Multiplayer: 1-4 hráči (multitap), 2-8 hráčů (network adapter)
Paměťová karta: 600 kB
Analogové ovládání: ano
Vibrace: ano
Výrobce: Insomniac
Distributor: Sony
Ditributor v ČR: Sony (http://www.playstation2.cz/)
Homepage hry: http://www.playstation2.cz/
Od 3 let
Že jsou dva víc než jeden věděli už Laurel s Hardym. Od jejich dob se to nesčetněkrát potvrdilo a slavné dvojice zaplavují svět zábavy. Starsky s Hutchem, Doyle s Bodiem, Kotvald s Hložkem; ti všichni jsou důkazem toho, že s parťákem jde všechno líp. Vzájemně se doplňují, co neumí jeden, umí druhý, dělí se o svačiny atd. Bylo jasné, že se tato skutečnost musí odrazit i v herním světě - a tak se narodili Ratchet s Clankem. A aby to neměli do začátku moc jednoduché, chvilku před nimi se na svou cestu vydali i Jak s Dexterem, dvojice až neuvěřitelně podobná. Je asi zbytečné vést debaty, která z dvojic je lepší, pro mě jsou to Ratchet s Clankem a proto o nich píšu.

Opět můžete vypustit pár pomocníků * Šup do raketky … a letíme! * Hodně života, spousta šroubků, všechny zbraně = nirvána
Že lidem z Insomniac Games nechybí nápady, dokázali v předchozích dvou dílech vrchovatě. Neuvěřitelně bohatý design úrovní, desítky různých nepřátel a skvostný arzenál zbraní, to byly hlavní atributy už prvního dílu. Díl druhý pak přinesl tolik vylepšení, že nikoho ani nenapadlo tvrdit cokoliv o nastavené kaši a opakovaném vtipu. Ovšem otázka zní: co lze nabídnout dál? Další vylepšení, ještě promyšlenější zbraně, nové potvory, nyní ještě lepší a křupavější s velkými čokokousky? Na co tvůrci vsadí tentokrát, aby znovu přilákali hráče a donutili je prožít mezigalaktické dobrodružství?
RETRO VLÁDNE VŠEM, RETRO NÁM VŠEM KÁŽE ...
Možná se vám to bude zdát neuvěřitelné, ale to, na co tvůrci vsadili, je stará dobrá 2D plošinovka. Ne, nebojte, stále tu jsou rozlehlé trojrozměrné světy. Ovšem na konci některých z nich čeká cartrige do vaší videohry, kterou si můžete, nebo spíš musíte zahrát na mateřské lodi Phoenix (mimochodem dost otřepané jméno, tady mohli vývojáři projevit více invence). A to je ona zmíněná retro plošinovka, která by v době největší slávy tohoto žánru jistě patřila k nejlepším.
V roli kapitána Qwarka proskáčete celkem pět levelů, po splnění každého z nich dostanete koordináty pro další planetu a letíte vykydlit místní obyvatele kvůli další cartrige. A aby to nebylo příliš jednotvárné, čekají vás mezitím různé mise a subquesty, díky nimž získáváte více šroubků potřebných k nakupování zbraní a munice; dočkáte se i soubojů v arénách atd. Ostatně vše je přesně tak, jak to znáte z předchozích dílů. Hra samozřejmě obsahuje novinek více, ale tahle je nejzásadnější a jednoznačně k dobru věci. Jednotlivé úkoly ve 2D světě přichází přesně ve chvíli, kdy už se vám začíná neustále gumování nepřátel trochu zajídat a tím hra získává na rozmanitosti.

Smazali jste pozice z 1. a 2. dílu? Smůla, mohly se hodit * Pomocí R1 se dostanete k rozšířené nabídce zbraní * 2D vsuvky jsou porcí zábavy navíc
CO JE NOVÉHO?
Další velká změna se týká zbraní, respektive jejich upgradu. Tentokrát má každá zbraň pět úrovně vylepšení a získáte je tak, že ji často používáte, čímž se vám plní ukazatel „zkušenosti“. Po dosažení jeho maxima se zbraň automaticky vylepší, což se může stát a většinou také stane uprostřed boje. To znamená, že nemusíte pro upgrade nikam k vendorovi, což je samozřejmě praktické a příjemné.
Ve vašem arzenálu je samozřejmě spousta zbraní nových, jen pro příklad třeba plazmový bič, kterým se do kážete prosekat i velkou hordou lehčích protivníků, nebo Spitting Hydra, s jejíž pomocí zasáhnete jedním elektrickým výbojem více nepřátel najednou.
Zkušenosti ale nenarůstají jen zbraním, ale i vám; což znamená, že se vám zase bude zvedat počet hitpointů, který je tentokrát vyjádřen číselně oproti grafickému znázornění z minula. Opět se vyplatí zaletět si na planety již splněné, nejen kvůli dalším šroubkům, ale hlavně právě kvůli zkušenostem. Každý HP se hodí, ve hře jsou místa, kdy si budete přát mít jich dvojnásobek.

Jedna z prvních arén… dobré k získání zkušeností * Občas si i zalétáte * Deja vu? MDK, smrk, brek….
Do boje na některých planetách vás budou doprovázet roboti, kteří vám pomohou zvládnout počáteční nápor nepřátel. Životnost těchto pomocníků není ale nijak vysoká, sice pomůžou, ovšem upřímně: bez nich byste to zvládli taky. Občas budete i s roboty na planetu vyskakovat z výsadkové lodi a tady pamětníkům zřejmě zvlhnou oči, protože si vzpomenou na starou akční řežbu MDK. Při pádu k zemi musíte totiž uhýbat před střelami letícími z povrchu planety, stejně jako jste to dělali ve zmíněné hře.
CO je starého?
Tak především zůstal kopec zábavy. Množství vtípků, gagů a skrytých narážek je až neuvěřitelné. Zvlášť postava kapitána Qwarka vás bude opět bavit v průběhu celé hry.
Také hromadění bohatství v podobě šroubků se nezbavíte, opravdu dobré zbraně jsou taky opravdu drahé a tak budete sekat do každé bedny i do každého předmětu, který vypadá na to, že by nějaký ten šroubek mohl pustit, Dokonce i rostliny na jedné z planet se vyplatí kácet, dávají jich totiž poměrně hodně. Opět také můžete hledat a prodávat krystaly, tentokrát v kanalizaci města Aquanox. Tahle cesta je asi nejrychlejším zdrojem příjmů, s její pomocí si pořídíte první skutečně silné zbraně.
Ale hlavně nám tu zůstala vysoká hratelnost. Pořád vás to táhne dopředu, nakupování zbraní je velké lákadlo a vy chcete mít potřebný počet šroubků co nejdřív, tak jdete a rozbíjíte co vám stojí v cestě, skáčete, pořád a pořád, cinkání šroubků vám zvoní v uších ještě dlouho po vypnutí konzole… Přiznám se, že mám občas obavy, jestli někde v obchodě nevytáhnu při placení místo peněz matičky a šroubky.
Nechybí také minihry, opět si zalétáte, budete si namáhat mozek při hackování zámků, čeká vás pár bossů...
Světlé stránky hry |
- designově velmi propracované
- spousta rozmanitých zbraní, nepřátel atd.
- velmi návykové
|
Temné stránky hry |
- přece jen příliš připomíná předchozí díly
- žádná hudba
- velmi návykové
|
Zkrátka to, co bylo dobré zůstalo, a pár vylepšení přibylo; a špatného na opravování nebylo jaksi nic. Sice vás nic nepřekvapí, ale ruku na srdce, je překvapení to, co opravdu chcete? Není občas lepší vědět, že od hry dostanete to, co čekáte? Ratchet&Clank není série pro každého, Hra není evidentně přímo zacílená na děti, protože ty nemohou spoustu vtipů pochopit. Zkušený hráč zřejmě zase ohrne nos, protože hra „vypadá“ moc dětsky. Dovedu si představit i to, že třeťák na střední škole nemůže přiznat, že hraje plošinovky; to by se znemožnil víc, než kdyby přišel do školy v bundě ze stánku nebo nedej bože bez mobilu.

Finální verze zbraní umí „zalockovat“ vybraného nepřítele * Třetí stupeň plazmového biče zkrotí i silnější kousky * O tohle tady kráčí… šroubky!!!
Hry obecně by měly sloužit k zábavě a tím k odpočinku od reality. R&C3 jde dál. Slouží k odpočinku od her. Pokud vás už nebaví reálnost automobilových simulátorů, skutečná válka ve strategiích nebo zabíjení lidí ve střílečkách, hrejte tuhle plošinovku. Střílet budete do legračních robotů a potvor ze slizu, realitu vyměníte za sběr šroubků po vesmíru a všechno bude v pohodě.
Grafika: 8/10
Zvuk: 8/10
Hratelnost: 9/10
Obtížnost: 8/10
Zachraňování světa po stopadesáté, skákání a střílení po miliónté. Měla by to být nuda? Není, je to zábavnější, než byste čekali.
Celkové hodnocení: 8/10