Kapitoly článku:
Zbraní existuje jen pár variant a u celé party je lze měnit buď na začátku mise či na speciálních místech. Vylepšování zbraní nyní funguje globálně – můžete si například koupit či najít zvýšení účinnosti brokovnic atd. Ono nejde jen o zlepšování zbraní, ale i o brnění, vylepšení lodi či rovnou vynalezení nové těžké zbraně. Celý systém vylepšování je dost bohatý, ale přitom stále jednoduchý a lineární, prostě kupujete všechno, na co vám aktuálně stačí peníze a suroviny.
Peníze získáváte hlavně plněním misí a suroviny prostřednictvím nové minihry, kdy skenujete planety. Díky stylovému zpracování je to na začátku velká zábava, postupem času naopak velká nuda, hlavně když jste svědomití a chcete získat všechna možná vylepšení.
Zjednodušení hře nic neubírají, spíš jde o počáteční šok
Bohužel až na konci jsem zjistil, že vylepšení lodi jsou zřejmě vázaná na herní události, což je docela bodnutí do ledvin. Zvlášť vzhledem k tomu, jak je celá hra jinak co nejpřístupněji koncipována. Například pro odemčení vedlejších misí vašich spolubojovníků vůbec nezáleží na tom, zda po jejich naverbování s nimi ještě vůbec prohodíte slovo. To v Dragon Age jste se museli snažit trochu víc.
Když lasery sviští
I když jsem zmínil spoustu odlišností od svého předchůdce, vůbec to neznamená, že by byl Mass Effect 2 nějak horší. Zjednodušení hře nic neubírají, spíš jde o počáteční šok, jak moc se některé prvky změnily. Hlavní zůstává, že samotné střílení je opět zábavné a díky vylepšením je vlastně ještě zábavnější. Systém krytí prošel renovací a velmi se blíží etalonu žánru v podobě Gears of War. Rychlé namapování biotických sil na tlačítka zvyšuje četnost jejich využití, i když jejich počet byl docela zredukován.
Větší taktičnosti bojů přidá i nutnost měnit zbraně podle jejich účinnosti – kde mi jako Vanguardovi v prvním díle stačilo nahodit zesílení šťítů a ustřelit gethovi robotickou hlavu z pěti centimetrů brokovnicí, se nyní musím víc krýt a střídat zbraně – samopal na štíty, pistole na brnění, těžká zbraň na bosse… K nutnosti střídat zbraně dopomáhá i fakt, že nyní se musí nabíjet municí a nefunguje již systém zahřívání. První pocity byly trochu rozpačité, ale brzy zjistíte, že to funguje dobře. Výtku si snad jen zbylí dva parťáci, kteří se mohou zapojit do bitky, by potřebovali trochu přebrousit umělou inteligenci. Občas se kryjí až moc, jindy zase vůbec. Naštěstí většinu doby jsou platnou pomocí.
Kromě střílení nechybí ani hackování počítačů a lámání zámků., přičemž i tady došlo ke změnám. Nejde jen o principiální změnu, kdy při hackování hledáte v záplavě textu ty správné fragmenty a při odemykání spojujete ty správné obvody. Změnou a potvrzením větší akčnosti je i vyřazení skillů nutných na provádění těchto činností – nově prostě s kýmkoliv otevřete cokoliv. A není to nijak zásadně těžké.
Pryč s výtahy, sem s loadingy
Jak už to u druhých dílů bývá, Mass Effect 2 vypadá zase o něco lépe než jednička. V první řadě prakticky zmizelo otravné doskakování textur a pomalé výtahy, které ovšem nahradily klasické (ovšem stylové) nahrávací obrazovky. Víc než z technické stránky ale budete uneseni z nabízených scenérií a jejich detailnosti. Ať už jde o neony osázený bar na Omeze, který ostře kontrastuje se slumy hned za rohem, organické i čistě kovové vesmírné lodi, troskami pokrytou domovinu Kroganů či deštěm zkrápěnou výzkumnou stanici, vždy je na co koukat.
Pravda, je to vyváženo poměrně malou rozlohou lokací s místy nelogickým a zmateným designem, který se koridorovost snaží zakrývat.
Víc než z technické stránky ale budete uneseni z nabízených scenérií a jejich detailnosti
Opětovná brilantní práce s kamerou a věrné animace dělají z rozhovoru lahůdku, kterou si znovu a znovu budete vychutnávat bez nějakého nutkání k přeskakování dialogů. Což jen podtrhuje i špičkový dabing všech postav.
Na Mass Effect 2 se prostě krásně kouká, je radost jej poslouchat a ještě větší hrát. A přes 30 hodin zábavy bez všech splněných vedlejších úkolů je dostatečná porce. Jistě, dalo by pár věcí vytknout, akční složka mohla být trochu stažena dolů, umělá inteligence zase vytažena nahoru a i ti občasní brouci by zasloužili vyhladit, ale jak se říká, dokonalý je Chuck Norris, Mass Effect 2 je „jen“ výbornou hrou. Pokud jste hráli jedničku, pokračování představuje povinnost, pokud vám Mass Effect utekl, vezměte ho rovnou při cestě pro dvojku. Tak už utíkáte?