Recenze: OutRun 2006: Coast 2 Coast – klasika všech klasik

Recenze: OutRun 2006: Coast 2 Coast – klasika všech klasik

OutRun vyšel již před devatenácti lety a nedá se říci, že by kolem sebe vyvolal zrovna rozruch. Nelze mu upřít jistou dávku originality, ani báječné chvíle, jež jsme v jeho společnosti prožily. Ale nejde o dvakrát výnosnou značku, po níž by se hráči museli utlouct. Zaujme široké publikum alespoň předělávka určená pro PSP?

Martin Demiger

Platforma: PSP (Xbox, PS2)
Žánr: arkádové závody
Výrobce: Sumo Digital
Výrobce: SEGA
Vydavatel v ČR: Individuální dovoz 

Označit OutRun 2006 za přímého následovníka původní hry z sedmaosmdesátého roku by bylo nepřesné. Nejen proto, že – na svou dobu jistě krásnou – pseudo 3D grafiku vystřídal moderní grafický kabátek, ale hlavně kvůli důvodu, který nese jméno OutRun 2. Nemusíte se chytat za hlavu, pokud vás minula i dvojka... sice už kromě automatů vyšla i na Xboxu, ale pořád nešlo o stoprocentní využití potenciálu, kterým OutRun jistě disponoval, a tak se dočkala spíše okrajové pozornosti hráčů.

OutRun 2006 oproti tomu působí... skvěle. Vývojářům se povedlo skloubit zajímavý obsah s krásnou grafikou a výsledek opravdu stojí za to.

Coast 2 Coast žádné převratné novinky nepřináší. Alespoň co se konceptu týče: nadále jde o klasickou závodní hru, v níž je vaším cílem dojet z místa A do místa B a umístit se na pokud možno co nejlepší pozici. Oproti konkurenci se ale Outrun může pochlubit velkou variabilitou tratí – což je způsobeno hlavně tím, že se na nich hráči přímo podílejí. Nejedete otrocky za nosem, ale musíte si cestu vybírat. Možnosti jsou vždy dvě: buďto levá, o poznání jednoduší cesta; nebo pravá, složitější. V řeči čísel na vás čeká 15 unikátních úseků, každý po dvou cestách... A to už je porce, která nasytí každého závodníka.

Kromě klasického kariérního režimu (v němž projíždíte sérií závodů při postupně stoupající obtížnosti) jsou k dispozici i méně tradiční módy. Nejde však o nic, co bychom už nezažili jinde. Coast 2 Coast prakticky kombinuje všechno z Outrunu 2 a přidává několik drobností (a všechny tratě) z Outrun 2 SP, což je automatová verze hry (u nás samozřejmě nedostupná; v rodném Japonsku ale o to populárnější).

S Ridge Racem se nabízí srovnání i v dalším ohledu – protivnících. A i z tohoto duelu vyjde Outrun vítězně. Nejenže je nepřátel daleko více, vy budete při závodění dokonce potkávat i civilní auta, která nemají s vaší cestou zhola nic společného! Člověk si říká, že je to maličkost, ve skutečnosti to má však na hratelnost neuvěřitelný vliv... už jen proto, že vývojáři nevsadili pouze na kvantitu a nabízejí i kvalitu. Každý protivník je unikát, který si žádá individuální přístup. Rozhodně nepočítejte s tím, že si vystačíte s jedním typem předbíhacího manévru a nebudete se muset bránit, protože vás stupidita nepřátel ochrání sama... Kdepak!

Vozový park

aneb někdy řekne osm obrázků víc než tisíc slov...

   
   
  

Pokud už jste (ne)chtěně sklouzli až k závěrečnému hodnocení, jistě vám vrtá hlavou otázka, proč si hratelnost po tolika pochvalných slovech na svou adresu odnesla pouze osmičku. Inu důvod je prostý – a o to více zamrzí. Hra před vás sice neustále staví nějaké překážky, nikdy však nejsou dostatečně složité, aby vás donekonečna motivovaly k dalšímu hraní. Naopak při samotných závodech vás občas překvapí, nakolik jsou nepřátelé vychytralí a vy si ani neškrtnete. Obtížnost skáče z jednoho extrému do druhého... Nedivte se proto, že si už po několika vyhraných závodech budete moct pořídit nejlepší auto... a nekruťte hlavou ani nad tím, že vás protivníci předbíhají v o třídu slabších strojích.

Podobně úsměvným (jde o tzv. „houpačkový efekt“) dojmem působí i audiovizuální zpracování. Zatímco po stránce grafické je všechno v pořádku – vozy jsou zpracovány do nejmenších detailů, stejně tak tratě a jejich přilehlé okolí – zvuky působí „jen“ dobře a hudba dokonce příšerně. Nevím přesně, jaký byl záměr autorů... ale tipoval bych to na pokus o co možná „nejoldschoolovější“ muziku. Výsledek je však hodně divný, v tom nejhorším slova smyslu. Jediným plusem hudby je tedy fakt, že se dá vypnout.

Světlé stránky hry
  • Hratelnost
  • Grafika 
  • Vozy Ferrari
  • Smyky!
Temné stránky hry
  • Kolísavá obtížnost
  • Hudba

OutRun 2006 je přesto vynikající hra, neboť po stránce hratelnosti nabízí všechno, co by dobrý titul měl mít. To nemůže zvrátit ani slabší hudba. Příznivce vozů značky Ferrari navíc jistě potěší, že jejich oblíbená značka je zde zastoupena měrou vrchovatou, možná tou nejvrchovatější. Jiná auta v novém Outrunu totiž ani nenajdete.

Grafika: 8/10
Hratelnost: 8/10
Hudba: 4/10
Zvuky: 7/10

Bavili jsme se! Vy se určitě budete také... Jen si nezapomeňte vypnout hudbu.

Celkové hodnocení: 8/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud