Platforma: PC
Typ hry: Point & click adventura
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 64 MB RAM, 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1GHz, 128 MB RAM, 64MB grafická karta
Výrobce hry: Kheops Studio (http://www.kheopsstudio.fr)
Vydavatel hry: The Adventure Company (http://www.adventurecompanygames.com)
Homepage: http://www.adventurecompanygames.com/tac/mysterious_island/index.html
Tropická bouře – plavidlo nesené bouří – kam se poděla posádka
Někdo si možná ještě vzpomene na mohutnou tropickou bouři, která se rozpoutala letošního roku v jižním Pacifiku. Škody, napáchané tímto mocným záchvěvem přírodních živlů, byly nedozírné a ztráty na životech i majetku nevyčíslitelné. V okamžiku, kdy bouře dosahovala vrcholu a vítr uháněl rychlostí přesahující 55 uzlů, stejné drama jako na pevnině a ostrůvcích, odehrávalo se i na bičované hladině. Na zpěněných hřebenech desetimetrových vln poskakoval jako splašené hříbě malý katamaran. Jeho paluba i útroby však zely prázdnotou. Odkud pocházela tato loď duchů? Kam se poděla její posádka? Pokud by měl někdo možnost prohlédnout si ono plavidlo o půl hodiny dříve, rozeznal by na jeho palubě drobnou ženskou postavu. Z jejího postoje čelícího nepřízni počasí se daly vyčíst neohrožený duch a srdce, jež nikdy nepozná strach. Avšak ani člověk takto ryzí nemohl dlouho odolávat mohutným nárazům vln, jež se převalovaly přes palubu. A tak byla i tato neohrožená dívka těsně před soumrakem smetena náhlým nárazem do nepřátelského oceánu.

Krasavice se probouzí * Hledání lastur * Odkdy želvy kladou do písku truhlice?
Nevím, co vedlo Kheops Studio k rozhodnutí, že jejich hra na motivy Vernerových románů bude inspirována zrovna knihou Tajuplný ostrov, ale po pravdě, udělali mi tím velkou radost. Ne, že bych tento román nějak extrémně vyzdvihoval nad ostatní mistrova díla, ale mám k němu prostě citový vztah. Hlavně z toho důvodu jsem, když do reakce dorazila pravidelná porce her, zažádal právě o Return to Mysterious Island. I přesto, že na mne koukali jako na blázna, protože o této hře se toho v našich luzích a hájích příliš nenapsalo. Vy však máte nyní možnost nahlédnout na hru očima Verneova fanouška.
Tělo na pláži – Cena Julese Vernea –mobilní telefon
Osud však drží svou ochranou ruku nad tímto typem lidí, a tak moře chvíli po rozbřesku vyvrhlo její tělo na písčitou pláž. A než slunce uběhlo i jen čtvrtinu ze své nebeské dráhy, dívka začala nabývat vědomí. Kdo však byla tato drobná žena s velkým srdcem, a co dělala sama v širém oceánu? Nebyl to nikdo jiný než navigátorka Mina. Že vám její jméno nic neříká? Vězte, že to byla ona, kdo se pokusil získat Cenu Julese Vernea za překonání rekordu v plavbě kolem světa, bez pomoci ostatních a bez posádky. Na svou loď si našetřila z peněz, které při studiích dostávala na jídlo. Až do vypuknutí bouře šlo všechno jako po másle a média již začínala věřit, že Mina rekord překoná.
Nyní však byla postavena před zkoušku, jaká v jejím mladém životě neměla obdoby. Rozlámaná a hladová se postavila na nohy. Rychle prohledala zbytek kapes, avšak jediné vybavení, které jí zůstalo, byly hodinky kombinované s mobilním telefonem, encyklopedií a GPS. Záblesk naděje svitl Mině v očích, když zjistila, že zařízení nebylo poškozeno. Naději však rychle vystřídalo zklamání a následně odhodlání. Signál sice byl, ovšem baterie byly příliš slabé, než aby se podařilo navázat spojení. Nu což. Poradila si již s každou překážkou, a sestrojit zařízení, které baterii doplní, nemůže být přece takový problém.

No není to zemský ráj? * I ta sopka vypadá ze jezerem tak nějak poklidně * V každém ráji musí být had
Return to Mysterious Island je dá se říci klasická 1st person point&click adventura. Procházíte hromady předrenderovaných obrazovek, sbíráte předměty, dáváte je vhodně dohromady a následně používáte. Není to sice nic světoborného, ale výhodou je, že se dokonalému ovládání, ke kterému potřebujete pouze myš, naučíte asi za půl minuty. Navíc se autoři rozhodli, že vás nebudou nutit k určité kombinaci a tak můžete většinu předmětů použít několika způsoby (což mimo jiné předznamenává několik různých konců). Pravda, občas budete mít pocity jako „proč jsem sakra nepočkal, než jsem snědl všechny citróny/nezničil nůž otevíráním lastur, ale to je cena za určitou míru svobody.
Hlad – První průzkum ostrova – Žijí tu lidé?
Problém baterie byl ovšem pro tuto chvíli nahrazen jiným, mnohem aktuálnějším. Mina dostala obrovský hlad. Písku se ovšem nenají. Pár desítek metrů dál se však zdvihají útesy pokryté zelení. Tam jistě nalezne poživatelné potraviny. Náhle se však zarazila. Šálí jí zrak, nebo si z ní ranní slunce tropí šprýmy? Na vrcholku skalní stěny před chvilkou někdo stál. Byl to postarší muž, nebo orangután, kterých je prý na zdejších ostrůvcích plno? No nic, ať to byl, kdo chtěl, nemá kam utéct. Hlad je přednější. Ale na tento žulový masiv by vylezla jen opice. Bude muset najít schůdnější cestu, nebo zkusit štěstí na pobřeží.
Prohledat pobřeží se ukázalo být dobrým nápadem. Po pár desítkách metrů totiž Mina narazila na ohniště! Vyhaslé, dlouho nepoužívané, ale přesto. Navíc u ohniště nalezla kus železa, který s pomocí kamene a odhodlaností sobě vlastní okamžitě obrousila do nástroje, jež jí poslouží jako náhrada za nůž. Jakmile narazí na nějaké palivové dříví a něco na podpal, rozdělá s jeho pomocí také oheň. I další průzkum pobřeží zvedl Mině náladu. Tucet želvích vajec, několik slávek, kokosové ořechy a dokonce i dva krabi, co si pochutnávali na mršině dikobraza. S pomocí lišejníku, palmového listí a dřeva vyplaveného na pláž rozdělala oheň a k zahnání hladu jí tak pomohla hostina v pravdě královská. Nyní je hlavním cílem zjistit, zda je ostrov obydlen. Ohniště, podivné železné konstrukce na skále poblíž něj i bedna s mincemi a dalekohledem, kterou vyhrabala společně s želvími vejci, dávají tušit, že tu někdo žije.

Panna z jezera * Povšimněte si prosím geniálního telefonu na zápěstí * Už umím upéct i hrnce, heč!
Hned, jak poprvé vezmete Minin osud do svých rukou, zaujme vás krásná, byť bohužel předrenderovaná grafika. Co já bych dal za to, kdyby byl po ostrově možný volný pohyb, ideálně na způsob 1st person RTSka. Hra by pak byla sice podstatně hardwarově náročnější, ale chrochtal bych si blahem. Ale i tak je prostředí dostatečně okouzlující – o zdechliny se perou krabi nebo po nich lezou mouchy, po obloze létají ptáci, směrem od opic po vás létají kameny… prostě idylka. Navíc je vše doplňováno nerušivou, podmanivou hudbou, takže dokážete zapomenout na starosti běžného dne.
Sběr užitečných věcí – Výroba cihel – Mlýn
Po ukojení základních potřeb se Mina neprodleně vydala na další průzkum. Na pobřeží již nic nového neobjevila a tak se pokusila dostat kolem kovových podivností na skále nahoru na zalesněnou plošinu. Šlo to těžce, protože cesta zřejmě nebyla delší čas používána. Po odstranění pár kmenů se však Mině podařilo prolézt na místo, které připomínalo ráj všech trosečníků. Zde již byly stopy lidí patrné na první pohled. Tu zarostlá cesta, támhle zase zřícený provazový most, pobořená zídka nebo větrný mlýn. Vše však nasvědčuje tomu, že lidé již ostrov dávno opustili, nebo byli vyhnáni. Mina by v průzkumu jistě pokračovala i nadále, ale bohužel jí jednu z cest blokovala tlupa zuřivých opic a druhá pak byla zničena, když se zřítily schody vedoucí k mlýnu. Bude si muset postavit nové, nebo nějak odehnat opice.
Vidina boje s tímto předchůdcem člověka však Minu příliš nenadchla a tak raději sešla potoku, kde viděla hlínu, použitelnou při výrobě cihel. Pálení a následné zdění zabralo celý zbytek dne, a ač si Mina původně řekla, že průzkum mlýna nechá na zítřek, okamžitě po dokončení schodů se běžela podívat, co objeví tentokrát. Mlýn byl v dezolátním stavu, zjevně bez údržby několik let a tak jeho obhlídka zabrala jen chvíli. I přesto, že vypadal bezpečně, sešla raději zpět na pobřeží, kde zahřívána třepotavými plamínky usnula vyčerpáním.

Neboooj, to není břitva, ale obvaz * Tak tenhle bude mít po probuzení pěknou opičku * Nabíjení mobilu za extrémních podmínek
Jak jsem již řekl, při hraní RtMI zapomenete na starosti skutečného světa – na chvilku, bohužel. Protože ač bych rád pěl na tuto hru pouze chválu, nejde to. Má totiž jednu obrovskou vadu, která převálcuje většinu kladů. Možná vám se to jako vada zdát nebude, ale docela o tom pochybuji. Je totiž až neskutečně krátká – dohrál jsem sice jen jedno z řešení (a to to, které mne tak nějak samo navedlo a nebyla k němu potřeba žádná zvláštní námaha), ale zabralo mi ohromujících 7 hodin a to je započítána i hodina, kdy jsem pekl cukroví a lámal si při tom hlavu nad sestrojením pokročilejší baterie. Prostě tady to autoři nevychytali. Lincolnův ostrov zmenšili na něco kolem 40ti obrazovek, a to je pekelně málo. Možná je to tím, že jsem se těšil až příliš, ale tento fakt srazil v mých očích hru o pěkných pár bodů níž.
Světlé stránky hry |
- Podmanivá atmosféra
- Několik možných konců
- Zajímavý příběh
- Lehounké ovládání
- Příznivá cena
|
Temné stránky hry |
- Hra je neuvěřitelně krátká
- Pro někoho možná nepříliš obtížná
- Hra je neuvěřitelně krátká
|
Jep – Výroba hrnců – Baterie je nabitá
Další den otevřela oči až bylo slunce vysoko, vzbuzena žízní. Zahnala ji pomerančem, který spolu s citróny našla předešlého dne, ale věděla, že musí najít zdroj pitné vody, aby měla šanci přežít. Rozhodla se podívat, kam vede cesta od mlýna. Ozbrojena lukem, vyrobeným při čekání než se vypálí cihly, brzy dosáhla mlýna. Cesta od něj ji brzy zavedla k budově, která dozajista musela sloužit jako keramický závod. Kvalitní pec, měchy, hrnčířský kruh… Mině až poskočilo srdce radostí – bude moci uchovávat vodu i spoustu jiných surovin.
A co se to krčí támhle v rohu? Opice! Není to jedna z těch, které jí včera bránili v cestě a dnes utekly, když přišla z jiné strany. Vypadá, jako by ji ostatní surově ztloukly. Rozhodla se, že si tvorečka ochočí, protože takový pomocník se vždy hodí. Pojmenovala ho Jep a ovázala mu rány. Jenže opičák není ve stavu, aby mohl konzumovat pevnou stravu. Zkusí mu tedy udělat vývar. Na to ovšem potřebuje vodu. Včera zahlédla, že se potok, ze kterého brala hlínu, vlévá do velkého jezera. Tam bude pitné vody dostatek. A tak se z Miny po cihlářce stala hrnčířka.
Vyrobené předměty sice nebyly žádný zázrak, ale svému účelu dostály. V tu chvíli si dívka vzpomněla, že plánovala vyrobit přístroj, co nabije její telefon! Zapátrala v paměti i v zásobách a zjistila, že může baterii vyrobit okamžitě za pomoci stříbrných a měděných mincí, kyseliny citrónové a nějaké nádoby. S elánem se pustila do díla. Za necelou hodinu byl provizorní článek na světě. Okamžitě zkusila nabít svůj jediný kontakt se světem. Podařilo se! V chvatu vyvolala z paměti číslo domů. Vlny naděje zalili Minu, když uslyšela, jak její máma zvedla telefon. „Mino, Mino… slyšíš mne?!“ „Máme o tebe strach, co se stalo…“ „Našli tvou loď…“ „Mino…Mino…?“ Mina se snaží mámě vysvětlit, do jaké situace se dostala, náhle ji však jako blesk z čistého nebe zasáhne poznání – něco ruší odchozí komunikaci! Máma Minu neslyší…

Co tohle je za potvoru? * Bezpečnostní zámek * Hádejte, čí jsou to varhany?
Jaký je tedy můj finální ortel? Hra měla šanci stát se skvělou dobrodružnou adventurou, která by díky inspiraci Verneovkou dosahovala na špičky v tomto žánru, ale…. Místo toho vznikla hra, u které se sice pěkně a příjemně pobavíte, možná ji dokonce jednou za čas vytáhnete z poličky a dohrajete znovu, ale která není o moc víc než náhradou za několik hodin strávených v kině. Takže pokud máte rádi adventury a místo návštěvy biografu si raději trošku potrápíte mozek za cenu, že budete moci ovlivňovat ubíhání příběhu, je Return to Mysterious Island hrou pro vás.
Grafika: 8/10
Zvuky: 5/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 8/10
Return to Mysterious Island měl šanci stát se skvělou adventurou, ale bohužel jí nevyužil. Místo toho vznikla hra, která vám poslouží jako zábava na dlouhý zimní den, ale moc vám nevydrží.
Celkové hodnocení: 7/10