PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Recenze: TimeShift – akční hrátky s časem

TimeShift by se dal označit za velké překvapení. Ve stínu dynamické akce přináší pověstné hrátky s časem, v jejichž případě se ale variabilita funkcí nevztahuje pouze na zpomalení, nýbrž i úplné zastavení či vrácení událostí do minulosti.
Objednejte si na shop.doupe.cz

Timeshift
    PC + 2 hry: 899,- Kč
    PS3: 1 599,- Kč
    Xbox 360: 1 799,- Kč

Platforma: PC, Xbox 360, Xbox, PS3
Typ hry: FPS
Minimální konfigurace: Procesor 2 GHz, 1 GB RAM, 256 MB grafická karta, 8 GB na HDD
Doporučená konfigurace: Procesor 4 GHz, 2 GB RAM, 256 MB grafická karta, 8 GB na HDD
Testovací konfigurace: Pentium 4 2.2 GHz, 1.5 GB RAM, 256 MB grafická karta, 8 GB na HDD
Výrobce: Saber Interactive
Distributor ČR: CD Projekt (

Jako lusknutím prstem můžete zmrazit realitu a zprostit ji stále více a více se zakousávajících zubů časů. Když před pár lety spatřil světlo světa Max Payne, sklidil po celém světě velký úspěch zejména díky svému bullet-time efektu. O napodobení se později snažila řada titulů, avšak jen málokterý prolomil pomyslné kry. Kutlovní snímky Matrix jakoby se dostaly do všech sfér, a i když po nich v dnešní době není příliš vidu a slechu, jejich stopy jsou nesmazatelné a do menší míry se otiskly právě do TimeShift. Hoši ze Saber Interactive se nebáli experimentovat a kromě ohraného zpomalení reality přilili do vínku nápadů i její úplné zastavení a navrácení nazpět – vše za pomoci speciálního obleku.

Revoluce nebo evoluce?

Příběhové zauzlení je jednoduché a ve svém slova smyslu plní druhořadou roli. Kdesi v zákulisí se odehrává boj o budoucnost, současnost i minulost zároveň. Mocí posedlý vědátor Kron se vydal o nějakou dobu nazpět, aby vybudoval tajný komplex, ovládl co se dalo, ještě více zašílel a chlípně se smál na každém kroku, kde jste jen malinko klopýtli. Ano, jste to zase vy, kdo slíznete všechnu zkaženou smetanu – vydáte se mu po stopách a prolezete kdejakou skličující dírou společně s ne zrovna silným odbojem. Je zkrátka zase jednou třeba zachránit svět. S rozhovory mezi jednotlivými postavami se ovšem příliš nesetkáte. Rouška tajemna rozprostírající se nad dějovými událostmi sotva zodpoví některý z otazníků a vlastně nebudete vědět ani sami o sobě, natožpak o svém okolí.

Je škoda, že potenciál zajímavého prostředí ruku v ruce s hutnou akcí autoři nevyužili naplno právě po příběhové stránce. Hned zezačátku budete strženi tempem a překvapeni propracovaností nejen nasktriptovaných sekvencí. Lineární děj sice příliš nepootevírá dvířka znovuhratelnosti, zato zaručuje jednorázově silný zážitek při překvapujících výpadech nejen robotických monster, která likvidují vše, nač přijdou. V mnoha případech byste se ale jako obyčejný pěšák nemohli rovnat s podobným kovovým obludáriem - stěží byste unikli střelám z tanků a odolali několikanásobným přesilám nepřátel. Jenže v TimeShift  máte jednu obrovskou výhodu a díky ní můžete dělat prakticky cokoliv. Máte speciální oblek.

Zastavte čas, vytrhněte shluku vojáků zbraně z rukou a opět jej pusťte – není nic lepšího, než se kochat jejich zmatenými pohledy. Stejně tak do všech můžete vyprázdnit dva zásobníky, posléze poodejít pár kroků a opět realitu rozmrazit. Naskytne se vám pohled na tančící publikum, jež se nezadržitelně hroutí k zemi. Při úplném zmražení časové linie jsou v daný okamžik veškeré jinak zničitelné objekty prakticky netknutelné, uchovávají si své složení i tvar, což platí také o vodní hladině, která se de facto chová jako pevná látka.

S pohledem střelené srny lze dělat takřka cokoliv, dokonce i vracet čas nazpět, nicméně tuto metodu budete používat spíše při plnění některých úkolů a řešení menších klišé, nežli při navracení opravdu zpackaných věcí. Kupříkladu se můžete ocitnout v situaci, v níž dojde ke zničení mostu a je třeba jej „obnovit“ posunutím událostí o několik vteřin nazpět, abyste posléze mohli přejít. TimeShiftu se musí nechat, že v tomto směru se povedl a po dlouhé době přispěl do žánru FPS něčím novým a originálním.

Nahoru a dolů

Zatímco první polovina hry byla doslova napěchována akcí a snažila se za každou cenu hráči říct: „Tohle prostě musíš dohrát, nevypínej to“, zbylá část se spíše ustálila kdesi v šedém průměru. Ach ano, i stereotyp se po pár hodinách dostavil, byť naštěstí jen v malých dávkách. Některé logické hádanky jsou až moc repetetivní, skriptovaných sekvencí v porovnání se začátkem také ubude a i stavba úrvní jakoby místy ztrácela dech. Zpracování jednotlivých prostředí nicméně není špatné a některé části dokáží mile překvapit svou odbočkou od stereotypnosti (projížďka čtyřkolkou a tak dále... že by inspirace u Half-Life 2?), jenže podobných chvil bude postupem času méně a méně.

Možná právě díky obsahové suchosti některých lokací působí celkový dojem z „grafického zpracování“ (uvozovky jsou záměrné) jako slabší. Hluchých míst se ve hře nachází málo, ale jsou vidět, přičemž místy ledabylé uložení předmětů a objektů všude kolem mne o vyšperkované práci mistra tesaře zrovna nepřesvědčilo. Už jen proto bych neoznačil grafiku za vyloženě úžasnou, byť se jinak na poli FPS žánru nemá zač stydět.

Je nutné přihlédnout k faktu, že se TimeShift nedrží jen úzkých potemnělých stěn interiérů. Často se ocitnete pod širým nebem, což z části vynahrazuje jednotvárnost válkou zničených fabrik i jiných komplexů. V poměru velikosti plochy, kterou musí engine zvládat zobrazovat v reálném čase, a detailnosti samotné grafiky jsem byl překvapen svižností, s jakou jsem TimeShift na svém postarším stroji rozběhal. A především po aplikaci patche verze 1.1 byla znát úleva od sekaných obrazů a domácích fotoalb jako vytažených z archivů válečného veterána.

Před chytrým uteč, hloupého zastřel

Umělá inteligence je odjakživa strašák herních vývojářů, nicméně v Saber Interactive si vyhráli s chováním počítačem řízených protivníku takřka do posledního detailu. Fakt je, že jsem za poslední dobu neměl tu čest bojovat s chytřejší AI. V TimeShift se nepřátele umí efektivně krýt a hledají vás na místech, kde jste byli naposled spatřeni při využití hrátek času. Taktické manévry jim nejsou cizí a případné útoky ze zálohy vás tu a tam poškádlí. V případě, že jim vezmete nebo rovnou vystřelíte z rukou zbraň, se kromě již zmíněných zmatených pohledů snaží najít co nejrychleji jiný kvér, a pakliže jim teče do bot, začnou se krčit u zemně a dělat, že tu vlastně nejsou a za nic nemohou. Opravdová sranda však nastane v druhé polovině hry, kdy se na scéně objeví Kronovi posluhovači obdařeni taktéž oním speciálním časovým oblekem.

Tak jako tak není žádný med bojovat proti davu rozzuřených vojáků, jež se vší vervou střílí do vás i celého zbytku odboje. Pár dobře mířených ran, několik granátů k utvoření ještě většího zmatku a je po vás – a to ostatně platí i naopak. Zásahové body na těle přitom dotváří celkový dojem z válečné vřavy, byť samozřejmě není kladen důraz na ulétávání kusů těl jako například v Soldier of Fortune. TimeShift se ale čirou a neuvěřitelně velkou náhodou podobá velikánu Half-Life 2. Netroufám si ovšem tvrdit, co za to může více – zdali ona čtyřkolka pro zběsilé jízdy terénem nebo nápaditá kuše společně s raketometem naváděným laserem. Přitom podobností by se našlo mnohem více.

Potěšující je, že kromě beden s municí povalujících se všude kolem se dokážete mimo jiné i sami zregenerovat. Zdraví je klíč k vítězství, a to zejména na nejtěžší obtížnost, kde stačí jen malé zaváhání a můžete se začít prohrabávat sezamem uložených pozic. Inu, kdo zaváhá, nežere.

• Hrátky s časem
  • Naskriptované sekvence
  • Audiovizuální zpracování
  • Propracovaná AI nepřátel
  • Řešení logických puzzlů
  • Upadající tempo hry
  • Místy stereotypní, jednotvárné
  • Nevyužitý potenciál příběhu

TimeShift je velmi příjemným překvapením, přitom ani hudební doprovod se zvuky nedělají titulu ostudu. Nejedná se sice o bezchybnou hru, avšak i přes pár zmíněných výtek dokáže hráče vtáhnout a nepustit do doby závěrečných titulků. Čistou osmičku si ve výsledném hodnocení bezesporu zaslouží.

Hrátky s časem, zejména toliko pověstný bullet-time konečně nabral na zcela novém rozměru. Tedy vlastně byl rozšířen hned o dvě spektra a kromě klasického zpomalení časového kontinua se jeví i jeho úplného zastavení nebo navrácení nazpět jako velice povedené a zábavné. TimeShift ukazuje běžnou akci v jiném světle a přestože ztrácí po první polovině dech, milovníci stříleček nebudou litovat.

Žánr: Akce
Výrobce: Saber Interactive | Webové stránky hry
Diskuze (21) Další článek: Galerie: Viking: Battle for Asgard