17
Fotogalerie

Recenze hry Payday 3. Kooperativní loupeže s vadami na kráse

Série Payday je hráčům známá už mnoho let. Její poslední díl, je v mnoha věcech povedený, ale technické nedostatky a různé neduhy zážitek znepříjemňují.

Plusy
Zábavný gunplay
Volnost při tichém postupu
Modifikace zbraní
Rozmanitost map
Množství zbraní
Minusy
Dlouhé čekání na začátek hry
Nutnost být stále online
Tupá AI v boji
Minimální možnosti komunikace se spoluhráči
7  /10

Kooperační FPS pro PC, PS5 a XSX ● Cena: 975 Kč ● Multiplayer ● Věkové omezení: 18+ ● Bez oficiální češtiny

Na vydání Payday 3 jsem se nijak zvlášť netěšil. Je to možná způsobené tím, že jsem hrál již betu, která mě příliš neoslnila. Měl jsem obavy, že v podobném duchu se hra ponese i při jejím vydání. V něčem se má očekávání naplnila, ale pár věcmi jsem byl také mile překvapený.

Pokud se zaměříme na to nejlepší, co je nám v rámci Payday nabídnuto, tak se jednoznačně jedná o mapy a gunplay. Právě mapy po vyzkoušení bety jsem si nebyl moc jistý. Bál jsem se, že stejně jako ta úplně první, ke které se dostanete v podobě menší banky, budou i ostatní lehce suché a nezajímavé. To se ovšem nestalo a opravdu jsem měl chuť hrát a objevovat, co ostatní mise a lokace nabízí. Asi mou nejoblíbenější se stala galerie. Jedná se o velkou mapu, která nabízí mnoho způsobů, jak ukrást umělecká díla, ať už tichým přístupem nebo velmi hlasitým. V jednotlivých lokacích dostanete volnost, můžete jít, kam chcete a dělat, co chcete. K dispozici je zatím osm unikátních oblastí.

20230926133421_1.jpg20230926135331_1.jpg20230927090122_1.jpg

Je to v přímé korelaci s tichým postupem, který se od posledního dílu posunul k lepšímu. Nyní nemusíte mít nasazenou masku, abyste mohli něco dělat. Jednoduše stačí přijít ke dveřím, které chcete vypáčit a je to. Všude je spousta kamer, a tak je můžete buď tiše vyřadit zbraní s tlumičem a spolu s nimi i strážného, který chodí okolo. Přiznám se, že bohužel jsem měl možnost tiše postupovat asi jen jednou. Hra nenabízí offline mód a nezbývá vám tedy nic jiného než s boty, kteří vám v tichosti moc nepomohou, nebo s živými spoluhráči, kteří se většinou ani nesnaží nijak taktizovat a střemhlav naběhnou dovnitř se samopalem v ruce.

Jestli nemáte tři kamarády, se kterými se domluvíte a budete hrát, tak vás varuji, že komunikace bude problém. Ve hře je minimum způsobů, jak oslovit spoluhráče, a to pomocí chatu, to je vše. Pokud se tedy snažíte hrát takticky a naplánovat si každý krok, bez party to půjde dost těžko.

20230926131846_1.jpg

Součástí hry, ze které jsem měl nejlepší pocit, je určitě gunplay. Je velmi zábavný a uspokojivý. Zbraně jsou na pocit dobře udělané, zpětný ráz není nijak šílený a střílet je jednoduše radost. Spolu s tím se pojí i fyzická reakce nepřátel, pokud je zasáhnete. Viditelně z nich stříká krev, střely jimi otřásají a při finálním zásahu lehnou stylově k zemi. Animace finálního zásahu, kdy nepřítel občas odletí do dáli, není příliš realistická, ale působí dobře. AI v boji se ale bohužel chová úplně tupě. Nepřátelé se mnohdy zastaví, podívají se přímo na vás a ani nevystřelí. Takticky se k tomu také příliš nestaví, stojí v otevřeném poli, nesnaží se krýt, bojová taktika nulová. Tady je vidět, že hra vsází spíše na kvantitu nepřátel než na jejich kvality.

Potkáte různé druhy policejních jednotek. Chlapíky s tasery, obrněnce, speciální jednotky, které jsou na blízko smrtelnější než Bruce Lee, a pokud vás nikdo nepřijde zachránit, tak jste zaseknutí v jejich řetězu útoků.  Problém tedy netkví v repetitivnosti nepřátel, ale v jejich chování. Mimo boj je to úplně jiný příběh. Pokud se rozhodne postupovat tiše a odstavíte jednoho hlídače, druhý hlídač, který s ním kříží obchůzkovou trasu začne mít podezření. Všimne si, že mu chybí kolega. Opravdu tedy nevím, kde se se stala chyba. Asi jsou všichni nováčci a znervózní, když musí použít zbraň.

„Problém tedy netkví v repetitivnosti nepřátel, ale v jejich chování.“

Do akce si s sebou můžete vzít širokou škálu hratelných zbraní, od útočných pušek, přes brokovnice až po odstřelovací pušky. Máte tedy možnost si najít, co vám vyhovuje a přizpůsobit tomu svůj herní styl. Zbraně se odemykají v rámci úrovně vaší postavy a posléze si je můžete koupit. Spolu s tím se pojí také modifikace. Dle mého je tato část zvládnuta elegantně. Čím víc určitou zbraň používáte, tím s ní získáváte zkušenosti, a to vám odemyká jednotlivé periferie. Takže pokud si oblíbíte například revolver, stačí s ním hrát a postupem času na něj budete mít všechny nejlepší dostupné modifikace.

20230926140247_1.jpg20230927091643_1.jpg20230927085703_1.jpg

Ještě bych se pozastavil u schopností, které ovšem přidávají pouze pasivní vylepšení statistik či další menší vychytávky. Například schopnost, kterou jsem používal od začátku, se vztahovala k bednám s municí, které si můžete do heistu přinést. Tu možnost má každý a nejedná se v základu tedy o nic unikátního, já na rozdíl od ostatních ale v mém boxu měl o pár nábojů navíc. To je vše. V tomto duchu se nesou všechny schopnosti. Dostanete něčeho více nebo rychleji přebijete, páčíte zámky a tak dále. Samozřejmě je možné zaměření na určitou profesi. Tichý postup, nosič munice, medik, je toho hodně, ale opravdu mi přijde, že bych uvítal spíše schopnosti v klasickém slova smyslu než jen různé procentuální buffy.

Jak je v dnešní době už normální, i zde nebylo vydání bez technický problémů. Občasné pády hry a propady FPS se staly pouze párkrát a na dnešní standardy je to tedy docela přijatelné, což ovšem vývojáře nijak neomlouvá.

20230927100004_1.jpg

Ovšem něco, co bylo opravdu v prvních dnech největší problém, bylo čekání na zahájení heistu. Ve hře se nenachází možnost hrát offline. Můžete hrát s boty, ale stále jste online a připojeni na serveru hry. Problémy se servery byly znatelné opravdu hodně. Průměrná doba čekání se pohybovala v rozmezí od deseti minut do hodiny. Přiznám se, že jsem v těchto prvních dnech naprosto ztratil jakýkoliv zájem o hraní. Natolik mě to otrávilo, že jsem neměl jedinou motivaci se vrátit. Ale konec dobrý, všechno dobré. Týden po vydání a s tímto problémem už jsem se nesetkal. Spoluhráče vám to najde v rámci sekund a můžete hned do akce. V tomto smyslu tedy jediné, co je z mého pohledu potřeba změnit, je přidat offline mód, což se podle posledních zpráv možná stane v některém z budoucích updatů.

Verdikt

Payday 3 je propracovaná kooperační hra. Osm jedinečných map, velké množství použitelných zbraní a modifikací k nim náležících. Nejsilnější částí hry je bezpochyby gunplay, zbraně jsou pocitově skvělé a střelba je uspokojující. Tichý přístup je volnější a nabízí více možností než v předchozím díle, pokud máte kamarády, kteří jsou ochotni s vámi hrát. Jinak je velká pravděpodobnost, že se vše velmi rychle zvrtne v krveprolití. Nejhorší na celé hře je nemožnost hrát offline, což v prvních pár dnech po vydání způsobilo velký poprask u hráčů hlavně z důvodu nefunkčnosti herních serverů a čekání na připojení do lobby klidně šedesát minut. Nicméně nyní už se to zdá být opraveno až na pár výjimek. Musíte se tedy smířit pouze s nepříliš inteligentní AI v boji. Jinak se jedná o perfektní kooperativní akci.

Určitě si přečtěte

Články odjinud