Temná mračna táhnou oblohou, kterou znenadání protne blesk. Déšť v proudech bičuje válkou rozervanou zemi a krajem se potulují uprchlíci a nepřátelské oddíly. Obyvatelstvo, které nebylo vyvražděno ve jménu víry nebo jen pro nic za nic, kosí mor po tisících. Armády pochodují v sevřených šicích vstříc smrti a zatracení...
Objednejte si na shop.doupe.cz |
 |
Medieval 2: Total War Kingdoms CZ + 2 hry zdarma
PC: 550 Kč
|
Platforma: PC
Typ hry: Strategie
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace (PC): Procesor 1,8 GHz, 512 MB RAM, 128 MB graf. karta, 11 GB na HDD
Výrobce: Creative Assembly (http://www.creative-assembly.com/)
Distributor: CD Projekt (http://www.cdprojekt.cz/)
Homepage: http://www.totalwar.com/
O čem se to bavíme? Medieval II Kingdoms? Ano, 10 000 florénů všem co prozřeli přes mlhu balastu a na konci tunelu vidí tento datadisk od Creative Assembly pod záštitou Segy. Na rozdíl od klasického rozšíření původní hry, k němuž se uchyluje většina tvůrců a jež přinese nanejvýš pár nových misí, se autoři Medieval 2 Total War vydali jinou cestou. Základní stavební kámen originálního titulu, Velká kampaň, byl doplněn o čtyři nové bratříčky. Letem světem hráč propochoduje slušnou část světa, Amerikou počínaje a Pobaltím konče.
We are living in America
Americká kampaň postihuje dění v době těsně po objevení Nového světa Kryštofem Kolumbem. Za příslibem bohatství a svobody se z Evropy žene jedna kolonizační vlna za druhou, zatímco domorodci chtě nechtě vytahují oštěpy a míchají válečné barvy. Tato poněkud exotická výprava je v podstatě rozvinutím závěrečné fáze hry v původním Medieval 2, ale protože se jedná o samostatné tažení, mapa je mnohem podrobnější a rejstřík hratelných národů tíhne k indianské části spektra.
Mezi ústřední aktéry patří Španělé, Aztékové, Májové a Apači, ale existuje zde obvyklá možnost odemknout další národy, které rozšíří možnosti při opakovaném hraní. Zdařilé je odlišení technologicky vyspělých Evropanů a primitivních domorodých národů. V zájmu vyvážení stran, jsou kolonizační jednotky rekrutovány v drasticky zmenšených regimentech, na druhou stranu indianské oddíly jsou početnější a jejich vydržování stojí zanedbatelné množství zlata.
Nejslabšími se ukázali být Apači – jsou jednoznačně nejzaostalejší a jejich kultura začíná a končí u stanové chlopně jejich teepee. Avšak jako jediní jsou schopni přejímat technologii dobyvačných kolonistů a mají alternativu původních křížových výprav v podobě Válečné stezky. V konečných fázích hry se stávají nebezpečnými ďábly na koních s mušketou v jedné ruce a skalpem ve druhé. Aztéky a Máje není třeba představovat. Sice neproniknou do tajů střelného prachu a jízdy na koni, ale jejich polooděné pěší jednotky prokazují sebevražednou statečnost a velmi často bojují do posledního muže. Španělé a další Evropani disponují vojáky z původní hry nebo jejich modifikacemi.

Zabte je všechny, Bůh už si je přebere
Období křížových výprav je velmi poutavé téma, proto není divu, že bylo autory zvoleno jako dějiště druhé z kampaní. Volitelných frakcí je tentokrát pět a spadá pod ně Jeruzalemské království podporované Templáři, Antiochie chráněná Johanity, úpadkem zmítaní Byzantinci, divocí Seljukové vedeni Nur a-Dinem a ambiciózní Egypťané pod veleznámým Saladinem. V kampani nemáte na rozdíl od původního Medievalu 2, možnost vyvolat křížovou výpravu nebo džihád. Je to kompenzováno globální svatou válkou ze strany muslimů a křesťanskými posilami vedenými velikány, jakými jsou Richard Lví srdce nebo Filip II.
Styl hraní zůstal na rozdíl od amerického tažení nezměněn, ale arzenál jednotek pěkně nabobtnal a konečně jsme se dočkali rozvrstvení jednotek Templařů a Johanitů. Mapa je velmi dobře zvládnutá, díky historickým zvratům stále přetrvává pocit, že je říše v ohrožení a to i v pozdějších fázích hry. Kampaň je napěchovaná filmečky, které podbarvují zvratové události a celkově příjemně se hraje ať už za tu či onu stranu.
Problémem Skotska jsou sami Skotové
Tak častoval horaly král Eduard ve Statečném srdci, které se odehrává ve stejnou dobu jak třetí z kampaní. Anglické království je krůček od absolutní dominance, ale na odpor se staví jak svobodomyslní Velšané, tak stateční Skotové, divocí Irové nebo loupeživí Dánové. Mapa je příjemným remakem Viking Invasion, ale i tady došlo k velkému vylepšení hratelnosti a skladbě mapy. Velkou unikátností je systém pevnůstek, který rozšiřuje běžně bránitelná města o další opěrné body a změna vrstvení obyvatelstva podle národnosti a ne podle víry. Druhý prvek je velmi důležitý, protože přímo ovlivňuje, jaký typ jednotek můžete verbovat. Je jasné, že nepostavíte velšské kopiníky z dánského obyvatelstva a naopak dánské gotlandské šermíře z Velšanů. Velké plus je, že to obohacuje výčet vašich jednotek o další, k nimž z frakce normálně nemáte přístup. Kampaň je nejbohatší na historické skutečnosti a také filmečky, které významné zvraty doprovázejí. Ať již jde o velké skotské povstání vedené Williamem Wallacem (v keltštině toto příjmení znamená „cizinec“) nebo o návrat Eduarda z křížové výpravy, vše máte možnost shlédnout v krátkém šotu.
Řád německých rytířů
Poslední z čtyřlístku je Pobaltská kampaň. Ústředním protagonistou je Řád německých rytířů. Který na pozvání Polska vstupuje do relativně pohanské oblasti s jasným cílem – konvertovat nebo zemřít. Kromě řádových bratří můžete pod svou korouhev svolat ambiciózní Dány, pravoslavné Rusy nebo pohanské Litevce. Podobně jako v křižácké kampani, zůstává systém nejvíce podobný tomu z Medieval 2 bez značných změn. Mapa je členitá a popisuje věrně i ostrovy přiléhající k Litevské pevnině. Osobně mi sice imponují povedené jednotky řádových bratří, ale jinak se jedná o nejslabší tažení celého datadisku. Komické scény bojujících kněží, kteří buší do nepřátelských rytířů rytmicky křížem, skutečně zklamaly. Také skladba stran hodně napovídá, že se tady šilo horkou jehlou. Tři z pěti národů nepřinášejí vůbec nic nového, a tak jedinou novinkou jsou tvrze s vodním příkopem, které dobývání hradů mění v noční můru, před níž by ta z Elm Street s dětským pláčem utekla k mamince.
Multiplayer
Hlavní obohacení představuje rozšíření možností ve hře více hráčů. Jde o mód Hotseat, který byl u tahových strategií dříve jednoznačnou nutností. Přichází zde samozřejmě ústupek v podobě generovaných střetnutí; real-time se bitvy u jednoho počítače hrát nedají, ale jako pamětník Fantasy Empires musím zatlačit slzu.

Inovace
Inovací je poměrně dost. Snaha udělat každou kampaň trochu jinak se vyplatila a do rukou nám přišla expanze, jakou nepamatuji. Z novinek zmiňme ty nejmarkantnější: AI armád se konečně naučila bránit vitální centra měst, proto při dobývání počítejte s odporem jádra sil, které nemá kam ustoupit a bude bojovat do posledního dechu. Lukostřelci jsou nově schopni střílet mnohem blíže k přátelským jednotkám, tudíž jejich využití stouplo a přitom se není nutné obávat o ztráty ve vlastních řadách. Pomocí nového rozkazového menu lze dávat povely spojeneckým armádám, které vás podporují přímo na bojišti. Lze si vybrat sice jen z „Drž se z dostřelu“, „Defenzíva“ a „Agresivní chování“, ale pro koordinaci útoku nebo obrany dvou armád není zapotřebí víc. A konečně, do obléhání se navrátil vařící olej (můj oblíbený), škoda jen, že další pastičky zůstali nepovšimnuty a nemůžete tuto inovaci vyzkoušet v původní Velké kampani.
Hodnocení
Jedná se o datadisk, ale neustanu žasnout, kolik toho obsahuje. Již jen samostatné intro pro každé tažení je známkou, že Kingdoms nejsou odfláknutým rozšířením. Jednotlivé kampaně by mohly tvořit samostatnou hru a víceméně to tak i je, protože k jejich spouštění dochází odděleně. Každé z tažení je robustní, a pokud kombinujete generované bitvy u jednoznačných střetnutí s hranými u bitek větších, vyšplhá se jedno zahrání na slušných 5 hodin. Vynásobeno počtem hratelných národů se dostáváme k hodinám a hodinám zábavy.
Světlé stránky hry |
- Čtyři obrovské a autentické kampaně
- Množství nových jednotek
- Mód Hot Seat v multiplayeru
- Desítky hodin zábavy
|
Temné stránky hry |
- Málo skutečných inovací
- Slibované dovednosti velitelů se nekonají
|
Grafika je na stejné úrovni jako v původní hře, tedy vynikající, ale neubráním se pocitu, že některé drobnosti mohli tvůrci přeci jen vychytat a inovačních prvků bylo slíbeno více. Kupříkladu speciální schopnosti velitelů byly propírány v každé upoutávce a nakonec zůstaly nepovšimnuty.
Grafika: 8/10
Hudba: 8/10
Zvuky: 8/10
Hratelnost: 9/10
Perfektní expanze, která ovšem oslní zejména kvantitou. Čtyři obrovské kampaně a nové jednotky – co víc si může virtuální dobyvatel přát?
Celkové hodnocení: 8,5