Recenze: Necromania - Trap of Darkness

Recenze: Necromania - Trap of Darkness

Jsou to asi dva týdny, co jsme vám přinesli preview na nové české taktické fantasy RPG od Cinemaxu a DarkSoftu jménem Necromania: Trap of Darkness. Dnes, v době vypuštění oficiální plné verze hry, vám přinášíme také recenzi. Jak tedy dopadl nadějný projekt plný originálních nápadů a skvělé hudby? Neváhejte a čtěte!

Platforma: PC
Typ hry: taktické fantasy RPG
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 350 MHz, 128 MB RAM, 16 MB video RAM, Windows 95/98/ME/2000/XP, DirectX 8 a 400 MB volného místa na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 700 MHz, 192 MB RAM, 16 MB video RAM, Windows 95/98/ME/2000/XP, DirectX 8 a 400 MB volného místa na HDD
Testovací konfigurace: procesor Duron 700 MHz, 384 MB RAM, 32 MB video RAM, Windows 98, DirectX 8.1 a 400 MB volného místa na HDD
Výrobce: DarkSoft
Distributor hry: Cinemax (http://www.cinemax.cz/)
Distribuce v ČR: Cinemax (http://www.cinemax.cz)
Homepage hry: http://www.necromania.cz/

Hry, které dokáží vkusně zkombinovat humor a dobrou zábavu se obvykle řadí mezi ty nejoblíbenější - podívejme se třebas na takové The Sims, nejúspěšnější hru poslední doby. Ale dokonce ani třeba taková Quake 3 Arena humor nepostrádá - ačkoliv je to humor velice specifický a velmi drsný. Když jsem poprvé zhlédnul intro k Necromanii, ve kterém zženštilý Bill Kokoton se sveřepým výrazem ve tváři bojuje proti zloduchům z Nekrománie, nevěděl jsem jistě, zda se mám smát nebo znechuceně mračit. Prostě mi ta amatérská animace a vyloženě ohnivou jehlou sešívaný "příběh" k Necromanii - v podstatě poměrně vážně se tvářící hře, nějak neseděl. Anglické demo hry mi přišlo mnohem vážněji pojaté. Nu co, intro je intro, čert ho vem! Pojďme dál, třeba rybka zabere na jinou návnadu.

"…vojska Světla vtrhla do země a ve jménu dobra a lásky plenila, ničila a zabíjela. Tisíciletá vláda Zla se v Nekromanii nezadržitelně chýlila ke konci. Chrámy zasvěcené Temnotě byly zbořeny kámen po kameni. Král Ragnar byl svržen a zajat. Temnota však soustředila poslední zbytky sil a z Ragnarovy moci povolala k odplatě své nejlepší bojovníky. Na cestu pomsty se však mohl vydat jen jeden. Vyvolený…"

(Kniha zkázy Temnoty, IX-23)

Z jednoduchého, ale příjemného menu na vás vybafne nabídka, ve které jsou nejdůležitější dvě položky - Hra jednoho hráče a Síťová hra. Jakmile zvolíte Hru jednoho hráče, vyberete si svého hrdinu, na výběr jich je sedm: Rytíř, Golem, Čaroděj, Pán bestií, Slídil, Mlžena a Kostěj. Liší se od sebe navzájem tím, že mají buďto nějakou speciální vlastnost (třebas Golem dokáže házet šutráky) nebo mají některou z těch běžných (síla a rychlost) lépe vyvinutou něž ostatní postavy (Slídil je nejrychlejší běžec, navíc má schopnost vystopovat protihráče). Máte vybráno? Výborně, můžete se pustit do hry!

Ale počkat, ještě předtím vám dopovím ten nedokončený příběh. Takže, Bill Kokoton, který vládne zemi zvané Absurdie, se do Nekrománie vydá na láskyplné tažení, ve kterém chce vymítit všechno zlé a ošklivé. To se mu také povede - zajme krále Ragnara a uvězní ho, většinu ostatních obyvatel povraždí. Těsně předtím ale Ragnar stačí ukrýt sedm svých nejlepších bojovníků hluboko pod zem. Když nadejde čas a Ragnar se probouzí, probouzí se i sedm bojovníků, kteří musí bojovat o místo po jeho boku. A tenhle boj, to je vlastně celá Necromania.

Odehrává se v celkem čtyřech odlišných světech - podzemním vězení, čarovném lese, slizkých jeskyních pod Černými horami a nakonec v samotných Černých horách. Každý svět se skládá z pěti podobně provedených, nepříliš rozsáhlých levelů. Účelem hry je prohledat každý level, najít klíče od bran blokujících postup do další úrovně a nakonec poskládat posvátný Skullkey, který vás propustí do dalšího světa. Hra je obecně velmi rychlá a bohužel časem i jednotvárná - prostě co nejrychleji hledáte klíče, bojovat s nepřáteli se téměř nevyplatí (vyjma případů, kdy víte, že u sebe mají klíč). Hráčova smrt nastane v okamžiku, kdy mu dojde mana - a nutno říci, že ta ubývá velmi rychle a téměř stále. Jistě, lze ji sebrat na zemi jako power-up (mezi další patří štít, meč, boty a oči), ale proč se něčím takovým zabývat, když životů je nekonečně mnoho?

Kouzla. Nepostradatelné součást každého pořádného RPG. Samozřejmě nechybějí ani v Necromanii. Najdeme jich tu celkem šest, totožných pro všechny postavy. První jsou boty, které na krátký čas (podobně jako power-up stejného názvu) zrychlí rychlost hráčovi postavy. Nevýhoda je, že ubírá dost many a tak se nedá používat příliš často. Za druhé tu máme bombu, kterou nelze popsat lepším spojením než "odhoď a utíkej". Dodejme "utíkej co nejdál", protože bomba kolem sebe rozhazuje rozzuřené žhavé uhlíky, které také ubírají manu. Trojka - ohnivá past. Vynikající záležitost pro úzké, frekventované prostory. Položíte ji a čekáte, než protivník okusí sílu vašich mocných plamenů. Za čtvrté je tu odsávač many, což je velice bestiální věcička, kterou ukryjete někam do truhly nebo do sudu a jakmile se ono místo vydá prohledat protivník (co kdyby tam byl klíč?), okusí vaši žízeň (jeho odsátá mana se přidá vám). Pětka je magnet, který "přilepí" nepřítele na krátkou dobu k zemi - vynikající v kombinaci s posledním, šestým, kouzlem - teleportem, pomocí něhož můžete své protivníky teleportovat kamkoliv na mapu (třeba i pod mříže nebo ozubené dveře).

Oblíbené anglické slůvko "replayability" (znamená něco jako "znovuhratelnost" - určuje do jaké míry je zábavné hrát danou hru několikrát za sebou) je v případě Necromanie značně opomíjeno - jakmile jednou projdete všechny levely za jednu postavu, už jen těžko vás něco donutí projít si je všechny znovu s jinou postavou. Už jen proto, že levely jsou vždy úplně na chlup stejné a postavy v podstatě, až na některé speciální vlastnosti, také. Kdyby tvůrci do hry bývali přidali alespoň nějaký náhodný element (nepočítaje speudonáhodné místo znovuobživnutí hráče po zabití nepřítelem), možná by se dalo hovořit a jisté snaze. Ale takhle to opravdu nelze. Replayability je tedy téměř nulová.

Vyjma úhledné krabice dostanete za těch 999,- Kč spolu s CDčkem Necromanie také oboustranný plakát, útlý manuálek s popisem všech akcí, předmětů, hrdinů i pastí a kouzel - dozvíte se v něm vlastně všechno co potřebujete vědět. Za velmi dobrý nápad považuji malou kartičku formátu A5, na které máte z jedné strany popsané základní nastavení ovládání hry a na druhé straně je místo pro připsání svého vlastního nastavení. Velmi dobrý nápad. Stejně jako triko s motivem Necromanie. Cinemax se prostě o své zákazníky stará a to je příjemné.

Světlé stránky hry
  • dobrá umělá inteligence
  • nádherná atmosférická hudba
  • originální pojetí
Temné stránky hry
  • chybí variabilita prostředí
  • postavy jsou víceméně totožné
  • v české verzi nevkusné (místy až trapné) vtípky

Technické provedení celého projektu je úhledné a bezproblémové. Hardwarové nároky jsou samozřejmě na dnešní dobu minimální, přesto grafické efekty dosahují občas nádherných výkonů (mlžné opary bloudící temnými lesy, vlnící se voda hluboko v kobkách). Zvuky jsou velice dobré, muzika přímo exceluje (můžete přepínat mezi scénickou a rockovou, která velmi připomíná Metallicu) a výborně se hodí k celé hře. Dabing je z technické strany mince taktéž zcela neposkvrněný. O něco horší je to s jeho "obsahem", který v české verzi zní velmi lehkomyslně, téměř jakoby si autoři dělali z české verze hry bžundu. Ale nakonec jim to ani nemůžeme mít ani příliš za zlé - na českém trhu prodají možná pár stovek kusů, mnohem důležitější jsou pro ně tedy trhy zahraniční.

Za zkoušku určitě stojí také multiplayer, ať již přes LAN nebo internet, který slušnou zábavu pro dva až sedm hráčů.

Titul
Necromania: Trap of Darkness
Grafika
7
Zvuky
7
Hudba
7
Hratelnost
6
CELKEM
6
Verdikt
Je to škoda, mohlo to být lepší - stačilo celou věc pojmout o něco vážněji.

"…Ten, kdo nastoupí cestu vykoupení, nepozná slitování. Řinčení oceli je pro něj nejkrásnější hudbou a krev nejsladším nápojem. On povede svůj národ k vítězstvím a jeho jméno bude velebeno navěky. On obnoví slávu Nekromanie…"

(prorocká kniha Vykoupení, VII-19)

Přes všechno, co jsem řekl výše, si prostě nemohu pomoci. Finální verze Necromanie u mně dopadla přesně tak, jak jsem to předpovídal v nedávném preview. Jistě, jde o originálně pojatou záležitost, která přináší do RPG žánru nový nápad z oblasti 3D stříleček, ale RPGčková Quake 3 Arena to prostě není. Něco - možná málo, možná víc - k tomu jednoduše chybí. Když tedy sečtu všechna pro a proti a zvážím na české poměry docela vysoko nasazenou cenovou laťku 999,- Kč nezbývá, než dát hře takové hodnocení, jaké dávám. Nepřestane ve mně však hlodat červík s ohraným poselstvím, že by možná stačilo ještě pár měsíců práce a mohlo to dopadnout mnohem lépe.

Určitě si přečtěte

Články odjinud