Recenze: Star Wars JK Jedi Academy – Laserový balet potřetí

Recenze: Star Wars JK Jedi Academy – Laserový balet potřetí

Střílet po imperiálních vojácích je jedna věc. Házet po nich granáty věc druhá. Pokud si ale uvědomíte, že nejefektivnější způsob řešení problému spočívá v užití meče a Síly, pak už stojíte pouze před jedinou otázkou. Skoncujete to rychle, několika přesnými seky, nebo těm ubožákům zatančíte před smrtí fascinující laserový balet v doprovodu orchestrální hudby na motivy Johna Williamse...

Platforma: PC
Typ hry: 3D-akční
Multiplayer: LAN nebo Internet až pro 16 hráčů
Minimální konfigurace: CPU 450 Mhz, 128 MB RAM, 1,3 GB na HDD, 32 MB graf. karta
Doporučená konfigurace: CPU 600 Mhz, 256 MB RAM, 1,5 GB na HDD, 32 MB graf. karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1500+, 512 MB RAM, 30 GB na HDD, Radeon 9500 Pro 128 MB
Výrobce: Raven Software (
www.ravensoft.com)
Distributor: LucasArts (
www.lucasarts.com)
Distribuce v ČR: Cenega (
www.cenega.cz)
Homepage:
www.lucasarts.com/products/jediacademy

Očekávané třetí dítko do rodiny Jedi Knight je na světě a díky mnoha vzkazům, kterými Raven Software prostřednictvím médií rozhodně nešetřil, jsme se všichni těšili na řadu pozitivně vyhlížejících novinek. Projděme si v této recenzi hezky po pořádku vyjmenovat dopad novinek na skvěle fungující herní systém, který z Jedi Outcast udělal jednu z nejlepších her ve svém žánru.

V předaleké galaxii...

Kyle Katarn úspěšně zlikvidoval naději rozkládajícího se Impéria, které tentokrát počítalo ve svých světovládných plánech s použitím samotné Síly. Hrozba jednotek souhrnně označovaných jako Reborn byla potlačena a kdyby Darth Vader ještě žil, byl by bezesporu nešťastný. Pokud si vybavíte souboj s Desannovým učedníkem, pružnou Tavion, určitě si vzpomenete, že ji Kyle Katarn velkoryse ušetřil. Není těžké si nyní představit, kdo může za patálie, kterými budete popotahováni v Jedi Academy. Poslední, co vám o příběhu prozradím, souvisí s žezlem mocného pána Sithů a systematickým vysáváním Síly z míst, kde se tato nachází ve velké koncentraci.

Hrdinou k obrazu svému

Volba hlavního hrdiny patří mezi nejviditelnější obměny. V zahraničním časopise jsem našel nostalgickou vzpomínku na dnes nesmrtelného Kylea Katarna, který si svůj titul zasloužil díky svým zdrcujícím sabotážím na Imperiálních plánech. Popravdě se mi zpočátku po starém vlkovi také stýskalo, přesto jsem slzičku zamáčkl a pustil se do hraní. Možnost vytvořit si postavu z několika běžných ras Star Wars, rozmyslet, zda bude příjemnější hrát za něžné pohlaví (označení které po zaříznutí dvou tuctů nepřátel ztrácí veškerý půvab), obléci, případně neobléci hrdinku (hrdinu) podle vlastního uvážení; nápad milý, nicméně má opravdu jediný dopad: estetický dojem.

 

Jemináčku, panáček uklouzl * Copak mi pidižvíci asi ukážou?

Možnosti zosobnění s postavou nekončí v úpravách jejího vzhledu. Světelný meč, kterým tentokrát disponujete již od první mise, je potřeba nastavit na jednu ze tří modifikací. Přičemž nejslabší nastavení vyvažuje vysoká rychlost a obratnost úderů, zatímco silná varianta oplývá jen několika neohrabanými seky. Namítnete že to není nic nového, Jedi Outcast přece nabízel přepínání meče obdobným způsobem. Máte pravdu, avšak v Jedi Academy si budete muset dlouho vystačit s prvotní konfigurací, než se po sérii misí zpřístupní ty zbylé.

Akční nářez od prvních minut

Po krátké úvodní misi následuje nástup uvnitř chrámu rytířů Jedi, kde se dovídáte, že ani samotný Luke Skywalker prozatím nemá tušení, kdo nebo co ohrožuje stabilitu ve vesmíru s přemoženým Impériem. Rytíři Jedi mají jen útržky informací a dílčí stopy, které vedou na nejrůznější místa. Proto nemá Jedi Academy formu běžného FPS, kde je vám cesta načrtnuta dopředu a hráč ji prostě musí absolvovat v daném sledu, nýbrž máte na výběr z pěti misí.Ve skutečnosti je Jedi Academy striktně lineární (až na jednu výjimku), protože mise musíte plnit vždy všechny, jen jednu můžete přeskočit a pokračovat další sadou. Mezi pěticemi misí máte vždy povinnou akci, ve které se zpravidla příběh rozhoupe rychleji kupředu a poodhalí roušku tajemna.

 

Opravdu VELKÝ náklaďák na roboty * To je aspoň zářez!

Bavme se nyní o tom, co dělá tlustou čáru mezi Jedi Outcast a Jedi Academy. Někdo by se mohl milně domnívat, že možnost ohánět se Lightsaberem hned od první mise je kosmetický detail. Dámy a pánové, opak je pravdou. Jedi Academy je díky tomuto zásahu v průměru mnohem svižnější a akčněji laděná. Skoro jsem měl chvílemi pocit, že používání střelných zbraní se stává jakýmsi přežitkem, který v Jedi Academy zůstává jen pro útěchu  konzervativních hráčů. Teď pochopitelně trochu mlžím, jelikož mise jsou navrženy s dostatečným vtipem, aby střelba nezůstala na ocet. Může jít o potíže s ostřelovačem na střeše, s emzáky granátníky, s létajícími troopery nebo prostě dostanete chuť si trochu zastřílet. Fantazii se meze nekladou. Navíc v prvních misích není vaše postava dostatečně obratná, aby mečem kryla většinu laserových paprsků, a proto je často výhodnější propálit nepříteli kroužek do čela.

 

I mistr občas mine... * ...posléze to rychle napraví

Nejen meče a ruční střelné zbraně budou vám nápomocny při řežbě nepřátel. K ruce přijdou, podobně jako v Jedi Outcast, smrtící imperiální Walkery, stacionární laseromety a občas protiletecký kanón. Jedi Academy na tyto zpestřující prvky navazuje a nabízí jeden velmi podařený (nový) akční úlet. Zběsilá jízda na „motorkách“ patří bezesporu k jedné z nejadrenalinovějších akčních záležitostí Jedi Academy. Ve vysoké rychlosti se proháníte po rozsáhlých prostranstvích, které jsou později střídány úzkými kaňony, a v rychlých nájezdech se střetáváte s protivníky. Není nad tu radost, když se vám podaří dobře mířeným sekem sesadit motorkáře a sledovat jeho konec ve zpomaleném záběru.

Dva lightsabery proti Dual saberu?

Výrazným povzbuzením pro vysoce kladné hodnocení Jedi Academy je přítomnost dvou nových stylů boje. Předpokládám, že každý, kdo hraje hry s tématikou SW, zajisté viděl také předposlední Lucasův film. Jistý Sitha předváděl ve filmu vizuálně velmi přitažlivé umění boje s dvojitým mečem, později byl okolnostmi donucen bít se dvěma meči :-). Raven software zůstává nezahanben, zapracoval a obě novinky jsou k dispozici v Jedi Academy. Od chvíle, kdy se mojí postavě dostal do ruky Dual saber, začalo pro mé protivníky opravdové peklo.

 

Za rohem se citelně oteplilo * Masooooo... spíš plast

Rychlost, se kterou se postava ohání novou zbraní okolo a radius, ve kterém je schopná udělat do zbroje troopera zářez, je opravdu impozantní. V datapadu je navíc popis všech speciálních pohybů, které jsou specifické pro každý styl boje (meč, dvojitý meč, dva meče) a poměrně snadno se dají naučit. Velmi rychle jsem se naučil výpad z kotoulu (opravdu smrtící), běhat a odrážet od stěny, nejrůznější otočky, obranné a útočné finty. Nechybí ani podivná gymnastická kreace, napůl salto napůl hvězda, kterou si animátoři taktéž vypůjčili od filmového Sithy.

 

Vzpomínka na Herbertovu Dunu * První měření dešvorců :-)

Určité není těžké představit si, co se děje, pokud se vám do ruky dostanou speciální pohyby a naučíte se správně zacházet se Sílou. Protivníci budou padat jako švestky a nejspíš se podobně jako já několikrát přistihnete, jak máte zrychlený dech, zpocené ruce a zrudlé oči. Čas od času si nebudete moci vybavit, proč se všude kolem vašeho hrdiny válí bezvládná (často porcovaná) těla nepřátel.

Protivníci

Jak vidíte, všechno se odvíjí správným směrem. Novinky perfektně zapadají do starého řádu původní hry, přičemž ovládání není komplikované, dokonce je v řadě věcí příjemnější. Například při bitkách s meči nemusíte zběsile klikat - stačí držet levé tlačítko a pouze směrovými klávesami korigovat útoky kolem sebe. Občas si zkusíte efektní úder, prostě paráda. Na hratelnosti až dosud nenajdete nic, co by vzbudilo negativní kritiku. Bohužel se něco přece jen najde a je to poměrně citlivá záležitost. Mluvit budeme o umělé inteligenci nepřátel.

 

Momentka těsně před smrtí * Vaše hříšné duše pojme samo peklo

Nechci abyste nabyli dojmu, že jsou všichni protivníci do puntíku tupí. Jde mi o jakousi nevyrovnanost, kterou jsem začal pociťovat při opakovaných soubojích s jednotkami zbytků Impéria (Remnant Forces - RF) a bohužel s většinou temných Kultistů i Reborn jednotek v jedné konkrétní situaci. Většinou vám jdou RF okamžitě po krku, kličkují, kryjí se občas za bedny a dělají všechny ty věci, které proklínáme, ale skrytě milujeme. Rozhodně bych vám nedoporučoval stát uprostřed dveří, pokud víte, že RF na druhé straně vás již zvětřili. Dostali byste vskutku nezapomenutelný výprask, který by se většinou proměnil ve smrt, pokud by byla na druhé straně dveří jednotka s raketometem.

 

Kdybych tak viděl, odkud po mě střílí * Nádherný, nádherný,... že by nějaký generátor?

Bohužel v ostrém kontrastu s tímto jsou vojáci, kteří stojí a nehnou se ani v momentě, když zabijete jejich kolegu stojícího zhruba metr daleko. V případě jednotek, které třímají v ruce světelný meč, jde o naprostou neschopnost bojovat s vámi na mostech nebo úzkých římsách. V 70% případů protivníci dobrovolně naskáčou do propastí a zabijí se. Pravda - občas vám k tomu pomůže dobře mířený kop (taktéž nový pohyb), který protivníka odhodí v lepším případě do propasti, v tom horším případě stačí přiskočit a efektně nešťastníka dorazit, nepostaví-li se včas na nohy.

 

Rozejděte se! Nepovolené demonstrace kropíme! * Smrt může přijít odkudkoli - i z díry ve stěně

Škála protivníků se nám opět o něco rozrostla a zejména RF jsou silnější o létající jednotky a opravdu nechutné těžkooděnce (kde berou RF pořád nové a nové jednotky opravdu nevím :-)), kteří disponují velmi účinnou zbraní Concussion Rifle, schopné vystřelit smrtící paprsek obdobný Railgunu nebo explozivní energetický výboj. Ještěže se vám tato hračka dostane později do rukou. Druhá nová zbraň nahrazuje běžnou pistoli, jmenuje se DL-44 Heavy blaster a tuším, že to byla oblíbená hračka Han Sola. Moc jsem ji pravda nepoužíval, proč taky. Přibyli mimo jiné pouštní lidé a nájemní žoldáci, kteří se vyskytují skoro všude. Hlavně když jim Kultisté dobře platí.

 

Setkání s obeliskem končí v plamenech * Kdyby raději prchali... vlastně ne, takhle je to větší zábava

Následovníci temné síly povolali posily a vyvažují vaši převahu při boji zblízka. Krom zbytků jednotek Reborn nastupují také „kouzelníci,“ kteří nemají meč a podporují své kolegy nechutnými blesky, škrcením a jinými zvěrstvy temné síly. Neexistuje lepší recept na tyhle šmejdy než Absorpce síly a dvě tři máchnutí mečem skrz bezbranné tělo :-). Pak přichází na scénu opravdoví následovníci Kultu a s těmi už nebývá legrace. Zejména pokud na vás vytasí dva meče nebo jeho zdvojenou verzi. V takové případě okamžitě mačkám quick save a teprve potom jsem ochoten bavit se o jejich kapitulaci. Nejtvrdším oříškem jsou „něco jako mistři Kultu“, ale těch je naštěstí ve hře jen několik. Tito pánové velmi rádi kombinují nejhorší kouzla temné síly (vztek, škrcení a vysávání životů) s pevnou obranou a zákeřnými útoky.

Síla

Co by si počal rytíř Jedi bez Síly? Síla je především jedinou pomůckou, která hráči zůstala, jelikož autoři odstranili předměty inventáře ze Single módu (v MP stále jsou). Žádné bacta kanistry, věže, droni. Po každé úspěšně splněné misi si o jeden bodík vylepšujete jedno z „kouzel“ a protentokrát je jen na vás, zda zvolíte cestu smířlivého dobra nebo agresivní, mocenskou a mstivou temnou stranu. Vámi nastoupená cesta vede v pozdní fázi hry k osudovému rozhodnutí, které definitivně ovlivní, zda se přidáte ke špatným chlapcům nebo ušetříte lidský život. Nutno podotknout, že konec hry závisí na tom, ke komu se přidáte. Zajímavý prvek, který by stálo za to zakomponovat do RPG hry na motivy Star Wars. Třeba nám něco LucasArts naznačují :-). Zaznamenal jsem jedinou novou vlastnost: Sense. Citlivější vnímání umožňuje odhadnout množství protivníkových životů a také skryté symboly a tlačítka.

Pár slov o MP

Kromě nových možností, které přímo vyplívají ze zmíněných novinek (nové pohyby, meče, zbraně,...), nabízí multiplayer ještě dva nové herní módy. Běžné hrátky jako Deathmatch, FFA, Duel, CTF, Team FFA se rozrostly o Power Duel a Siege. První mód opět připomíná filmové scény, kdy krátce proti Sithovi stály Obi Wan a jeho mistr. V Power Duelu nastupují do uzavřené arény tři bojovníci ve férovém boji 2vs1. Férovost je pochopitelně zaručena výhodami pro osamoceného samuraje. Siege mód je jakousi obdobou dnes moderních her Battlefield 1942 nebo Enemy Territory, kdy jedna strana útočí a v časovém limitu obsazuje území (plní úkoly) a druhá strana se pokouší jí v tom za každou cenu bránit.

Grafika a návrh úrovní

Quake 3. To mluví za všechno: nic míň, nic víc. Nemohu si stěžovat, pokud jde o design úrovní. K dispozici bude několik map, které evokují vzpomínky na starou trilogii. Zavítáme na padlou základnu Rebelů na zmrzlé planetě (Empire Strikes Back) a projdete se i po zapovězeném hradu Darth Vadera. Nechybí planety jako Tatooine nebo Coruscant. Mise jsou různorodé: tu demoliční, jindy se pídíte po informacích, pak zachraňujete vězně nebo prostě jdete RF po krku, to nikdy neuškodí :-). Stavba levelů je někdy jednoduchá a lineární, jindy budete chvílemi bloudit. Bohužel díky staršímu enginu asi nebudete před monitorem slintat. Vizuálně mě po duši pohladila pasáž, která se odehrává na vznášejícím se vlaku a podzemní hrobka laděná do odstínu modrého sametu.

Jak vysvětlím 7,5/10?

Hodnocení je jenom číslo, které nemá zas valnou vypovídací hodnotu o samotné hře. Zrekapitulujme si, co si o Jedi Academy myslím. Je to svižná akční hra, která si udržuje originalitu soubojů se světelnými meči, obohacená je o nové zbraně a možnosti. Ovládání je přes bohatost úderů dovedené k téměř naprosté dokonalosti. Jedi Academy představuje hodiny a hodiny dobré zábavy, jak v singlu, tak v multiplayeru. Musíte ovšem přehlédnout dvě mouchy.

Světlé stránky hry
  • Nové světelné meče
  • Desítky nových pohybů
  • Multiplayer
  • Hudba
Temné stránky hry
  • Umělá inteligence
  • Starší grafika
  • Kyle Katarn je v „důchodu“

Grafika je reprezentována enginem, který už dnes díru do světa neudělá a zejména v obličejích postav a animaci pohybu je to znát hodně. Druhý problém spočívá v pokročilé demenci některých protivníků, kteří se vrhají obličejem do bezedných propastí. Pro hráče, kteří jsou na AI citliví, budou hrát zejména singl a potrpí si na grafiku nabízím hodnocení 7,5/10. Pro vyznavače LAN klání, SW fanoušky a hráče se starším hardwarem nabízím hodnocení 8/10. Tak jako tak Jedi Academy rozhodně za koupi stojí. Zvykněte si, že 7,5 a 8/10 je vysoce NAPRŮMĚRNÁ známka :-).

Pokud by se dalo něco udělat s tou grafikou, bral bych čtvrtý díl všemi deseti.

Grafika: 7/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Ovládání: 9/10
Hratelnost: 7/10

Další z kvalitních 3D akčních her. Nemusíte být fanouškem Star Wars, který snídá zásadně s Lightsaberem, abyste si tuto povedenou hru mohli zahrát. Ale kdo ví, souboje s dvěma Lightsabery v rukou by mohly leckterého normálního člověka proměnit v SW fanatika.

Závěrečné hodnocení: 7,5/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud