze nastavit před zahájením letu i v jeho průběhu. Ve hře si také užijete reálné počasí, které by mělo odpovídat skutečnosti. To ve většině případů skutečně korespondovalo s realitou, nicméně při létání s Cessnou 172 Skyhawk mi připadalo, že poryvy větru mávají s letadlem víc, než bych za daných podmínek očekával.

Největší novinka: režim kariéry

Jednoznačně největší novinkou MS Flight Simulatoru 2024 je režim kariéry. Ten začíná výcvikem pro získání soukromé pilotní licence. Proces výcviku, který můžeme znát už z předchozí verze MSFS, zahrnuje praktické lekce. Novinkou je předletová kontrola, během které musíte ze stroje odstranit různé kryty a záslepky. Důraz na detail zde není jen estetický – hodnocení hráče ovlivňuje každá situace, od zvládání turbulence až po rychlost při přistání.

Režim kariéry Režim kariéry

Po dokončení základního výcviku a úspěšném složení závěrečné zkoušky se otevře široká škála misí, od vyhlídkových letů až po přepravu pasažérů. Možnost volby lokality, ve které chcete začít svou kariéru, přidává tomuto režimu osobní nádech – čekají vás lety nad místem, kde ve skutečnosti bydlíte – například poletíte s Petrou nad Štramberkem či vyhlídkový let s Terezou nad Velkým Újezdem.

Jednotlivé mise se odehrávají na reálných letištích po celém světě a zahrnují úkoly jako přeprava nákladu nebo výsadky parašutistů. Nechybí ani výzvy, jako správné ovládání letadla za nepříznivých podmínek nebo zvládání nepředvídatelných situací. Zde ale musím zmínit matoucí chybu, kdy jsou údaje o požadované rychlosti uváděné v kilometrech za hodinu, zatímco všechny stroje je ukazují v uzlech.

Vrcholem kariéry je přeprava těžkých nákladů Vrcholem kariéry je přeprava těžkých nákladů

Kariéra není jen o plnění úkolů. Nabízí propracovanou možnost personalizace, kde si můžete přizpůsobit vzhled pilota podle svých preferencí, nicméně samotné postavy nevypadají příliš dobře. Tento prvek přidává další vrstvu zábavy a zvyšuje dojem, že jste součástí skutečného leteckého světa. Kariérní režim navíc zahrnuje systém postupu, který motivuje k neustálému zlepšování se – od základních misí po sofistikované úkoly, jako jsou noční lety nebo létání s vícemotorovými letouny.

Každá splněná mise přináší kredity a možnost odemknout nové licence, specializace a stroje. Celá tato struktura vytváří návykovou hratelnost, která kombinuje postupné zdokonalování dovedností s objevováním nových výzev. Kariérní režim je tak vhodný zejména pro hráče, kteří hledají precizní simulaci a chtějí vnímat progres, nicméně pro úplné nováčky může být náročnější, ale určitě ne nezvladatelný.

Letadla, vrtulníky, balony a další létající stroje

Vypsat zde všechny stroje by bylo nad rámec této recenze. V tomto směru je poměrně výmluvná oficiální grafika, která ukazuje, jaká letadla, vrtulníky, horkovzdušné balóny a další létající stroje jsou dostupné v jednotlivých edicích. Flight Simulator 2024 jednoznačně přináší výrazné rozšíření leteckého parku, které uspokojí fanoušky letectví napříč generacemi.

Seznam strojů v MS Flight Simulator 2024 Seznam strojů v MS Flight Simulator 2024

Nově si hráči mohou vyzkoušet nejen ikonické historické stroje, jako je Wright Flyer z roku 1903 nebo Hughes H-4 Spruce Goose, ale také moderní letouny jako Airbus A330 Beluga XL nebo A10 Thunderbolt. Mezi novinky patří i méně tradiční dopravní prostředky, například horkovzdušné balóny nebo osobní elektrická vznášedla.

Vývojáři se zaměřili na zdokonalení fyzikálního modelu, což dodává virtuálnímu létání větší autenticitu. Díky více než 10 000 simulovaným povrchům na každém letadle a zahrnutí aerodynamických faktorů, jako je turbulence či vliv počasí, by měly lety působit reálněji než kdy dříve. Kromě toho byly vylepšeny i simulace přistání a ovládání strojů na zemi. Každý má vlastní specifika, která se projevují při vzletu, manévrování i přistání, což činí simulaci náročnější, ale zároveň věrnější realitě.

Grafika – jen mírný pokrok

Patrně nejvíce jsem byl zvědavý na grafiku nové verze. Zde jsou mé dojmy dosti rozpolcené. Začněme budovami, jejichž stav je prakticky identický jako v předchozí generaci. Ve městech, která byla vylepšena v rámci několika World Updatů (v Česku Praha, Brno a Plzeň), jsou domy prakticky na chlup stejné, jako v MSFS 2020. Mimo tato města však budete narážet na automaticky generované budovy, které přinejmenším v rámci ČR odpovídají skutečnosti jen velmi okrajově, případně vůbec. Vývojáři sice slibovali „digitální dvojče Země“, ale v tomto směru ho určitě nepřinesli.

Bohužel zůstala i většina nedostatků, které jsem registroval v předchozí verzi MS Flight Simulatoru. Mohu zmínit například propadlé mosty na pražské Jižní spojce, auta jezdící pod hladinou řeky Guadalquivir v Seville či „chlupaté“ automaticky generované mosty téměř po celém světě. Na silnicích sice jezdí auta, která napodobují reálný provoz, nicméně když se na ně zaměříte, zjistíte, že na víceproudých komunikacích, jako je například magistrála v Praze, bez uzardění jezdí i v protisměru. Bohužel ani v nové verzi jsme se nedočkali chodců.

V Seville nám auta jezdila pod vodou V Seville nám auta jezdila pod vodou

O něco lepší je podkladová fotomapa, která je aktuálnější a podrobnější než ve starší verzi. Pochvalu si určitě zaslouží detailnější zpracování ploch, jako jsou louky, pole a lesy – vše působí plastičtěji a věrohodněji. Když například na travnatém letišti nastartujete motor letadla, uvidíte, jak se tráva pohybuje ve větru. Automaticky generovaná vegetace je pestřejší a lépe odpovídá porostu, který bych v daných lokalitách očekával, byť jsem občas narazil na stromy uprostřed travnatých přistávacích ploch menších letišť. 

Další posun přináší fotometrické osvětlení, jež dokáže velmi věrně simulovat různé světelné podmínky s ohledem na denní dobu i počasí. Z kokpitu svého letadla můžete sledovat, jak slunce zapadá za horami, zatímco se jeho paprsky lomí přes mraky, nebo zažít bouři, v níž se mění typy oblaků. Dynamické počasí také umožňuje zažít sezónní proměny – například podzimní barevné listí nebo zimní zasněženou krajinu.

Osvětlení dokáže velmi věrně simulovat různé světelné podmínky Osvětlení dokáže velmi věrně simulovat různé světelné podmínky

Samotné létající stroje jsou ve většině případů dost podobné tomu, jak vypadaly v předchozí generaci. Na některých místech je však patrné podrobnější zpracování detailů, které zvyšuje pocit opravdovosti. Kladně hodnotím zejména širokou nabídku, ze které si určitě vyberete, ať už si chcete jen „zalétat kolem baráku“, nebo se hodláte vydat přes Atlantik.

Data v cloudu

Celkově jsem s přesunutím dat do cloudu poměrně spokojený – po většinu času se herní prostředí načítalo plynule, bez viditelnějších zdržení. Jen občas – například při klesání – bylo viditelné skokové načítání některých prvků (např. vegetace). V některých momentech se pak stávalo, že některá část mapy zůstala rozmazaná a nedokreslila se ani při opakovaném průletu.

Realisticky zpracovaná vegetace Realisticky zpracovaná vegetace

Podstatně horší zážitek však čeká hráče s pomalejším internetovým připojením. Například při letu z Ruzyně bude nutné počítat s tím, že postupné načtení všech textur letadla i okolního prostředí může trvat až několik minut, což je poměrně frustrující. Proti staré verzi lze pak za patrně největší nevýhodu označit nemožnost hrát simulátor offline, tedy bez aktivního internetového připojení.

Jsou zde určitá ale

MS Flight Simulator 2024 přináší spoustu inovací, které potěší nadšence do letectví i fanoušky simulátorů. Mezi největší klady patří nový režim kariéry, jenž hráčům umožňuje získat virtuální pilotní licenci a postupně plnit rozmanité mise od vyhlídkových letů po přepravu pasažérů. Hra také přidává nové typy aktivit, jako je práškování polí, záchranné mise či fotografování památek, a umožňuje dokonce vystoupit z letadla a procházet se krajinou. Zamrzela absence Marketplace – v této sekci narazíte pouze na nápis „Coming soon“ a nemůžete si zde koupit žádné letadlo ani doplněk. Předpokládám, že se časem dočkáme otevření.

Marketplace nefunguje ani dva týdny po vydání Marketplace nefunguje ani dva týdny po vydání

Další výraznou změnou je využití cloudového řešení, díky čemuž hra zabírá méně místa na disku, a může nabídnout nové dynamické prvky, jako je sezónní počasí, větrné proudy nebo realistické světelné podmínky. Detaily světa a letadel jsou ve většině případů špičkové a celkový zážitek působí velmi autenticky.

Mezi zápory patří zvýšené nároky na připojení k internetu a některé přetrvávající technické nedostatky. Nezbytnost stabilního a rychlého připojení může být pro některé hráče větším problém než vlastnictví dostatečně výkonného herního stroje. Absence offline režimu znemožňuje hraní bez internetu. Plynulost také narušují dlouhé načítací časy při spouštění a občasné nedokreslení textur.

Verdikt

Má smysl přejít z MS Flight Simulatoru 2020 na novou verzi? Pokud jste fanoušky této hry a toužíte po hlubším a realističtějším zážitku s více aktivitami, pak je odpověď kladná. Režim kariéry a nové mise přinášejí do hry zcela nové a poměrně zábavné prvky. Nicméně pokud jste spokojeni s volným létáním a nepotřebujete nové funkce, pak MSFS 2020 stále zůstává velmi solidní alternativou.

Určitě si přečtěte

Články odjinud