Platforma: PC
Typ hry: střílečka z vlastního pohledu
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: Pentium 4 , 256MB RAM, 64 MB graf. karta, 1.2 GB na HDD
Testovací konfigurace: AMD Athlon 64 3000+, 4x512 MB RAM, GF 6800 128MB
Výrobce: LadyLuck Digital
Vydavatel: Tri Synergy (http://www.trisynergy.com)
Distributor v ČR: není
Homepage: http://www.ladyluckdigital.com/terrawars/
Abych vám pověděl pravdu, střílečka Terrawars New York Invasion od LadyLuck Digital ve mně nevzbuzovala moc velké naděje na dobrý zážitek. Ne že bych byl pesimistická potvora, ale přece jenom už mám jaksi zakódováno, že herní novinka v podobě FPS + několik let starý engine + budgetová cena nebude asi moc velká slast

Toho dne bylo v kanálech rušno* To máme ale krásnou rvačku, což? * Ošklivá toť ještěrka
Haló, je tady pan Příběh?
Zajímavou věcí na Terrawars je absence čehokoliv, co by šlo nazvat příběhem. Možná, že myšlení autorů je o několik let nazpět (kdy zastával příběh ve hrách úlohu podřadnou), možná, že nám chtějí nabídnout něco ve stylu „udělej si sám“. Hře chybí intro, takže popisem toho, proč je třeba zase vzít pušku do ruky vás opravdu nikdo zatěžovat nebude.
Nuže, celý problém je v tom, že New York napadli militantní mimozemšťané. Jako John Armstrong, nováček v armádě Spojených států, musíte jednoduše invazi zastavit tím, že zneškodníte co nejvíc zeleného šmejdu z vesmíru a od jistého doktora získáte věc, díky které může živočich jménem homo sapiens sapiens vyhrát válku.
To je celé, nijak se nedozvíte, proč zrovna na New York chtějí zlí ufouni útočit, odkud jsou, ani jestli mají rádi BigMac (odpovědí, ať už pozitivní či negativní, by se částečně invaze vysvětlovala). Dojem z „příběhu“? Televizní seriály z české produkce oproti Terrawars představují rozsáhlá, neotřelá veledíla, která vám svou hloubkou a myšlenkou ozřejmí smysl života. Kdy že budou dávat další díly Ordinace?
A je to zachraňování světa vůbec zábavné?
Požijete-li před hraním nějakou tu chechot stimulující látku, pak ano. I sledování housenek-seniorů v závodě v běhu na sto metrů v zábavnosti dokonce dalece předčí zážitek, který vám nabídnou Terrawars. Mě osobně pobíhání v nezajímavých koridorech a neustálé střílení stejných nepřátel přišlo ze začátku nezábavné, po chvíli stereotypní a po ještě větší chvíli jsem dokonce začal z nudy luštit hádanky ve Čtyřlístku speciál. Jaké to vzrušení oproti Terrawars!

Štastná trojka * Však tě ten škleb přejde * Nevypadal on ten New York na fotkách jinak?
Problém je v tom, že hra po celou dobu nepřináší absolutně nic nového, nic, co by mě nutilo jít dál. Nepřátelé jsou stejní (liší se jen barvou a výdrží) a po několika minutách neuvěřitelně nudní. Nějakých deset hodin střílet po nepřátelích se dvěma typy útoků (střílení něčeho na způsob fireballu a útok drápy), kteří se navíc v určitých místech do nekonečna respawnují, to by i před deseti lety vydalo na průměrnou hru.
Velice špatně působí pasáž z úvodu hry, kde spolu se svým nadřízeným bojujete v napadené budově a potom v podzemních garážích. Spolupráce s uřvaným, nepříjemným a zbabělým („Armstrongu, ta rampa vypadá nebezpečně, jdi se tam podívat“) omejdajlovaným šaškem, který je navíc téměř nesmrtelný a totálně neschopný něco zabít, je nezajímavá a díky charakteru oné postavičky i otravná. Skoro jsem měl chuť toho páprdu někam zavřít a nechat militantní ufony, ať si s ním hrají na doktora. Jaký to pokrok oproti Half-Life 2: Episode One (která mimochodem stojí stejné peníze, pokud kupujete přes Steam), nabízející skvělou kooperaci s charismatickou Alyx, která se chová velice uvěřitelně a sympaticky.
Ještě bych se zmínil o stealth misi. Je sice skvělé, že se autoři snaží hru nějak obohatit, jenže smysl té jedné mise mi uniká. Potichu hrát onu pasáž je spíše o nervy - je to moc zdlouhavé a nenápadně projít levelem je spíše náhoda, protože herní systém a leveldesign vůbec není na nějakou tichou akci stavěný. Pokud jste nadávali na stealth mise ve Vietcongu a Mafii, v případě Terrawars asi vyhodíte monitor z okna. Vlastně ne, zjistíte, že je lepší se snažit prostřílet levelem pistolkou s tlumičem. Tato pseudo-stealth mise působí ve hře ještě nepatřičněji než nafouknutý kondom v roli Pinochiova nosu.
Dále ve hře máme vylepšování zbraní. To zní sice hezky, ale v Terrawars to moc praktického využití nemá. Rozdíl u vylepšené zbraně poznáte stěží. A když jsem nakousl zbraně, dodám, že zde najdeme naprosto obyčejné prostředky k eliminaci emzáků – M4, těžký kulomet, sniperku, brokovnici a raketomet.
Co vůbec nechápu je prvek staminy. Figurka má určitou výdrž, díky které se může pohybovat rychle (= běžet). Jakmile dojde stamina, panáček musí jít krokem. Je to možná realistické, ale použití ve hře je asi stejně příjemné jako záchodové prkénko z ostnatého drátu. To si tak vesele běžím levelem, když tu na mě vybafne parta zlých ufounů. Jenže ejhle, po několika úhybných manévrech už se nedostává staminy, takže uprostřed rozzuřených nepřátel chodím krokem. Skvělé. Pokud budete chtít staminu šetřit (=chodit krokem), pozor na usnutí z nudy.

Tady bych nechtěl pracovat * Holt pojedu tramvají * Každý občas potřebuje pomoci
Další výtku bych měl k bojům – pocit z nich je velice mdlý, hlavně díky AI. Ta prakticky neexistuje. Útočná strategie emzáků tkví v prostém přiblížení se co nejblíže za každou cenu, vrcholem úhybných manévrů je úkrok stranou.
Víte, ona ta celková hratelnost není tak špatná a nervy ničící jako v Utopia City, jenom je to prostě hrozná nuda a stereotyp. Znám deset tisíc zábavnějších činností - třeba uklízení, vynášení odpadků, povídání o nejstarší české literatuře či sledování hry zlínských hokejistů.
It`s up to you, New York, New York
Z názvu a několika rozhovorů ve hře by bylo možné se domnívat, že nabízí dobře zpracovaný New York, ale skutečnost je jiná – jsou to totiž jediné věci, kvůli kterým se vám New York připomene. Ne že bych byl nějaký odborník přes Big Apple, ale zkrátka mám dojem, že vysoké šedivé budovy bych našel v kterémkoliv jiném velkém městě v USA. Na známé stavby, jako je třeba Empire State Building, zapomeňte. New York v Terrawars je jen marketingový trik.
Nakonec je to jedno, i kdyby byl v této hře zpracován věrně do posledního kamínku, stejně si ho moc neužijete, když se většina akce odehrává v nudných, sterilních a prázdnách lokací, jako je třeba banka, metro či kanály. Leveldesign je, ostatně jako většina prvků v Terrawars, nezajímavý a tisíckrát viděný.
Chcete-li vidět zajímavé lokace a prostředí, lepší volbou než hraní Terrawars je dokonce i prohlídka sídliště na Jižním Městě v Praze.
Motor z Trabanta, zrezlý lak
Zhruba takhle by se dala zhodnotit technická stránka Terrawars. Hra běží na enginu LithTech (použit ve hrách No One Lives Forever 2 či Aliens vs Predator 2) a bohužel je to znát. Tato technologie má již vrásek více než dost, o zubní protéze nemluvím. Vážně nelze čekat grafiku odpovídající roku 2006. Aby se neřeklo, tak textury ve hře mají zoufale malé rozlišení a všechny mi připadají jaksi šedivé a mírně odpudivé. Krutou pravdou je, že circa pět let stará hra Aliens vs Predator 2 vypadá lépe než Terrawars, což je myslím všeříkající.
Hudba neexistuje, zvuky jsou sotva průměrné a dabing jest silně amatérský.
Víc hráčů, víc nudy?
Terrawars obsahuje dokonce i multiplayer, kromě klasického a provařeného deathmatche lze hrát i cooperative mód, kde spolu s kamarádem bojujete proti nepřátelům ze singleplayeru. Hru více hráčů jsem ale neměl moc šancí otestovat, na serverech nikdo nebyl. Ne že bych se tomu divil.
Světlé stránky hry |
- je to střílečka
- rychlá odinstalace
- budgetová cena
|
Temné stránky hry |
- hnusná grafika
- ubíjející stereotyp
- příšerný level design
- absence příběhu
- zoufalá neoriginalita
|
Opravdu by mě zajímalo, kdo „perly“ jako Utopia City či Terrawars kupuje. Někdo určitě, jinak by nevycházely. Upřímně, peníze lze využít daleko lépe (třeba když dojde toaletní papír – na koupi další várky). Dnes je k dostání spoustu starších, byť vynikajících her za směšné ceny ve zlevněných edicích. Navíc se většinou jedná o tituly, které jsou kvalitativně úplně jinde než takovéto šílené budgety.
Grafika: 2/10
Zvuk: 4/10
Atmosféra: 2/10
Nápady & invence: 0/10
Hratelnost: 3/10
Není jediný důvod, proč byste měli své peníze dát za Terrawars. Pokud chcete dobrou akční hru, doporučuji podívat se po zlevněných edicích starších her. Cena stejná, kvalita a zábava často mnohokrát vyšší než v případě Terrawars.
Celkové hodnocení: 3/10